[VOLG] Fiëgo in training.

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jolliegirl

Berichten: 33004
Geregistreerd: 18-07-04

Re: Fiëgo in training.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 13:11

Veel succes!! Gaat vast goedkomen!

Ik ben geen fan van een pop op t paard..
Die kan t paard niet geruststellen als er iets spannends is..beweegt niet mee...klappert maar wat..
Dus kijk daar wel mee uit alsjeblieft..
Liever een stapje langzamer en zelf hangen..lopen..hangen..lopen..zitten..hangen..zitten..lopen enz. Enz.
Dan een pop erop en t paard over de zanik..


Maar komt vast goed!!!

xChoco

Berichten: 767
Geregistreerd: 08-06-11
Woonplaats: Brabant

Re: Fiëgo in training.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 14:32

Wat een ontzettend leuk paard, ik volg! :)

Dreamy

Berichten: 24072
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-14 14:45

Jolliegirl schreef:
Veel succes!! Gaat vast goedkomen!

Ik ben geen fan van een pop op t paard..
Die kan t paard niet geruststellen als er iets spannends is..beweegt niet mee...klappert maar wat..
Dus kijk daar wel mee uit alsjeblieft..
Liever een stapje langzamer en zelf hangen..lopen..hangen..lopen..zitten..hangen..zitten..lopen enz. Enz.
Dan een pop erop en t paard over de zanik..

Maar komt vast goed!!!


Het geruststellen doe je dan uiteraard vanaf de grond. Gaat ook wat vertrouwenswerk aan vooraf voordat er überhaupt een pop op gaat. Hebben ze zo hun methodes voor, ook met de pop voordat ze hem er überhaupt op zetten.
Deze mensen doen dit echt al behoorlijk lang, maar doen 't ook pas als ze denken dat het paard eraan toe is (en werken ook niet standaard bij elk paard met de pop). Heb er zelf iig alle vertrouwen in :)

Trailerladen ging weer super! Onderweg wilde hij graag achter zich kijken en dus omdraaien, wat natuurlijk niet lukte.
Ik was benieuwd hoe hij de klep af zou gaan na de rit, maar toen de stang eraf ging wachtte hij netjes totdat ik hem naar achteren vroeg. Hij ging er iig heel gecontroleerd uit! Daarna lekker in z'n paddockje, waar hij bij het willen kennismaken met andere paarden al kennis maakte met de stroomdraad :+
Sukkeltje!
Maar nu staat ie lekker!
Zometeen post ik nog wel even foto's!

Dreamy

Berichten: 24072
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Leiden

Re: Fiëgo in training.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-14 17:28

Enkele foto's van vandaag! Wel gemaakt met de telefoon, dus sorry voor het filter/de kwaliteit:

Fiëgo is benieuwd wat er gaat gebeuren! :Y)
Afbeelding

Lekker eten in de trailer.
Afbeelding

En lekker in z'n eigen paddockje!
Afbeelding

dianalamboo
Berichten: 982
Geregistreerd: 24-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 20:12

Komt helemaal goed. Goed adres waar hij nu staat

Bloemmeke

Berichten: 1129
Geregistreerd: 24-09-13

Re: Fiëgo in training.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 20:16

Spannend! Ben benieuwd hoe het allemaal zal gaan!

Kimvicious
Berichten: 1464
Geregistreerd: 03-02-11
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 22:36

Spannend! Ben wel heel benieuwd!

Jessix

Berichten: 16498
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Fiëgo in training.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 22:42

Spannend! Veel succes! En wat een prachtig dier is het.

montyjansen

Berichten: 1015
Geregistreerd: 11-05-07
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 15:33

Hij vind het wel eng :(:) s morgens vroeg een grote man, met eten, in de donker, eng hoor. :(:)

Dreamy

Berichten: 24072
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-14 16:18

montyjansen schreef:
Hij vind het wel eng :(:) s morgens vroeg een grote man, met eten, in de donker, eng hoor. :(:)

Hij heeft vast wel snel door dat je eten komt brengen, wordt al snel minder eng denk ik zo :P
Ik heb trouwens net maar even een body protector aangeschaft, misschien wel handig tijdens dit proces! :D

badass

Berichten: 1595
Geregistreerd: 14-03-12
Woonplaats: In het spookhuis

Re: Fiëgo in training.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 19:39

Mooi paard! Ik volg :)

M_arjolein

Berichten: 1456
Geregistreerd: 13-04-13
Woonplaats: Friesland

Re: Fiëgo in training.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 19:49

Leuk! Ik ga je ook volgen! Prachtig paard. Leuk bloed er achter.

