Jullie mening over een manegepaard kopen (de kosten?)

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
rienne
Berichten: 1754
Geregistreerd: 12-09-07
Woonplaats: Sint-Gillis-Waas

Re: Jullie mening over een manegepaard kopen (de kosten?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 09:58

Tja, mijn merrie is ooit verkocht geweest aan een manege. Wij hebben haar uiteindelijk terug gekocht (voor de slachtprijs) omdat ze anders naar de slager zou gaan. Wij hebben er geen enkele kosten aan gehad enkel wat werk om haar terug op haar plaats te zetten, ze had namelijk een beetje veel haar zinnetje gekregen.

Overleg het goed met de eigenaren en de eigenaren van je verzorgpony's. Brave manegepaarden zijn goud waard dus als ze werkelijk zo braaf is zal ze niet voor €1000 vertrekken vrees ik.

Mochten jullie besluiten om dit paard wel te kopen, laten keuren evt osteopaat en tandarts erbij. Kijk ook zeker naar passend tuig. Een slecht passend zadel kunnen ze ook behoorlijk 'vervelend' van worden.

xkusjeirene
Berichten: 278
Geregistreerd: 09-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-16 10:02

Het is gewoon dat ik haar een beter leven gun. Bereden worden door 1/2 mensen, vaste verzorgers, lekkere ritjes maken etc. Nu heeft ze geen actrosenof iets van gebreken wat niet echt meer te genezen is. Dus dan denk ik... Waarom niet als je haar een veel beter leven kan bieden, dan elke dag 3 uur achter elkaar ritjes maken en op stal staan. De paarden bij ons worden vroeg buiten gezet en staan dus de helft van de dag buiten, stallen worden elke dag verschoont en ze krijgen hun nodige poets beurt en krijgen hun beweging.

Zoals ik vaker heb gezegt, we gaan ook kijken bij een particulier, maar waarom niet bij een manege. Ze loopt niet zo scheef als allemaal andere paarden, die hun staart ook helemaal naar een kant drukken etc. Dat heeft ze niet, het is alleen dat rechts haar moeilijke kant is. En dat dus gewoon een minpuntje heeft, maar kijken kan geen kwaad toch?

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: Jullie mening over een manegepaard kopen (de kosten?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 10:04

Absoluut niet!

En je moet onder alle omstandigheden een kundig iemand meenemen ;)

xkusjeirene
Berichten: 278
Geregistreerd: 09-05-16

Re: Jullie mening over een manegepaard kopen (de kosten?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-16 10:06

Haha, dat gaan we ook wel doen hoor!

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: Jullie mening over een manegepaard kopen (de kosten?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 10:06

Verstandig +:)+

xkusjeirene
Berichten: 278
Geregistreerd: 09-05-16

Re: Jullie mening over een manegepaard kopen (de kosten?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-16 10:08

Ja, klopt. Zelfs bij een particulier weet je soms niet of je wel Een goed paard aankoopt, dus het is altijd handig :9

Elin_

Berichten: 9656
Geregistreerd: 11-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 10:11

Gewoon doen! Je kent het paard en je kan ook een niet manege paard met gebreken (al dan niet verborgen) kopen..
Dat is altijd als dit, als sus etc. Je kent haar, hebt er een band mee!

Goof

Berichten: 28941
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 10:11

Anke schreef:
Advies: koop geen manegepaard


Met welke argumenten?

Het ligt eraan wat je ermee wil. Als je een leuk, fijn, goed recreatiepaard zoekt kun je prima een manegepaard kopen. Waarschijnlijk heb je er nog vele jaren plezier van (mits gezond).

Ik heb zelf ooit een manegepaard gekocht. Ik verzorgde hem toen al 10 jaar en hij was mijn maatje. Ik heb er nog een paar jaar plezier van gehad en hij bloeide op tot een geweldig blij en trots paard.
Helaas kreeg hij HKO en artrose (logisch na zoveel jaren zwaar werk) en heb ik afscheid moeten nemen.
Maar ik zou het zo weer doen eigenlijk.

Voor wat betreft het paard uit de OP; ik vind het niet goed klinken. Een paard dat zo sterk is dat het met elastiek gereden moet worden en dat moeite heeft rechtsom is niet goed.

xkusjeirene
Berichten: 278
Geregistreerd: 09-05-16

Re: Jullie mening over een manegepaard kopen (de kosten?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-16 11:12

Ja, recreatie, buiten rijden, afentoe een sprongetje en dressuur matig, ohja en vrijheidsdressuur. Misschien later (als het dit paard wordt, kan zomaar zijn dat t niet zo is hoor :9 ) misschien een keer een wedstrijdje maar dan moet de training en alles eerst goed gaan etc.

