[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Berdien

Berichten: 64586
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 13:14

Ja, ze zal toch ook in de dagelijkse omgang gewoon haar fatsoensnormen moeten behouden. En hoe langer je haar 'aan haar lot overlaat' hoe meer ze haar eigen plan zal trekken. Tuurlijk is het hártstikke zuur dat je nu voor je gevoel weer terug bij af bent, maar dat geeft wel aan hoeveel bevestiging ze eigenlijk nodig heeft. Zou ze in een groep staan met een duidelijke leider dan was het wellicht heel anders geweest.

Hoe dan ook: kop d'r veur! Al pak je haar elke dag maar eventjes, even weer de basis naar boven halen. En ik denk dat als je dat met haar doet ze snel bij zal draaien, en je je plezier er weer in terug zult vinden. Zie het niet als aanpakken, maar als (her)bevestigen. Niet boos worden, maar duidelijk zijn in wat je wel en niet wilt. Ze doet dit niet expres, maar ze is nu gewoon de weg kwijt.

Zet 'm op!

EmptyWords

Berichten: 10578
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 13:16

Als je met haar bezig bent weet ze echt wel wat je met haar gedaan hebt. Dat hoeft echt niet weer zo lang te duren.

Even 10 minuten pakken, regels en grenzen weer stellen, knuffelen en weer klaar. Ze is het allemaal echt niet vergeten. Maar energie en geen mentale uitdaging doet veel met ze.

Gewoon in de wei, of er naast. Meelopen en opletten op jou

manja39
Berichten: 167
Geregistreerd: 16-09-13

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 13:43

Prachtig museum, ontdek je plekje. Geweldig filmpje weer. Snap dat de moed je in de schoenen zakt w.b.t. Callas. Maar ik sluit aan bij de vorige tips. De basis zit er echt wel in, dat zag je toch ook met de reis naar jullie nieuwe plekje. Blijkbaar kan ze niet zo goed omgaan met de vrijheden die ze nu beleeft en zal ze inderdaad even weer bevestigd moeten worden. Ik snap ook dat er nu andere prioriteiten zijn en dat je er gewoon de puf niet voor hebt.

fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 13:43

Dank, dank voor het Geweldige filmpje!!!!

Sintara

Berichten: 7482
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 13:56

Ze is het echt niet helemaal kwijt, laat haar zelf ook ontdekken dat ze best weet hoe ze overal mee om kan gaan.

Maar ik ken het hopeloze gevoel heel goed, met mijn eigen paard loop ik er ook regelmatig tegenaan. Maar even later komt het altijd weer goed..

Zo had Mel zichzelf weer eens bezeerd gisteren, ze was op het touw gaan staan en liet zich meteen op de grond vallen. Kon niet direct goed overeind komen want natuurlijk gaat dat touw dan overal tussen en vastzitten en ellende.. Het was op het stenen pad, dus voor de zoveelste keer zit ze onder de schaafwonden.
Na afloop keek ze heel schaapachtig en wees naar dr knie, baasje knie doet zeer.

...
Het hebben van een paard is een emotionele achtbaan hoor

senna21

Berichten: 11942
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 14:39

Je frustratie snap ik, maar het zal straks allemaal toch wel weer wat beter gaan.
De boel wat meer op orde, en jij iets meer uitgerust... Komt goed.

En dankjewel voor de grappige rondleiding door de giraffentuin en het museum.
Wat een fantastisch doolhof. :+

ik denk dat het apparaat inderdaad een cultivator is

Kaatastrof

Berichten: 6277
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 17:12

Ik hoop dat je, ondanks de frustratie toch snel weer de motivatie hebt om het met Callas weer op te pakken. Heb je nog gekeken naar eventuele begeleiding? Wetende dat je les/ondersteuning hebt is voor mij zelf ook een enorme stimulans om echt door te zetten.

