Edje heeft een nieuw baasje! *Updates vanaf pag 13*

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
paulinebes
Berichten: 451
Geregistreerd: 03-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 19:51

We gaan nu gewoon met z'n allen heel hard zitten duimen. Houden jullie ons op de hoogte?

aikon

Berichten: 3767
Geregistreerd: 11-12-09
Woonplaats: Bijna in drenthe

Re: moeilijken keuze toch slacht.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 19:54

Yep

Banyu
Berichten: 12473
Geregistreerd: 28-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 20:05

Pfff, tuurlijk is het moeilijk om zo'n beslissing te maken. Maar uiteindelijk moet jij kiezen wat het beste is voor je paard, & voor je eigen gezondheid, en dat van andere die er op rijden... Tuurlijk is het nooit leuk om een paard naar de slacht te doen, je verwacht ze zelf te kunnen houden, of eventueel een goed tehuisje vinden.. Maar dit heb je al aantal keer gedaan, en dat weet ik. Ik weet hoe Ed af en toe kan zijn... Meid, wat je ook doet, ik sta achter je keuze! Zelf vind ik dat als het paard al zoveel ellende heeft meegemaakt en niks meer helpt, je dan toch de keuze moet nemen om het uit z'n lijden te verlossen. Ik weet nog wel van een stalgenootje op de vorige stal, dat haar paard een kronkel in z'n kop had. Kon de ene dag prima mee in het bos rijden, of in de bak, en ene dag was er geen land mee te bezeilen! Ik weet dat je de beslissing niet van de een na de andere dag maakt, en dat je er echt lang over nagedacht heb! Maar meid.... Denk ook aan je zelf, en je vriend heeft (zover ik weet hoe hij genezen is) geluk gehad dat hij genezen is, voor het zelfde geldt had het ook anders kunnen aflopen...Sterkte!!!! :*

tylando

Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 20:05

wolter ik vind het wel een beetje cru gezegd dat als mensen tegen de slacht zijn dat ze maar moeten stoppen met hun paardenhobby!
ieder zijn eigen mening en de liefde tegenover paarden word daar heus niet minder om!

ik vind ook dat in bepaalde situaties paarden beter afzijn met inslapen of slachten, maar soms zijn er nog wel opties en ik zou mezelf schuldig voelen als ik in mijn ogen niet alles had gedaan!
( en dit is niet bedoeld tegenover TS, zij heeft veel gevoel vaar haar paard en doet iets niet zomaar )

trysteffy

Berichten: 3236
Geregistreerd: 31-05-12
Woonplaats: Zwaag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 20:05

Ik ga zekker duimen!!!

LotusT

Berichten: 581
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: In een dorpje met stadsrechten.

Re: moeilijken keuze toch slacht.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 20:25

Ts sterkte met je beslissing, die hoe dan ook heel moeilijk zal zijn.....

wolter

Berichten: 346
Geregistreerd: 04-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 20:45

tylando schreef:
wolter ik vind het wel een beetje cru gezegd dat als mensen tegen de slacht zijn dat ze maar moeten stoppen met hun paardenhobby!
ieder zijn eigen mening en de liefde tegenover paarden word daar heus niet minder om!

ik vind ook dat in bepaalde situaties paarden beter afzijn met inslapen of slachten, maar soms zijn er nog wel opties en ik zou mezelf schuldig voelen als ik in mijn ogen niet alles had gedaan!
( en dit is niet bedoeld tegenover TS, zij heeft veel gevoel vaar haar paard en doet iets niet zomaar )


Hij was ook wel een beetje cru bedoeld, maar dat doet niet af van de boodschap.
Indirect ben je als paard of pony rijder in zekere zin veroorzaker van de vraag naar paarden/pony's.
Maar ook ik ben destijds helemaal in de paarden geweest, heb als puber op stal staan schreeuwen bij mijn 'enige' vriend te weten Wolter.
Inmiddels iets ouder en hopelijk wijzer geworden, budgetten zijn beperkt en binnen je mogelijkheden moet je een oplossing zien te vinden.
TS heeft veel, zo niet alles gedaan wat in haar vermogen lag om een oplossing te vinden maar is daarin niet geslaagd, en dan kom je mss weer bij het begin.
Ik heb dan ook respect voor TS voor haar eerlijke keus/besluit.