Ik zal nog een keer uitleggen hoe ze eruit ziet enz. Dat jullie misschien een prijs zouden kunnen bepalen:

Manegepaard
7 jaar oud
Haar vacht kleur is bruin maar goed dat zou niets uitmaken met de verkoop
Een paar witte af tekeningen
Het is een merrie maar heeft nog nooit een veulen gehad ofzo van zo ver ik weet
(Ze doen dit met andere merries wel, dus die zouden wel hoog hebben gelopen/ een andere reden dat er mee wordt gefokt)
Ze zeggen dat het ras een tsjech is ? Maar? Is dat wel een ras ? := misschien weet iemand van jullie dat?
Ze heeft een brandmerk, ik zie er zelf een T en een C in.

Ze heeft moeite met haar rechterkant (in de galop springt ze over en verkruist ze telkens achter) ze trekt ook heel erg en ze moet telkens bereden worden met elastiek, wat ik echt niet nodig vind en haar alleen maar pijn geeft, ze schud met d'r hoofd (pijn in mond, nek en rug) het is niet zoals actrose ofzo en kan nog verholpen worden met de juiste training en tuig.

Wat denken jullie dat een goede prijs zou zijn?
(We kijken ook gewoon bij een particulier)
+:)+

:#

Nico12
Berichten: 816
Geregistreerd: 15-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 11:39

NIET kopen. Het paard lijkt mij in ieder geval niet geschikt, voor kopen, vanwege je kennis en rijtechnisch niveau paarden. Dat het een manegepaard is, niet belangrijk. Koop pas een paard die in omgang, stap, draf,galop,aanleuning zonder een bemerking/ probleem te rijden is. Laat tevens, ongeacht de aankoopprijs, het paard klinisch en minimaal een sport (benen+rug minimaal) keuren, risico verkoper. Dus direct extra kosten € 400,- minimaal, ik betaalde extra € 540,- sportkeuring paard in lagere prijsklasse. Succes.

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Re: Jullie mening over een manegepaard kopen (de kosten?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 12:08

Koop geen manegepaard:
* Ze vragen vaak gigaprijzen voor een fijn paard.
* Is de prijs laag, laat dan jouw alarmbellen rinkelelen. Want dan willen ze hem dus kwijt.
* Ze zijn vaak snel versleten en op jonge leeftijd al belast met diverse gebreken
* Zodra ze het priveleven ingaan, veranderen ze. Vaak zijn ze dan niet meer van 'braaf rondjes lopen'
* Goede zorg hebben ze nooit gehad, begint gelijk met kosten voor tandarts, hoefsmid, osteopaat etc.
* Goed materiaal zul je moeten aanschaffen en zadelpasser erbij.

Tenzij je zo verzot bent op het dier en alles voor lief neemt...moet je het doen!

Elin_

Berichten: 9656
Geregistreerd: 11-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 12:18

Anke schreef:
Koop geen manegepaard:
* Ze vragen vaak gigaprijzen voor een fijn paard.
* Is de prijs laag, laat dan jouw alarmbellen rinkelelen. Want dan willen ze hem dus kwijt.
* Ze zijn vaak snel versleten en op jonge leeftijd al belast met diverse gebreken
* Zodra ze het priveleven ingaan, veranderen ze. Vaak zijn ze dan niet meer van 'braaf rondjes lopen'
* Goede zorg hebben ze nooit gehad, begint gelijk met kosten voor tandarts, hoefsmid, osteopaat etc.
* Goed materiaal zul je moeten aanschaffen en zadelpasser erbij.

Tenzij je zo verzot bent op het dier en alles voor lief neemt...moet je het doen!


Je doet alsof. Elke manege slecht voor hun dieren zijn..

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 12:19

Ik ben tijden aan het rondkijken geweest voor paard.
Wat ik een beetje terugkreeg was dat manegepaarden vaak behoorlijk uitgeleefd zijn.
Dus als je naar haflingers kijkt dan zal het manegepaard een paar jaar korter leven.

Dus de braafheid en betrouwbaarheide weegt imo daar weer tegen op.

