[VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Anna
Berichten: 953
Geregistreerd: 05-12-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 16:18

Dat klinkt best positief inderdaad, wat fijn.
Hopelijk kom je zelf ook weer een beetje bij. We blijven duimen iig!

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Re: [VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 20:25

Stille meelezer met helaas ook ervaring met hoefzweren..een paard die absoluut niet met zijn been in een emmer kon en die met pech mok kreeg bij een vochtige hoefzak.. bovendien kon hij nogal in paniek raken als hij met zijn andere been op de zak stond..

Ik denk dat je het goed doet zo! Mijn smid zei juist altijd: hou hem lekker in het natte gras! Veel beter dan een stal waarin gemest wordt!

YvonneV
Berichten: 8790
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: kop van Overijssel

Re: [VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 22:07

Een tip die ik vroeger van een oud boertje kreeg is om de oplossing in de hoefzak dikker te maken met behanglijm. Dan klotst het niet zo.

Suzanne F.

Berichten: 49264
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 14:54

Jeetje, ik vond dit topic door het bloemetje voor Lorette. Arme Frum.
Begrijp ik dat hij door de pijn van de hoefzweer een soort aanval heeft gehad? Hoelang heeft hij de ataxie al? Hij redde zich daar enorm goed mee want ik heb jouw proefjes/filmpjes weleens gejureerd toch? Dat waren jullie samen toch?
Dikke knuffel voor jullie beiden!

_Lorette_

Berichten: 12097
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-20 15:54

Dat waren wij! En ja, de pijn triggert bij hem enorme spasmes. Hij weet ook vaak niet waar hij pijn heeft. Die signalen komen slecht door. Inmiddels weet hij dat het LV is, maar meestal is hij eerst onregelmatig en extra kramperig aan alle benen als er ergens iets zit. Dat maakt diagnose en behandeling altijd extra ingewikkeld. :roll:

Hij is voor zijn 2e atactisch/spastisch geworden. Bij/rond zijn castratie. We weten niet of het mis is gegaan bij de castratie zelf, bij het weiden van de koppels in het voorjaar of dat hij een hersenbloeding heeft gehad. Hij zou volgens de dierenartsen nooit geschikt zijn als rijpaard, niet eens als weidepaard en de dierenarts van vorige week geloofde pas dat hij gereden werd toen ik foto's liet zien. :7 Maar goed, toen was hij ook wel slecht. Mijn instructrice zegt ook nog steeds dat het goed is dat haar eerste indruk van hem was met mij erop ipv ernaast, want ze had me nooit op laten stappen.

MarjanB

Berichten: 16473
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 16:15

Jeetje lorette wat een pech :(:) hoop voor je dat hij er weer op komt en de winter niet teveel problemen geeft.

Rocamor

Berichten: 10896
Geregistreerd: 21-11-02

Re: [VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 16:58

Ik weet nog dat je de eerste filmpjes van jullie samen deelde. Waar je ons vroeg om het te melden als het niet paardwaardig was. Jij was zo aan zijn rare loopje gewend en wij niet.

En er was geloof ik echt niemand die schreef dat je er beter mee kon stoppen. Enkel lof en herkenning van wiebelige paarden die jong zijn.

_Lorette_

Berichten: 12097
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-20 11:54

Hij is fris, blij, boevig. Maar helaas nog flink kreupel in draf. Ik weet niet of alle troep van de zweer er wel uit is. Ik weet niet beter dan dat een paard na het uitbreken van de zweer vrijwel meteen weer rad is. Volgens de dierenarts was dat nu geen realistische verwachting gezien de grootte en de plek van uitbreken. Daarnaast is er érg veel weggesneden en zal hij daar sowieso gevoelig op lopen. Toch weet ik het niet, hoor... Hij moest eigenlijk nog langer in de hoefzak staan om het te blijven weken, maar dat ging niet. Zijn been werd heel warm en dik, de huid was helemaal stuk. Omdat we tot boven de kroonrand moeten weken, is dat niet best voor de kootholte. Het lijkt nu een naar mokbeen. Zo heel positief ben ik dus nog niet... Ik weet gewoon niet meer wat wijs is. Verder snijden gaat niet, dat zijn de hoefsmeden en de dierenarts met elkaar eens.

Ik heb de hoefschoenen klaarliggen, maar het lijkt me nog niet slim om hem daar nu mee te laten lopen. De huid is erg gevoelig en ik heb het idee dat ik de voet daar toch iets teveel mee afsluit. Aan de andere kant zou het erg fijn zijn om zijn voet wat rust te geven en zo min mogelijk te laten slijten.