Ragdollcat
Berichten: 14678
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 20:48

herhalen schreef:
https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/ ... 4599_n.jpg

ik voel mij zeker wel schuldig en het voelt als falen dat ik het niet meer trek daar kan ed niks aan doen.
de laatste keer dat ik hem terug kreeg heb ik ed beloofd dat ik hem niet meer zou verkopen. maar o wat voelt dit rot. ik twijfel er ook aan of hij ooit weer sterk genoeg wordt met links achter om intensief gereden te worden.



Ik zie hele lieve ogen. Moeilijk he.

Freefeelster
Berichten: 144
Geregistreerd: 23-09-12

Re: moeilijken keuze toch slacht.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 20:58

Ik zie ook lieve ogen, maar ook een bepaalde vermoeidheid in die ogen.

Sachet

Berichten: 607
Geregistreerd: 13-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 21:12

Het is een paard met een depressie

xShellie
Berichten: 1416
Geregistreerd: 01-10-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 21:20

Sachet schreef:
Het is een paard met een depressie


Knap dat jij dat zo kan zien.

TS, ik hoop dat het klikt tussen Ed en aikon en dat hij daar lekker mag genieten.
Zo niet, heel veel succes met deze moeilijke beslissing!

Sachet

Berichten: 607
Geregistreerd: 13-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 21:38

Het is eerder knap als je dat niet ziet. Zoals freefeelster zegt een bepaalde vermoeidheid. Maarja het is maar die ene foto dus dat zegt als nog niet veel.
Laatst bijgewerkt door Sachet op 24-02-13 21:43, in het totaal 2 keer bewerkt

djinnie

Berichten: 2795
Geregistreerd: 23-04-05
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 21:39

Het woordje slacht en er struikelen heel wat mensen over hun voeten in hun haast om alternatieven te bieden. Bizar. Zijn jullie allemaal vegetariër?

Dat het voor TS een verschrikkelijke beslissing is, moge duidelijk zijn. Ze heeft veel energie en gevoel in Ed gestoken en dat gaat haar heus niet in de koude kleren zitten. Onmogelijk. Dus die beslissing wil je liever niet nemen voor je dier. En als ze in gaat op het voorstel van Aikon, dan is dat natuurlijk een prima keuze voor haar, als ze daar zelf ook 100% achter kan staan.

Maar we hoeven een paard niet te vermenselijken hoor. Droevige ogen, depressief...? Uit de verhalen van TS blijkt dat Ed een (zeer) gevoelig dier is, maar het is nog steeds een dier, geen mens. En als TS besluit dat de slacht voor hen samen, in het geval van Ed, de beste keuze is, dan is dat vooral voor haar een moeilijke keuze. Ik mag tenslotte toch aannemen dat niemand hier tranen met tuiten hoeft te huilen als Ed geslacht wordt? Want dan kunnen we heel wat droge landen vullen met onze tranen, gezien hoeveel dieren er naar de slacht gaan.

@TS: nogmaals veel sterkte. Als je in gaat op het voorstel van Aikon, dan draaien mijn duimen dat het klikt tussen Ed en Aikon. En dat het dier daar zijn draai kan vinden als gezelschapspaard. Zo niet, voel je dan ook niet schuldig. Je hebt zoveel wegen bewandelt, zoveel dingen geprobeerd. Dat maakt het niet minder moeilijk voor jou, natuurlijk geef je om hem, anders had je niet al zoveel geprobeerd. Maar het is wel een eerlijke beslissing. Voor jezelf, voor Ed en voor de mensen om jou heen.

JV_dekjes

Berichten: 38
Geregistreerd: 10-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 21:46

Ik zou zeggen neem eens contact op met Stichting Paard in Nood of stichting Paarden met Plezier. Misschien kunnen zij jou raad geven wat het beste is. Zij hebben een eigen site en ook een facebooksite.

liesjecryos
Berichten: 1971
Geregistreerd: 27-11-10

Re: moeilijken keuze toch slacht.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 22:03

Ik snap het echt niet,laat hem gewoon slachten heb je 100000% zekerheid dat het arme dier niet meer door andere handen gaat.

AdnerB

Berichten: 4418
Geregistreerd: 13-10-08
Woonplaats: vlak bij je ;)

Re: moeilijken keuze toch slacht.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 22:34

sterkte!
hou je ons op de hoogte?

broadway
Berichten: 945
Geregistreerd: 03-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 23:25

Je weet pas wat het is als je zelf zo'n paard hebt of hebt gehad !
Het kost ontzettend veel energie en is zenuwslopend !