Ik zou een gemiddelde van 1500 aanhouden. Als er zoals het paard waar jij je oog op hebt laten vallen, zou ik dat klinisch door je eigen dierenarts laten keuren.
Ook kun je zelf eens gaan voelen, leg je handen op het paard en ga eens voelen waar het warm is en waar koud.
Kijk eens waar je handen heengetrokken worden als je je ogen dicht hebt. Wat gebeurd er als je je handen daar neerlegd.
Zo kun je een paard al scannen en als je dat regelmatig doen de dingen die je opvallen tegen de dierenarts zeggen.

Je hebt het voordeel dat je al regelmatig bij het paard bent.

KootMiraDrum

Berichten: 8331
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Den Haag

Re: Jullie mening over een manegepaard kopen (de kosten?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 12:21

Zowiezo vind ik het idee om een 25jarige te verkopen om een ander te kopen not done...

xkusjeirene
Berichten: 278
Geregistreerd: 09-05-16

Re: Jullie mening over een manegepaard kopen (de kosten?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-16 12:27

De 25 jarige staat nu bij iemand anders omdat die niet alleen kan staan, waarschijnlijk gaat die gewoon tot zijn dood blijven

Dat voelen zou ik trouwens wel eens proberen! :)

Marije_jiplover

Berichten: 25367
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 12:31

A3a1 schreef:
Ik ben tijden aan het rondkijken geweest voor paard.
Wat ik een beetje terugkreeg was dat manegepaarden vaak behoorlijk uitgeleefd zijn.
Dus als je naar haflingers kijkt dan zal het manegepaard een paar jaar korter leven.

Dus de braafheid en betrouwbaarheide weegt imo daar weer tegen op.

Ik zou een gemiddelde van 1500 aanhouden. Als er zoals het paard waar jij je oog op hebt laten vallen, zou ik dat klinisch door je eigen dierenarts laten keuren.
Ook kun je zelf eens gaan voelen, leg je handen op het paard en ga eens voelen waar het warm is en waar koud.
Kijk eens waar je handen heengetrokken worden als je je ogen dicht hebt. Wat gebeurd er als je je handen daar neerlegd.
Zo kun je een paard al scannen en als je dat regelmatig doen de dingen die je opvallen tegen de dierenarts zeggen.

Je hebt het voordeel dat je al regelmatig bij het paard bent.

Mijn haflinger van 28,5 is nu 6,5 jaar van mij, was idd behoorlijk uitgeleefd na 18 jaar trouwe dienst als manegepony.
Maar geen mens die hem nu 28 geeft!

Het hoeft absoluut geen bezwaar te zijn, een manegepaard overnemen. Ik ben niet zo negatief als de meesten hier boven mij.
Maar of ik een dergelijk paard als die TS beschrijft zou kopen?
Nee, dat niet. Zeker niet omdat jij hem niet zelf koopt, maar anderen dat doen.
Je zadelt anderen wellicht op met een kostenpost aan dierenarts/fysio, etc.
Als ze zo scheef zijn als je beschrijft, acht ik de kans klein dat hij met alleen training weer recht wordt. En daarbij, zijn jij en de kleindochter ervaren genoeg om zo'n scheef paard recht te richten?

Kortom, ik zou lekker verder zoeken naar een paard zonder gebreken. Ellende hoef je niet te kopen, die krijg je vanzelf wel...

xkusjeirene
Berichten: 278
Geregistreerd: 09-05-16

Re: Jullie mening over een manegepaard kopen (de kosten?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-16 12:35

Het word voor mij zo wel duidelijk, ik wil hun absoluut niet opzadelen met problemen etc. Het lijkt me na al deze reacties enzo, wel beter om gewoon bij een particulier te kijken

Bedankt voor jullie hulp!
;)

rink

Berichten: 1846
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Buinen

Re: Jullie mening over een manegepaard kopen (de kosten?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 12:53

Als ondernemer doen sommige reacties me pijn in mijn hart. Sommige van jullie praten of maneges alsof het de hel is.. Misschien is mijn reactie niet ontopic en ja ik voel me wel een beetje aangesproken door al het verwijt.

Er zijn echt genoeg bedrijven die al het goede voor hebben met hun dieren. Ook wij kijken soms met lede ogen toe hoe iedereen hun fouten op onze paarden moet leren verbeteren. Maar stel zo, menig van jullie heeft toch dankbaar gebruik gemaakt van hun brave rondjes voordat je meer kon..

Een goed beleid zorgt er (bij ons) voor dat de zadelmaker regelmatig komt, de instructies op 1 lijn zitten en de ruiters leren het paard correct te rijden..