Dreamy

Berichten: 24072
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-14 21:32

Zooo, dat was een spannende avond voor Fiëgo! Vandaag maar weer gemerkt dat ik de goede keuze heb gemaakt om naar deze stal te gaan!

We begonnen met poetsen, waar paardlief toch wel erg graag het terrein wilde ontdekken. :D Daarna de peeskappen en strijklappen om gedaan en aangezien ik thuis al vaker gezadeld heb en dat naar mijn idee wel okee ging, mocht ik dat nu ook proberen. Puur om te kijken hoe hij reageerde en om te kijken hoe ik dat nou eigenlijk aanpakte. Echter was paardlief natuurlijk gespannen in de nieuwe omgeving.
Dus is er besloten dat we hem maar eerst even lekker gingen longeren, de spanning eraf, en lekker voorafaan zijn begonnen.
Dus lekker weer aaien met het dekje, erop en eraf doen, net zo lang tot hij er gewoon bij bleef staan. :)
Toen nog even met het zadel, waar hij dus eerder totaal geen zin in had en we nog even doorgingen met de dekjes, wat uiteindelijk heel fijn ging!

We hebben dus eigenlijk puur aanrakingen met de voorwerpen gedaan. En toen hij bij alles netjes stil bleef staan was het ook goed en hebben we lekker uitgestapt!
Het doel is eerst dat hij ipv "gewoon stilstaan omdat wij dat willen" gaat "stilstaan omdat hij weet dat het ook echt oke is" en dus ook echt kan ontspannen.

Voor vandaag iig al genoeg gedaan!
Later komen er foto's, aangezien die nog op vriendlief zijn telefoon staan!

montyjansen

Berichten: 1015
Geregistreerd: 11-05-07
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 08:05

[/quote]
Hij heeft vast wel snel door dat je eten komt brengen, wordt al snel minder eng denk ik zo :P
Ik heb trouwens net maar even een body protector aangeschaft, misschien wel handig tijdens dit proces! :D[/quote]
Zo is dat, beter voor komen dan genezen.
Veiligheid boven alles.

Dreamy

Berichten: 24072
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-14 10:39

Foto's van gisteren:

Even lekker de spanning eruit longeren.
Afbeelding

En toen de herkenbare dingen er weer bij gehaald. Ik had na mijn grondwerkles al geoefend met een stok met plastic eraan.
Afbeelding

Een grotere zak was nog even spannend, maar na 2 passen weglopen was dat al weer prima en kon je hem overal aanraken. Ook ermee flapperen en het op de grond laten vallen was niet zo boeiend.
Hier was het wel nog even spannend:
Afbeelding

Even met een dekje over z'n hele lichaam gaan.
Afbeelding

En ook met m'n bontje.
Afbeelding

Zoals jullie zien was hij nog niet ontspannen, maar bleef hij uiteindelijk wel netjes stil staan. Uiteindelijk gaan we er natuurlijk voor dat hij dit wel relaxed kan ondergaan :) Maar dit was de eerste dag in een nieuwe omgeving met een vreemde man, dus voor nu ben ik echt wel trots :)

rhijnauwen

Berichten: 5044
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 13:47

Dreamy schreef:
..... met een vreemde man, .......

Nou, zo vreemd is die man dan ook weer niet hoor :D

Voor mensen die geïnteresseerd zijn in de wijze waarop bij ons een paard zadelmak gemaakt wordt, naast het volgen van dit topic staan er op foto's op onze website en op onze facebookpagina. (zie mijn onderschrift). Voor iemand die roept dat een pop niet zijn/haar favoriet is, prima, maar ik zou zeggen, kom eens kijken, kom het ervaren dan weet je dat het voor een paard een stuk minder stressvol is dan je denkt!

Tigress

Berichten: 8949
Geregistreerd: 08-11-10
Woonplaats: Appelscha

Re: Fiëgo in training.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 13:52

Leuk! Ik volg :D
prachtig paard :j

Gini
Berichten: 17975
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 13:56

Super interessant topic!
Die laatste foto's, arm poepie, zo vol spanning en toch netjes blijven staan. Dat is net wat je zegt TS: uiteindelijk moet een paard leren stilstaan, niet alleen omdat wij het als mens 'bevelen', maar ook omdat die zelf beseft dat het gewoon gemakkelijker en ok is om stil te staan.