Als je een paard in zijn ziel hebt gekeken wil je er alles aan doen om dit óók naar buiten toe te laten zien !
Je ziet liefde en respect , terwijl het paard door zijn gedrag (problemen !!!) alléén maar dis-respect krijgt !
Dat heeft dit paard ook bij jouw gevoeld en wil het jouw ook graag laten zien , maar hij loopt uiteraard nog steeds tegen dezelfde problemen aan !

Wat je ziet is niet wat het is ...van alle foto's is er bij 1 foto even een harmonie ,op de rechte lijn beiden even in balans maar zodra jij opzij kijkt of in een bochtje, zie je gelijk wat er gebeurd...terwijl de beenzetting verstoord,volg jij ,geef je hem de tijd te corrigeren op zijn manier....maar jij corrigeerd hem niet ,daarom kun jij nu zoveel met hem !
Zodra je hem zou corrigeren komt er een extreme correctie vanuit het paardenlichaam ,want hij kan niet anders !!! en zul je dus nóg schever komen te zitten als wat er nu al zichtbaar is !
Zou je dat doen dan kanteld hij zover dat je er gewoon afvalt als je afhankelijk blijft zitten !
Bekijk jouw schouder/heup maar eens ten opzichte van het paard en hoe het paard zijn benen plaatst !

Ook bij stress van buitenaf is iedere zijdelingse beweging een voor het paard een corrigerende beweging...maakt niet uit of het van jouw komt of vanuit het paard...

Zolang je niet weet waar die krachtverlies uit het been wegkomt mag je hem niet uit handen geven...

In een landschap gooien met zo'n probleem ? Mijn haren gaan overeind ! Is altijd zo'n makkelijke oplossing...dan zie je gewoon niks meer en is het probleem voor jouw weg....maar voor dit paard ???

Grasmaaier, uit handen geven ? Eerst weten wat er speelt !

Mocht je hem toch naar de slager brengen, blijf erbij tot hij dood is of jouw da of een goede kennis ...zou niet de 1e zijn die levend in het buitenland opduikt ! Zijn ook topics over geweest op bokt !

Een handtekening op een papier zegt niks....paspoort zegt niks....alléén als het paard in Nederland naar de slager moet !
Wees niet te goed van vertrouwen....

broadway
Berichten: 945
Geregistreerd: 03-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 23:31

Heb je een filmpje of foto's dat hij graast, dus hoofd naar beneden, hoe staat hij dan met zijn benen en hoofd ?
Vangt hij het overkruist op ?
En hoofd zijdelings ?

selyna

Berichten: 1118
Geregistreerd: 20-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 23:33

heel veel sterkte en wijsheid toe gewenst!

dressuur518
Berichten: 1453
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 23:49

Tot mijn grote verbazing, of eigelijk had ik het toch wel ergens verwacht zijn er nog een paar mensen die dit `zielig`vinden voor het paard dat ie naar de slacht moet en dat je zo`n levensgevaarlijk dier nog(!) een kans moet geven. Ik rij zelf ook voor een paardenhandelaar, en dat zie je toch ook gekke dingen voorbij komen. Ik zou zo`n paard niet graag willen verkopen en denk dat je er heel goed aandoet hem te laten slachten. Want als je moet kiezen: wat is nou zieliger, iemand die straks probeerd jouw paard te kopen rijden etc. en dan verongelukt/ in een rolstoel terecht komt of een paard dat naar de slacht moet. Nou ik zou het wel weten hoor spaar maar een mensenleven!



Een voorbeeldje:Mijn buurvrouw heeft een pensioenstal, en kreeg een onhandelbaar paard,op stal mensen die voor de zelfde keuze stonden als jij,ze vonden het "zielig"om het paard te laten afmaken en gaven het een 1000ste kans, ze hadden hem tenslotte zelf gefokt en konden er geen afstand van doen. Mijn buurvrouw wist niet dat hij onhandelbaar was en dat ze voordat ze hem bij haar stalde al van de dierenarts het advies hadden gekregn hem te laten afmaken. Toen ze hem op een dag wilde binnen zetten ging het mis. Ze heeft een paar ribben gekneus,schouder gebroken,hersenschudding,maar ze leeft nog. Zet heeft een hoefafdruk op zeer kleine afstand van d`r slaap (als je slaap geraakt word ga je dood).Je ziet te vaak voorkomen dat zulke beesten verkeerd te recht komen,maar goed, heel veel sterkte! Ik hoop dat je er wat aan hebt en dat je een goede keuze kunt maken!

franka75

Berichten: 11192
Geregistreerd: 05-10-09
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 01:01

herhalen schreef:
Ragdollcat schreef:
Is het geen optie om hem zelf te houden? Jij kan ermee omgaan en je weet waar je op moet letten.

