[VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
FriesWytske
Berichten: 9909
Geregistreerd: 05-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 09:47

Hier draaien de duimen ook nog steeds voor jullie, Lorette.

tita

Berichten: 19756
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Re: [VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 09:48

Sterkte Loret

boyca
Berichten: 1089
Geregistreerd: 14-12-11

Re: [VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 10:01

Ook ik zal de blaren op mijn duimen duimen voor jullie.
Ik hoop dat hij er door komt

oji

Berichten: 4282
Geregistreerd: 29-07-09

Re: [VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 10:07

Lees net hier wat er met Frum is. Vreselijk. Heel veel sterkte en hopelijk komt het weer goed! Het is zo'n bijzonder paard en jullie hebben een mooie bijzondere band.

Dido2316

Berichten: 2003
Geregistreerd: 10-01-15
Woonplaats: Schiedam

Re: [VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 10:13

Zoveel mensen leven met jullie mee, ik ook! Hopelijk is de volgende update weer voorzichtig positief!

ankep
Berichten: 338
Geregistreerd: 05-07-06
Woonplaats: 's-Hertogenbosch

Re: [VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 10:17

Volgens mij heb ik nog nooit eerder gereageerd in dit topic, maar ik lees het al vanaf het begin mee.
Wat heb ik een respect voor jou en de manier waarop je er alles aan doet om Frummel optimaal paard te laten zijn!
Ik duim voor jullie!

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 10:26

Gelukkig toch weer een klein lichtpuntje.

Afbeelding

Hevonen

Berichten: 5640
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 10:45

_Lorette_ schreef:
De dierenarts is positief over de laatste ontwikkelingen. Zijn zweer is er aan de bovenkant ook uitgebroken. Het is echt een gigantisch kanaal door zijn hele voet heen, dat zagen we gisteren op de foto. Zo'n hoefzweer is voor elk paard enorm afzien, maar bij Frum kwam er dus een spastische aanval bij. De zweer was aan de onderkant al wel open, maar blijkbaar onvoldoende. Het herstel van grote zweren die via de kroonrand loskomen, gaat langzaam. Volgens de dierenarts is het niet vreemd als hij nog een ruime week last heeft. Dat wil zeggen dat hij er gevoelig of kreupel op mag lopen. De pijn en spierspanningen van woensdag zijn uit den boze. Hij moet de voet kunnen belasten en er comfortabel mee kunnen staan. Hij mag geen idiote spasmes krijgen of verhoging krijgen van alle spierspanning. Hij staat gelukkig erg rustig, ook met achterbeen op rust en met gewicht op de zweervoet. Ook zonder de werking van de spuiten die hij woensdag en gisterochtend heeft gekregen. Vanochtend heb ik hem weer in het natte gras gezet.

Hij had gisteravond zelf weer zijn staldeur opengefrummeld, dat was een goed teken. Ik vond zijn lopen beroerd. Zeker omdat hij tussendoor bij het uitsnijden van de zweer alweer veel beter had gelopen. En dat deed mij weer twijfelen over de vervolgstap. De dierenarts gaf aan dat ik dan nog wel meer twijfelmomenten zou krijgen de komende dagen, maar dat ik echt naar de spasmes en zijn pijn moest kijken. Niet hoe hij liep met die voet, want met zo'n horrorzweer past dat in de lijn der verwachting. Het zou niet snel veel beter worden dan dit, maar het mag dus in elk geval niet slechter worden.

Zijn voet is ook zonder zweer gevoelig, omdat het één gatenkaas is en bijna de hele wand is weggesneden. Hij loopt op de zool. Wat dat betreft is het echt niet handig met hem. Hij reageert op alle bewegingen en aanrakingen met een spasme en die spiertrekkingen zijn hetzelfde als een paard dat wegtrekt bij pijn. De visiteertang zegt dus niets bij Frum. Als de zweer er niet uit wil komen, dan moet je wat proberen, maar het gevolg is dat zijn voet nu erg gehavend is. We hebben hoefschoenen in bestelling staan, maar die gaan de gevoeligheid er niet afhalen. Hooguit zijn voet uiteindelijk wat meer reserve geven, omdat hij minder slijt. En dan is het nog de vraag of ik ze om krijg en hij ermee kan/wil lopen... :

Het blijft dit weekend en mogelijk de dagen erna afwachten wat het met zijn lijf doet. We zijn er nog niet.


Nee, maar toch een lichtpuntje.