Nino_2013

Berichten: 89
Geregistreerd: 14-01-14
Woonplaats: Ergens achter de duinen

Re: Fiëgo in training.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 14:01

Oh wat leuk dat je het op deze manier bijhoudt.
Ik volg :D

BigOne
Berichten: 38528
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Fiëgo in training.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 14:07

Top en vooral dat die man gewoon een cap opzet, zou iedereen moeten doen die met een jong paard vanaf de grond werkt.

Dreamy

Berichten: 24072
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-14 14:28

bigone schreef:
Top en vooral dat die man gewoon een cap opzet, zou iedereen moeten doen die met een jong paard vanaf de grond werkt.


Ja, veiligheid boven alles. Ik was die van mij vergeten en kreeg gelijk eentje aangeboden! Ook met poetsen kreeg ik instructies waar en hoe ik het veiligste te werk kon gaan. Tijdens het longeren etc. gaf hij ook aan waar ik het beste kon staan als ik zelf niet aan't longeren/ bezig was, zodat het ten alle tijden veilig zou zijn!

Nickyyyy

Berichten: 1834
Geregistreerd: 27-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 14:36

Leuk man! Ik wist niet dat je een topic geopend had, maar ik ga je zeker volgen :j

ssandyy

Berichten: 400
Geregistreerd: 11-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 14:40

Leuk topic! Super om te zien hoe rustig het wordt aangepakt! Ik volg! :)

Dreamy

Berichten: 24072
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-14 19:44

Dag 2!

Lief paard had weer lekker gelegen in de paddock, dit keer vol in de mest! Dus wat was ie vies :D
Lekker gepoetst en weer op naar de longeerbak.
Vandaag ging Cor me uitleggen hoe het werkt om te longeren met alleen lichaamstaal. Dit heb ik zelf ook al vaker op stal gedaan, maar ik gebruikte toch nog altijd mijn stem erbij. (Dit deed ik ook om commando's aan de gangen te geven, wat weer kan helpen voor onder het zadel)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En daar zijn we weer met die stok met plastic. Weer even lekker aaien en ook oefenen met het wat hoger benaderen van het paard. (zodat de stok hoger komt en het paard het vanachter zich ziet omhoog komen, voorbereiding op de ruiter dus)
Afbeelding

Afbeelding

En daarna eens kijken hoe hij zou reageren als het plastic voor hem zou flapperen en doen.
Eerst laag..
Afbeelding
En dan hoog..
Afbeelding

Afbeelding

Daar is 't dekje ook weer!
Afbeelding

Omdat hij het zadel gister nog echt niet leuk vond, hebben we de longeersingel er eerst maar eens bij gepakt. Eerst is hij ermee geaait, en langzaamaan is er aangesingeld.
Hij gaf geen kick, was superbraaf! Dus daarna ermee gaan longeren.
Afbeelding

Afbeelding

Tijdens het longeren werden er lekker gekke geluiden gemaakt om te kijken hoe hij daarop reageerde & hem er ook gewoon aan te laten wennen! Hij bleef aardig gefocussed op mij en reageerde vrij minimaal.

Ondertussen kwam Bob de pop ook even kijken hoe Fiëgo het deed :')
Afbeelding

En zo kwamen er nog een zeiltje en een oranje doek bij.
De oranje doek werd in de buurt van de hoefslag gelegd om even te kijken hoe hij daar op zou reageren. Hij keek er eigenlijk niet eens naar in eerste instantie :Y) Pas toen hij er bijna niet omheen kon, ging hij er rustig voor opzij.

En toen het zeiltje. Oeeeh, kon hij daar wel overheen? :Y)
Afbeelding

Stills uit het filmpje, maar even om een voorbeeld te geven!
De eerste keer:
Afbeelding

Zoals je ziet ben ik hierboven al best ver weg van hem, hij wilde eigenlijk niet. Was toch vrij spannend!

De tweede keer:
Afbeelding

De derde keer:
Afbeelding

Zo spannend is het al niet meer, maar er gewoon overheen lopen is toch net iets teveel gevraagd :Y)

De derde keer:
Afbeelding

En de laatste keer!
Afbeelding

Afbeelding

Kusje voor het knappe paard!! :)
Afbeelding


Oja; ook hebben we het zadel er vandaag weer bijgepakt en dit keer bleef paard braaf staan! Ook verder niet aangesingelt, puur erop gelegd en eraf gehaald twee keer. Dat was voldoende! :)

Nickyyyy

Berichten: 1834
Geregistreerd: 27-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 20:23

Wat een knap paard!
Hij boekt wel snel vooruitgang zeg!