Zelf vind ik dat het enigste veiligste optie naast de slacht/afmaken.

En dat er voor jouw andere paarden een verzorgster komt, om jou te helpen met de verzorging ervan, zodat jij wat meer lucht krijgt qua tijd???

Je zei zelf dat het erg zonde is.

En ja ik heb alles goed gelezen. Toch stel ik de vraag of het geen optie is om hem te houden.

Die optie heb ik overwogen alleen ik kan het niet meer opbrengen de zorg voor ed alleen. Mijn grens is berijkt hoe zwak het ook klinkt. Kan het moeilijk uitleggen wat ik bedoel maar ik kan ed niet meer zien als iets leuks. Alleen maar als iets negatiefs.

Dat is echt naar voor je en kan me dat wel voorstellen hoor, maar ik vroeg eerder en inslapen of zou dat met hem niet kunnen, thuis dus , gewoon een vraagje hoor. Tis een heel lastig probleem maar denk dat je ed er mee een dienst bewijst en uiteindelijk jezelf ook. Zelf ben ik hooggevoelig dus ik snaop dat soort paarden wel een beetje, al die prikkels en in zijn geval al die angsten is voor hem ook moeilijk om mee te leven.

Anoniem

Re: moeilijken keuze toch slacht.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 02:55

Ben het met bovenstaande helemaal eens eigenlijk...

Als Ed niet naar aikon wil of kan, dan denk ik dat je het zelf ook niet tot einde aan zult kunnen zien om hem als laatste daad in zijn toch al zo emotioneel verknipte leventje, hem het grootste trauma van zijn leven zal bezorgen door hem naar de slager te begeleiden; gun hem dan die rust van rustig inslapen, waar hij zich overduidelijk het veiligst voelt, want ook ik ging stuk toen ik Ed zijn blik in zijn ogen zag op je laatste foto; zoveel angst en ook zo overduidelijk hoop in jou...

Ik wens je veel sterkte en wijsheid toe, en hou in je achterhoofd dat je alles wat in je macht ligt en veel meer voor hem heeft gedaan, helemaal als je hem een stressloos einde geeft, dan is het goed zo...

franka75

Berichten: 11192
Geregistreerd: 05-10-09
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 03:10

Ja dat denk ik eigenlijk ook , maar jij kent hem het best.

Mellow

Berichten: 6496
Geregistreerd: 22-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 03:21

Zie nu dat je misschien een "oplossing" hebt, dat zou super mooi zijn.

Gisteren las ik je topic en dacht, hm, kan dat echt niet anders. Nu lees ik het weer en denk ineens, nee ze heeft gelijk. En hoe moeilijk is dat voor jou ts om zo'n nare en rottige en moeilijke beslissing dan te maken. Maar jij bied Ed dan het beste. Want wat je beschrijft, heeft Ed dan wel een waardig bestaan?? Is Ed wel "gelukkig". Jij doet je stinkende best voor hem en dat is top.

Ik hoop dat het met aikon wat word en dat hij daar een mooi plekje kan krijgen.
En anders de andere optie, die imo een moedige en goede beslissing van je is.

Sterkte de komende tijd.

HorseTopShop

Berichten: 7731
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Hellevoetsluis (Nieuwenhoorn)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 08:58

Ik heb niet heel het topic door gelezen, maar wil toch even reageren.
Is het niet mogelijk om dit paard weg te doen naar iemand als weidemaatje? Ik ben van mening dat een paard niet gestoord/gevaarlijk is van nature. Er moet iets gebeurd zijn dat hem/haar zo heeft gemaakt.

Wij hebben een kleine jaar geleden Boyo opgevangen waar ook niks mee te beginnen was. Meerdere mensen hebben op Boyo gereden en allemaal hebben ze aangeraden hem naar de slacht te doen. Hij zou gevaarlijk zijn, gestoord en "experts" hadden hem al opgegeven.
Hij staat nu bij ons en het gaat een lang traject worden, maar beetje bij beetje gaat hij vooruit.
( [VVDD] Pensioen of Slacht: nieuwe thuis gevonden voor Boyo )
Ik zou met hem aan de slag gaan, maar uiteindelijk is het mijn zusje die de klik met hem heeft en wel vorderingen maakt.

Geen enkel paard verdiend het om naar de slacht te gaan door zijn/haar gedrag. Er is altijd wel ergens een plekje waar het paard op zijn plaats is.