Bluh. Het is dat hij snurkend met staart in de lucht door de wei rent, weliswaar kreupel, maar héél blij en zonder zwalken/spasmes. Daar houd ik me dan nog maar even aan vast.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 11:58

Ik heb een veulen gehad, echt amper afgespeend, niets gewend bij de vorige eigenaar, die ook echt een dikke hoefzweer kreeg.
Kende geen voetjes geven, ril ding van zichzelf, nou leuke kennismaking natuurlijk pijn met uitsnijden.
Ook daar heeft de smid niet helemaal kunnen doen wat deze wilde.
Liep wel beter, maar niet rad.
Maar ik heb het ook maar even aangekeken en is uiteindelijk wel goed gekomen in 2 weekjes tijd.
Geen idee of het te vergelijken is met hoe de hoef van jou paard is. Maar in jou geval kan ik me ook voorstellen dat je nu gewon even niets meer kunt.
Ik denk dat hij lekker beweegt in de wei wel goed is.

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Re: [VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 12:35

Ja precies zoals dat bij de mijne ook ging..mok..

Misschien breekt er van de week nog wat door. Kan best. Lekker naar buiten lijkt mij ook het beste.
Ik deed er vaak een lap met biotex op (zolang ik erbij stond). Maar is ook achterhaald geloof ik.

Mokplek insmeren met vettigheid zodat de huid niet gaat trekken, want ik daar kan hij wat kreupel van zijn.

Jet

Berichten: 12021
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 16:45

Ik weet van een ander paard van een andere stalgenoot dat haar smid bij een hoefzweer te ver had gesneden, een hee klein gaatje waar de lederhuid doorheen kwam. Dat paard kon echt amper meer lopen, dat heeft wel zeker een maand geduurd voordat dat weer beter ging. Misschien is bij Frum ook de lederhuid ergens een beetje aan de oppervlakte gekomen, dat is enorm pijnlijk. Maar als hij er zelf zo mee omgaat, zou ik het nog wel even aankijken ( als hij zonder pijnstilling is).
Ik kon het bij dat paard eigenlijk niet aanzien, maar de eigenaresse was vol goede moed en uiteindelijk klopte het ook wel.

MarjanB

Berichten: 16473
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 17:56

Als een zweer zo groot is kan er ook nog wel wat kneuzing oid zitten wat hem pijn doet. Of er zit Idd nog wat in. Laatst was er ook een topic en dat paard bleek een houtsplinter in z’n hoef te hebben.

Hoop in elk geval voor je dat ie snel opknapt!

Ps je merrie is leuk geworden! Had haar al doorgestuurd naar vriendinnetje :)

SayaJones

Berichten: 11937
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Almere

Re: [VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 20:26

Je hebt ook van die sokken voor in de schoenen ter beschermingvan gevoelige huidjes. Zou dat iets zijn?

YvonneV
Berichten: 8790
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: kop van Overijssel

Re: [VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 23:34

Wat deed je in de hoefzak? Badedas groen is niet zo agressief voor de huid maar trekt wel de zweer mooi schoon

_Lorette_

Berichten: 12097
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Re: [VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-20 09:07

Biotex werd geadviseerd, dus dat deed ik.

Gisteren ging zijn voet weer glimmen. Er komt een nieuwe lading troep uit. Helaas vanochtend in stap weer erg kreupel... Qua ataxie, spasmes en pijn is het nog te doen. Het zal hem ongetwijfeld flink zeer doen, maar hij heeft geen hoge pols van de pijn, loopt nog monter naar het gras en belast de voet. Hij staat op het meest natte stuk in de wei in relatief hoog gras,in de hoop dat de hoef zo zacht blijft. Er zit blijkbaar nog steeds een flinke ontsteking.

Jet

Berichten: 12021
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-20 09:41

Wel goed dat die troep er nu weer uitkomt! Is het een idee om het met een krom spuitje met water en biotex te spoelen, of durf je dat niet aan? Ik weet natuurlijk niet hoe Frum op zoiets zou reageren, maar als je het wil proberen kan ik wel een paar van die spuitjes opsturen hoor. Monoject 12 ml. spuitjes zijn dat, die kan je wel zien via google. Nu is die wond bij de kroonrand waarschijnlijk weer open, dus dan past dat spuitmondje er vast wel in.
En die Frum, hij heeft toch wel een enorm hoge pijngrens als ik het zo hoor.

