[VOLG] Ons gelders geweld het jaar door

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Eelmo

Berichten: 2956
Geregistreerd: 09-01-09

Re: [VOLG] Ons gelders geweld het jaar door

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 07:49

Dat jullie de eerste week gehaald hebben voelt ook wel als een mijlpaal denk ik, of niet? Dit klinkt een beetje ongevoelig, maar ik hoop dat je snapt wat ik bedoel.

Hopelijk blijven de longen rustig en zet het niet door. Ze is gelukkig in goede handen en als er iets is zijn ze er snel bij. De duimen draaien nog steeds!

Hoe is het nu met jou? Je zal zelf ook wel helemaal gesloopt zijn inmiddels. Niet vergeten om ook een beetje lief voor jezelf te zijn he! ;)

Cheytjuh

Berichten: 4037
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-24 10:27

Eindelijk weer even tijd om de computer aan te slingeren. Hierbij de meest recente update tot gisteravond voor de Facebooklozen :

Update onze Uk, ochtend dag 7:

De ochtend update weer gekregen via de telefoon. Longetjes zagen er er op de echo beter uit dan ze verwachtten, wel een paar kleine plekjes die ze verdacht vonden die de oorzaak konden zijn van de temperatuurswisselingen.
Dus vandaag voor de zekerheid de laatste keer een zak plasma’s middels infuus om haar met zekerheid alles mee te geven ter ondersteuning.
Gewrichten röntgen zagen er al stuk meer ontwikkeld uit ten opzichte van vorige week.Dus dat was positief
Temperatuur schommelt een beetje, wel hersteld ze weer, maar ze verdenken dus de longen dat hier toch wat borrelt.
Verder is ze zelfs een beetje baldadig op het moment, wat ze een goed teken vinden.
Ze moet sowieso tot vrijdag blijven, maar liever zekerheid dan te vroeg naar huis halen.

Afbeelding

Avondupdate :
We zijn 's middags op bezoek geweest bij haar, toen had ze haar plasma's gehad. Ik maakte haar wakker en toen kreeg ik dit

Afbeelding

Ik was te laat om het moment van opstaan te filmen, dat ging enorm snel :+ Maar het drinken :


Daarna liet ze nog even merken dat ze nog steeds boos was :7


De temperatuur schommelt dus wel, wat ik zelf gewoon heel erg spannend vind. De kliniek vind het nog niet heel erg spannend want ze zijn vooralsnog heel postitief over hoe ze het doet
Afbeelding

En toen kreeg ik een belletje met update gisteravond om 20:00u : Uk was koliekerig geweest. -O- Echt wat een rollercoaster is dit, het ene moment ben je superblij om hoe ze het doet, een paar uur later kan het zo allemaal weer anders zijn. Ze hebben haar een klysma gedaan, daarna was ze weer rustig geweest en blij. Temperatuur krijgen ze nog niet weer helemaal omlaag, maar als er echt wat ernstigs was zouden ze me bellen vannacht.
Nauwelijks geslapen, maar gelukkig niet gebeld vannacht. Nu snel straks die kant op om te kijken hoe het is.

Ze is in de beste handen en ik weet dat we alles doen, ze is sterk, maar het gevaar is nog lang niet geweken....Ik hoop snel dat we meer zekerheid hebben, want deze spanning is gewoon niet goed voor een mens. Tegelijkertijd denk je continu : Heb ik hier goed aan gedaan, zo te 'spelen' met zoveel geld en tegelijkertijd zoveel onzekerheid, maar gelukkig zijn er onwijs veel mensen die een lieve donatie doen en zegt vriendlief steeds heel rustig : Dan maar geen vakantie dit jaar Chey, dan maar een jaartje later trouwen, we hebben hier nu eenmaal voor gekozen en ze is zo'n vechter, als je het niet had gedaan had je het jezelf nooit vergeven....Kop op, hoofd omhoog en door. <3

Verder zelf gelukkig weer op de been en iets fitter en ik moet nodig het werk oppakken met de andere paarden.

