paard kopen van het slachthuis?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tivoli

Berichten: 8709
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Leidse Achterhoeker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 20:15

Marigold schreef:
@ Nanne: ja, zulke paarden red je er niet mee, die help je alleen maar verder in de vernieling, maar dat zijn de paarden die met reden bij de slacht staan.
die bedoelde ik ook niet.
ik doel op paarden en pony's voor wie geen markt is, die over zijn, en die per zoveel tegelijk voor de slacht gaan.

stel, ik koop een pony van een particulier, dan is het oké.
maar koop ik diezelfde pony de volgende dag van de slager die hem gister heeft opgekocht, dan is het niet oké?
tuurlijk wel, dier mankeert niks, eigenaar moest er gewoon van af, thats all.

er gaan zoveel hengstveulens weg voor de slacht, hafjes, maar ook welshjes, etc er zijn zat mensen die een hengstveulen na zoveel maand automatisch door de handelaar laten ophalen, en die verkoopt het gros aan de slager.
aan die pony's mankeert dus niks.


Het valt nooit te controleren of met het blote oog te zien of jij met een 'overschot' te maken hebt,of met een gestoord/ongezond paard.
Dat is het gevaar!
En de meeste pony's die echt voor de slacht overblijven gaan op transport naar Italië en belanden doorgaans niet bij de slagerij in het dorp.
Het is gewoon niet na te gaan wat je in huis haalt,en laat vooral niet het beeld ontstaan dat er bij elke slager wekelijks wel een paard gezonde overschotpaarden worden gebracht.
Dat is echt zeldzaam.

Nogmaals: paarden staan daar met een reden,en iets wat jij 'redden' vind, hoeft voor zo'n paard/jezelf niet zo leuk af te lopen.

Marigold

Berichten: 12598
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 20:18

in Nederland komen de meeste paarden met goede reden bij de slager ja,
maar TS komt uit België.
voor zover ik weet gaan de pony's die de pech hebben bij het 'overschot' te horen naar de slagerijen in België en inderdaad Italië.
dus voor haar is het dan net even anders, als ze tenminste Belgische slagerijen bedoeld.

Nanne: ja, dat is dan weer een goed punt, of je er iets mee redt om een paard of pony bij de slager weg te kopen,
misschien wordt hij ook gelijk wel weer vervangen voor een nieuwe,
ik weet eigenlijk niet of paarden worden geleverd naar vraag van paardenvlees, of dat paardenvlees wordt verwerkt naar aanvoer.
Laatst bijgewerkt door Marigold op 28-07-09 20:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Waves
Berichten: 3871
Geregistreerd: 01-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 20:19

ga dan naar een paardenmarkt, daar komen die hafjes, hengstveulens en dergelijke toch eerst terecht voor ze naar de slacht gaan (levert namelijk simpelweg meer op) en koop degene die er aan het eind van de dag nog staat. Dan ben je tenminste legaal bezig en red je het paard in principe ook van de slacht.

Of koop een oudje van een manege.

JACKY_LOVER
Berichten: 473
Geregistreerd: 17-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-09 20:20

OK , allemaal bedankt voor jullie tips !
We hebben besloten om ons in te schrijven voor het adopteren van een paard die verwaarloosd is .

Ladybird
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 18683
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Wakkerdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 20:21

Wat ik begreep van iemand van stal: is dat je geen paard bij het slachthuis mag kopen! heeft zij wel gedaan omdat dat een ander verhaal was maar zij heeft die slachter ervan moeten overtuigen dat zij geen schade zouden claimen als het diertje echt wat mankeerde en zij kende het paard waar het om ging al dus wist dat er niks aan de hand was. ER zijn wetten dat zodra paarden het terein van het slachthuis opgaan, er niet meer af mogen.

Vanaf de buitenkant kun je gewoon niet zien of het diertje helemal gezond is. en je kunt heus de da ook niet bellen om het te kontroleren want ook hij zegt dan dat het dier het terien niet meer af mag.

mijn tip is, ga gewooon naar de dierenbescherming en kijk of je daar een zielig, verwaarloosd, dun, met alle ander dingen kan vindne! Daar zijn er genoeg

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 20:22

JACKY_LOVER schreef:
OK , allemaal bedankt voor jullie tips !
We hebben besloten om ons in te schrijven voor het adopteren van een paard die verwaarloosd is .



Heel goed van jullie. :j

Nanne

Berichten: 5872
Geregistreerd: 14-10-05
Woonplaats: ♥ Op Kellan's magic stick ♥

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 20:22

Marigold schreef:
in Nederland komen de meeste paarden met goede reden bij de slager ja,
maar TS komt uit België.
voor zover ik weet gaan de pony's die de pech hebben bij het 'overschot' te horen naar de slagerijen in België en inderdaad Italië.
dus voor haar is het dan net even anders, als ze tenminste Belgische slagerijen bedoeld.

Nanne: ja, dat is dan weer een goed punt, of je er iets mee redt om een paard of pony bij de slager weg te kopen,
misschien wordt hij ook gelijk wel weer vervangen voor een nieuwe,
ik weet eigenlijk niet of paarden worden geleverd naar vraag van paardenvlees, of dat paardenvlees wordt verwerkt naar aanvoer.


Het word, lijkt mij, niet aangeleverd naar de vraag. Het is ook gewoon een "goede manier" om je eigen dier dat niet meer kan "weg te doen".

Ik weet wel dat er in Canada boerderijen zijn waar vleespaarden gefokt worden, maar in NL hebben wij dit soort praktijken dacht ik nog niet zo erg. :n

Waves, ik sluit me helemaal bij jou aan. Red een dier van de slacht op de markt, al moet je daar je ogen ook heel goed open houden. Sommige gaan niet voor niks voor de bodemprijs weg. ;)

Goed zo TS! Heel veel succes!

Ladybird
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 18683
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Wakkerdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 20:22

Okee leuk! ik hoop dat je een leuk paardje vind!

was net iets te laat met mijn reactie :D

Tivoli

Berichten: 8709
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Leidse Achterhoeker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 20:23

Marigold schreef:
in Nederland komen de meeste paarden met goede reden bij de slager ja,
maar TS komt uit België.
voor zover ik weet gaan de pony's die de pech hebben bij het 'overschot' te horen naar de slagerijen in België en inderdaad Italië.
dus voor haar is het dan net even anders, als ze tenminste Belgische slagerijen bedoeld.

Alles leuk en aardig,maar stel je voor,TS wandelt binnen op een al dan niet Belgische/Nederlandse slachter.
Daar staan... 12 paarden.
Hoe ga je dan bepalen welke gezond en volkomen 'onterecht' bij de slager zijn belandt?
Hoe weet jij dat dat paard eerlijk is,niet ziek is,niet gestoord is?
Dat kan een zeer ervaren volwassene misschien proberen, maar om als meid daar binnen te lopen en een paard uit te zoeken?
Is ten zeerste af te raden.

Ga dan voor 1 van de vele andere opties,als DB,paardenmarkt of evt. een handelaar en vraag naar het paard dat het minste kans maakt om verkocht te worden.
Zoek naar een manegepony die zijn dienstjaren erop heeft zitten,zoek naar een pony die alleen nog maar gezeldschap kan zijn,of zelfs op bokt worden regelmatig goede thuizen gezocht.... mogelijkheden genoeg,en die zijn nog legaal ook.

JACKY_LOVER
Berichten: 473
Geregistreerd: 17-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-09 20:24

Marigold schreef:
in Nederland komen de meeste paarden met goede reden bij de slager ja,
maar TS komt uit België.
voor zover ik weet gaan de pony's die de pech hebben bij het 'overschot' te horen naar de slagerijen in België en inderdaad Italië.
dus voor haar is het dan net even anders, als ze tenminste Belgische slagerijen bedoeld.


ja tuurlijk de slachthuizen van Belgie ,
Want naar het scheint in Genk en St Truiden komen zulke paarden aan die overschot e.d zijn .

Ladybird
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 18683
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Wakkerdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 20:26

mwha ook op paardenmarkten moet je voorzichtig zijn met het kopen van je paardn! ook daaar weet je niet hoe erg ze er vanbinnen aan toe zijn en of ze onder de verdovingsmiddelen zitten of niet! ik zeg Naar de dierenbescherming! die smeren je heus geen doodziek paard aan wat nietmeer kan genezen

smurvaas

Berichten: 454
Geregistreerd: 12-04-09
Woonplaats: Ergens in een klein dorpje in Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 20:26

Ik heb in april dit jaar mijn paardje naar de slager moeten brengen, ik vond het verschrikkelijk maar heb wel besloten zelf mee te gaan, en er bij te blijven tot het eind. Juist omdat ik er voor 100% zeker van wilde zijn dat hij echt dood zou zijn. Nou verzekerde de slager mij wel dat hij ze nooit door zou verkopen, toch wist ik het alleen zeker als ik er zelf bij was. En waarom, 1 voor mijn paardje maar vooral ook, de angst dat iemand hem zou willen kopen. Het was nog een heel mooi paard, aan de buitenkant niks aan te zien, nog relatief jong, ik moet er niet aan denken dat iemand hem zou kopen om hem te 'redden', terwijl hij helemaal op was, totaal niet meer kon |(

Ga a.u.b. naar de dierenbescherming of een paardenmarkt, jouw gedachte vind ik echt heel goed, maar niet van de slager. Er zijn genoeg mensen die absoluut niet mee durven, en hun paard in vertrouwen achter laten, of op laten halen, en als jij nou z'n paard koopt, het verdriet, is te groot daarvoor.

Er zijn heel veel paarden die hulp kunnen gebruiken, ook uit het buitenland, stond laatst een artikel op het ad.nl over paarden uit het buitenland.

Succes

Nanne

Berichten: 5872
Geregistreerd: 14-10-05
Woonplaats: ♥ Op Kellan's magic stick ♥

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 20:27

Marigold,

Ik vergat er net op te reageren.

Vanuit NL gaan er ook genoeg transporten naar Italie hoor. ;)
Ik ken toevallig iemand die elke week weer een vrachtwagen vol die kant op stuurt. Dat is niet alleen in Belgie. Ook in NL gaat er een hoop "overschot" weg. Maar ik vind ook dat het meestal niet zonder reden is.

Het is wel zonde van alle veulens die gefokt worden, vermeerdering eigenlijk, die bij de slacht terecht komen omdat er simpelweg geen markt voor is.

Maar fokken op vermeerdering is weer een hele andere discussie. Alleen gebeurt het jammergenoeg nog veel te vaak..

00peetje00
Berichten: 2326
Geregistreerd: 22-09-08
Woonplaats: Ik in gouda en Barney op de beijersche hoeve in stolwijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 20:27

Ok super! hou je ons wel op de hoogte?
Laatst bijgewerkt door 00peetje00 op 28-07-09 20:29, in het totaal 1 keer bewerkt

JACKY_LOVER
Berichten: 473
Geregistreerd: 17-08-08

Re: paard kopen van het slachthuis?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-09 20:28

Ja zeker !

smurvaas

Berichten: 454
Geregistreerd: 12-04-09
Woonplaats: Ergens in een klein dorpje in Zuid Holland

Re: paard kopen van het slachthuis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 20:32

Succes!

00peetje00
Berichten: 2326
Geregistreerd: 22-09-08
Woonplaats: Ik in gouda en Barney op de beijersche hoeve in stolwijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 20:37

Ok, en anders pm je mij maar, als het zover is. veel succes. :D

Yeyo

Berichten: 1096
Geregistreerd: 14-06-09
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 20:40

Goed initiatief Jacky_lover om een verwaarloosd(e) pony/paard te kopen, ben ook erg benieuwd of je erin gaat slagen.
Succes!

Nickeltje

Berichten: 28258
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 20:41

VVDD > PP

Rinoa

Berichten: 5528
Geregistreerd: 28-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 20:46

Ga eens aan het eind van de middag naar een paardenmarkt. De meeste paarden die nog niet verkocht zijn op dat moment gaan naar de slager.

cile205
Berichten: 1028
Geregistreerd: 29-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 20:49

Ja dat wilde ik ook net zeggen, op de markt zie je vaak slagers, als je dan perse er 1 wilt zou ik daarvoor gaan, onderhandelen met de slager daar is een iets betere optie mss.

maar meisje, wat haal je je op je nek....

newmom
Berichten: 1524
Geregistreerd: 01-05-09

Re: paard kopen van het slachthuis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 21:04

leuk voorbeeld:
Bij ons in de fam word al generaties lang gehandeld, zo ook op de paarden markten voorheen.
ik kan me nog heugen dat mijn opa een paard kocht op de markt, de beste man had zijn hele leven ervaring met de handel.
kocht t dier voor een normale prijs, nam het mee naar huis en zette t op stal. De volgende dag mocht t dier de wei in.
Eind van de dag wil mijn opa t dier weer op stal zetten maar er was een klein probleem...
mijn opa kwam de wei niet in, t dier kwam werkelijkwaar met zn bek los op mn opa af en sloeg en joeg mijn opa de wei uit.
Nou goed, t dier heeft paar dagen in de wei gelopen en uiteindelijk met gevaar voor eigen leven is t dier eruit gehaald.

na een beetje na vragen bleek t dier bekend te zijn bij een kennis van opa die kon m vertellen dat ze t paard met een paar man in de trailer hebben gejaagd, klep dicht en naar de markt.
op de markt even een spuit erin en t dier uitgeladen en verkocht. helaas werkte t spul de volgende dag niet meer...

wat ik hiermee wil zeggen:
pas alsjeblieft op met wat je op de markt koopt.
dit hoeft niet altijd te gebeuren en de kans op een kreupel dier is groter. alleen als t puntje bij paaltje komt kun je beter een kreupel paard kopen als eentje die je bijna levend opvreet.
want het kan dus echt levens gevaarlijk zijn, al heb je nog zoveel ervaring.

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 22:35

Weet je... het is nogal naief om te denken dat slachtpaarden er alleen maar staan omdat ze "niet wenselijk" meer zijn.... er is veelal veel meer aan de hand dan dat....

Een dier een tweede kans geven is prima, maar weet waar je aan begint en vooral - weet wat je koopt.

Denken dat je een tweede Totilas zult vinden kun je wel uit je hoofd zetten ;) Maar een fijne gezelschapspony of -paard kun je via de DB misschien nog wel vinden... Denk vooral goed na en denk vooral niet te licht over de kosten, de zorg en het feit dat het met zo'n "zorgenkindje" ook de verkeerde kant op kan gaan.....

Ik heb zelf een seniorenpony als gezelschapspony voor mijn Tinker, en alhoewel ze geestelijk nog fit en fief is, is ze al meerdere keren ziek geweest en dat loopt ECHT in de papieren! Ook is het veel moeilijker haar op gewicht te krijgen/houden, en ze heeft allerlei kwaaltjes waarvan je nu echt merkt: het is een ouwetje (Tanden vallen langzaam uit, ogen zijn permanent ontstoken, ze begint doof te worden). Ik ben knettergek op haar en ze is dikke maatjes met mijn Tink,maar besef ook wel goed dat het een zorgenkindje is, en dat winters moeilijk zijn, en dat het "zomaar" afgelopen kan zijn met haar. Daar moet je mee om kunnen gaan EN.... je moet sterk genoeg kunnen zijn om te bepalen dat het genoeg is... ofwel sterk genoeg zijn om te zeggen: hier is de grens en nu laat ik de pony inslapen / breng ik haar naar de slacht.

Whoopi1
Berichten: 252
Geregistreerd: 22-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 22:52

Als wij Kayim 12.5 jaar geleden niet hadden gekocht, was hij als 4 jarige geslacht.
Omdat hij ''onhandelbaar'' was.
Niet omdat hij gemeen is, want hij doet geen vlieg kwaad, maar omdat hij mishandeld is en niemand meer vertrouwde.

Na een paar jaar geduld kunnen mijn moeder en ik er mee lezen en schrijven, al is hij nu nog steeds eenkennig.

Dus er komen wel degelijk paarden bij de slacht terecht omdat mensen er geen tijd in willen steken om zo'n dier een kans te geven.
Wordt zo'n paard niet snel verkocht..? Doen we hem toch naar de slacht?? Ik vind het niet kunnen, maar het gebeurd helaas wel.

Tivoli

Berichten: 8709
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Leidse Achterhoeker

Re: paard kopen van het slachthuis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 23:15

Ja,er komen wel degelijk zulke paarden bij de slacht,dat wordt toch ook niet ontkend?
Maar niet iedereen heeft de 'know how' in huis om zo'n gecompliceerd paard verder te krijgen!
Dat is niet iets dat je zomaar even -als tiener- doet.

In de loterij vallen wel eens prijzen,maar dat wil niet zeggen dat iedereen die een lot koopt een miljoen wint...
met andere woorden,het gaat niet altijd zo goed.