rijden van vroeger ( 1975)

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pmarena

Berichten: 48278
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: rijden van vroeger ( 1975)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 20:31

Ik keek echt met afgrijzen naar de ongelukkigen die met dat kinbakje moesten rijden , vies onhandig zweetding :=

pmarena

Berichten: 48278
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: rijden van vroeger ( 1975)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 20:32

De Wintecjes van eind jaren 80 / begin jaren 90 waren overigens wèl ontzettend fijn !!

Was toen nog het Sport-modelletje geloof ik , die ze ook in allerlei afgrijselijke kleurencombinaties hadden :P

Mindfields

Berichten: 6512
Geregistreerd: 16-12-05
Woonplaats: Omgeving Rotterdam

Re: rijden van vroeger ( 1975)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 20:34

Ohjaa die wintecjes! Op de manege hadden ze een blauwe en een knalrooie!

Isacintha

Berichten: 43
Geregistreerd: 07-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 20:40

Mindfields schreef:
En dat kinbakkie wat later kwam, aan dat veiligheidstuigje....dat rotding zat altijd scheef! Hoe goed je van te voren ook verstelde, altijd zat dat kinbandje scheef en irritant!

Yup. En de stress als je het onding een keer vergat mee te nemen op concours!
Laatst bijgewerkt door Isacintha op 09-09-11 20:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Mindfields

Berichten: 6512
Geregistreerd: 16-12-05
Woonplaats: Omgeving Rotterdam

Re: rijden van vroeger ( 1975)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 20:43

Oh en je was pas echt hip als je een zweepje had met een paardenhoofdje als knop, ipv dat stomme stukje metaal.....(kennen we die knalgele zweepjes nog?)

pmarena

Berichten: 48278
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 20:48

Mindfields schreef:
Ohjaa die wintecjes! Op de manege hadden ze een blauwe en een knalrooie!


Hier hadden ze volgens mij bruin met zwart voor de ponies , maar op een gegeven moment ook iets van een wit-rood-geel combi voor de paarden geloof ik :=

Naat3
Berichten: 236
Geregistreerd: 20-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 20:56

Ik heb een keer gehad dat we op wedstrijd waren met die grote ponyvrachtwagen. Wilde ik mijn pony opzadelen, bleek dat mijn singel nog thuis aan de waslijn hing := (ja, die dingen wasste je netjes uit voor een wedstrijd)

Waratje
Berichten: 10177
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 22:11

Mindfields schreef:
Oh en je was pas echt hip als je een zweepje had met een paardenhoofdje als knop, ipv dat stomme stukje metaal.....(kennen we die knalgele zweepjes nog?)

Erger nog, ik HEB nu zelfs een knalgeel zweepje, speciaal in Engeland voor geshopt. :P
(goed zichtbaar langs de weg)

jamiroquai

Berichten: 2575
Geregistreerd: 29-03-10
Woonplaats: Remunj ( Roermond)

Re: rijden van vroeger ( 1975)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 22:39

Ik ken nog iemand die zo'n wintecje heeft! Tot op de draad versleten, maar het zit als een tierelier! Ik heb nu zelf de wintec die ik het meeste in de buurt vond komen, maar helemaal hetzelfde is er geeneen als die ene op die manege...

Bij ons kreeg ook iedereen een rozet, voor de moeite. Iedereen dolblij en nooit scheve gezichten. De prijswinnaars hadden gewoon de winnaarskleuren.
En niet allemaal kadoos erbij van dekens, kadobonnen enweet ik wat.

Starten ging in alfabetische volgorde, ik zat vrij achteraan en het paard waar ik op reed kende de 'route'al zelf. Handig, zo miste ik geen sprong- van jawel: 30 centimeter hoog......

pmarena

Berichten: 48278
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: rijden van vroeger ( 1975)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 10:03

Haha ja je ziet ze ook nog wel eens op Marktplaats langskomen in verschillende stadia van ontbinding , maar god wat zaten die dingen lekker.... en alleen die Sport hè , de andere versies daar zijn m'n pootjes te kort voor....