Voor jou als koper in spe zou ii goed afwegen wat je wilt. Paarden uit commercie zullen moeten wennen aan 1 ruiter wat per definitie niet perse goed of fout is. Het is anders als ze gewend zijn en daarom kan er verandering in gedrag komen. Betreft lichamelijke zaken is het lastig oordelen, goed laten checken voor verkoop is altijd verstandig, manege paard of particulier. Succes en veel olezier met je eventuele aankoop.

xkusjeirene
Berichten: 278
Geregistreerd: 09-05-16

Re: Jullie mening over een manegepaard kopen (de kosten?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-16 12:58

Het is absoluut niet mijn bedoeling om jullie als ondernemers naar beneden te halen ofzo! Want mijn manege heeft ook gewoon het beste met de paarden voor, maar sommige dingen vind ik zelf wat minder, maar elke manege / ondernemer heeft zijn voor en nadelen toch!
:9

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 12:59

Ik denk dat een manege paard kopen helemaal niet fout hoeft te zijn.
Maar of dit paard het juiste paard gaat zijn twijfel ik wel enorm aan.

Hij is lichamelijke nu niet in orde.
Laat ik er vanuit gaan dat er in een keuring uit komt dat er (nog) geen schade is maar dat het paard correct gereden moet gaan worden.
Dus iemand die echt een paard correct kan trainen.
Dan is de nieuwe eigenaar daar niet voor in staat.
Maar sorry ts. Ook jij klinkt nog niet als een ruiter die dat al kan.
En dan gaat dit paard door de tijd heen alleen maar slechter lopen.

Ik zou het advies geven. Koop een goed gereden paard. En leer daar allemaal van.

mairead

Berichten: 3215
Geregistreerd: 08-09-08
Woonplaats: Op de grens tussen Noord- en Zuid-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 14:09

TS, ik heb je eigenlijk nog niet zien reageren op de reacties waarin staat dat een manegepaard in gedrag kan veranderen als het privépaard wordt.
Houden jullie daar wel rekening mee?
Zo te lezen zit het paard waar jij je oog op hebt laten vallen toch ergens vast in haar lijf. Wat als ze straks weer helemaal op de rit is en lekker in haar vel zit en ze blijkt te pittig voor het kleinkind van de nieuwe eigenaren en voor jou?
Met 7 jaar beginnen paarden toch vaak een beetje de grenzen op te zoeken (paardenpubertijd) en deze merrie heeft daar op de manege misschien niet heel veel de kans voor gehad. Misschien gaat ze dat, als ze 1 vaste eigenaar krijgt, wel doen!

xkusjeirene
Berichten: 278
Geregistreerd: 09-05-16

Re: Jullie mening over een manegepaard kopen (de kosten?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-16 15:18

De koop is nog niet rond, er is uberhaupt nog niet eens gevraagt naar de prijs etc. Natuurlijk houden we er wel rekening mee dat het paard kan veranderen en waarschijnlijk gaat verdanderen, maar ik ken ook genoeg mensen die daarbij kunnen helpen. ;)

Lusitana

Berichten: 22446
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 17:32

xkusjeirene schreef:
Het is gewoon dat ik haar een beter leven gun. Bereden worden door 1/2 mensen, vaste verzorgers, lekkere ritjes maken etc. Nu heeft ze geen actrosenof iets van gebreken wat niet echt meer te genezen is. Dus dan denk ik... Waarom niet als je haar een veel beter leven kan bieden, dan elke dag 3 uur achter elkaar ritjes maken en op stal staan. De paarden bij ons worden vroeg buiten gezet en staan dus de helft van de dag buiten, stallen worden elke dag verschoont en ze krijgen hun nodige poets beurt en krijgen hun beweging.

Zoals ik vaker heb gezegt, we gaan ook kijken bij een particulier, maar waarom niet bij een manege. Ze loopt niet zo scheef als allemaal andere paarden, die hun staart ook helemaal naar een kant drukken etc. Dat heeft ze niet, het is alleen dat rechts haar moeilijke kant is. En dat dus gewoon een minpuntje heeft, maar kijken kan geen kwaad toch?

Natuurlijk gun je haar een beter leven.
Als die mensen daar aan mee willen werken en feitelijk voor jou een paard kopen, dan is dat heel leuk en moet je het zeker doen! Ik zie niet wat voor een bezwaren er kunnen zijn voor een gratis paard dat een ander onderhoudt...Behalve misschien gewetensbezwaar.

Ik weet natuurlijk niet hoe het rijden verdeeld gaat worden, maar het lijkt mij wel dat de mensen voor wie het paard wordt, er allemaal lekker op moeten kunnen rijden en niet alleen jij.
Nogmaals als het helemaal jouw paard wordt, heb ik niks gezegd.