Je filmpjes zijn echt geweldig Mo. Altijd genieten als je weer wat post. Wat een avontuur daar ;)

thequeensmum
Berichten: 3595
Geregistreerd: 20-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 17:18

Weet je Monique, ik kijk er van een afstand naar en heb een wat nuchtere kijk, maar wat heeft dit paard je gebracht de laatste jaren? Tuurlijk heb je ( soms ) met veel plezier met haar gewerkt, maar als ik soms lees de frustraties, de ( soms ernstige ) valpartijen en nu weer het gevoel terug bij af te zijn. Net als ik ben jij wat ouder, moet je dit nog willen? Ik heb bewondering voor je doorzettingsvermogen, echt wel. Maar als ik voor mezelf spreek: hoe leuk zou een paardje zijn waarmee je kan lezen en schrijven. Ontspannen buitenritjes maken aan een lang teugeltje. Een paard dat niet wegspringt voor boskabouters en ook niet voor een loslopende hond of voor die dame met die paraplu. Een paard waarbij je niet constant op je qui vive hoeft te zijn.
Naar mijn idee is het tijd om los te laten. Er is vast iemand waar Callas beter bij past. Ik zou zeggen, laat haar gaan en zoek op je gemakje naar dat paard dat wel aan je wensen en verwachtingen voldoet.
Maar dit is mijn mening hoor. Veel zullen het niet met me eens zijn, maar mijn idee is dat als je diep in jouw hart kijkt je er misschien toch wel een beetje moedeloos van wordt en je zo graag onbezorgd van een paard wilt genieten.

Monique1963

Berichten: 8729
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-20 18:20

Hi allemaal,

@Truus. O die gedachte is al 100.000 keer door me heen gegaan. Ik heb haar ook letterlijk al 1x te koop gezet en de 2e en 3e keer stonden de adv al klaar. Nog begin dit jaar heb ik de fokster weer gebeld voor de 3e keer of ze haar niet terug wil kopen voor de fok. Of dat ze iemand kent die ermee wil fokken.

Ik woon hier nu 3 wkn en Daniëlle mijn buurvrouw heeft 32 hectare met een kudde paardjes erop. Ik heb zelfs al gedacht of ik Callas daar zou inscharen tegen betaling en dan Shadow en Poupette hier houden en er een ander paard bij kopen of huren.

@ Kaatastrof ik heb toevallig gisteren een natural horsemanship meneer gebeld. Het eerste contact is gelegd.

Het is nog kort dag dat ik hier ben. Ik ben zo juist nav jullie aanmoedigingen met mijn vriend en de pony's en Callas het nieuwe stuk dat we vandaag gemaakt hebben gaan verkennen. Dat ging niet zonder slag of stoot. Ik had schoenen met stalen neuzen aangetrokken en een stick meegenomen om mijn grenzen aan te geven. Ik weet dat ik niet boos moet worden. En toch gebeurt dat. Maar misschien waren het mijn boze uitvallen naar haar wel die haar uiteindelijk deden inbinden. Ik kon wel in de schaduw zien dat het einde van mijn bubbel aan het einde van mijn stickje achter mij zat en ik kon voelen dat er veel kopzwaaien was. Ze was het er zo niet mee eens. Pech. Een paar keer schrok ze en een keer kreeg ze het toch voor elkaar om op mijn voet te springen. Hoe ze dat doet van ver achter mij en dan vanaf de zijkant op mijn voet te springen, ik weet het niet. Het gebeurt in een flits van een seconde. Wat niet zo snel voorbij was, was mijn boosheid. Ik kon haar niet raken, gelukkig voor haar, want arm en touw, zijn langer dan dat het zweepje lang is. Maar de boodschap kwam wel over dat ik het zat was dat gemiep van haar voor iedere grasspriet die beweegt.

Na het rondje verkennen, adem in, adem uit, adem in, uit, pfff, heb ik wat fun oefeningetjes met haar gedaan. Jambette, buigen, en ook achterwaarts. Minder fun. Maar ze deed het wel. Toch een uierknuffel gegeven en toen ze paardjes achter ons aan laten lopen naar het nieuwe stuk dat we net verkend hadden.

Daarna hebben we met een biertje gewoon een tijdje in het gras bij ze gezeten. Geen ander geluid dan insecten en het geknaag van de paardjes aan gras en boomblaadjes. In de zon. Poupette kwam onze schoenen onderzoeken en zo hebben we een hele tijd gezeten. En dat was genieten. Toch weer blij dat ik duidelijk heb gemaakt waar ik sta, letterlijk.

En hoe de toekomst gaat lopen, ik weet het nog niet.

Kaatastrof

Berichten: 6277
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 18:28

Klinkt fijn Moniek. Callas had weer even een wake-up call nodig. Ik moet ook de training met mijn ruin buiten dringend oppakken maar heb er ook niet heel veel zin in. Ik snap je volledig hoor. Als ik dan vandaag met mijn merrie vertrek en alles zo makkelijk is, is het verleidelijker om met haar iets te doen dan met hem. Met hem moet ik altijd opletten, met haar is het heerlijk wegdromen. Lastig.