Vooral de dressuurversie zat echt als gegoten , en dan met Wintec Webbers er aan.... :+:

emirr

Berichten: 178
Geregistreerd: 13-01-10
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 10:45

Hè, wat een heerlijk topic! Ik heb het in 1x uitgelezen.

Ik mocht eindelijk gaan rijden toen ik 6 was. Mijn ouders reden al een jaartje of 2 in Reyerbos. Mijn moeder natuurlijk op Paykos op donderdagmorgen en mijn vader op donderdagavond in de Carousselles op Ifara. Soms hadden ze een uitvoering en dan mocht ik na de les even op hem zitten! Geweldig.
Ik ben begonnen op LittleBoy (uiteraard). Ik kreeg toen les van Hans Ballast. Na een tijdje moest ik door gaan schuiven naar Sandra. Even later Jeroen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik kan er niet achter komen wie dit ook alweer was. Ik heb ook nog wel eens even op Donkey gereden. Later op David (die was ietsje grijzer).

Ja, biks eten deed ik ook, maar vooral de suikerklontjes die we bij Lia pikten. Wij moesten ook zonder beugels voor straf. Vaak gymnastieken met je beugels voor het zadel en een knoop in je teugel. Heel soms was er op zondag een wedstrijd en dan stonden alle pony's in de kleine bak aan een touwtje om te poetsen. Ik reed op zaterdagmorgen. Van 10 tot 11 geloof ik. Dan gingen we eerst nog even met de auto langs het marktplein naar de bakker en de poelier en dan had ik de ballen in mijn buik van de zenuwen. Trommeltje met paardenhap op schoot (appeltjes, banaan, mandarijn, brood verkruimeld en suiker door elkaar voor na de les). Cap met gouden paardenspeldje op mijn kop. Later ging mijn zusje ook rijden op woensdagmiddag.

Ik weet nog heel veel namen van toen. Roeska, Piccolo, Peggy, Panda, David, Nimrod. En van het clubje meiden die iets ouder waren dan ik, een eigen pony hadden en waar ik zó tegenop keek omdat ze zo geweldig konden rijden. Sjeetje. Eentje heb ik weer op mijn facebook inmiddels. Leuk hoor.

Thuis had ik ook zo'n groot paard op de deur van mijn slaapkamer. Ik reed op mijn fiets met een touwtje en bij iedere verjaardag stond standaard "een eigen pony" bovenaan. Toen ik 12 was, kwam mijn grootste wens uit. Mijn ouders kregen de kans de pony bij vrienden van ons te zetten aan de Lagendijk. Bij Bronco en Emir (mijn nick). Ik ging mee om hem uit te zoeken. Er werden 2 pony's uitgezocht, 2 zadels afgedongen, ik mocht er even op zitten en ze gingen de trailer in. Mijn pony Myra, een welsh-schimmeltje van 1.25, was zo groen als gras. Er kon een zadel op, maar daar had je het wel mee gehad. De andere pony was een bonte shet en boktje je er zo af. Meneer van Vliet is nog een tijdje 1x in de week les komen geven bij ons. Wàt een heerlijke tijd!

MyWup

Berichten: 2523
Geregistreerd: 24-03-06
Woonplaats: dorpie in Grunn

Re: rijden van vroeger ( 1975)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 10:55

heerlijk topic!!!
zo onbezorgd vroeger, je had gewoon een rijbroek, cap en rijlaarzen( meestal rubber), was makkelijk kiezen want veel keus was er niet!
precies hetzelfde als het zadel en hoofdstel.
vind het nu ook wel leuk dat je zoveel keus hebt!
ik heb mijn eerste paardenspullen gekocht bij Divoza, toen Divoza nog Divozaatje was, het eerste winkeltje van hen, aan de bosweg in Leek, leuk klein winkeltje.
ik doe nog steeds mijn inkopen daar :)

