Jullie mening over een manegepaard kopen (de kosten?)

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xkusjeirene
Berichten: 278
Geregistreerd: 09-05-16

Re: Jullie mening over een manegepaard kopen (de kosten?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-16 17:51

Ik had mijn manegetijd (die ik nog steeds heb) ook niet willen missen, ik vind het geweldig, elke week je kunnen verbeteren, mensen leren kennen en lekker met paarden bezig zijn. Heerlijk :#

Autumnn

Berichten: 8077
Geregistreerd: 26-03-10

Re: Jullie mening over een manegepaard kopen (de kosten?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 17:59

Ik denk dat het vanuit een computer erg lastig oordelen is. Ik heb mijn lievelingspaard 2 jaar geleden ook van een manege gekocht en ja, ik haal er misschien wat eerder een masseur, chiropraktor o.i.d. Bij, maar mij is het het allemaal waard als ik haar zie genieten. Ik was jaren gek van haar en kon het niet over mijn hart verkrijgen om haar niet te kopen. Overigens heeft de manege eigenaar MIJ benaderd en viel de prijs van haarzelf mij mee. Wat ze mij in totaliteit heeft gekocht had ik wel twee paarden van kunnen onderhouden :+
Maar nogmaals, het is het mij allemaal waard geweest :)

purny

Berichten: 27558
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 18:01

Als het echt je droom is moet je het gewoon doen. Wat is er nou mooier om een lieveling uit de manege te halen waarbij er tientallen mensen op zitten te schoppen tot een paard wat op z'n minst een of twee mensen op rijden.
Als ik de Staatsloterij win sta ik ook op de stoep van de manege om m'n lieveling te kopen

xkusjeirene
Berichten: 278
Geregistreerd: 09-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-16 18:07

Haha ik ook, wonnen we maar een keer, dan was ik als een gek die kant op gerent :D

~~~~
Ik denk niet dat de manege eigenaar bij mij, mij niet zomaar zou benaderen :):) zolang het paard het gewoon goed doet in de les zouden ze hem niet zomaar verkopen, dus dat is wel het nadeel. Maar goed, het is mijn droom, maar of de eigenaar er op zit te wachten? Geen idee :#

purny

Berichten: 27558
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 18:11

xkusjeirene schreef:
Haha ik ook, wonnen we maar een keer, dan was ik als een gek die kant op gerent :D

~~~~
Ik denk niet dat de manege eigenaar bij mij, mij niet zomaar zou benaderen :):) zolang het paard het gewoon goed doet in de les zouden ze hem niet zomaar verkopen, dus dat is wel het nadeel. Maar goed, het is mijn droom, maar of de eigenaar er op zit te wachten? Geen idee :#

Gewoon delen die hap...

xkusjeirene
Berichten: 278
Geregistreerd: 09-05-16

Re: Jullie mening over een manegepaard kopen (de kosten?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-16 18:13

Jaa klopt, daar ben ik ook wel toe bereid. /3

mvdende

Berichten: 5749
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Re: Jullie mening over een manegepaard kopen (de kosten?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 18:58

Ik, nou ja mijn ouders, hebben 8 jaar geleden ook een manege pony (1.53) gekocht. Was al een pittige ruin in het manegewerk en was de eerste anderhalf jaar bijna niet te rijden. Daarna van manege veranderd waar je dagelijks gratis in de les mocht mee rijden. Pony veranderde als een blad aan een boom omdat ie weer lessen liep. T gekke beestje keek zn ogen uit als ik hem ff in een lege box van een vertrokken manege paard zette. En telkens "teleurstelling" als hij weer naar zn eigen box moest. Helemaal gek van de aandacht die ie kreeg. Is ook fantastisch met kinderen. Na nog een verhuizing en 2 jaar later hebben we hem vanwege tijdgebrek moeten verkopen. Hij loopt nu weer zn rondjes als manegepony en is echt happier dan ever. Op een hoefzweer en af en toe een verstapping na, echt nooit lichamelijke problemen gehad.

xkusjeirene
Berichten: 278
Geregistreerd: 09-05-16

Re: Jullie mening over een manegepaard kopen (de kosten?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-16 19:11

Ja, zo kan het ook nog gaan. Hij vond het dus raar om stil te staan en niet te lopen? Zoals ik het eruit lees?