Wel goed dat je contact hebt opgenomen. Heb je een goed gevoel bij hem? Werkt hij volgens een bepaalde methode?

Berdien

Berichten: 64586
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 19:14

Super!! Echt heel goed gedaan! Zowel het met haar werken, het bevestigen in wat ze kan en daarna gewoon lekker met zijn allen 'er zijn'. Top!

pien_2010

Berichten: 43884
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 19:26

Genoten vh museum filmpje. Sterkte met Callas.

Waratje
Berichten: 10177
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 21:52

Herkenbaar, Monique. Je bent echt niet terug bij af, maar jij bent nu rete-druk en bent dus ongetwijfeld ook veel slordiger in je communicatie naar je zeer onzekere diva. Ongeduld ligt dan ook ernstig op de loer. Ik zit er ook mee, ik moet nu niets doen met mijn Spook, veel te druk met onze verbouwing en veel te weinig geduld met haar "flauwekul". Vandaag wel even op mijn strepen gestaan, omdat Madam voorbij knetterhengstig was en in haar box stond te bokken van frustratie (ze stond even in haar box voor een hapje eten met magnesium). Dan is het even heel strak optreden met halster omdoen en NAAST meelopen. Ze weet het donders goed, maar ik heb de laatste tijd ook niks met haar gedaan. Omgangsvormen die je ze hebt geleerd zijn echt niet weg, ze zijn alleen even in een verkeerde verhuisdoos terecht gekomen 8)7

frutsel05

Berichten: 118
Geregistreerd: 06-07-14

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 09:43

Vond het filmpje weer geweldig, dankjewel!

Malbec
Berichten: 1956
Geregistreerd: 09-06-10
Woonplaats: Gorinchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 12:30

Lang geleden dat ik gereageerd heb, sorry! Heb het wel redelijk gevolgd.
Ben maar jaloers (maar dat weet je ondertussen wel), ziet er leuk uit allemaal :o

Genieten, je filmpjes!

En wat vervelend met Callas, dat je voor je gevoel terug bij af bent, maar ik ben het heel erg eens met het onderstaande van Berdien!
Ik hoop dat je het terug kan vinden want het is zo mooi..



Berdien schreef:
Ja, ze zal toch ook in de dagelijkse omgang gewoon haar fatsoensnormen moeten behouden. En hoe langer je haar 'aan haar lot overlaat' hoe meer ze haar eigen plan zal trekken. Tuurlijk is het hártstikke zuur dat je nu voor je gevoel weer terug bij af bent, maar dat geeft wel aan hoeveel bevestiging ze eigenlijk nodig heeft. Zou ze in een groep staan met een duidelijke leider dan was het wellicht heel anders geweest.

Hoe dan ook: kop d'r veur! Al pak je haar elke dag maar eventjes, even weer de basis naar boven halen. En ik denk dat als je dat met haar doet ze snel bij zal draaien, en je je plezier er weer in terug zult vinden. Zie het niet als aanpakken, maar als (her)bevestigen. Niet boos worden, maar duidelijk zijn in wat je wel en niet wilt. Ze doet dit niet expres, maar ze is nu gewoon de weg kwijt.

Zet 'm op!

joey2010

Berichten: 4355
Geregistreerd: 08-09-11
Woonplaats: limburg

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 22:14

Heerlijk filmpje weer.
Je hebt genoeg om over te denken wat Callas betreft.
Zelf heb ik het gevoel dat ze geen geschikt rijpaard meer gaat worden.
Misschien nog niet eens zo'n gek idee om haar in n grotere kudde te zetten . Zo kan ze gewoon Callas zijn met haar schrik momenten zonder dat t gevaarlijk word voor jou.

Monique1963

Berichten: 8729
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-20 07:04

Nog even @Senna, ja ik denk dat je gelijk hebt dat het idd een cultivator is, het museumstuk. Ooit als we hem bevrijden weten we het zeker.

Over Callas, op het filmpje weer even wat knopjes ingedrukt, degene die ze goed kan. Had ik de vorige weken al wel af en toe gedaan. Deze knopjes kent ze goed. En dan vind ik het ook weer leuk. Wat niet op het filmpje staat is dat ik naar het land loop met ze en ze lopen achter me aan, en op een stuk wat nu al 3 weken van hun is, schrikt ze dan ineens weer. Niet een gat in de lucht, maar brrrr en een beetje deins.

Als het met ooit weer rijden daarbij blijft, is het prima. Maar ja, dat weet je niet. Ik zie wel hoe het allemaal gaat lopen. Ik ga pas echt weer met haar aan de gang als ik ergens een omheinde plek heb om goed te kunnen grondwerken. En die plek zal er voorlopig nog niet zijn. We zijn nu net gisteren begonnen om de toekomstige stal te slopen, voor de helft, zodat ik in ieder geval boxen krijg en dat ik meer structuur kan gaan geven.

De vrijheidsdressuur/NH meneer heb ik gebeld, daar moest ik jullie nog over updaten. Ik ga binnenkort eens bij hem kijken. Maar ik begreep inmiddels van hem, dat hij in ruste is. Hij heeft nog maar 3 paarden. Maar goed, je weet nooit hoe een balletje kan rollen. Ik moest hem op een mooie dag maar eens bellen, dan zou hij eens kijken wat hij kon en wilde laten zien.

Ik heb jullie ook weer wat te laten zien, hier weer het volgende filmpje met grote Callas dosis

https://youtu.be/mRn-5O9eoXI

joey2010

Berichten: 4355
Geregistreerd: 08-09-11
Woonplaats: limburg

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 07:26

Allereerste jullie hebben mooie brillen uitgezocht , staan jullie goed.

Callas is erg slim , dat zie je wel bij de kunstjes. Je loopt naar de andere kant en Callas gaat al meteen met haar been schrapen aan de kant waar jij gaat staan.

Heerlijke lunch gehad zie ik .

Of ja en dat schattig kacheltje. Heel erg leuk.

En in het dorpje zie je prachtige oude voordeuren , die zijn echt schitterend.

Ik geniet elke keer weer van je filmpjes.

Monique1963

Berichten: 8729
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-20 07:33

Hi Sandra, ja Callas is slim, maar toch ook weer niet. Als ze slimmer was, dan zou ze toch niet zo schrikken zou je zeggen, dan zou ze kunnen bedenken dat het niet eng was.

Fijn dat je en jullie allemaal de filmpjes leuk vinden. Wij vinden het hier ook erg leuk en het is zo grappig om het te laten zien. En zo kan iedereen in NL die niet even langs kan wippen ook meegenieten. Vind het ook leuk ze te maken.

Lol, dat dorpje met die mooie oude voordeuren is Toulouse, grijns. En inderdaad ik heb heel veel foto's gemaakt van antieke voordeuren. Dit waren de fraaiste vond ik.

Mayasfrenk

Berichten: 1403
Geregistreerd: 23-09-10
Woonplaats: Emmen

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 15:10

Whoop whoop!!!! Het is gelukt!!! Ik heb er 3 maanden over gedaan.... Maar ik heb het hele topic doorgelezen en meld me bij deze ook als volger!!!

Allereerst Monique, wat heb ik ontzettend veel respect voor jullie doorzetingsvermogen!! Waanzinnig.... de dingen die jullie met dit paard beleeft hebben... al je fysieke " ongemakken"... En dan nog doorzetten. Echt heel veel respect!

Ik hoop nog veel mooie en positieve updates te gaan lezen in dit topic, en ik vind het ook super interessant om te lezen hoe het in Frankrijk allemaal gaat!

Alvast een heel fijn weekeind gewenst!!

Esther

Monique1963

Berichten: 8729
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-20 16:10

Hey Esther, dapper om alles door te worstelen, hartelijk welkom dan in het topic. Ik hoop toch ooit te kunnen melden dat het tij is gekeerd, of wat voor manier dan ook...