Dakotah
Berichten: 1229
Geregistreerd: 09-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 10:59

Wat me nu vaak echt opvalt.
Vroeger begon je gewoon met rijden in je trainingbroek met gewone rubber laarzen (de gewone speellaarzen bedoel ik dan groen en blauw).
En als jet het dan een half jaar volhield, dan kwamen er eens echte rijlaarzen en later een rijbroek.
De kids van nu beginnen vaak de eerste les al in volledig tenue.

emirr

Berichten: 178
Geregistreerd: 13-01-10
Woonplaats: Drenthe

Re: rijden van vroeger ( 1975)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 11:05

Mijn dochter dus in mijn ouwe broekie en een paar kaplaarzen. Ik had ondertussen wel een cap die kleiner kon, dus die kon ze lenen. Mijn eerste dochter had het na een jaartje gezien en ging volleyballen. Mijn tweede dochter is pas 3 jaar geleden begonnen, zwaar besmet en heeft nu een verzorgpony.

jamiroquai

Berichten: 2575
Geregistreerd: 29-03-10
Woonplaats: Remunj ( Roermond)

Re: rijden van vroeger ( 1975)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 12:34

Nou, die gele trui is niet speciaal voor de paardrijles aangeschaft denk ik. Geweldig!

Ik kan de plattegrond van de manege nog zo uit mijn hoofd tekenen, dat zit er helemaal ingebakken.
En bij een buitenrit galoppeerden we altijd keihard over een smal paadje vlak langs de snelweg.... Af en toe viel er natuurlijk iemand, en dan moest iedereen naar voren schreeuwen: STOP!. Voordat dat eens bij de instructeur wasm was je buitenrit al bijna om!

Je kon je cap ook kleiner maken met zo.n touwtje aan de binnenkant, maar dan zat- ie helemaal hoog op je kop!

Benfan

Berichten: 4008
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Emmen

Re: rijden van vroeger ( 1975)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 12:52

Je cap maakte je kleiner met kranten!! Toen wist je nog wat je met oud papier moest doen :P. Zo kocht je ze gewoon op de groei, net als laarzen want dan gingen ze langer mee. En och och, wat wou ik graag de rubberen laarzen met voering zo mooi groen <3. Moest het altijd maar doen met rubberen laarsjes zonder :( . Zo ben ik begonnen bij Lies Beukers in Naarden, wat is dat lang geleden zeg.

Chaos

Berichten: 12566
Geregistreerd: 20-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 12:57

:')

Veel dingen zijn echt zo herkenbaar van mijn moeders verhalen en foto's! :))

Over de kleding: bij mij komen ze ook meestal de eerste lessen in trainingsbroek en laarzen. Zeker de kleintjes. Als ze het leuk blijven vinden komt er rij-kleding. Voordeel is dat mijn meisjes en jongens heel hard groeien, dus de kleren/laarzen/caps verkoop ik weer door aan mijn nieuwe kleine klantjes. Ideaal.

sanne1221
Berichten: 514
Geregistreerd: 20-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 12:58

in 1979 reed ik ook al met een deken onder het zadel..

yarrah

Berichten: 2706
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: the city of the farting (groninger)horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 13:03

Ik reed al pony toen ik 4 was. Mijn opa had een pony (Nellie) en die werd een keer gedekt door een loslopende hengstje. En op mijn 6de had ik een eigen pony (martini). Ik vrat toen paardenboeken op en daarin stond dat als een pony 3 was je erop kon rijden. Nou... dat doe je dan toch.... met niets. Toen heeft mijn opa een pannekoekzadeltje gekocht een een hoofdstel. Nu kon ik echt paardrijden :-), maar ik had nog nooit les gehad. Daar heb ik tot mijn 13de op moeten wachten :-). Tot die tijd crosste ik erop los met die hele gekke pony. Waar mijn ouders waren.... geen idee.. eigenlijk. Ik moest alles alleen doen,.... goh, wat vervelend :-). Het gekke is nu ben ik 44 dat er niet veel veranderd is. Ik heb mijn eigen paard en doe nog steeds dingen die ik leuk vind. En rij het liefst alleen.
Maar god,... wat heb ik een schitterende jeugd gehad. En ik zou niet graag willen ruilen met de kinderen van u...

