[VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Re: [VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 14:53

Hemeltje toch, die Frummel! Bij deze heel veel sterkte voor jullie allebei en laten we hopen dat Frummel ook dit avontuur goed doorstaat.

RoWi

Berichten: 6886
Geregistreerd: 27-12-05
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 15:09

Oh nee... Jeetje, wat een verschrikkelijk bericht!
Heel veel sterkte Lorette! :knuffel:

_Lorette_

Berichten: 12117
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-20 15:26

Ja, 8 jaar extra tijd... Het is niet te geloven. Ik had voor het eerst een andere dierenarts van de kliniek bij Frum. Die ken ik wel, maar hij kent Frum niet echt. Hij geloofde absoluut niet dat ik erop kon rijden en toen ik vertelde dat hij ondanks alles nog Z geklasseerd was, keek hij me aan alsof ik de grootste onzin verkondigde. Op dat moment stond Frum wel in de meest vage houding ivm zweer die hem toen dwars zat, dus dan ziet het er helemaal niet uit natuurlijk.

Ik rijd tijdelijk een paard van mijn instructrice en in ruil daarvoor kreeg ik wat privéles. Met Frum. Normaal gesproken is dat een beetje te duur voor mij, maar dit was een geweldige kans. We waren voor mijn vakantie net begonnen met de vliegende wissels, die ik (nooit wissels gereden) onder de knie probeer te krijgen met een atactisch paard dat ook nog nooit een wissel heeft gesprongen. Niet geheel ideaal, maar ach. Hij sprong van rechts naar links meteen goed en bleef dat doen. Andersom snapte hij nog niet zo snel, maar we hadden het ook nog maar voor de 3e keer geprobeerd. De pirouettes zaten er al wel zo'n beetje op en hij kreeg al steeds meer een 2e draf. Zó gaaf. En hij werkt zo graag. Dat het daarna ineens zo mis kan zijn, zonder dat er sprake is van koliek, hoefbevangenheid of iets... Ik heb altijd al wel geweten dat het uiteindelijk iets heel onbenulligs kon zijn wat hem de das om zou doen (als het zijn ataxie/spasmes doet verergeren), maar het voelt dan toch onverwacht. Ik had van de winter wel problemen verwacht, maar nu nog niet.

We wachten het af. Voor hemzelf is het geen ramp als zijn tijd is gekomen. Hij heeft dat besef toch niet. Hij heeft in zijn leven best wat moeilijke momenten gekend, onvermijdelijk door zijn ataxie, maar het in de regel geen zielig paard. Natuurlijk bespreek ik juist de twijfels, de zorgen en de slechte momenten, maar het overgrote deel is hij blij, fanatiek, hollands welvaren en een tikje boevig. Zijn slechtste tijd was dan in de opfok, toen hij een langere tijd erg mager was. Niet blij. En in die tijd was hij nog niet eens atactisch! Van de winter had ik wel zo mijn zorgen, maar er ligt al een plan de campagne klaar om hem daar doorheen te helpen. Al is de kans dat hij de winter haalt nu niet groot.

Toch ben ik zelf echt geen cent waard. Je zou zeggen dat ik er enigszins op voorbereid moet zijn. Ik heb al een paar keer afscheid van hem genomen. Maar het went niet.

FriesWytske
Berichten: 9909
Geregistreerd: 05-08-06

Re: [VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 15:35

Natuurlijk heb je het moeilijk. Jullie hebben toch nog 8 mooie jaren gehad. En zoals je al meld, je was al bezig met een plan om hem de winter door te helpen. Hij is een deel van je geworden. En je wilt nog lang geen afscheid van hem nemen, ook al beseft hij dat niet. Jij wel en jij moet het een plaatsje geven. Wat heel moeilijk is, weet ik uit ervaring. Voor nu geniet van de tijd die jullie nog hebben. Dan voel je op een gegeven moment wel aan wanneer je hem moet laten gaan. Ook al zal je dat jankend gaan doen. Wat helemaal niet erg is.

Rocamor

Berichten: 10974
Geregistreerd: 21-11-02

Re: [VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 16:06

Heeft hij de achteruitknop nog geleerd trouwens? Kan me nog herinneren dat je ooit twijfelde of je wel Z kon rijden, omdat hij niet achteruit kon onder het zadel.

Vliegende wissels, arbeidspirouettes, en dat met een paard dat 8 jaar terug al was "afgeschreven". Ik kan me niet voorstellen dat hij er tussenuit piept voordat jij met je slipjassie hebt gereden... Daar is hij te goud voor.

