rijden van vroeger ( 1975)

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mowoah

Berichten: 8160
Geregistreerd: 21-04-05
Woonplaats: N-B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 00:20

Niet stom bedoeld, maar ik ben (bijna) 20 jaar en ook ik ken nog de tape-frontriemen, koordensingels, zadelvormige dekjes, met de ponyclub met alle pony's op 1 vrachtwagen op wedstrijd gaan, met ponykamp met z'n allen in een zaal en droppingen in het bos met een grote vrachtwagen? :D

Zo lang geleden kan het dus niet zijn geweest, maar ik snap het punt en er zullen ook zeker meer veranderingen zijn met vroeger. :j

Nu ben ik zelf ook van het niet zeiken maar doen en een paard, paard laten zijn. :)

Benfan

Berichten: 4009
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 08:46

Dat was bij haar duidelijk niet het geval, wat later ook werd bevestigd. Kreeg te horen dat de vrouw die haar lesgaf op gegeven moment al haar lesklanten aan de slof had hangen. Die vrouw kan geen les geven, en dat meisje is te bang/onervaren om gewoon echt er wat mee te doen. Nu is bang/onervaren geen probleem dat ben ik ook wel eens, maar geen haar op mijn hoofd die er ooit aan zou denken zo op een paard te gaan zitten. Juist een paard zo vast zetten maakt ze veel explosiever, ik hou van vrijhouden en loslaten, dat heeft bij mij nog nooit gefaalt. En ik heb best op bommen gereden.

Maar wat ik dus wou zeggen, eerder leerde je rijden van mensen die bekwaam waren. Nu kan elke idioot zichzelf als zodoende op marktplaats promoten en paarden en ruiters verpesten. Zou wat mee moeten gebeuren, je veroorzaakt zo namelijk wel ongelukken (in mijn ogen)

Active schreef:
Benfan, ik ben geen fan van een slof, maar soms is 10 minuten een slof eraan er voor zorgen dat je sneller bij je doel komt en op een paardvriendelijkere wijze dan weken lang modderen zonder slof.

Marian01

Berichten: 264
Geregistreerd: 19-11-09
Woonplaats: Dinteloord

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 09:30

Geweldig zo'n topic!
Ik ben nu 34, op mijn 6de begonnen. Mocht direct mee op ponykamp. Ik werd gewoon op de braafste pony gezet, en genieten maar!
Met 12 meiden op 1 slaapzaal, proberen niet te slapen. mensen wat een gouden tijd! Corvee: zoals voeren, vegen, afwassen, koken. Tuig poetsen leerde je daar, droppings waren geweldig (en mobieltjes met navigatie waren er niet..dus dat kon soms wel ff duren omdat we (soms ook expres) de weg kwijt waren. Ik weet nog dat mijn moeder na de 1ste keer een week ponykamp aan me vroeg, waarom ik alle handoeken schoon mee terug had genomen...mijn atwoord:"nou we hebben niet gedouched, want niemand zei dat dat moest" Kun je het je voorstellen? een week in de zomer, hele dagen en nachten op stal, en niet douchen???

op mijn 18de ben ik gestopt, om 2 jaar geleden een paard te kopen en weer mee te doen..Hahaha..Kan iemand zich voorstellen wat een cultuurschok ik kreeg? En hoe dom ik me voelde??? Wat is een slof? Thiedeman..nooit van gehoord.

Vroeger werdt er gecontroleerd of je je pony goed gepoets had (zo niet kon je terug naar stal..)...ik sta nu nog trouw te poetsen, Paard moet overal zacht zijn (ik heb een schimmel..die graag in de poep ligt..dus gele vlekken neem ik maar voor lief) Echt ik kijk mijn ogen uit..Ik zie nu veel om me heen: hup hup hup borstel eroverheen, zadel erop, slof eraan, krom trekken, zweep en sporen erbij, want ze hebben ook wat gehoord over voorwaarts rijden.......
Tja..ze zullen best over me kletsen, maar ik kan en wil er niet in mee gaan...

