rijden van vroeger ( 1975)

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
emirr

Berichten: 178
Geregistreerd: 13-01-10
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 22:12

Verafjord schreef:
Emirr je noemt allemaal pony's waar ik ook nog heb gereden, Panda was mijn lieveling <3

Ha, ja leuk hè. Die namen vergeet je nooit meer. Op welke dag reed jij dan?

Verafjord

Berichten: 1694
Geregistreerd: 25-12-05
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 22:51

op het laatst reed ik op maandagavond in de springles van 8-9 geloof ik

emirr

Berichten: 178
Geregistreerd: 13-01-10
Woonplaats: Drenthe

Re: rijden van vroeger ( 1975)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 22:59

Nee, dan ken ik je waarschijnlijk niet, want op maandag was ik er nooit.

Ik ben trouwens een paar jaar geleden nog eens wezen kijken met mijn dochter die toen inmiddels reed om alles te laten zien. 1 pony was er nog steeds. Volgens mij was dat Pico.

Verafjord

Berichten: 1694
Geregistreerd: 25-12-05
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 23:02

emirr schreef:
Nee, dan ken ik je waarschijnlijk niet, want op maandag was ik er nooit.

Ik ben trouwens een paar jaar geleden nog eens wezen kijken met mijn dochter die toen inmiddels reed om alles te laten zien. 1 pony was er nog steeds. Volgens mij was dat Pico.


Pico is inmiddels alweer een paar jaar dood heb ik begrepen, hoelang weet ik niet precies.

emirr

Berichten: 178
Geregistreerd: 13-01-10
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 23:09

Verafjord schreef:
emirr schreef:
Nee, dan ken ik je waarschijnlijk niet, want op maandag was ik er nooit.

Ik ben trouwens een paar jaar geleden nog eens wezen kijken met mijn dochter die toen inmiddels reed om alles te laten zien. 1 pony was er nog steeds. Volgens mij was dat Pico.


Pico is inmiddels alweer een paar jaar dood heb ik begrepen, hoelang weet ik niet precies.

Aaah... Ja, zo gaat dat. Hij heeft het heel lang volgehouden volgens mij.

Lightielight

Berichten: 757
Geregistreerd: 31-10-06

Re: rijden van vroeger ( 1975)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 15:04

Zijn er mensen die manege Smetsers uit Eindhoven kennen (minstens 40 jaar geleden), of mange Meulendijk, ook in die omgeving (vlgs mij bestaat die nog, heb er gereden voor de brand) en dan manege in Schalkhaar..ben even de naam kwijt....(is nu pensionstalling) en ook heel vroeger Rijmaran in Sleen......

esje01

Berichten: 4902
Geregistreerd: 09-10-06
Woonplaats: op een uniek plekje in Brabant

Re: rijden van vroeger ( 1975)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 15:56

ik meld me ook weer even, las pas op Bokt het nieuws over de Dordtse manege, daar ben ik begonnen bij Dhr Klein en Peter Wilbrink en Hester. Mocht toen maar een keer in de 2 weken komen want ik was eigenlijk te jong maar zo onwijs besmet met het paardenvirus (en nog altijd). Ik weet volgens mij ook nog wel de meeste pony namen uit die tijd, Sunbeam, Prince, Fidelio, Barbie, Rusty, Abeltje, Riffle. Tristan, Adriaan en som liep Dicky mee in de les en dat was een paard! Heel bijzonder als je daar op mocht, hij draafde zo hard dat mijn oma met haar rollator hem bij kon houden maar het was wel een Paard en hij had een zadel ipv de dekentjes waar we met de ponies mee reden.

Barcelano

Berichten: 3724
Geregistreerd: 21-10-04
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 16:14

esje01 schreef:
ik meld me ook weer even, las pas op Bokt het nieuws over de Dordtse manege, daar ben ik begonnen bij Dhr Klein en Peter Wilbrink en Hester. Mocht toen maar een keer in de 2 weken komen want ik was eigenlijk te jong maar zo onwijs besmet met het paardenvirus (en nog altijd). Ik weet volgens mij ook nog wel de meeste pony namen uit die tijd, Sunbeam, Prince, Fidelio, Barbie, Rusty, Abeltje, Riffle. Tristan, Adriaan en som liep Dicky mee in de les en dat was een paard! Heel bijzonder als je daar op mocht, hij draafde zo hard dat mijn oma met haar rollator hem bij kon houden maar het was wel een Paard en hij had een zadel ipv de dekentjes waar we met de ponies mee reden.


Ik heb daar dus ook me eerste lessen gehad, denk zo beetje het halve eiland.
Ik heb ook nog op sunbeam,barby,trican,sherry etc les gehad
Bij de paarden hadden we sylvana en wallington oa

Zelf me eigen instructeur is daar begonnen met rijden :D

iamsam
Berichten: 248
Geregistreerd: 10-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 13:03

Ik las jouw bericht toevallig, ook ik ben daar begonnen en heb op Bella mogen rijden, welke ponies waren er nog meer....