_Lorette_

Berichten: 12097
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-20 10:07

Ik gebruik al een spuitje om de plek te spoelen, maar wel lief aangeboden! Volgens mij prikt het heel erg en het lukt me daarom misschien 2,5 keer voordat hij overweegt om over de staldeur heen te springen. Het is een soort van kloof/snee die raar gevormd is, dus er past vanaf de bovenkant geen spuitmond in. De onderkant wel maar daar gebeurt weinig.

Hevonen

Berichten: 5626
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: [VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-20 10:10

Hé, wat vervelend dat het niet echt betert. Op zich natuurlijk prima dat de rommel eruit komt, maar daaraan moet wel een einde komen.

Jet

Berichten: 12021
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-20 10:36

O, ik was er al bang voor dat hij het niet leuk vindt ( understatement ...). Deze spuitjes hebben een heel dun spuitmondje dat ook nog wat flexibel is, niet als een gewone spuit zeg maar. Maar als je er echt niet in kan van bovenaf, dan heeft het ook geen zin. Het nare is ook dat er niet echt oplossingen zijn die het wel schoonmaken, maar die niet prikken/geen extra druk geven in de hoef vrees ik.

Sterkte hoor, en mijn aanbod blijft gewoon staan hoor.

_Lorette_

Berichten: 12097
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-20 09:50

Ik heb hem van narigheid toch maar weer een paar uur in de hoefzak gehad. Alleen met warm water en daarna de huid weer goed gedroogd en ingesmeerd. Er leek weer een uitstulping naar buiten te ontstaan, maar vanochtend was die weg. Ik wil de zooi eruit hebben!

Hij was overigens niet blij met me. Doorgaans doet hij erg zijn best tot het niet meer lukt voor zijn gevoel. Met de hoefzak ging het nu moeizamer dan ooit. Hij klimt helemaal de tralies in van narigheid. Bijvullen kan niet, want daar reageert hij te heftig op en dan blijft de zak niet zitten. Maar er klotst bij het omdoen al water uit. Ik voel me er ook rot onder. Wat een ellende voor hem.

Otti1977

Berichten: 3042
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: in een hutje op de hei!

Re: [VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 12:07

Mijn smid zei een keer zuurkool in de hoef met ducktape eromheen. Dat trekt ook de troep eruit. Weet niet of dat werkt bij hem.

Jet

Berichten: 12021
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 12:10

Wat ontzettend naar dat hij die hoefzak zo'n groot probleem vindt. Ik snap wel dat je er op deze manier helemaal doorheen raakt en het zo niet meer ziet zitten.
Zou een medical hoof boot misschien beter zijn, makkelijker aan te doen zonder dat er weer water uit klotst? Geen idee hoor, maar hier zie je een heel aantal mogelijkheden, misschien zit er iets tussen dat je zou kunnen gebruiken? https://www.valleyvet.com/c/horse-suppl ... boots.html .

Sterkte maar weer, het is wel een hele strijd om hem weer goed te krijgen, dikke knuffels van hieruit :(:) , :knuffel: !

Quir

Berichten: 17365
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 15:03

Ik ben al heel lang een meelezer, geloof alleen nog nooit gereageerd.

Als eerste je doet het onwijs goed en altijd frum voorop!
Kunnen heel erg veel mensen een voorbeeld aan nemen. <3

Maar als alternatief voor een hoefzak gebruiken wij vaak gewoon een luier (van een baby dus :+ ). Deze heel nat maken (neemt veel water op), dan om de hoef vouwen en dan met ducktape erom sterker vast maken. Zit altijd wel goed, geen super natte doorweekte huid, maar wel goed vochtig om de hoef te weken en geen geklots wat veel paarden toch ook wel spannend vinden.

Geen idee of het een optie voor Frum is, maar wie weet. :)

_Lorette_

Berichten: 12097
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-20 17:34

Ik heb het eerst gewoon met watten, luier (en extra wattenrol over kroonrand), vetwrap en ducttape gedaan. Dat is de voorkeursmethode van mijn hoefsmeden. Maar dat mocht niet meer van de dierenarts. Jammer, want daarin is hij super braaf en zo ging zijn huid ook niet stuk. Zat super. Maar het gaf die woensdag/donderdag wel teveel druk op zijn voet, ondanks niet strak aantrekken... Alleen vind ik die hoefzak ook niet best. Ik weet daardoor niet meer waar ik goed aan doe.

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Re: [VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 17:47

Ik moet eerlijk zeggen.. dat ik altijd heel veel vertrouwen had in de hoefsmid.. die toch best vaak hoefzweren ziet.

Ik zou niet weten waarom een luier niet mag en en hoefzak wel.