Het klinkt vreselijk..maar vroeger was het (algemene) niveau volgens mij wel beter..
Laat ik het aardiger verwoorden...vroeger was het algemene niveau anders..

Benfan

Berichten: 4009
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Emmen

Re: rijden van vroeger ( 1975)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 12:17

Dat hoef je niet aardig te verwoorden hoor, ik zie het ook. Nu ik een vriendin aan het helpen ben met haar paard kom ik op een pensioenstal, en ik erger me DOOD! Hup de krul erin, absoluut geen ontspanning in de paarden en maar rukken en zagen in die monden. Ik ben op gegeven moment maar weg gegaan nadat een blonde domme k*t met haar mooie zwarte paard de bak in kwam en hem zo gruwelijk de krul in trok :S Paard had een rechte hals, een gruwelijke valse knik en maar blijven trekken en sjorren :S :S Dat is in mijn ogen echt het huidige niveau om je dood te schamen. Ben ik toch blij dat mijn bijrijpaardje niet op zo'n plek staat, dan kan ik genieten ipv me dood te ergeren.

Chaos

Berichten: 12566
Geregistreerd: 20-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 12:20

Mowoah schreef:
Niet stom bedoeld, maar ik ben (bijna) 20 jaar en ook ik ken nog de tape-frontriemen, koordensingels, zadelvormige dekjes, met de ponyclub met alle pony's op 1 vrachtwagen op wedstrijd gaan, met ponykamp met z'n allen in een zaal en droppingen in het bos met een grote vrachtwagen? :D

Zo lang geleden kan het dus niet zijn geweest, maar ik snap het punt en er zullen ook zeker meer veranderingen zijn met vroeger. :j

Nu ben ik zelf ook van het niet zeiken maar doen en een paard, paard laten zijn. :)


Ik ben ook 20 en het gaat tegenwoordig toch echt al heeeeeeeeeeeeeeeeeeeel anders als vroeger hoor.
Ik heb een foto van mijn pony en mij toen ik 4 was, weinig verandert met nu.
Als ik foto's zie van mijn moeder toen ze 8 was met haar pony's en paarden, mijn hemel.

(alleen de kapsels en kleren van mams geven al aan dat er toen heel wat anders hip en gewoon was. :') :') :') )

Tosadog

Berichten: 2866
Geregistreerd: 22-11-05
Woonplaats: NH.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 13:30

Of het eeuwige verstellen van de hoofdstelletjes voor de paarden, zoveel mogelijk 1 hoofdstel gebruiken voor verschillende paarden :D
Ik weet nog dat ik een jonge tuiger aan het beleren was; had zelf bandages om zijn benen gedaan, afgekeken van de plaatjes in (dressuur)boekjes, het duurde een uur voordat ik die dingen eromheen had maar wow, bandages!!! :')
En om maar weer het vergelijk met nu te trekken: elke paard/pony heeft een arsenaal aan acessoires, ik had een kist met daarin bandages, 1 of 2 schabrakjes, borstels en een hoevenkrabber, en ohja..elastiekjes en plakband (voor de vlechtjes) ;)
Wij hadden ook van die jute dekens..nee DAT was fijn...uiteraard niet passend voor elk paard dus het ene leren borstriempje (ja er was er maar 1) sneed vaak lekker in de borst, wat de paarden eraan gehad hebben is me nog een raadsel, naar mijn idee had het geen enkele functie en het moest vooral NIET nat worden :')
Ook maar 1 buiksingel, kruissingels waren er nog niet, wel een staartriempje maar de hele boel zakte vaak hopeloos scheef :D