Monique1963

Berichten: 8729
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-20 16:14

O vergeet te vertellen. Mijn vriend vond Callas daarstraks met haar voet vast in een hooizak. Is al eerder gebeurd. Ze bleef toen keurig stilstaan en liet mij haar voet bevrijden. Ze komt met die voet in die zak omdat als die zak bijna leeg is, ze geïrriteerd raakt en gaat staan graven, hoog hoor, op mijn heuphoogte, om er nog wat hooi uit te krijgen.
Hij kwam dus even in de "stal" waar ze nu staan (overigens is er gisteren een slang van de kraan geklapt en heeft het hele zootje blank gestaan) en Callas was in eerste instantie ok met hem, maar toen hij haar dichter naderde raakte ze in paniek en wilde naar achteren. Ze trok de hooizak mee, eng aan haar voet, en vervolgens trok ze de plank los waaraan de hooizak zat. In galop de stal uit, gelukkig verloor ze de hooizak al snel.
Pffff. Ik moet echt snel veilige boxen hebben.

vopo914

Berichten: 310
Geregistreerd: 31-07-14
Woonplaats: 't hoge noord'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 17:31

Hoi hoi Mo
Ik wil het toch even kwijt...
De vrouw waar ik mijn tinkertje van gekocht heb heeft nog een paard
Dit paard was er ook 1 met een gebruiksaanwijzing...dit dier kon ook schrikken van niks
Volgens haar kwam dat doordat een dierenarts ooit tegen haar had gezegt dat dit paard een soort vlekjes ofzo in het oog had die soms ineens konden bewegen en dan schrok dat dier telkens als dat gebeurde
Google eens op iris cystes..dat is geloof ik wat ze bedoelde

Ik geniet van je filmpjes en kan me best voorstellen dat je moe bent en even meer moeite hebt de mooie kanten van Callas te zien

Amalarab

Berichten: 7456
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 17:39

Ik denk al jaren, koop toch een andere pony. :o
Er zijn zoveel braverds op de wereld. Ik ken je worsteling. Ik heb er zelf 3 jaar over gedaan om mijn vorige, niet bij mij passende pony te verkopen..
Ik heb ook alweer 3,5 jaar een Fjordkruising waar ik van alles mee kan. Echt heerlijk zo!
Tip voor als je zoiets ook overweegt: een (beleerde) Henson!
Succes!

Monique1963

Berichten: 8729
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-20 19:07

Hi weer, dank voor jullie reacties. Ik heb gezocht op iris cyste en vond deze link http://oogdierenarts.nl/oogziektes/uvea/iriscyste/
Echter Callas is nog dit jaar door een dierenarts onderzocht op haar zicht. Deze dierenarts vond niets afwijkends. De dag ervoor had ik zelf oogtests bij Callas gedaan die ik op internet had gevonden en ze reageerde zoals ze volgens de tests moest reageren. Hetgeen de dierenarts de volgende dag bevestigde. Met haar zicht is niets mis, dat hebben we uitgesloten.

Henson horse heb ik ook opgezocht, https://en.wikipedia.org/wiki/Henson_horse klinkt ideaal!

En over het fenomeen Callas. Tja. Ik doe haar niet weg. Ik kan me wel voorstellen dat ik haar inschaar bij de buren als ik geen land erbij kan kopen. Kan ik wel land erbij kopen dan denk ik dat er een paardje bij gaat komen in de toekomst. Op dit moment is het nog niet eerlijk oordelen. Ik ben retedruk en kan niet goed met haar aan de gang omdat ik nog geen trainingsgebied heb, ik heb zelfs nog niet eens een poetsplaats of zo, geen box, ik kan Callas op dit moment nog geen vastigheid bieden, geen structuur. Het hele erf verandert hier constant, dat is voor een paard met deze gebruiksaanwijzing echt een handicap.

Wat ik al eerder heb gezegd, als het nou een K-paard was met een grote K, dus trappen bijten, etc, maar Callas is echt een grote knuffelschat geworden. Ze is superbraaf bij smid, dierenarts, met poetsen, staat stil met zadelen, en als er geen enge dingen zijn, is ze een toppaard vind ik. Ze is superstoer met het nemen van beken, tunnels, dingen die veel andere paarden nooit-never zouden doen. Ze kan best wat dressuurdingetjes als ik me er toe zou zetten.

Ik wil graag hier met haar haar mogelijkheden ontdekken en onmogelijkheden. Als dat er op neer komt dat rijden op haar door mij gewoon niet gaat, dan kan ik nog kijken naar een bijrijder.

In ieder geval ga ik zodra er meer lucht komt hier in het verbouwen eens naar die NH meneer.

Het is nog veel te vroeg om op deze nieuwe plek al te zeggen dat er niets meer gaat lukken. Maar omdat het voor ons zelf erg hectisch is en ook erg veel, is het wel eens moeilijk positief te blijven. That's all.