Bella, Browny, Kopersnuit, Twist, Minstead, Albion, Ivoor, en.... Bontje de Shetlander, verschrikkeljik ondeugend, wanneer het geregend had liep het kreng met zijn ruitertje naar een plas en de rest kun je raden, bij tijd en wijle nam "De heer "" van Vliet hem mee achter de stal en dan kreeg Bontje een paar meppen en dan liep hij weer een lesje braaf.

ik leste op woensdag en zaterdag, kun je de Marfleet Hackney's nog herinneren met de heer van Delden die hen reed?
:D :D

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Re: rijden van vroeger ( 1975)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 09:43

Ik heb foto's gezien van mijn opa, die had trekpaarden. Hij zat daar gewoon zonder cap op. Naar verluid reed hij zijn paarden ook zo in. Hij ging zitten, joeg de paarden flink op en liet ze doorrennen tot ze niet meer konden.

bertie

Berichten: 1848
Geregistreerd: 19-10-03
Woonplaats: Bunderhee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 20:28

Ik heb gezien hoe op de manege waar ik reed in de jaren 60 paarden in de stal werden 'voorbereid' tot nageeflijkheid. Opgezadeld, de teugels achter de beugelriemen om. Zo konden ze niet anders dan 'in de krul' staan. Leerden ze er iets van? Nee, natuurlijk niet.
Misschien wisten ze niet beter - de instructeurs.
Overigens heb ik nog niet zo lang geleden een recente foto gezien die ik NOOIT meer willen zien. Je spant een touwtje door de mond, en over de hals. Dát geeft nogal een krulletje. Afschuwelijk!
Wat we vroeger zagen en raar vonden vindt nog steeds plaats, helaas.

Ik ken overigens nog wel de periode dat de familie C. uit Aduard zittend op de blote rug een hele stoet paarden aan het halster over de weg meenam naar de Zuidlaarder Markt. Al die paarden aan elkaar geknoopt .. Waren die mak, of niet.

max66
Berichten: 3581
Geregistreerd: 24-03-11
Woonplaats: op stal

Re: rijden van vroeger ( 1975)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 15:05

wat veel herkenbare dingen in dit topic, leuk! Ik ben nu 47. Ik begon op mijn zesde met rijden. Vanaf mijn 25ste tot mijn 45ste nooit meer gereden, toen een eigen paard gekocht. Wat was er veel veranderd zeg!

O.a. hulpteugels, die kende ik eigenlijk niet. Zadeldekjes heetten chabrakjes en waren zadelvormig. Mijn rijkleding was gewoon een oude broek en trui en in de winter vloerbedekking in mijn klompen tegen de kou. Ik had wel rubberen rijlaarzen.
Mijn ouders kwamen nooit kijken, alleen met (onderlinge)wedstrijdjes, een paar keer per jaar. Ik hing dagen op de manege rond, hoopte altijd dat ik een paard uit mocht stappen of naar de wei mocht brengen. De paarden stonden allemaal in stands (nu nog steeds trouwens, echt not done!). Ik ga me vast nog meer verschillen herinneren....

jadeken
Berichten: 1855
Geregistreerd: 09-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 16:58

heb laatst foto's gezien van mijn opa op z'n pony's
Bruine laarsjes zonder hakje , jodhpurbroekje , bruin jasje (zwart was toen 'nieuw)
Op een pony met een donkerbruin zadel zonder dekje ALLES was toen bruin , nu staat iedeereen te springen voor een bruin hoofdstel :P
Maar dat was op wedstrijd he ;)
Heb zat foto's gezien van op shetjes met een stok als zwaard riddertje spelen . Pony's waren toen veel braver nu hebben we allemaal van die stresskippen die van het minste verschieten :n
Alles zonder cap , rijbroek , hoofdstel , zadel wat een tijd moet dat geweest zijn :D
Nog niet genoemd denk ik maar ook gewoon met dik touw een plank erachter hangen en dan sleeen was toen zeer normaal :P
Nu wordt je gek verklaard !
Kinderen zaten met 2 op de pony's en met 3 op een trekpaard !
Toen mocht je nog normaal de sloot in o f een meer gewoon met je zwembroek en koordje om je pony gaan zwemmen :j
Pff wat baal ik dat ik toen niet leefde :(

jadeken
Berichten: 1855
Geregistreerd: 09-04-12

Re: rijden van vroeger ( 1975)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 17:06


jadeken
Berichten: 1855
Geregistreerd: 09-04-12

Re: rijden van vroeger ( 1975)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 17:09