Marall

Berichten: 724
Geregistreerd: 21-11-09
Woonplaats: TEXEL

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 17:07

Ik heb nog een foto uit de oude doos ik ben hier een jaar of 15 denk ik (ben nu 39).
bruin zadel (deze heb ik nog steeds en er word nog mee gereden). Wit wolle chabrak (ligt op zolder) een touw singel en lage neusriem. Rij kleding gewoon een oude trui en wat ik me nog herinder is dat mijn moeder turnbroeken voor ons kocht als rijbroek.
Afbeelding
Dit ben ik met mijn pony Beauty ik weet nog dat ik haar bij een boertje in het dorp door zijn hengst (arabier) van mijn eige geld heb laten dekken kosten 25 gulden. Beauty kreeg 11 maande later een pracht hengstveulentje mercurie.
Mijn vader verkocht ze op een dag zomaar aan een handelaar omdat ik maar op de pony van mijn zus moest gaan rijden mijn zus reed toen al niet meer. En Beauty was immers ieder jaar wel een keer hoefbevangen.
Ik ging met Beauty bijna iedere dag het bos in zonder zadel.

jamiroquai

Berichten: 2575
Geregistreerd: 29-03-10
Woonplaats: Remunj ( Roermond)

Re: rijden van vroeger ( 1975)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 17:38

Wat een briljante foto- en wat een zielig verhaal.............

Tja zo had je hem, en zo wassie weer weg...Niks overleg of rustig wat anders zoeken, gewoon op het paardje van je broer of zus. Niks van binding met je paard of zo, geen ge#@%$#@%

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 20:29

Hoe vaak ik al niet met m'n "probleempaard" heb moeten aanhoren dat ik d'r maar weg moet doen, of dat ze bij een ander al zo vaak naar de slacht zou vertrekken... Heb ook zowat 2 jaar bloed zweet en tranen laten passeren, maar uiteindelijk ben ik er wel weer doorheen met m'n beestje en maken we weer super veel lol samen! En het leuke is dat ik van ouderen daar toch wel respect voor krijg waar de jongere generatie (en veel leeftijdsgenoten ook) me maar een scheve blik toewerpen en lekker arrogant gaan rondbazuinen dat hun paard tenminste braaf is...

Dus ik hou wel van de "oudere" mentaliteit dat je maar door moet gaan als het even niet meezit, paard is geen wegwerpding en je leert er ook zo veel uit eigenlijk...

onne

Berichten: 1656
Geregistreerd: 28-11-06
Woonplaats: Vianen/utr:

Re: rijden van vroeger ( 1975)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 07:44

dat is zo waar wat jij zegt Varekaj, heb vroeger ook een pony gehad waarvan er gezegt werd dat er niet een steekje maar een hele breinaald los zat, ik heb ook doorgezet en we kregen toch een band samen.
iemand zei eens dat is ook een dooie diender, waarop de boer zei die daar de paarden eten gaf, ga de stal maar een in en haal haar er maar eens uit.

En die wolle dekjes,pff wat bleven daar een haren in zitten.

jamiroquai

Berichten: 2575
Geregistreerd: 29-03-10
Woonplaats: Remunj ( Roermond)

Re: rijden van vroeger ( 1975)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 08:36

Ja maar er was ook een voordeel: geen klitteband waar allemaal haren in blijven zitten....

Als je naar de rijles ging, moest je je in de kantine melden mij een dame. Die ging dan achter een buro zitten in een hoek van de kantine. Dan ging de la open, kaartenbak eruit en dan kreeg je een kruisje op je kaart. Als-ie vol was, kreeg je hem mee naar huis. WOW!

Ik vond dat altijd heel gewichtig....

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 10:38

Inderdaad, of je moest een bonnetje afgeven aan de lesgever voor je je paard toegewezen kreeg, en niks zaniken over op ie je wilde, het was die en geen ander!
Had je een favo pony, leuk voor jou maar je kreeg geen alleenrecht, regelmatig lieten ze er ook anderen mee rijden in dezelfde les als jij en moest jij op een andere, zodat iedereen er plezier van had. En ook geen ruzies wie er weer op reed dan een ander...