Heel veel ex-manegepaarden zouden ook gewoon moeten wennen, normaal staan ze 'S ochtends klaar in hun stal om 's middags 2/3 uur bereden te worden. Misschien vinden ze het ook wel gek dat er iemand in hun stal komt om ze even te poetsen en dat daarna die gene weer weg gaat.

Dat ze ook niet meer door 10/ meer mensen bereden worden. Maar door sowieso een aantal vaste mensen.
Tenminste dat denk ik hoor, zou ook kunnen zijn dat veel paarden na een paar dagen alles al gewend zijn, maar dat lijkt me sterk. :#

xkusjeirene
Berichten: 278
Geregistreerd: 09-05-16

Re: Jullie mening over een manegepaard kopen (de kosten?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-16 20:03

paar dagen* paar weken / maanden :P zou logischer zijn, mijn fout :P

mvdende

Berichten: 5749
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Re: Jullie mening over een manegepaard kopen (de kosten?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 09:50

Dat ze moeten wennen is logisch, maar na 6!!! Jaar nogsteeds liever alle aandacht van alles en iedereen en niet van mij? Gewoon geboren voor het manegewerk denk ik

xkusjeirene
Berichten: 278
Geregistreerd: 09-05-16

Re: Jullie mening over een manegepaard kopen (de kosten?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-16 09:53

Ja daar zit wat in, dat verschild denk ik ook per paard, heel jammer dat het dan voor jou en je paard zo is gegaan :#

pinto_1

Berichten: 2571
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 09:56

Ik denk dat je prima een manegepaard kunt kopen, werd op mijn oude manege ook veel gedaan. De "favoriete" paarden werden vrij snel verkocht en als pensionpaard weggezet.
Mijn merrie komt ook van de manege (maar reed daar nog vrij kort) en daar heb ik na 12 jaar nog geen dag spijt van gehad. :)

Wat ik alleen in jouw verhaal mis is wat Lusitano ook al aangaf. Wordt het nou jouw paard, betaal je mee, of ben je alleen een bijrijdster/verzorger.
Ik zou me in het laatste geval namelijk wat passiever opstellen in de aankoop, en niet gelijk al jouw favoriete paard willen kopen. Als het paard van de kleindochter wordt zal het voor haar het perfecte paard moeten zijn, en is het alleen mooi meegenomen dat jij er ook fijn op rijdt. ;)

xkusjeirene
Berichten: 278
Geregistreerd: 09-05-16

Re: Jullie mening over een manegepaard kopen (de kosten?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-16 10:08

Het wordt niet echt dan officieel mijn paard, maar ik zou wel (als het dit paard wordt, ook wel met andere paarden) bereid zijn om afentoe een beetje geld bij te stoppen. Vooral als het daarbij gaat om de gezondheid van het paard, enz. :)

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Jullie mening over een manegepaard kopen (de kosten?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 12:20

Maar denk jij dat dit paard geschikt is voor de nieuwe ruiters?
Ook gezien hoe hij nu lichamelijk is?

ingvdh

Berichten: 6379
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 15:52

Ik zou er niet aan beginnen

dit paard heeft al een aantal problemen die aangeven dat het paard lichamelijk niet 100% in orde is. Als jij het paard voor jezelf zou kopen en alle kosten zou willen dragen dan kan je er nog bewust voor kiezen om haar op de knappen en hiervoor budget voor vrij te houden.