jadeken
Berichten: 1855
Geregistreerd: 09-04-12

Re: rijden van vroeger ( 1975)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 17:10

vroeger : https://www.google.be/search?hl=nl&site ... B317%3B301

nu :https://www.google.be/search?hl=nl&site=imghp&tbm=isch&source=hp&biw=1420&bih=731&oq=welsh+pony+&gs_l=img.3..0l7.5442.8138.0.8775.11.8.0.3.3.0.143.943.1j7.8.0....0...1ac.1.26.img..0.11.985.XrEW-WkQaKs&q=welsh%20pony#hl=nl&q=connemara++pony&tbm=isch&facrc=_&imgdii=VDnMNEY63OAD1M%3A%3BdOLlYxbFgRoHXM%3BVDnMNEY63OAD1M%3A&imgrc=VDnMNEY63OAD1M%3A%3BfnVNmZDPyvJo0M%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.theirishhorse.co.uk%252FWardConnJmp.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.theirishhorse.co.uk%252FPHOTOS.HTM%3B317%3B301

bertie

Berichten: 1848
Geregistreerd: 19-10-03
Woonplaats: Bunderhee

Re: rijden van vroeger ( 1975)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 18:26

Nou .. vroeger was het echt niet altijd beter, hoor.
Ik herinner me (jaren 60) een concours waar de paarden naast elkaar werden aangebonden op het wedstrijdterrein. Aan prikkeldraad.
Eén paard trok zich los, een heel stuk prikkeldraad achter zich aan. Over een serie zadels (die toen gewoon op de grond lagen - er werd niet gestolen, dat dan weer wel) heen. Wel zonde van die zadels, maar het paard mankeerde verder niets.
Nu niet meer voor te stellen, om paarden met touw aan prikkeldraad vast te binden ..

zoeteruiter

Berichten: 16
Geregistreerd: 15-02-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 01:14

Hallo, zijn er hier of kennen Julie toevallig mensen welke bij marnege Marfleet in Barendrecht hebben gereden in de periode 1972 tot 1986.
Dat was de tijd dat Joop de Jong en Ben Kuiltjes daar les gaven.

Ingeborg67

Berichten: 94
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Lommel (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 20:53

Barcelano schreef:
esje01 schreef:
ik meld me ook weer even, las pas op Bokt het nieuws over de Dordtse manege, daar ben ik begonnen bij Dhr Klein en Peter Wilbrink en Hester. Mocht toen maar een keer in de 2 weken komen want ik was eigenlijk te jong maar zo onwijs besmet met het paardenvirus (en nog altijd). Ik weet volgens mij ook nog wel de meeste pony namen uit die tijd, Sunbeam, Prince, Fidelio, Barbie, Rusty, Abeltje, Riffle. Tristan, Adriaan en som liep Dicky mee in de les en dat was een paard! Heel bijzonder als je daar op mocht, hij draafde zo hard dat mijn oma met haar rollator hem bij kon houden maar het was wel een Paard en hij had een zadel ipv de dekentjes waar we met de ponies mee reden.


Ik heb daar dus ook me eerste lessen gehad, denk zo beetje het halve eiland.
Ik heb ook nog op sunbeam,barby,trican,sherry etc les gehad
Bij de paarden hadden we sylvana en wallington oa

Zelf me eigen instructeur is daar begonnen met rijden :D



Wat leuk!!
Ook al is dit topic super oud. *\o/*
Ik herken zeker al die pony namen, al reed ik zelf mee op de paarden toen.
Met Igor (dat makkelijke ding) de wisselbeker nog gewonnen, die ik nog steeds heb. *D
En paarden namen ken ik nog: Pandor, Savoy, Nanda, Donald, en,.....en...... euhhhh (denk, denk)
Les gehad van Hester, nog in de goede tijd en ook van Hanneke Janssen, met haar blauwschimmel, Blue,...en nog iets
Op Facebook vrienden met Laura Wilbrink, maar alle anderen van toen ken ik niet meer.
Woon zelf nu al 16 jaar in Lommel, België, ben gelukkig getrouwd en heb 3 Shire merries.

Een gouden tijd heb ik er als puber in ieder geval gehad :)F O:) <3 *\o/*

Gloproma
Berichten: 5
Geregistreerd: 27-12-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 16:45

zoeteruiter schreef:
Hallo, zijn er hier of kennen Julie toevallig mensen welke bij marnege Marfleet in Barendrecht hebben gereden in de periode 1972 tot 1986.
Dat was de tijd dat Joop de Jong en Ben Kuiltjes daar les gaven.


Hoi, zegt de naam Anne Eckhardt je iets. Ze had haar Vos "van Thienen" daar staan en daarna een Pericles "Lord Marfleet" gekocht van Jacques Leys. Periode 1975-1980. Van Joop de Jong heeft ze nog les gehad.