_Lorette_

Berichten: 12117
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Re: [VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-20 16:20

Sinds 2 jaar is hij 100% recreatiepaard. We verschijnen niet meer in de ring en daar mis ik niks aan. Heel ontspannen of leuk was dat niet. :P

Hij kan achterwaarts, maar dat blijft wel zijn moeilijkste oefening. Al moet ik zeggen dat ik zelfs in de hoogste klasses paarden beroerd achteruit zie gaan.

senna21

Berichten: 11901
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 16:22

Dappere Frummel, dappere vrouw.
Het is zó moeilijk als je weet dat je 'voor God moet spelen' in het toekomstige moment van afscheid.
Je beste paardenvriend wil je niet kwijt, maar je wilt hem ook niet laten lijden.
Natuurlijk hopen we allemaal op een wonder. Want Frum heeft al vaker laten zien een wonderbaarlijk paard te zijn.
Heel veel sterkte gewenst.

kimmie1

Berichten: 2345
Geregistreerd: 24-02-04

Re: [VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 16:34

Ach nee toch dit is niet wat je wilt lezen. Lieve Frum zet m op, mn duimen draaien heel hard voor je, ik zou je zo graag nog wat goeie jaren gunnen....

elise21
Berichten: 483
Geregistreerd: 29-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 16:49

Wat een verdrietig nieuws! Ik ga duimen voor lieve Frummel. Veel sterkte! Jullie zijn toch wel echt mijn favoriete stel van Bokt. Altijd zo ontroerend jullie samen te zien en zo mooi wat jullie al bereikt hebben. Dat had zeker niet geweest zonder jouw goede zorgen voor hem :knuffel:

Berdien

Berichten: 64564
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: [VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 16:52

Ach die Frummel.. wat een ontzettend verdrietige update ;(

poetser

Berichten: 4320
Geregistreerd: 29-03-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 16:58

Jeetje, wat schrik ik hiervan... Knappe Frummel, die als veulen al menig hart gestolen had. Zo ook bij mij. Ik hoop zo hard dat hij zich hierdoor knokt en nog een lange tijd paardwaardig bij jou kan zijn. Jullie hebben zo hard gevochten om te staan waar jullie nu staan.

Hevonen

Berichten: 5643
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: [VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 20:06

Ach Lorette, wat naar. Naar voor Frummel dat hij zich zo ellendig voelt en afschuwelijk voor jou om hem zo te zien lijden en misschien te moeten missen. Je hebt zo ontzettend veel voor hem gedaan en absoluut het onmogelijke met hem bereikt. Dat schept natuurlijk een heel sterke band en dan is het extra zwaar om hem kwijt te raken.

Ik heb heel veel respect voor de manier waarop je het allemaal hebt aangepakt en steeds weer hebt doorgezet. Zonder jou was Frummel er al heel lang niet meer geweest.

Hoe naar ook, alles is nog niet verloren. Geen paard heeft voor zoveel verrassingen gezorgd als hij. Wie weet doet hij dat weer.

Heel veel sterkte!!

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: [VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 21:06

Ik weet eigenlijk niet zo goed wat te zeggen.
Door je berichten in het paarden aan huis topic al wat over je lieve frum gelezen.
Wat een liefde heb jij voor hem. En hij voor jou.
Geen mooier team dus ik begrijp je intense gevoel wel.
Daarom zal welke keuze je ook maakt de beste zijn.
Maar ik hoop voor jou dat die ene keuze nog een hele poos mag duren voordat die komt.
:knuffel:

_Lorette_

Berichten: 12117
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Re: [VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-20 21:10

Bedankt voor jullie lieve reacties.

Deze oortjes wil je gewoon niet missen

Afbeelding

Getup

Berichten: 8342
Geregistreerd: 27-01-07

Re: [VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 21:12

Ook ik vroeg me af , of er nog Frummel nieuws was en heb je topic opgezocht. Dit was helaas niet het leuke nieuws waar ik op hoopte. Ondanks alles is het een toppaard die geluk heeft met zijn baasje, die hem zo goed begrijpt. Ik duim mee, dat hij "gewoon " weer opknapt

Stral

Berichten: 2546
Geregistreerd: 18-12-08
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Re: [VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 21:16

Zwaar respect dat je er zo’n oefeningen kon opzetten hoor! Zegt veel over je rijkunsten :)

Siers83

Berichten: 7388
Geregistreerd: 04-08-07
Woonplaats: Oudeschild, Texel

Re: [VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 21:30

Wat een niet leuke update. Hoop dat ie er toch nog door komt, al is t misschien ijdele hoop

Cynthia82

Berichten: 9346
Geregistreerd: 03-07-07
Woonplaats: Bleiswijk

Re: [VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 21:37

Niet de Frummel!
Het ging zo goed met jullie, met hem dankzij jou!