Ik heb zelf twee kapotte enkels en merk dat ik doordat ik daardoor erg beroerd (zeg maar: nauwelijks) loop erg gauw last heb van kramp en pijn op andere plekken, doordat je je hele lichaam moet gebruiken om dat te compenseren. Ik neem aan dat een deel van de spasmes en krampen van Frummel ook daardoor komen; het zou dus inderdaad geweldig zijn als er een manier gevonden kon worden om de belasting gelijkmatiger te laten zijn. Zou een soort spalk een optie zijn, of gips met openingen erin?

Verder helpt magnesium vaak goed, ook bij paarden, maar ik neem aan dat je dat al gebruikt of ervan op de hoogte bent.

In elk geval, heel veel sterkte met dat mooie bijzondere paard!

jokari

Berichten: 8771
Geregistreerd: 06-06-04
Woonplaats: thuis

Re: [VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 10:57

Ik blijf duimen Lorette. Ik hield mijn hart vast bij het openen van je topic vandaag, eerlijk gezegd ging ik er van uit dat je hem zou moeten laten gaan hebben. Blij dat dat niet zo is. Fingers crossed dat hij ook hier weer door komt en je nog lang van hem mag genieten.

MarliesR

Berichten: 3292
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 12:52

Poeh, wat heftig weer zeg. Heel veel sterkte voor zowel jou als Frum! Niet makkelijk om je geliefde dier zo te zien en beslissingen te moeten maken. Ik hoop echt zo voor je dat hij er toch ondanks alles doorheen weet te komen!

Pumpkins

Berichten: 3148
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Re: [VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 13:13

Heel veel sterkte de komende dagen voor jullie!!! Arme Drum, hoop dat hij er goed doorheen komt!

Ensueno
Berichten: 679
Geregistreerd: 01-10-06
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 13:18

Och nee, arme Frummel :(
Ik heb afgelopen juni mijn pony moeten laten gaan, dus weet hoe het voelt om die keuze te moeten maken. Een meest verschrikkelijk en onmenselijke keuze. Hopelijk laat Frummel toch weer zien hoe sterk en bijzonder hij is en doet hij jou weer in het positieve verbazen.
Ik heb geloof ik nog nooit in dit topic gereageerd, maar Frummel is toch wel mijn favoriete boktpaard. Ik ben altijd gek op zijn verhalen!

Over de hoefschoenen gesproken, ik had ze ook gekocht voor mijn hoefbevangen pony. Je kunt pads voor in de schoenen kopen, die je helemaal naar wens kunt verknippen: https://www.equischoen.com/c-349828/pads
Ik weet niet hoe Frummel zijn hoef er nu uitziet, maar misschien kun je zijn zool hier nog wat mee ontlasten :)

Dieuwke_
Berichten: 4558
Geregistreerd: 10-12-06

Re: [VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 15:00

Sterkte Lorette!

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37333
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: [VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 15:09

Ah voorzichtig goed nieuws lijkt het? Frummel is er nog niet klaar mee dan. Nu duimen voor goed herstel

_Lorette_

Berichten: 12114
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-20 16:08

Hij staat momenteel te grazen alsof er geen vuiltje aan de lucht is. Heel af en toe een kleine hoofdtic, maar minimaal. Loopt ook aanzienlijk beter. Bij mij hangen de wallen tot aan de knieën en heb ik van de zorgen/stress overal plekken aan mijn hoofd gepulkt, maar oké. :7 Die ups en downs zijn killing. Om eerlijk te zijn had ik me een heel ander verloop voorgesteld van zijn leven. Een verloop waarbij het progressieve aspect van zijn ataxie veel duidelijker zichtbaar was geweest en juist minder gekkigheid aan andere blessures/problemen (zoals een hoefzweer) waarbij zijn ataxie het weer ingewikkeld maakt. Ik zie hem bijna nog sneller overlijden aan iets banketstaaf dan dat hij me van de benen gaat omdat het puur neurologisch echt niet meer wil.

Pumpkins

Berichten: 3148
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Re: [VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 17:57

Daar moet ik stiekem toch een beetje om lachen, klinkt als Frummel (zover ik hem meegekregen heb in dit topic). Zwaar slopend natuurlijk, en nog lang niet uit de stress, maar klinkt wel als dat het de goede kant op gaat!

Berdien

Berichten: 64562
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: [VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 20:03

Ach wat een zorgen toch. Ik kan me voorstellen dat je daar helemaal aan onderdoor gaat. Ik blijf stug doorduimen voor jullie!

Jet

Berichten: 12064
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 22:04

Lorette, wat heftig weer. Dat maakt het ook zo zwaar, zo denk je dat het einde van Frum nabij is en dan ook echt nabij, maar zo zit je toch weer met een Frum die zelf nog niet klaar is! Wel een hele fijne DA zoals ik het lees, hij kijkt echt naar Frum en niet naar een "gewoon" paard.