SparkYY_8

Berichten: 392
Geregistreerd: 02-01-17

Re: [VOLG] Ons gelders geweld het jaar door

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 10:32

Wat blijft het spannend zeg...

pillow
Berichten: 7853
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: [VOLG] Ons gelders geweld het jaar door

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 10:48

Ik vraag me wel af of het nodig is dat ze twee dekens op heeft. In zo'n stal is het vaak niet koud en buiten ook niet. Ik weet dat kou niet goed is voor zo'n kwetsbaar dier, maar te warm is ook absoluut niet goed.

kevinsky

Berichten: 1983
Geregistreerd: 05-10-09
Woonplaats: Ergens in het noorden

Re: [VOLG] Ons gelders geweld het jaar door

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 11:43

Wat een geweldige lieve vriend heb jij! <3

Die van mijn heeft een een vakantie aan geld uitgeven aan mijn veulen voor een operatie. Als je voor dieren kiest, moet er je nou eenmaal goed voor zorgen. Was zijn antwoord.
Wij zijn ondertussen wel getrouwd. Deze moest ik houden :))

Ik volg vol spanning elke update. Ik duim dat ze een grote sterke dame mag worden!!

Liselot

Berichten: 32208
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 11:49

pillow schreef:
Ik vraag me wel af of het nodig is dat ze twee dekens op heeft. In zo'n stal is het vaak niet koud en buiten ook niet. Ik weet dat kou niet goed is voor zo'n kwetsbaar dier, maar te warm is ook absoluut niet goed.


De stallen bij deze kliniek zijn buiten. Lijkt me dat het personeel daar echt wel weet wat ze doen (ik kom er regelmatig om te fotograferen, toppers zijn het)

Wat een heftige update! Kan het ook zijn dat de temp schommelt door het koliekerige? Hopelijk nu in een stijgende lijn!

Cheytjuh

Berichten: 4037
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Rijssen

Re: [VOLG] Ons gelders geweld het jaar door

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-24 15:01

Eventjes snel een update van vanochtend:
Geen koliek meer gehad gedurende de nacht. Ze probeert steeds ook hooi te eten van moeders, ze vermoedden dat de darmen even moesten wennen aan de omschakeling merriemelk/hooitjes eten.

Uk haar katheterinfuus is eruit *\o/* Ze zagen was pus bij een hechting, dus vermoeden dat de schommeling in temperatuur ook daar vandaan kon komen, verder de punt op kweek gezet om te kijkem of het daar geïnfecteerd was.

Drinken doet ze enorm goed, geen verslikken en hoesten meer waargenomen. Ze hebben haar gewogen vanochtend, 40kg, dus daar zijn ze ook erg blij mee.

Streven is vrijdag naar huis, mits temperatuur en klinisch goed blijft, maar de artsen klonken vanochtend, ondanks de temperatuur tussen 38,6 en 39,1 echt heel positief. Ze heeft nu 1 dekentje om om te kijken of dat qua temperatuur goed blijft.

Vanavond weer op bezoek en een update met foto’s en filmpjes :j

Vriendlief is inderdaad echt een topper, net als mijn stalgenoten, moeder en de rest om me heen, ik haal er zo onwijs veel steun uit dat ik tegen iedereen aan kan praten.

mala26

Berichten: 5015
Geregistreerd: 05-02-13

Re: [VOLG] Ons gelders geweld het jaar door

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 15:10

Super fijne update! Ik heb ook een kleine bijdrage gedaan. In de hoop dat het iets helpt met je kosten.
Ik blijf duimen dat ze lekker vrijdag mee naar huis mag!

MerleSimone

Berichten: 5734
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 15:12

Ik vind het zo fijn om te lezen dat ze de goede kant op gaat! Hoe mooi zou het zijn als ze vrijdag naar huis mag. Kleine strijder <3
En jouw vriend is goud waard zo te lezen, wat een fijne steun!