Ik vraag me inmiddels wel af, waarom, als het paardenmensen zijn, ze zelf niet in staat zijn om een paard of pony te zoeken? En hebben ze wel een paard nodig? Grote pony was ook goed zei je nog in de eerste post. Dat kan een verschil in onderhoudskosten betekenen.

Verder, paard is 7 en staat 3/4 jaar op de manege. Daar kan ik dus uit concluderen dat ze daar is ingereden of op z´n minst haar basisopleiding heeft gehad. Die dus niet deugt, want moeite met rechtergalop, sterk en weet ik niet wat. Ook al lijkt het jou allemaal niet zo erg in vergelijking met andere paarden, goed is het niet.

Dit kun je allemaal wellicht (met hulp) wel goed krijgen, maar dat is best heel veel werk en ook niet per defintie "leuk" rijden, terwijl ik aanneem dat je we wilt genieten van het rijden en niet steeds bezig wilt zijn met of je alles wel goed genoeg doet om het paard te verbeteren.
Daar moet je wel bewust van zijn al je er aan begint. Ze wordt niet vanzelf beter van alleen minder gereden worden en een beetje recreatief bezig zijn.

Daarbij kan er sprake zijn van te vroeg(jong) teveel werk hebben moeten verrichten waarbij ze vast ook niet door iedereen even kundig gereden is. Dit kan blijvende schade geven. Er zal sowieso keuring inclusief rug, moeten plaatsvinden en ik verwacht daar niet echt een geweldig resultaat van, maar je weet maat nooit.


Aan de andere kant weet ik dat mensen die al iets in hun hoofd hebben nu eenmaal de neiging hebben om alle raad in de wind te slaan en zichzelf te overschatten, dus je doet er waarschijnlijk toch alles aan, bewust om onbewust, om bij dat paard uit te komen wat betreft aanschaf... ;)

xkusjeirene
Berichten: 278
Geregistreerd: 09-05-16

Re: Jullie mening over een manegepaard kopen (de kosten?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-16 17:47

In het begin zou ik er wel alles aan doen ja om haar te krijgen , gewoon omdat ik een soort (bij een manege paard krijg je die niet zo snel) band met dr heb ofzo :)
Maar nu niet meer, jullie zeggen zelf ook dat dit veel kosten met zich mee gaat brengen, en dat wil ik hun niet geven. Uiteindelijk kiezen de eigenaren er voor welk paard het wordt en niet ik. En ik kan natuurlijk ook niet in hun portemonee kijken. En het is al helemaal niet mijn bedoeling om hun geld weg te nemen omdat ik dit paard graag zou willen ondanks haar gebreken. Ik heb het gevraagt om dus te kijken wat jullie er van zullen vinden/ of van denken. En nu weet ik ook wel dat het, geen doen is. Vooral met het geld.
Hoe graag ik het zou willen, daar zou ik me bij moeten neerleggen.

anjali
Berichten: 15185
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 17:49

rink schreef:
Als ondernemer doen sommige reacties me pijn in mijn hart. Sommige van jullie praten of maneges alsof het de hel is.. Misschien is mijn reactie niet ontopic en ja ik voel me wel een beetje aangesproken door al het verwijt.

Er zijn echt genoeg bedrijven die al het goede voor hebben met hun dieren. Ook wij kijken soms met lede ogen toe hoe iedereen hun fouten op onze paarden moet leren verbeteren. Maar stel zo, menig van jullie heeft toch dankbaar gebruik gemaakt van hun brave rondjes voordat je meer kon..

Een goed beleid zorgt er (bij ons) voor dat de zadelmaker regelmatig komt, de instructies op 1 lijn zitten en de ruiters leren het paard correct te rijden..

Voor jou als koper in spe zou ii goed afwegen wat je wilt. Paarden uit commercie zullen moeten wennen aan 1 ruiter wat per definitie niet perse goed of fout is. Het is anders als ze gewend zijn en daarom kan er verandering in gedrag komen. Betreft lichamelijke zaken is het lastig oordelen, goed laten checken voor verkoop is altijd verstandig, manege paard of particulier. Succes en veel olezier met je eventuele aankoop.

Nee hoor, manegepaarden kunnen het heel goed hebben en manegeruiters ook. Er zijn gewoon verschillende soorten paarden en verschillende soorten ruiters. Ik had in elk geval mijn manegetijd nooit willen missen. /3 :j