Als ik dat nu bekijk, ken een stal in de buurt waar kinderen de pony toegewezen krijgen van iemand die zelf amper iets van paarden weet, lesgever heeft niet veel in de pap te brokken en de kinderen durven zelfs onderling wisselen en dan tegen lesgever zeggen "jamaar het is ons zo gezegd hoor!". Of kindje dat echt niet op andere pony wil omdat ze dan gaan schreeuwen en huilen (of het echt uit angst is, dat laat ik even terzijde) en dan krijgen ze dus elke les automatisch dezelfde pony... Omdat de ouders anders ook geen les meer willen betalen.

Was vroeer toch ook anders, je ouders hadden niks (of weinig) in de pap te brokken, de lesgever besliste en daarmee uit, en als je tegensputterde kreeg je nog een uitvlieger van je ouders erbij.

jamiroquai

Berichten: 2575
Geregistreerd: 29-03-10
Woonplaats: Remunj ( Roermond)

Re: rijden van vroeger ( 1975)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 11:47

Bij ons hield Meneer Smeest wel rekening met de lievelingspaarden, maar niks geen gezeur als je er niet op mocht, of als hij niet mee liep in de les.

Als je zelf je paard mocht opzadelen werd er niks nagekeken, er waren altijd tienduizend grotere meiden die je onderhand wegjoegen bij je Schat....

Benfan

Berichten: 4009
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Emmen

Re: rijden van vroeger ( 1975)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 12:09

Bij lies beukers waar ik toen reed mocht je soms zelf kiezen. Je schreef dan de naam van de pony achter de jouwe als hij of zij nog niet bezet was. Hoe vaak ik wel niet shampano erop zette!!! Kleine welsh schimmel waar ik helemaal verliefd op was. Maar inderdaad, soms had je pech en deelde ze de lessen in, zo is een van de paarden daar ooit op tv gekomen bij 'Bart is boos" van Bart de Graaf. Was een fjord die koffie dronk :P

espiga1984
Berichten: 533
Geregistreerd: 10-07-09

Re: rijden van vroeger ( 1975)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 13:07

Ooh wat een leuk topic. ik ben ergens in het jaar 90 beginnen te rijden op een manège. Ik was hiervoor al op kamp geweest en nu mocht ik woensdag naar de ponyles :-)
's middags bijna niks eten vanwege de zenuwen, boxje op het fietsenrek, rijlaarzen aan en weg! Ik moest ongeveer een twintig minuten rijden en moest om 5u terug zijn. Soms vertrok ik pas vijf voor vijf en reed ik mij te pletter om dat in vijf minuten te doen.Oh ja, en fietsen met plastiek rijlaarzen, dat ging toch bijna niet???
Pony's stonden bij ons in stands, met een koordje van het hooi rond hun nek. halsters hadden ze niet, dat was enkel voor de paarden. Die stonden wel in een box. Na de les mochten de pony's op de wei. Dan deed 1 iemand de wei open, en maakte de rest van de kinderen de pony's los. En rennen dat die beestjes deden. Ze moesten wel niet over de weg, maar toch, iedereen moest maar zien dat ze niet in het gangpad of buiten liepen want de pony's kwamen er aan! :))
Oh ja, dan stonden die arme beestjes eindelijk in de wei, dan gingen wij er nog eens op zitten. En ze gingen maar niet vooruit, ah nee wat ze bleven gewoon gras eten :?

Tot aan mijn dertiende vond ik dit een fantastische tijd. We gingen ook zelf paardje spelen en sloten elkaar op in een paardenbox tot iemand ons kwam halen om met een zweep in de piste die te 'trainen'.

En er was ook maar 1 zadel per twee pony's ofzo en nageefelijk rijden bestond niet.

Maar toen werd ik te groot voor de pony's en moest ik naar de paarden. De meeste kinderen waren afgehaakt en ik was de jongste van de hoop. ik kwam als 13 jarige tussen 16 jarigen, die naar de manège kwamen om sigaretten te roken en in het hooi te duiken 8)7 Vond ik gewoon niks aan, ik werd dan ook altijd gepest.....

jamiroquai

Berichten: 2575
Geregistreerd: 29-03-10
Woonplaats: Remunj ( Roermond)

Re: rijden van vroeger ( 1975)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 14:37

Zonde als het zo moet aflopen....
Dat van die paarden door de gang, dat herken ik wel.
Een een les ging helemaal niet over het gymnastiseren van een paard, het ging om je houding en om het (achter elkaar) rijden van figuren Vooral NIET afwenden om ruimte te nemen!

Mijn verzorgpony mocht soms in de kantine... (Welsh van 1.28)

Marian01

Berichten: 264
Geregistreerd: 19-11-09
Woonplaats: Dinteloord

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 14:59

Ja dat alle stallen open en naar de wei laten rennen ken ik ook nog ;-)

In de lessen inderdaad niet de foccus op het nageeflijkrijden, maar idd je houding. je reed soms met 12-en in een bak..en buiten de regels zoals linksom heeft voorraang, draf-over stap, moest je gewoon goed kijken.
Opletten op je mede-ruiter.
Ik geloof dat ik dat tegenwoordig iets te weinig zie...

Isacintha

Berichten: 43
Geregistreerd: 07-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 19:44

Ah ze zeggen dat wij oudjes ( nou ja ik ben 32 :P) alles vroeger beter vonden maar dat is echt zo!
Ik was 10 toen ik begon met rijden. Ik had een bruin zadel waar het leer op verschillende plekken gestikt was, een niet bijpassend hoofdstel. Peesbeschermers echt alleen met springwedstrijden en voor deze moest ik echt sparen want m`n pa vond het maar onzin.
Ik kan me niet herinneren dat ik ooit mijn pony nageefelijk heb gereden. Ik was wel M springen en had The time of my life :)

Recent kwam mijn oma met een oude video casette waar mijn wedstrijden op staan! Hoe gaaf is dat! Geen idee hoe ze eraan komt maar kan me herinneren dat mijn moeder veel filmde ze had een nieuwe camera gekocht ( zonder schermpje toen ;) ) en ging veel mee op wedstrijd om te oefenen filmen! hahah Ik moet hem alleen nog over laten zetten naar DvD :D
Laatst bijgewerkt door Isacintha op 09-09-11 20:11, in het totaal 1 keer bewerkt

jamiroquai

Berichten: 2575
Geregistreerd: 29-03-10
Woonplaats: Remunj ( Roermond)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 19:48

Dat is pas gaaf, die filmpjes!!!!!!!!!!! *-:)

Toch ben ik het niet met je eens dat alles vroeger beter was, maar ik ben dan ook 10 jaar ouder..... ;)

delerium
Berichten: 22384
Geregistreerd: 03-09-05

Re: rijden van vroeger ( 1975)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 20:02

Wat mij nog erg bijstaat ook zijn de onderlinge wedstrijdjes. Zo'n 25% viel in de prijzen en een kreeg dan een Rozet en Beker (2 groepen van 30 man denk ik). Man wat was dat status zeg... die 1 of 2x per jaar had je kans. Dagen vantevoren al misselijk, weken vantevoren je proef al oefenen in de tuin, op papier, met my little ponies... Rubber laarzen die je zo vaak in de slaolie had gezet dat ze gewoon goor waren, cap met plakband proberen stofvrij te maken... en dan vlechten, met die witte tape, en bijna janken bij het binnenrijden want zo zenuwachtig...

Mijn eerste beker en rozet vergeet ik nooit meer, van onderaf werd iedereen opgeroepen en ik wilde hem smeren omdat ik zeker wist dat ze me vergeten waren. Tot ik eerste bleek te zijn en weigerde naar voren te stappen want dat kon niet, het moest een fout zijn en ik wilde niet met de prijs van iemand anders aan de haal.