Overigens heeft een paard van een stalgenoot ook wel eens vreselijk geleden van een hoefzweer die er pas 2 weken later bij de kroonrand uitkwam. Het arme dier had zoveel pijn dat het niet meer at en met zijn achterbeen onder zijn buik opgetrokken tegen de wand van de box leunde. De zwaarste vorm van buut heeft het toen voor hem iets comfortabeler kunnen maken, zodat hij in elk geval weer kon eten. Dat paard was ook een zorgenkind, hoefzweren kreeg hij regelmatig, ik denk toch bij hem vanwege een verminderde weerstand.

Die ups en downs maken het trouwens zo vreselijk moeilijk om mee om te gaan, als het geleidelijk achteruit gaat is het toch een heel ander proces dan steeds weer van dit soort rollercoasters.

Sterkte voor de komende tijd, hopelijk blijft het nu allemaal verbeteren en accepteert Frum de hoefschoenen!

Hevonen

Berichten: 5640
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 23:23

_Lorette_ schreef:
Hij staat momenteel te grazen alsof er geen vuiltje aan de lucht is. Heel af en toe een kleine hoofdtic, maar minimaal. Loopt ook aanzienlijk beter. Bij mij hangen de wallen tot aan de knieën en heb ik van de zorgen/stress overal plekken aan mijn hoofd gepulkt, maar oké. :7 Die ups en downs zijn killing. Om eerlijk te zijn had ik me een heel ander verloop voorgesteld van zijn leven. Een verloop waarbij het progressieve aspect van zijn ataxie veel duidelijker zichtbaar was geweest en juist minder gekkigheid aan andere blessures/problemen (zoals een hoefzweer) waarbij zijn ataxie het weer ingewikkeld maakt. Ik zie hem bijna nog sneller overlijden aan iets banketstaaf dan dat hij me van de benen gaat omdat het puur neurologisch echt niet meer wil.


Ik schreef al dat hij je vast weer voor een verrassing zal stellen, nou... gelukkig maar! Nou op hoop van zegen vooruit!

Ga slapen, dat gekke beest redt zich (hopelijk) wel. :)

cam
Berichten: 3019
Geregistreerd: 09-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 09:10

We duimen hier ook rustig door. Maar voor nu toch een klein beetje licht aan de horizon *\o/*

Jessix

Berichten: 16486
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 09:34

Nou het lijkt er op dat hij er zelf nog niet klaar mee is. :)
Ik hoop dat het in orde komt met hem.

_Anna
Berichten: 953
Geregistreerd: 05-12-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: [VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 13:35

Hoe gaat het nu met Frum?

Rocamor

Berichten: 10966
Geregistreerd: 21-11-02

Re: [VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 15:48

En met jezelf uiteraard

_Lorette_

Berichten: 12114
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-20 16:01

Als hij uit de stal komt, dan is hij met zijn zweervoet echt gevoelig op het harde en dan draaft hij ook kreupel weg. In de loop van de dag wordt het steeds beter. Hij stapt sowieso helemaal goed in de wei. Draf heb ik vandaag verder niet meer gezien. Gisteren wel, toen was hij wild aan het schudden met zijn hoofd van frissigheid. Een erfelijk trekje, geen spasme. Eigenlijk moet hij op stal zijn hoefzak om, maar daar moet nogal veel water (met scheutje biotex) in om helemaal tot aan de kroonrand te komen en zijn huid kon daar niet tegen. Nu spoel ik de zweer steeds met een spuitje, maar nu hij niet meer zielig is, lukt me dat bijna niet meer. Qua spasmes zie ik niets meer en hij is ook losser in zijn lijf + fitter (was vreselijk vermoeid). Hij peert 'm binnen 30 seconden de stal uit als ik de extra grendel er niet op doe, bijvoorbeeld als ik snel het potje zalf wil pakken.
De hoefschoenen zijn nog niet geleverd, maar ik vrees ook dat hij ze sowieso nog niet om kan nu. Hij verdraagt nog geen druk op de plek waar de zweer is uitgebroken. Dat is een behoorlijk brede wond/kloof.

Omdat het lekker regent en het gras nat is, weekt zijn voet gelukkig wel wat in de wei, zodat de viezigheid er wel uit kan. Het is natuurlijk anders dan de hoefzak en ik twijfel ook of de zweer zo genoeg schoongespoeld wordt, maar zijn been werd zo warm en de huid raakte dusdanig geïrriteerd dat ik er geen goed gevoel meer bij had.

Cynthia82

Berichten: 9345
Geregistreerd: 03-07-07
Woonplaats: Bleiswijk

Re: [VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 16:08

Het klinkt gelukkig nog steeds positief! :knuffel: