[VOLG] Nur Teke: Gouden Akhal-Tekes Muzanna & Manari Nur

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JoSav

Berichten: 4701
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-21 20:33

Cambiar schreef:
Wat een prachtige paarden. Je hondje is gewoon super, dat ras kende ik niet.
Even kort een vraag, ik ben voor het ogenblik wat aan het inlezen over de caspian en andere oosterse oorspronkelijke rassen.
Als ik het goed begrijp komen Achal Tekes van de Turkoman, mijn vraag is wat de voorouder is van de Turkoman en of die gerelateerd is aan de Caspian Horse.
En of oa uit de Turkoman ook de berber ontstaan is.
Ik vind niet zo goed terug waaruit Berbers ontstaan zijn, misschien weet jij daar meer over?

Hier kom ik op een gepast moment op terug. Ik heb het bericht gelezen en de reactie van zippora (waarvoor dank) en zal daar later nog wat aan toevoegen. Het korte antwoord is in elk geval dat de Turkoman en het Kaspische paard vrij nauw verwant zijn. Ook in Iran is daar de laatste jaren meer onderzoek naar gedaan. Ik kom hier op terug.

De rest van de oudere berichten wel weer allemaal even bij gelezen en <3 <3 <3 maar individueel reageren na zo’n tijd voelt inmiddels toch een beetje gek. Heb dus ergens een grens getrokken, maar word weer helemaal fuzzy inside :') van jullie lieve berichten.

Set_Elkol schreef:
Oh wauw Jorieke, naast beterschap ook gefeliciteerd denk ik zo?

Ja. :o Voelt gek hoor.

jokari schreef:
Wow Jorieke... je hebt qua gezondheid duidelijk geen makkelijk jaar achter de rug. Ik hoop dat er toch beterschap in zit - en tegelijk wens ik jullie een dikke proficiat.

Dankjewel. Het is inderdaad een pittig jaar geweest. Zo zie je maar hoe weinig er eigenlijk vanzelfsprekend is. Maar dan tel je juist je zegeningen. <3

Moirin schreef:
Heel veel beterschap Jorieke! Heel fijn om van je te horen. Hopelijk wordt snel duidelijk wat er nu precies aan de hand is en kun je snel herstellen :(:)

En daarnaast... Van harte gefeliciteerd met jullie kleine wondertje <3

Inmiddels zijn er al wat dingen uitgesloten en heb ik een voorzichtige diagnose en over 2 weken een MRI om de CT scan te bevestigen. Geen leuke diagnose, maar kan zeker erger dus hoop dat het in dat opzicht dus “meevalt”.

Wondertje gaat goed dus ik tel mijn zegeningen!

Lynnepinny schreef:
Jeetje, wat een update! Gefeliciteerd met jullie kindje! :wow: Maar tegelijkertijd ook heel veel beterschap met wat er verder scheelt. Wat een heftige tijd lijkt mij dit voor jullie met alles bij elkaar. Heel veel sterkte gewenst met alles :knuffel:

Ja zo zie je maar hoe dicht zulke dingen bij elkaar liggen. Het is in ieder geval niet hoe je je deze periode voorstelt...

CarinaR schreef:
Ahhhh naast beterschap ook gefeliciteerd.

Dankjewel!

FriesWytske schreef:
Wat een update. Gefeliciteerd met jullie kindje. Maar tegelijkertijd ook weer heel veel beterschap. Hoop dat je weer zover opknapt, dat je heel veel kan genieten van jullie kindje en jullie paarden.

Genieten doe ik ondanks alles toch. Soms wel zwaar, maar inmiddels doen de pijnstillers meer dan in het begin dus dat biedt hoop op herstel. Hopen dat ik tegen de zomer toch weer regelmatig naar de paarden kan.

Mri schreef:
Gefeliciteerd! En beterschap en succes met aansterken!

Dankjewel!

Dido2316 schreef:
Jemig, wat moet dat een heftige periode zijn geweest voor jullie allemaal! Gefeliciteerd met de kleine spruit en veel sterkte/beterschap gewenst met de rest :knuffel:

Dankjewel. Was het ook. Nog wel, maar je groeit er in als het ware.

gerlindie schreef:
Wat een achtbaan aan emoties zo!
De allerbeste wensen voor het komende jaar!

Qua verzorger snap ik je dilemma ja. Weet je niet toevallig iemand op stal, waarvan je in elk geval ongeveer weet hoe ze met paarden omgaan?

Dankjewel. Dat laatste heb ik geloof ik al eens op gereageerd, toch? Is dus toch wel lastig. Ik speel nog wel met de gedachte, maar niet echt doorgezet.

amaniblauw schreef:
Allereerst gefeliciteerd met jullie kindje. Verder wens ik je beterschap :(:) . (Toch fijn dat je weer heel even naar de paarden kan)

Dank je. En ja, ik ga niet vaak en lang niet zo vaak als ik zou willen maar geniet er wel van.

Manou schreef:
Gefeliciteerd met jullie kindje en beterschap gewenst.

Dankjewel.

Whizz schreef:
Wat een verrassing! Hartelijk gefeliciteerd met de geboorte van jullie kindje en natuurlijk beterschap gewenst. Ik hoop dat je snel weer van alle dieren kan genieten!

Voor ons ook wel ook al hadden we een hele tijd om aan het idee te wennen. :)) Ik hoop dat ik vooruit blijf gaan. Hopelijk uiteindelijk ook wat sneller. :=

Saintelette schreef:
Jeetje JoSav, wat een bizarre update. Sorry voor mn wat lompe omschrijving, maar zo voelt het wel. Ik had al zo enorm met je te doen vanwege je medische situatie, maar nu met een kleintje erbij helemaal! (Natuurlijk van harte gefeliciteerd, met jullie kleine <3)
Ik heb zelf sinds dit jaar een kleintje en dat is met een gezond lijf al zwaar genoeg.