Zo trots als een natte kip was ik toen het was doorgedrongen. Geweldig! Voor huidige maatstaven was de beker gewoon klein, en de rozet ook. Maar voor mij was hij enorm groot en heel erg stoer. Nadien nog weleens wat gewonnen, allemaal per ongeluk eigenlijk :+ Maar nog steeds als ik win en ik krijg een rozet dan loop ik als een kip op naaldhakken. Het blijft geweldig. Ik ben nog helemaal fan van de wedstrijdjes waar iedereen een rozet krijgt, en de winnaars een beker. Een prijs als bon/gebruiksartikel? Nah, doe mij maar een rozet :j

Ik heb ze ook allemaal nog, en mn bekers staan nog steeds uitgestald.

Isacintha

Berichten: 43
Geregistreerd: 07-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 20:18

delerium schreef:
... en dan vlechten, met die witte tape, en bijna janken bij het binnenrijden want zo zenuwachtig...

Mijn eerste beker en rozet vergeet ik nooit meer, van onderaf werd iedereen opgeroepen en ik wilde hem smeren omdat ik zeker wist dat ze me vergeten waren. Tot ik eerste bleek te zijn en weigerde naar voren te stappen want dat kon niet, het moest een fout zijn en ik wilde niet met de prijs van iemand anders aan de haal.


wahhahaahah jaaaa geweldig zeg! Die tape zeg ik kon het nooit goed voor elkaar krijgen de manen van mijn pony zaten altijd schots en scheef!

Mijn allereerste wedstrijd op mijn C ponytje werd ik 2de in de B dressuur. Pa had de pony`s van mij en een vriendinnetje al naar huis meegenomen en wij bleven wachten.
Ook toen ik opgeroepen werd was ik bijna in tranen omdat mijn pony al weg was en ik dacht dat ik mijn mooie rode rozet dan niet kreeg! Toen de meneer die de prijzen uitdeelde mij ook nog vertelde dat omdat ik geen pony had ik maar achteraan moest rennen in de ereronde barste ik echt in huilen uit! Wist ik veel dat die beste man een grapje maakte :S

Isacintha

Berichten: 43
Geregistreerd: 07-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 20:19

jamiroquai schreef:
Toch ben ik het niet met je eens dat alles vroeger beter was, maar ik ben dan ook 10 jaar ouder..... ;)


Ah weet je het is ook een jeugd sentiment van mij waarschijnlijk :)

Maar ik vindt wel echt dat er nu met van alles en nog wat erg overdreven en doorgedraven wordt. Maar goed tis er niet minder leuk om de amateur paardensport.

Verafjord

Berichten: 1694
Geregistreerd: 25-12-05
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 20:20

zo zat ik in een springles, was op maandagavond en het was elke week oefenen. En dan deden we 1 keer in de maand een onderling wedstrijdje met de groep. Dat was hartstikke leuk, we deden dan "speel uw spel" en het ging erom dat je zoveel mogelijk punten bij elkaar had gesprongen. Elke hindernis had dus een puntenaantal. Je mocht maar 3 keer over dezelfde hindernis. Dus voordat we begonnen was het voor jezelf een parcourtje uitzetten dat je in ieder geval 3 keer de 10, 9 en 8 kon doen. Had je tijd over dan ging je naar de 7, 6 etc.
Als ik nu tegen nichtjes vertel dat ik in een springles zat kijken ze me heel verbaasd aan. Zij hebben gewoon les en af en toe gaan ze eens springen.

pmarena

Berichten: 48320
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 20:21

jamiroquai schreef:
En dan die lubberende elastiek onder je kin, en het dopje dat er al afgevallen was!


Hahaha , ja idd :')

Mindfields

Berichten: 6512
Geregistreerd: 16-12-05
Woonplaats: Omgeving Rotterdam

Re: rijden van vroeger ( 1975)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 20:30

En dat kinbakkie wat later kwam, aan dat veiligheidstuigje....dat rotding zat altijd scheef! Hoe goed je van te voren ook verstelde, altijd zat dat kinbandje scheef en irritant!