Maar jij wordt de eigenaar niet, iemand anders gaat dit paard kopen. Willen deze mensen wel een opknappertje? Weten ze dat het flink gaat kosten om het dier weer fijn in haar vel te krijgen? Gaan ze akkoord mee dat het dier in eerste instantie regelmatig een week (of twee of drie..) op rust moet om bij te komen van behandelingen? Is er budget voor een nieuw goed zadel en andere dingen die mogelijk nodig zijn?
Je zadelt namelijk deze aardige mensen wel met een niet gezond paard op terwijl er heel veel paarden te koop staan zonder problemen omdat jij graag dit paard wil opknappen.

Mocht je toch uiteindelijk dit paard willen kopen wees dan 100% eerlijk tegenover deze mensen over de gebreken en mogelijke gevolgen cq kosten. Het zal nl niet bij €100 blijven gok ik zo.

Persoonlijk zou ik voor een fijn gezond paard gaan.

Dat heeft niets met het feit wel of geen ex manegepaard te maken maar paarden die de problemen hebben die jij beschrijft laat ik staan als ik een paard zoek, ook bij particulieren.

xkusjeirene
Berichten: 278
Geregistreerd: 09-05-16

Re: Jullie mening over een manegepaard kopen (de kosten?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-16 19:47

Er rijden genoeg Ruiters met misschien een jaartje ervaring, dus ja... Misschien wel. Maar de echte echte beginners denk ik niet.

~~~~
Ik vraag het dus puur om te weten te komen of dit jullie een goed idee lijkt/ niet. Ik wil ze absoluut niet opzadelen met een paard die veel gaat kosten ofzo! :o ik heb het ook nog niet voorgesteld of al die andere dingen. Ook zijn we nog niet druk opzoek ofzo, maar er moet er wel een komen binnenkort. Wanneer weet ik niet :#

Arabier

Berichten: 2920
Geregistreerd: 01-03-16
Woonplaats: wonderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 20:16

ik snap jou heel goed, je wilt dat paardje helpen en ik herken mij daar heel erg in, maar denk ook even aan jezelf: als je dat paardje neemt koopt je hoogstwaarschijnlijk een paard met moeilijk heden. dan heb je dus ook veel moeite...


je moet dus nadenken of je dit over hebt of een perfect dressuurpaard wilt.

maar ik snap je heel geod, ik zou het zelf namelijk doen (als het paard en ik elkaar echt mochten)

xkusjeirene
Berichten: 278
Geregistreerd: 09-05-16

Re: Jullie mening over een manegepaard kopen (de kosten?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-16 20:45

Haha, ik wil eigenlijk absoluut geen "perfect" dressuur paard. Ik zou het zelf het leukste vinden om "te groeien" met je paard, en nieuwe dingen te leren etc. Natuurlijk zou je met dit paardje eerst moeten werken aan een hoop dingen. Maar goed als je daarmee, haar problemen weg kan nemen, zou ik dat (een) heel mooi (avontuur) vinden. Ik voel wel dat er een band is, maar goed. Om dat over een paard te zeker die je maar eens per week ziet, is dat moeilijk :#

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Jullie mening over een manegepaard kopen (de kosten?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 21:27

Maar heb jij rij technisch de ervaring een scheef paard recht te rijden?
Het gaat niet over het willen kopen van een perfect dressuur paard.
Het gaat om deze scheve die recht gereden moet worden. Anders gaat hij kapot. (als hij dat nog niet is)

xkusjeirene
Berichten: 278
Geregistreerd: 09-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-16 21:30

Ik weet het niet, ik blijf mezelf rijtechnisch ook nog steeds ontwikkelen.. :)

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Jullie mening over een manegepaard kopen (de kosten?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 21:35

Maar een paard trainen is wat anders dan een paard in de manege les rijden.

xkusjeirene
Berichten: 278
Geregistreerd: 09-05-16

Re: Jullie mening over een manegepaard kopen (de kosten?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-16 10:10

Ja dat klopt. :j