jamiroquai

Berichten: 2575
Geregistreerd: 29-03-10
Woonplaats: Remunj ( Roermond)

Re: rijden van vroeger ( 1975)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 16:00

Nee, ik ben ook blij met zo'n onbezorgde jeugd tussen de knollen.
Ik fietste ook gewoon door het donker van Heelen naar Simpelveld, ong. 10 kilometer, in mijn uppie, zonder licht op de fiets.
Ik zou me nu nog wel eens achter de oren krabben......

Zo'n doorschuifwikeltje is wel handig, vooral met laarzen.
Maar soms heb ik ook de indruk dat de ouders al een complete outfit hebben gekozen voordat een kind ook maar aan paardrijden denkt! Maar goed, dat was vroeger ook wel, denk ik. Alleen als kind zag je dat niet...

Bij ons op de manege had een kind twee paarden, die werd gewoon gehaat, de arme meid. Wat was iedereen jaloers... Maar ja, haar vader kocht gewoon goede paarden voor haar, kon zij ook niks aan doen.

Als je een rijbroek én laarzen had, was je outfit compleet! Die rare hoge sokken van tegenwoordig...

Miepie77

Berichten: 5586
Geregistreerd: 04-04-11

Re: rijden van vroeger ( 1975)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 17:43

ik heb de eerste 2 jaar met groene rubberrijlaarzen gereden en het eerste jaar met gewoon een spijkerbroek, daarna kreeg ik een cremekleurige rijbroek en rubberrijlarzen met een clubtrui, keus was zwart of creme, meer niet, onder het zadel zat een deken, en zo'n fluwelen cappie op je kop, was erg simpel maar daardoor ook gezellig, toen was een eigen paard hebben nog erg bijzonder, paarden werden nog voor je opgezadeld en in de bak neergezet met een trapje hahaha

jamiroquai

Berichten: 2575
Geregistreerd: 29-03-10
Woonplaats: Remunj ( Roermond)

Re: rijden van vroeger ( 1975)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 17:48

Dat heb ik nooit meegemaakt, ik moest altijd zelf zadelen .
Als je beugels te lang waren, werd er een slag in de beugelriemen gemaakt, of je voeten moesten rechtstreeks in de riemen, ipv in de stijgbeugels.

Miryamk

Berichten: 5247
Geregistreerd: 09-03-07
Woonplaats: DPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 17:55

Ik kreeg na de eerste lessen in joggingbroek met rode regenlaarzen een mooie beige rijbroek en échte paardrijlaarzen. Heb er van mijn 8ste tot mijn 12e in rond moeten lopen :+ Vooral die cap ging na een jaar of 2 behoorlijk knellen :') Dure sport dat paardrijden, mijn ouders hoopten dat het na een jaar wel klaar zou zijn ofzo..

Barcelano

Berichten: 3724
Geregistreerd: 21-10-04
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 18:21

Op de manege waar ik begonnen ben was een beginners les op een dekje in plaats van een zadel.
Had je meiden die mee liepen.
En een aantal x per maand gymnstiek ter pony.
Als je alle gangen beheerste kon sturen etc mocht je over naar de uurs lessen met zadel *\o/*

Dit was in 89 maar de manege hanteerde dit al veel langer en vooral het klassieke rijden :+

Verafjord

Berichten: 1694
Geregistreerd: 25-12-05
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 21:30

Emirr je noemt allemaal pony's waar ik ook nog heb gereden, Panda was mijn lieveling <3