Dit mag echt niet hoor. Ik ga heel heel hard duimen dat er een wonder gebeurt en je nog heel lang van hem mag genieten :knuffel:

ThreeFingers

Berichten: 4292
Geregistreerd: 30-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 21:38

Dit topic loopt al jaren, met ups en downs. En top dat het in verwachting in het begin nog steeds "goed" loopt!

cam
Berichten: 3019
Geregistreerd: 09-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 21:52

Agh wat een naar bericht :knuffel:
Jullie zo’n eenheid en het is zo genieten van de mooie momenten en mee geduimd als het wat minder ging.
Nu gaat het echt menens worden. Maar weet dat jij altijd bent gegaan voor wat goed was voor frummel hoe moeilijk het ook was. En weet zeker dat je nu ook de juiste beslissing neemt. Want frummel is voor jouw het belangrijkste.
Maar ik duim dat we nog wat langer mogen genieten van jullie capriolen

Sterkte

Nielojram

Berichten: 7855
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 22:48

Sterkte lieve Lorette.

_Lorette_

Berichten: 12117
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-20 09:34

De dierenarts is positief over de laatste ontwikkelingen. Zijn zweer is er aan de bovenkant ook uitgebroken. Het is echt een gigantisch kanaal door zijn hele voet heen, dat zagen we gisteren op de foto. Zo'n hoefzweer is voor elk paard enorm afzien, maar bij Frum kwam er dus een spastische aanval bij. De zweer was aan de onderkant al wel open, maar blijkbaar onvoldoende. Het herstel van grote zweren die via de kroonrand loskomen, gaat langzaam. Volgens de dierenarts is het niet vreemd als hij nog een ruime week last heeft. Dat wil zeggen dat hij er gevoelig of kreupel op mag lopen. De pijn en spierspanningen van woensdag zijn uit den boze. Hij moet de voet kunnen belasten en er comfortabel mee kunnen staan. Hij mag geen idiote spasmes krijgen of verhoging krijgen van alle spierspanning. Hij staat gelukkig erg rustig, ook met achterbeen op rust en met gewicht op de zweervoet. Ook zonder de werking van de spuiten die hij woensdag en gisterochtend heeft gekregen. Vanochtend heb ik hem weer in het natte gras gezet.

Hij had gisteravond zelf weer zijn staldeur opengefrummeld, dat was een goed teken. Ik vond zijn lopen beroerd. Zeker omdat hij tussendoor bij het uitsnijden van de zweer alweer veel beter had gelopen. En dat deed mij weer twijfelen over de vervolgstap. De dierenarts gaf aan dat ik dan nog wel meer twijfelmomenten zou krijgen de komende dagen, maar dat ik echt naar de spasmes en zijn pijn moest kijken. Niet hoe hij liep met die voet, want met zo'n horrorzweer past dat in de lijn der verwachting. Het zou niet snel veel beter worden dan dit, maar het mag dus in elk geval niet slechter worden.

Zijn voet is ook zonder zweer gevoelig, omdat het één gatenkaas is en bijna de hele wand is weggesneden. Hij loopt op de zool. Wat dat betreft is het echt niet handig met hem. Hij reageert op alle bewegingen en aanrakingen met een spasme en die spiertrekkingen zijn hetzelfde als een paard dat wegtrekt bij pijn. De visiteertang zegt dus niets bij Frum. Als de zweer er niet uit wil komen, dan moet je wat proberen, maar het gevolg is dat zijn voet nu erg gehavend is. We hebben hoefschoenen in bestelling staan, maar die gaan de gevoeligheid er niet afhalen. Hooguit zijn voet uiteindelijk wat meer reserve geven, omdat hij minder slijt. En dan is het nog de vraag of ik ze om krijg en hij ermee kan/wil lopen... :\

Het blijft dit weekend en mogelijk de dagen erna afwachten wat het met zijn lijf doet. We zijn er nog niet.

astridastrid

Berichten: 5792
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Warmond

Re: [VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 09:42

Ik duim me kapot, Lorette! Hou ons op de hoogte!

_Anna
Berichten: 953
Geregistreerd: 05-12-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 09:46

Fijn om te lezen dat de dierenarts positief is!
Nu duimen dat zijn lijf het goed houdt, maar hij heeft al zo veel overwonnen!

Mondy

Berichten: 11885
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 09:46

Hier draaien de duimen ook overuren !