Hopelijk knap je snel op en kun je weer van al je liefdes genieten!

Van harte met jouw kleintje! Ik heb een heel makkelijk kind dus ervaar dat aspect gelukkig niet als zwaar. Dat biedt wat perspectief. :D Maar je hebt gelijk hoor, het was en is ook een bizarre situatie.

foxytoffee schreef:
Lieve JoSav, zó fijn om een update te lezen. Ondanks de zware tijd. Goed je te lezen en groot, klein nieuws!

Ik herken de moeite van het vinden van een verzorger heel goed. Als het doel is om je man iets te ontzien, zou je ook kunnen kijken of je dat misschien ergens anders kan vinden dan voor de paarden. Ik roep maar wat hoor. Iemand die eens voor je kookt kan ook al heel lekker zijn :) Maar twee paarden verzorgen is hoe dan ook wel veel werk, gok ik.
Enne, stof blaas je zo weer van je zadel af :knuffel:

Je hebt helemaal gelijk. Inmiddels met thuiszorg is het nog steeds behoorlijk zwaar maar beter te doen dan eerst. Ook heeft mijn lieve buurvrouw het op zich genomen overdag met de honden te wandelen. Dat haalt al echt wat druk van de ketel hier. Werk denkt ook geweldig goed mee dus ik mag me echt op m’n herstel en m’n kleintje concentreren. :j

Berdien schreef:
Wat fijn om weer wat van je te horen! En wat een nieuws zeg, gefeliciteerd!!

Wel enorm vervelend dat je eigen gezondheid zo tobben is : :(:) Heftig hoor.. en dan ook nog zo’n mini-mensje erbij..

Snap de overweging voor iemand die je kan helpen met de paarden. Je kunt altijd eens een oproepje plaatsen? Misschien kom je via via wel aan de juiste persoon?

Goede tip. Heb het wat voor me uit geschoven maar het toch even aankaarten. Wel zal Muzanna binnenkort weer uit logeren gaan dus kijken wat handig is. Manari gaan we denk ik volgend jaar pas een beginnetje mee maken, al moet ik kijken hoe ik me deze zomer voel. Misschien wat voorzichtig grondwerk. Wat basisdingen.
Qua fokkerij doen we met haar nog niks al is het zeer waarschijnlijk dat haar eerste en misschien zelfs tweede veulen al zijn gereserveerd. :oo

Neon schreef:
Ooo wauw een babietje gefeliciteerd!

(Die had ik niet zien aankomen)

Ik hoop dat je verdere herstel voorspoedig zal lopen :)

Ik zou overigens een oproep plaatsen... en als het klikt met iemand dan is dat leuk... vind je niemand waar het mee klikt... dan laat je ze toch lekker op de weide rondlopen...

Wij ook niet, hoor. Nou ja, we hebben wel kunnen wennen aan het idee.
Oproep is toch wel een idee. Het is vooral het stuk aandacht en bezig zijn dat ik ze gun inderdaad. Niet dat ze op de wei verpieteren. :D Die vermaken zich wel die flierefluiters.

hasufel schreef:
Wat heftig! Wel héél fijn dat je er, onder de streep, nog bent en dan ook nog met een mini-extra!
En wat niet kan, dat kan niet. Is niet anders. Wat iemand anders al zei... stof Kun je later wel van je zadel blazen.
Veel beterschap, houd moed en geniet waar je ruimte hebt van de kleine en van af en toe een aai kunnen geven :(:)

Kan me helemaal in je post vinden. :j Doe ik! :D

joey2010 schreef:
Allereerst proficiat met jullie baby.

En ik hoop op een verder en goed herstel voor je .

Ik kan het me voorstellen dat je je schuldig voelt tov je man.
Ik hoop dat jullie nog tot een fijne oplossing kunnen komen .
Jeetje je hebt t wel te stellen gekregen de afgelopen maanden.
Veel sterkte.

Dankjewel. Het is inderdaad een apart jaar geweest. Bizar hoe snel je dat ook weer wegstopt. We vinden gaandeweg ons pad weer een beetje. Een lange weg, maar we blijven steeds stappen zetten, hoe klein soms ook.

Yavanna schreef:
Gefeliciteerd met je kindje.. Dat is wel een hele verandering he.. Hoop dat je herstel ook voorspoedig gaat en dat dit jaar al je wensen uit mogen komen..

Ja vond dat ook doodeng. Maar tot nu toe <3
En... lief van je! <3 Insgelijks.

Van schreef:
Wauw Jorieke wat een rollercoaster!
Gefeliciteerd! Die had ik niet aan zien komen :D

Maar poeh wat zul je het zwaar hebben als je zelf zo in de kreukels ligt en je man ook natuurlijk die nu zoveel op zijn schouders heeft.

Ik hoop dat het snel beter met je gaat! :knuffel:

Niemand in onze omgeving had dit zien aankomen. Wij zelf eigenlijk ook niet. M’n hartsvriendin went nu langzaam aan een beetje aan het idee dus tja... :+
Verder duurt het herstel lang. Hoe lang en zwaar hangt ook een beetje af van de definitieve diagnose maar ik heb goede hoop. Het duurt gewoon allemaal wat langer dan normaal omdat zwangerschap en bevalling nu eenmaal veel zwaarder dan normaal waren.
Heb er wel een lief ding voor terug. :+ <3

Fnanne schreef:
Gefeliciteerd met jullie kleine wonder Jorieke <3
En tegelijk ook sterkte gewenst... Wat een heftige tijd hebben jullie achter de rug.

Ik hoop dat het allemaal snel in rustiger vaarwater mag gaan komen :knuffel:

Dankjewel! <3 <3 Stel ik erg op prijs.


Ik knip hier even. Straks meer. Ben nu bijna bij, maar post in delen. :j

JoSav

Berichten: 4701
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-21 22:52

maylotje schreef:
Uiteraard eerst gefeliciteerd met je kleine! Een wending die ik niet zag aankomen maar wat leuk!!!

Heel veel beterschap en sterkte! Wat heftig en een bizarre tijd voor jullie.

Na aanleiding van jullie topic zou ik onwijs graag in contact komen met AT’s en jullie misschien uit de brand helpen en wat zorg overnemen. Helaas vermoed ik zomaar dat ik aan heel de andere kant van het land woon. Ik hoop zo dat jullie iets passends vinden en je zelf ook snel weer meer kan dan enkel een aai brengen.

Lief, dankjewel. Wij zitten in de regio Friesland. Best een uithoek inderdaad. Misschien zitten er wel Tekes bij jou in de buurt dus dan kun je misschien toch eens kennismaken met het ras.
Ik zou eens voor je kunnen kijken.

Retjethorse schreef:
Wauw JoSav, wat een update, met zowel droef als blij nieuws...

Laat ik beginnen je te feliciteren met jullie kleine wondertje! Wat een lieve foto zeg. <3
En heel veel beterschap gewenst met je gezondheid. Verschrikkelijk balen is het als je lijf niet mee wilt. :(:)

Soms zijn die AT's ook zo lastig he. Dan ben je eindelijk, na een hele tijd je paarden niet gezien te hebben, op stal om een knuffel te geven en dan negeren ze je. := Arme Muzanna, die zal er ook niets van snappen.

Hopelijk keert het tij op gebied van je gezondheid in 2021 zodat je volop van je man, kindje en paarden kan genieten. :j

Muzanna begrijpt inderdaad niet waarom ik zo weinig kom. Ik mis haar ook erg. Het is in ieder geval niet hoe ik een en ander had voorgesteld maar het is niet anders. Tel je zegeningen zegt mijn oma altijd dus dat doe ik. :D

heyhallohey schreef:
Wauw, gefeliciteerd met de kleine uk <3
En enorm veel beterschap toegewenst, hopelijk knap je snel helemaal op!

Dankjewel!

Prairy schreef:
Veel beterschap, hopelijk snel weer naar de paarden :) En misschien iets van extra thuiszorg om je man te ontlasten (als je dat niet al hebt?)

inmiddels wel ja. En hard nodig ook.

jeetje77 schreef:
Jeetje, dat was een up-date die ik niet zag aankomen. Natuurlijk van harte gefeliciteerd met jullie kleine wondertje. En heel heel veel sterkte gewenst met je lijf, want dat is niet niks zo.

Haha, ja wel meer mensen zagen dit niet aankomen. :)) En dankjewel.

Emj_23 schreef:
Van harte gefeliciteerd met de komst van jullie kindje! Probeer daar vooral ook van te genieten. En verder natuurlijk beterschap, ik hoop voor je dat het binnenkort wat beter mag gaan.

Absoluut! Ondanks alles genieten we enorm. :j

hoefijzer schreef:
Van harte gefeliciteerd JoSav, ten tevens natuurlijk veel sterkte toegewenst. Hopelijk gaat het snel weer wat beter en kan je weer van je paarden genieten!

Ik hoop het ook! Dankjewel.

fleurtjeuh schreef:
Van harte gefeliciteerd met jullie kleine spuit!
Ondanks alle misere hoop ik dat jullie ervan kunnen genieten.

Als ik in de buurt had gewoond had ik zeker aangeboden om af en toe eens te helpen met de paarden. Al is het maar wat klusjes zodat je man zich wat meer op zijn paard (prachtige Muzka <3 ) zou kunnen focussen. En uiteraard om te kijken of ik wel de taal der Teke's spreek :P
Hoe je het altijd verteld en uitlegt heb ik altijd het idee dat het super zou kunnen aansluiten op hoe ik graag met paarden om zou willen gaan.
Anyways..

Hopelijk heeft het ziekenhuis snel antwoorden voor jullie en kun je weer wat meer gaan leven ipv overleven!

Inmiddels zitten we eindelijk dicht bij een diagnose. Het zou tijd worden. Behandeling is nog even puzzelen en ik moet de MRI over 2 weken ook nog even afwachten omdat ze met de CT scan het niet goed genoeg in beeld hadden. Verder is voor een deel van de klachten een kwestie van lang herstel dat wel is ingezet maar echt tijd nodig heeft. Tot die tijd pijnstillers en rustig aan blijven doen. Echt goed luisteren naar m’n lijf...

Je mag altijd eens als je in de buurt bent eens proeven van de taal der Tekes, hoor. :D We zitten inderdaad vooralsnog niet bij elkaar in de buurt, denk ik.

MarliesR schreef:
Oh wow, die zag ik ook niet aankomen. Wat een heftige update zo weer, maar ook ik wil jullie toch ook feliciteren met de kleine!

Ik hoop heel erg dat er snel meer antwoorden komen qua gezondheid en dat dingen je straks weer makkelijker af gaan!

Oh, ook offline zag niemand dit aankomen, hoor. :D
Besef nu hoe bizar lang de antwoorden op zich laten wachten. Eerste diagnoses zijn binnen, laatste volgt hopelijk komende maand. Dan hopen dat de ingezette behandelingen aanslaan en anders met wat tweaken. :j Je verliest veel tijd met de gedachte dat het gewoon ff tijd nodig heeft en tot die tijd :+ loop je of nou ja “loop” je met pijn. Ben m’n abonnement op het ziekenhuis wel een beetje beu inmiddels. :=

Benoite schreef:
Gefeliciteerd! Wat leuk dat je dat met ons wilt delen! Misschien is het idee om in dit topic te vragen of er niet iemand in de buurt woont die kan helpen met de paarden? Welke regio staan de paarden? Als ze dit topic een beetje bijhoudt weet ze al een hoop meer dan iemand helemaal bleu?? Heel veel baby plezier en sterkte gewenst! Ook voor je man!

Dankjewel, ook voor het meedenken. Paarden staan in Friesland net buiten een dorpje vlakbij Drachten. Verweggistan dus. :+

Athosje schreef:
Gewéldig, van harte gefeliciteerd met jullie wondertje
En heel veel sterkte met het geploeter erom heen, zal zeker pittig zijn, ik duim voor jullie dat het snel weer op zijn pootjes komt!

Dankjewel! Hoe is het met jullie en jullie beestenboel?

Djoopie schreef:
Allereerst gefeliciteerd met jullie kleine Josav, wat een onverwachte update!! Hoop dat 2021 minder heftig voor je gaat zijn en je goed opknapt! Heel veel sterkte!! Respect voor je man dat hij de paarden er nu ook nog bij doet! Super lief, hoop dat jullie het snel weer samen kunnen doen!

Hebben de paarden al aan de baby gesnuffeld?

Ik ben erg blij dat baby inmiddels al 2x is mee geweest. Doet mij deugd. Ik hoop dat de stijgende lijn dit jaar doorzet en hopelijk dusdanig dat ik tegen de zomer weer wat meer kan en ook weer wat meer dan alleen thuiszitten. :j

Heb een enorm respect voor mijn man. Vooral dat hij ondanks alles ook echt nog kan genieten en ook af en toe lieve foto’s van de paarden naar mij appt ondanks al het harde werk. <3 Hij kan dus toch nog van ze genieten.

FriesWytske schreef:
Hoe gaat het nu met je?

Erg lief dat je af en toe aan me denkt. Houdt me ook een beetje scherp wat betreft dit topic, want ik zou door alles zomaar onder een steen kunnen verdwijnen. :o

Berdien schreef:
Bijzonder he, hoe paarden op baby's kunnen reageren. Flynn was ook gék van kleine mensjes, hoe kleiner hoe beter. Die werd ook direct heel zacht, heel voorzichtig maar ook volledig gefascineerd.

Zijn opvolger Feyre is 100% anders, die is er heilig van overtuigd dat kleine mensjes kleine engerds zijn en die moet er echt niks, maar dan ook niks van hebben :') Waar Flynn vertederd bij kindertjes stond te kijken in knisperende poncho's onder wapperende paraplus gaat Feyre al met een boog om stilstaande kinderen heen.

Vervelend dat het met jou zelf op dit moment weer minder gaat. Heftig hoor, hopelijk gaat het snel weer de goede kant op zodat je weer kunt genieten van je prachtige paarden!

Haha, Feyre is toch wel een karakter zeg. :)) Flynn was echt een grote vriendelijke reus hé? <3 Vind het zo speciaal om te zien. De honden zijn ook al zo verliefd en voorzichtig. Heel leuk om mee te maken.

balance schreef:
Ach, wat vertederend dit <3. Fijn dat je weer even naar ze toe kon gaan. Knappe merrie dat ze zich zo los liet bekappen ;). Drie hele dikke pluspunten in één bericht, heb je ook wel verdiend.

Dankjewel. Weet niet of ik al op je bericht had gereageerd maar inderdaad, ook eens fijn wat positieve berichten. Ben blij met hoe goed het gaat met de paarden. Is ook weleens anders geweest en het geeft een stukje rust. Zeker met deze omstandigheden.

joey2010 schreef:
Aaaaa wat een lieve foto's.
Wat zijn ze voorzichtig en echt geïnteresseerd in het klein mensje <3 <3
Zo lief....

Jammer dat het minder met je gaat. Maar wel fijn dat je naar de paarden bent kunnen gaan.
Veel beterschap verder.

Dank je. Tussen alle sores door steel ik dit soort speciale momenten en daar geniet ik heel intens van. :j

Saintelette schreef:
Zo schattig <3

:D <3

FriesWytske schreef:
Ahhh, <3 <3 <3 <3 .

Lief hè? <3

Neon schreef:
Mooie momenten samen :) er volgen er meer...

Geef je lijf maar de tijd om te herstellen :)

Doe ik zeker! Het is ook wat de artsen mij verzekeren: luister naar je lijf en geef je lijf de tijd.

zippora schreef:
Tekes en klein grut - de perfecte combinatie volgens mij.
Agan is ook zo verzot op kleintjes en extreem voorzichtig met ze. Je gaat nog veel plezier beleven met hen en de kleine.
Agan heeft 1x een kleintje op zijn rug gehad (ik in het zadel en de 1,5 jarige voorop in mijn armen) en hij durfde gewoon niet te lopen <3 . Pas na heel veel aanmoediging durfde hij heel voorzichtig schuifelpasjes te nemen. Die van jou zullen ongetwijfeld net zo voorzichtig/nog voorzichtiger zijn met jouw kleine als het zo ver is.

Ik ben er inderdaad wel van overtuigd dat Tekes perfecte kinderpaarden zijn, ondanks al hun vuur en temperament. Ze passen zich echt aan op het vlees dat ze in de kuip hebben. Ik durf ook gewoon die kleine handjes bij hun mond te laten en heb er het volste vertrouwen in dat ze super voorzichtig zullen zijn. Ook alle aandacht erbij en geen stap verzetten inderdaad.
Ik vond Tekes al bijzonder... en wist wel dat Muzanna baby’s leuk vond, want ze had er al eens een ontmoet en was toen ook helemaal <3

Mri schreef:
Ik zie het al helemaal voor mij dat je je paard mag afstaan aan de mini baas straks, dat we foto's krijgen van een nog wat wankel lopende dreumes met een paard aan een touwtje achter zich aan <3

Stiekem zou ik dat alleen maar leuk vinden. Tekes zijn familiepaarden dus ik deel Muzanna met alle liefde. <3

Retjethorse schreef:
Hoe schattig! <3
En inderdaad, volgens mij zijn jullie binnenkort de paarden kwijt. }>

Mijn man grapt hier weleens over. De honden zijn we al kwijt, zeker de grote, want die slaapt zelfs voor de slaapkamer om te waken en wijkt nooit van onze zijde. Dat was eerst toch echt de hond van m’n man. :=
Met de paarden gaat het misschien ook wel die kant op... :))

gerlindie schreef:
zippora schreef:
Tekes en klein grut - de perfecte combinatie volgens mij.
Agan is ook zo verzot op kleintjes en extreem voorzichtig met ze. Je gaat nog veel plezier beleven met hen en de kleine.
Agan heeft 1x een kleintje op zijn rug gehad (ik in het zadel en de 1,5 jarige voorop in mijn armen) en hij durfde gewoon niet te lopen <3 . Pas na heel veel aanmoediging durfde hij heel voorzichtig schuifelpasjes te nemen. Die van jou zullen ongetwijfeld net zo voorzichtig/nog voorzichtiger zijn met jouw kleine als het zo ver is.


Dat doet me denken aan een pony die we op de manege hadden.
Zodra die in draf voelde dat je niet meer in balans was, stond hij meteen stil <3
Wat dan weer voor veel frustraties bij de beginnende ruitertjes zorgde, want die wilden oefenen met lichtrijden :+

Muzanna doet dit ook. :j Op slechte dagen had ik weinig balans maar dan kon ik toch rijden want Muzanna hielp mij dan met in het zadel blijven. Op goede dagen zat er veel meer pit in. :+

CarinaR schreef:
Ahhh wat een heerlijke foto's

<3

Athosje schreef:
Lijkt me vreselijk frustrerend als je lijf niet meewerkt, duim dat je snel weer opknapt :(:)

Wat mooi, zo'n eerste ontmoeting <3

Je kunt niet anders dan het te accepteren, want ertegen vechten blijkt averechts te werken. :=
Verder, heel speciaal inderdaad.

FriesWytske schreef:
Hoe gaat het nu met je?

<3

jokari schreef:
Beterschap, JoSav :(:) En sterkte ermee.

Dankjewel.



Ik ben bij!
Nu nog even de meest recente reacties erbij pakken.


hasufel schreef:
Wat lief van paard en kind! En ook heel fijn dat je weer even heen kon
Zet hem op!

Doe ik! *\o/* En geniet enorm van even een aai halen. Natuurlijk hoop ik snel meer te kunnen maar dit is ook al heel wat.

jokari schreef:
Zo, Muzanna ben je kwijt. :D Wat heerlijk dat zij en baby zo gefascineerd waren door elkaar.

Manari is gróót. :wow:

Lief hé? Kindje wil vast delen... hopelijk wil Muzanna dat ook. :') Manari wordt een mooie maat. Die kruipt rustig door naar de 160. Misschien wel daar voorbij. :wow:

Lynnepinny schreef:
Prachtig, die ervaring met je kindje!
En wat is Manari mooi zeg _/-\o_

Genieten! Dankjewel!

FriesWytske schreef:
Wow, Manari wordt groot.

Denk inderdaad dat je paard al ingepikt is door je kind.

Ik vrees ervoor, maar vind het eigenlijk ook wel weer leuk. Ben benieuwd hoe dit ontwikkelt, maar dieren zijn in ieder geval erg interessant, haha. Muzka wordt echt groot ja. Tijd waar vlieg je heen? :=



En met zo’n lang bericht nog even wat foto’s van Muzka in de sneeuw. :j

Wel leuk om te delen denk ik.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Qua updates valt er weinig te melden.
We hopen dit jaar Muzanna toch drachtig te krijgen. Ook proberen we wat vooruit te kijken voor ons “fokprogramma”.
Kleine Muzka trekt al een beetje de aandacht van fokkers nu ze op een leeftijd komt dat fokken een optie is. Wij stellen dat zelf alleen nog even uit.
Verder natuurlijk door omstandigheden weinig te melden.
Muzanna heeft draversijzers en dat gaat echt geweldig. Enorm tevreden over. Qua rijden kan ik er alleen nog niks over zeggen. :o

Oh, en mochten er hier en in eerdere berichten gekke smileys of teksten staan of spelfouten... dicteren gaat niet altijd helemaal goed... sorry... Y;( }:0 :D

Dido2316

Berichten: 2004
Geregistreerd: 10-01-15
Woonplaats: Schiedam

Re: [VOLG] Nur Teke: Gouden Akhal-Tekes Muzanna & Manari Nur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 08:08

Wauw, Josav! Wat een enorme bijleespost zeg! Volgens mij is het dicteren helemaal goed gegaan, ik zie in elk geval niets geks.

Ik hoop dat de juiste diagnose snel gesteld wordt en dat de weg naar herstel dan ook echt ingezet wordt. Is het wel iets dat weer helemaal kan “genezen” of verbeteren?

Fijn dat het met jullie mini-mensje goed gaat!

maylotje

Berichten: 2177
Geregistreerd: 15-09-12
Woonplaats: Zoetermeer

Re: [VOLG] Nur Teke: Gouden Akhal-Tekes Muzanna & Manari Nur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 20:33

Wat een lange bijlees post inderdaad. Zo te lezen word de kleine ook een paardengek en kan je inderdaad gaan delen of zelfs ooit een fokproduct voor de kleine aanhouden. Fijn dat jullie toch zo kunnen genieten nog.

Ook prettig dat je eindelijk een vooruitzicht op een diagnose hebt. Dan kun je aan de hand daarvan eindelijk eens vooruit kijken.
Ik denk dat het dicteren zelfs beter gaat dan mijn typen op die kleine toetsen van een telefoon dus daar merk ik niks van.

Ik zou het ook heel tof vinden om op je aanbod van het kijken naar een teke in mijn buurt in te gaan. Maar wel alleen als jij daar genoeg energie voor hebt natuurlijk. Ik woon in zoetermeer maar heb een auto dus wil er ook best voor rijden(geen uren maar half uurtje ofzo is geen punt. ). Laat het maar weten als je tijd en energie hebt ervoor. Sowieso al heel erg bedankt voor het aanbod!

JoSav

Berichten: 4701
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-21 20:28

Dido2316 schreef:
Wauw, Josav! Wat een enorme bijleespost zeg! Volgens mij is het dicteren helemaal goed gegaan, ik zie in elk geval niets geks.

Ik hoop dat de juiste diagnose snel gesteld wordt en dat de weg naar herstel dan ook echt ingezet wordt. Is het wel iets dat weer helemaal kan “genezen” of verbeteren?

Fijn dat het met jullie mini-mensje goed gaat!

Oh, gelukkig. Dan gaat het in elk geval beter dan in het begin want ik las soms mails terug en dacht wat...? :') Dat zei ik niet. :') :')

Ik weet het niet. Artsen zijn optimistisch en zeggen vooral “geef je lijf de tijd” en “laat de medicatie z’n werk doen” en daar moet ik het voor nu even mee doen. Volgende week weer naar het ziekenhuis en dan zien we wel weer hoe of wat...
Ik probeer me er maar niet te druk over te maken.


maylotje schreef:
Wat een lange bijlees post inderdaad. Zo te lezen word de kleine ook een paardengek en kan je inderdaad gaan delen of zelfs ooit een fokproduct voor de kleine aanhouden. Fijn dat jullie toch zo kunnen genieten nog.

Ook prettig dat je eindelijk een vooruitzicht op een diagnose hebt. Dan kun je aan de hand daarvan eindelijk eens vooruit kijken.
Ik denk dat het dicteren zelfs beter gaat dan mijn typen op die kleine toetsen van een telefoon dus daar merk ik niks van.

Ik zou het ook heel tof vinden om op je aanbod van het kijken naar een teke in mijn buurt in te gaan. Maar wel alleen als jij daar genoeg energie voor hebt natuurlijk. Ik woon in zoetermeer maar heb een auto dus wil er ook best voor rijden(geen uren maar half uurtje ofzo is geen punt. ). Laat het maar weten als je tijd en energie hebt ervoor. Sowieso al heel erg bedankt voor het aanbod!

Daar lijkt het wel op. Kleine vindt dieren in elk geval erg interessant en zoekt ook echt contact.
En, in de Randstad zitten meer individuele Teke eigenaren dan elders in het land dus dat moet helemaal goed komen. Ik kom daar op terug. :j


Verder geen update.
Manlief heeft afgelopen week heel even wat grondwerk met Manari gedaan en hij zei dat ze daar echt plezier in had. Het lijkt er dus op dat ze wel toe is aan wat een op een werk.
Gisteren even lang geweest en ik schrok toen ik besefte hoe groot ze was. Ze is weer gaan groeien en wordt inderdaad echt groot. Ben heel benieuwd wat ze dit jaar gaat doen.

gerlindie

Berichten: 4662
Geregistreerd: 10-08-10

Re: [VOLG] Nur Teke: Gouden Akhal-Tekes Muzanna & Manari Nur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 12:22

Nog meer gaan groeien ja?
Het wordt nog een echte reus

JoSav

Berichten: 4701
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-21 13:32

gerlindie schreef:
Nog meer gaan groeien ja?
Het wordt nog een echte reus

Ze krijgt een mooi maatje dat denk ik sowieso. Ze kruipt braaf richting de 160. Ze zal ergens tussen 155 en 160 zitten nu. Voor haar leeftijd en gezien de stokmaat van de ouders is dat echt heel behoorlijk. Heb de hengst destijds niet op maat geselecteerd maar begreep dat hij uit kleine merries kleintjes gaf en uit grote merries grote. Een gok, want de mijne was een klein gebleven merrie dus genetisch in theorie wel groter dus :o?

Voor AT begrippen is 165+ pas groot, maar voor een merrie is 160+ echt wel al een hele nette maat. Maar wat ik zeg zou er zelf niet op selecteren. Rond 160 zijn ze over het algemeen namelijk al duizenden jaren en dat hoeft voor de Westerse markt van mij echt niet structureel te veranderen.
Dan kopen ze maar een mooie massief type AT, toch? :):) Laat het ras maar mooi grotendeels binnen de marge 155 tot 165 blijven. :j

Binnenkort eens Muzanna laten scannen om te zien waar ze zit in haar cyclus. O:)

Lynnepinny

Berichten: 2709
Geregistreerd: 14-03-10

Re: [VOLG] Nur Teke: Gouden Akhal-Tekes Muzanna & Manari Nur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 13:48

JoSav schreef:
Binnenkort eens Muzanna laten scannen om te zien waar ze zit in haar cyclus. O:)

Ooohhh? :):)

JoSav

Berichten: 4701
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-21 14:30

Ja, waarschijnlijk dit jaar weer proberen. :Y)

Ook ben ik op jacht naar geschikte hengsten voor verdere toekomstplannen. Nog best moeilijk. Net als met Asat destijds een soort speurtocht naar “waar is deze hengst gebleven?” en “zijn hier nog rietjes van... ergens?” Wie oh wie... en gaan we daarmee kunnen dekken...?
Verder brainstormen over de toekomst van het ras als ik me wat beter voel. Gezien hengsten nog steeds lastig beschikbaar zijn voor de toekomst zeker nodig. Maar eerst eens vaker dan 1-2 keer per 2 weken paardjes aaien. -O-

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Re: [VOLG] Nur Teke: Gouden Akhal-Tekes Muzanna & Manari Nur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 17:40

Manari wordt echt al een hele dame he! <3

Spannend! Hopelijk dit jaar meer succes! Ga je voor dezelfde hengst als vorig jaar?

JoSav

Berichten: 4701
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-21 14:00

Retjethorse schreef:
Manari wordt echt al een hele dame he! <3

Spannend! Hopelijk dit jaar meer succes! Ga je voor dezelfde hengst als vorig jaar?

Ja bizar. Ons kleine niet zo kleine veulentje.

In eerste instantie is dat wel de bedoeling. We beginnen sowieso vroeger in het seizoen. Als het niet lukt heb ik eventueel nog tijd om te wisselen.

Ik weet nog niet of ik daar een apart volgtopic voor zou openen.
Wat denken jullie?
Een apart merrie kijk topic? Of gewoon hier bijhouden?
Beetje jammer als ik haar weer niet drachtig krijg en aan de andere kant is halverwege de dracht vanwege die dracht van topic wisselen ook raar. En 2 topics met dracht info of geen dracht info of overlap ook raar. Nee ik weet het niet.
Maar als dagboek specifiek voor de dracht misschien wel juist leuk. Ik maak het maar weer moeilijk en heb haar nog niet eens bij de hengst, laat staan drachtig. }:0

Dicteren gaat nog niet helemaal van een leien dak. -O- Het verkleinwoord van dak wordt niet eens gesnapt. Siri is af en toe heel vermoeiend. :') :') :')
Ik laat het hier even bij. :')
Ben gewoon kapot van dit kleine beetje dicteren. -O-

Manou

Berichten: 3382
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 14:05

Ik zou vooral kiezen wat voor jou het makkelijkste is. Ik vind het geweldig dat je zoveel werk steekt in ons op de hoogte te houden terwijl het veel van je vraagt.

JoSav

Berichten: 4701
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Re: [VOLG] Nur Teke: Gouden Akhal-Tekes Muzanna & Manari Nur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-21 14:10

Mits Siri meewerkt is het ergens ook wel een stukje ontspanning of afleiding.

hasufel

Berichten: 660
Geregistreerd: 10-08-07

Re: [VOLG] Nur Teke: Gouden Akhal-Tekes Muzanna & Manari Nur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 14:16

Hier volgen vind ik leuk! Maar als je een apart topic maakt schuif ik gewoon mee hoor :D

En inderdaad, fijn dat je af en toe update ondanks de inspanning! Zelf hebben wij Siri hier alleen nog maar gebruikt om te kijken wat ze kan... veel, en maffe dingen zo blijkt. De kinderen zijn er meesters in hier het beste naar boven te halen :+

Blijf genieten van alles wat lukt! Hopelijk volgt er steeds meer

jeetje77

Berichten: 3492
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Re: [VOLG] Nur Teke: Gouden Akhal-Tekes Muzanna & Manari Nur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 15:02

Ik schuif ook gewoon mee als je een eventueel ander topic aanmaakt

Dido2316

Berichten: 2004
Geregistreerd: 10-01-15
Woonplaats: Schiedam

Re: [VOLG] Nur Teke: Gouden Akhal-Tekes Muzanna & Manari Nur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 15:04

Mij maakt het ook niet uit, ik hop gewoon mee over en weer :j

Xyris

Berichten: 9455
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: [VOLG] Nur Teke: Gouden Akhal-Tekes Muzanna & Manari Nur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 17:03

Het maakt mij ook niet uit. Waarom wacht je niet met een apart topic maken tot ze drachtig is gescand?

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Re: [VOLG] Nur Teke: Gouden Akhal-Tekes Muzanna & Manari Nur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 19:43

Mij maakt het ook weinig uit of de voortgang hier of in een apart topic komt. Ik volg jullie toch. :D
Ik denk dat je vooral moet kijken naar wat jij makkelijk vindt. Als je toch een apart topic zou openen, dan kan je dat ook doen als Muzanna drachtig gescand is.

Kanji91

Berichten: 3686
Geregistreerd: 30-12-12
Woonplaats: Noord-Holland

Re: [VOLG] Nur Teke: Gouden Akhal-Tekes Muzanna & Manari Nur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 19:44

Zelfde hier! maakt niet uit waar je het post. Ik blijf een trouwe stille lezer ^^

Lynnepinny

Berichten: 2709
Geregistreerd: 14-03-10

Re: [VOLG] Nur Teke: Gouden Akhal-Tekes Muzanna & Manari Nur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 01:38

Wanneer drachtig gescanned is wellicht makkelijker voor het meteen correct bijhouden van omstandigheden zonder dat informatie verdrinkt in andere posts. Kan je meteen beginnen met een mooie openingpost ook :P Maar dat is aan jou, ik zou je ook sowieso overal blijven volgen!

JoSav

Berichten: 4701
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-21 22:32

hasufel schreef:
Hier volgen vind ik leuk! Maar als je een apart topic maakt schuif ik gewoon mee hoor :D

En inderdaad, fijn dat je af en toe update ondanks de inspanning! Zelf hebben wij Siri hier alleen nog maar gebruikt om te kijken wat ze kan... veel, en maffe dingen zo blijkt. De kinderen zijn er meesters in hier het beste naar boven te halen :+

Blijf genieten van alles wat lukt! Hopelijk volgt er steeds meer

Ik moet zeggen dat ik tegenwoordig minder vaak ruzie heb met Siri dan voorheen. :') ik moet zeggen dat ik tegenwoordig minder vaak ruzie hebt met Siri dan voorheen. :') :') :') (why???) :') :')
Maar voor echt ingewikkelde dingen werkt het toch nog niet goed genoeg. Al mag ik niet klagen. Zonder Siri geen updates. _/-\o_

jeetje77 schreef:
Ik schuif ook gewoon mee als je een eventueel ander topic aanmaakt

:D +:)+

Dido2316 schreef:
Mij maakt het ook niet uit, ik hop gewoon mee over en weer :j

*\o/*

Xyris schreef:
Het maakt mij ook niet uit. Waarom wacht je niet met een apart topic maken tot ze drachtig is gescand?

Dat is denk ik wel verstandig. Zeker gezien de voorgeschiedenis.


Retjethorse schreef:
Mij maakt het ook weinig uit of de voortgang hier of in een apart topic komt. Ik volg jullie toch. :D
Ik denk dat je vooral moet kijken naar wat jij makkelijk vindt. Als je toch een apart topic zou openen, dan kan je dat ook doen als Muzanna drachtig gescand is.

Dat zal de beste keuze zijn. Het is namelijk toch afwachten hoe het loopt.


Kanji91 schreef:
Zelfde hier! maakt niet uit waar je het post. Ik blijf een trouwe stille lezer ^^

:D :D :wave: Leuk dat je je speciaal even meldt van onder je melees steen.


Lynnepinny schreef:
Wanneer drachtig gescanned is wellicht makkelijker voor het meteen correct bijhouden van omstandigheden zonder dat informatie verdrinkt in andere posts. Kan je meteen beginnen met een mooie openingpost ook :P Maar dat is aan jou, ik zou je ook sowieso overal blijven volgen!

Eens. Voorkomt ook teleurstelling van een “zinloos” volgtopic. :j


Goed.
Als jullie het inderdaad niet vervelend vinden om misschien tijdelijk 2 topics bij te houden is dat de beste optie denk ik. Dan post ik tot ze goed en wel drachtig is, als ons dat gegund is, hier over de vorderingen zodat ik als dat niet lukt niet voor niks een apart volgtopic heb aangemaakt.
Dan kan ik voor dracht specifieke dingen daar posten en hier eventueel een linkje posten als daar een update is en andersom. Of mensen het zelf laten bijhouden met een stipje, dat kan ook.

Wat betreft die vorderingen: 23 maart komt de dierenarts. Dan zal ze gescand worden om te kijken hoe ze er qua cyclus en dergelijke voorstaat.
Met een beetje geluk kunnen we dan in april meteen de eerste hengstigheid meepakken.
Dat is alleen afwachten want de hengst komt misschien niet ter dekking. De hoop is er wel, maar is even afwachten. In principe is Muzanna dan wel als eerste externe merrie aan de beurt.
Duimen dus!

Ik kan sowieso los hiervan momenteel alle goede vibes die jullie over hebben heel erg goed gebruiken. :knuffel:

Oh, nog een mini update achtig iets...
Manlief heeft de furminator van onze wolfhond meegenomen naar stal tot grote vreugde van Muzanna. Halve kruiwagen vol haar!
_/-\o_ Klaar voor de lente!

jeetje77

Berichten: 3492
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 22:47

Oeps, een halve kruiwagen vol.... Ik ben ook bang dat er heel veel haar van mijn wandelmaatje (mini shet) af gaat komen. Die heeft ook zo'n berenkleed aan.

Mri

Berichten: 15319
Geregistreerd: 01-12-04

Re: [VOLG] Nur Teke: Gouden Akhal-Tekes Muzanna & Manari Nur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 09:21

Ook ik kom als stille meelezer gewoon mee naar een evt ander topic.

Ik ga ervoor duimen dat de hengst ter dekking komt en je heeeeel snel een drachtige merrie hebt staan!

Berdien

Berichten: 64592
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: [VOLG] Nur Teke: Gouden Akhal-Tekes Muzanna & Manari Nur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 09:41

Ik schuif ook mee hoor, als het volgtopic er is!

Is Muzanna nog niet hengstig geweest dit jaar? Die twee van mij zijn beiden (tegelijkertijd :roll: ) al flink hengstig geweest. Dat vond de nieuwe ruin die in de groep van Feyre stond fantastisch, die heeft een paar hele leuke dagen gehad tot ik het welletjes vond := Sindsdien staat Feyre tussen de andere merries, want dat constante geklauw op die rug is ook niks.

Wat komt er ook al een haar vanaf! Dan is zo'n furminator toch wel handig :))

fleurtjeuh
Berichten: 10429
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Re: [VOLG] Nur Teke: Gouden Akhal-Tekes Muzanna & Manari Nur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 12:16

Ik verhuis ook gewoon heen en weer mee voor de updates.
Maakt me niet uit of het 1, 2 of 10 topics zijn :p
Mijn goede vibes komen jullie kant op, zowel voor de paarden als voor jou!