Mendi

Berichten: 2292
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 15:22

Ik vind de kleine Uk al aardig aan de maat als je haar zo ziet drinken bij mams!
Zo fijn te horen dat het goed gaat, nog even fingers crossed en hopelijk mag ze vrijdag naar huis. Dat zal wel weer even wennen zijn voor je..

Pallatin

Berichten: 2528
Geregistreerd: 30-05-08

Re: [VOLG] Ons gelders geweld het jaar door

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 19:18

Ik duim mee dat het goed blijft gaan en ze snel naar huis mag!!

Cheytjuh

Berichten: 4037
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Rijssen

Re: [VOLG] Ons gelders geweld het jaar door

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-24 22:11


Rocamor

Berichten: 10974
Geregistreerd: 21-11-02

Re: [VOLG] Ons gelders geweld het jaar door

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 22:18

Wat een parmantig dametje is ze toch <3

Cheytjuh

Berichten: 4037
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-24 08:41

Echt wel !
Ukdate avondbezoek :

We kwamen aan bij de kliniek en ik zag al direct allerlei poespas bij Daf en Uk hun stal hangen en schrok me eigenlijk wezenloos. De box stond open en geen paarden, dus snel naar binnen gelopen en een assistente opgezocht, die keek gelukkig heel blij toen ze me zag en zei : Oh no don't worry, we moved them from IC :D (Hartslag 200 kon weer omlaag :') )

Ze zijn dus verhuisd naar een gewone zorg stal, er was een kolieker binnen gekomen en Daf en Uk hebben de intensieve zorg niet meer nodig.

Toen we bij hun stal kwamen stond Uk mama een beetje te plagen, haar temperatuur was gelukkig van 39,2 die ochtend naar 38,8 gegaan over de dag. Nog steeds iets te hoog dus, maar ze verwachtten dat het over nacht wel omlaag zou gaan , ze houden haar goed in de gaten.
Ik kreeg een update, weer dat het eigenlijk heel goed gaat en dat ze een lekker pittige tante is.
Davina was heel alert door de verandering van omgeving, Uk was enorm wakker :+

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding







Ik heb inderdaad geslapen als een blok, vanaf nu wil ik ook gewoon positief vooruit kijken en niet steeds in die ' ja, maarrrr het kan elk moment foutgaan' denken. Ga ook even definitief de naam besluiten vandaag, ik heb er een paar in mijn hoofd die een kans maken op papier, ik wil sowieso als 2e naam Vina gebruiken ter verwijzing naar haar moeder Davina ( betekend : Beloved/Friend vanuit het Hebreeuws en vanuit het Latijn : From the Latin vivus, meaning "alive". (want against all odds en wat er ook gezegd werd, ze was springlevend)
Nu nog even flink over de eerste naam na gaan denken. :+

Unique/Uniek is denk ik niet 'uniek' genoeg , dat zullen veel veulens wel gaan heten deze jaargang en dat is voor zo'n speciaal vechterskind te 'normaal' :o

Nog even flink laten kraken die hersenpan

Voor mensen die geïnteresseerd zijn in hoe de nageboorte is verwijderd bij Davina : https://www.facebook.com/reel/763876318508562

Mer1980

Berichten: 18909
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 15:40

Wat een prachtige update en wat doen ze het goed <3

Qua naam had ik ook wat suggesties een stuk terug met de merrienaam Vina erin verwerkt. Ik doe dat ook altijd met mijn merrieveulens.

Cheytjuh

Berichten: 4037
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-24 01:14

Voor de liefhebbers: ZE ZIJN THUIS *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*

Afbeelding
Een beetje onder de indruk van de trailerrit


Net na aankomst


Vanavond



Nu wordt het voor mij vooral de kunst om niet spastisch steeds op de camera te kijken en me bij elke keer dat ze lekker ligt te slapen zorgen te maken :+ Net ging ze even 1x rollen en dan slaat mijn hart direct flink over, maar daarna sprong ze omhoog en bokkend richting Davina om te drinken.

Ik voel me net zo´n overprotective mom, de kliniek zei al : aan de merrie kon je precies zien of er iets is met de baby, dus zolang de merrie niet onrustig was kon ik rustig ademhalen. (Easier said than done :o )

We moeten haar 2x per dag temperaturen, ook 2x per dag krijgt ze de maagbeschermer en de antibiotica oraal. Temperatuur liefst onder de 39, heel iets erboven mag voor even, maar dan temperaturen weer binnen 2 uur en dan moet het gezakt zijn.
Vanavond zat ze ondanks het zich druk maken netjes op 38,4 *\o/*

Oja, haar naam gaat worden :
Ultima Vina WFTM (mede dankzij mijn lieve vriendin Francis, die kwam met de suggestie. Iedereen bedankt voor het meedenken en jullie prachtige naamsuggesties :j )
met als roepnaam Uk(kie)

Ultima als in : Laatste (laatste van Davina) en als in : ultiem, het hoogst haalbare/uniek. Ze heeft namelijk door het hele proces steeds het hoogst haalbare laten zien en ze is gewoon uniek <3

Vina dus een afkorting van Davina ter verwijzing naar haar moeder en om eerder genoemde betekenissen.

De WFTM krijgen al onze fokproducten mee aan initialen. Dit is ooit ontstaan als verwijzing naar het liedje Water From The Moon van mijn favoriete zangeres Celine Dion. In het kort gaat het liedje over het onmogelijke moeten doen om de liefde te winnen van iemand, destijds verklaarde iedereen me voor gek dat ik ervoor koos om de fokkerij Gelders paard door te zetten en kreeg ik regelmatig te horen dat het onmogelijk was. Met de fokkerij van ons hoop ik mensen hun 'liefde' te winnen voor het Gelderse paard en te laten zien hoe geweldig dit ras is. (aangezien ik regelmatig de vraag krijg waar die letters nu voor staan)

senna21

Berichten: 11902
Geregistreerd: 17-03-09

Re: [VOLG] Ons gelders geweld het jaar door

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 01:17

Gefeliciteerd! De kleine prul (eh Ukkie) en mams zijn weer thuis.. *\%/*
Nu maar lekker uitgroeien tot een groot paard.

miereneter

Berichten: 2598
Geregistreerd: 25-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 09:09

Cheytjuh schreef:
Voor de liefhebbers: ZE ZIJN THUIS *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*


*\o/* *\o/* *\o/*

Cheytjuh schreef:
Ik voel me net zo´n overprotective mom, de kliniek zei al : aan de merrie kon je precies zien of er iets is met de baby, dus zolang de merrie niet onrustig was kon ik rustig ademhalen. (Easier said than done :o )


Logisch toch, na alles wat er gebeurd is. Sta jezelf gewoon toe nu een beetje veel overbezorgd te zijn, het gaat vanzelf slijten met elke dag dat Uk thuis is.

Cheytjuh schreef:
Ultima Vina WFTM (


Hele mooie naam, passend bij dit knappe, sterke karaktertje!

Eelmo

Berichten: 2956
Geregistreerd: 09-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 09:10

Ja wat goed! <3
Eer van je werk! Hopelijk blijft het zo goed gaan en kun je zelf ook weer een beetje rustiger aan. Geniet van ze!

Jet

Berichten: 12065
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 09:35

Wat geweldig dat ze weer thuis zijn! Logisch dat je zo bezorgd bent, nu is alle zorg weer helemaal voor jou, ik snap heel goed dat dat spannend is. En wat een ontzettend mooie naam voor Uk! Ongelooflijk eigenlijk dat ze zo vroeg geboren is en dan nu zo rondspringt en drinkt en slaapt en weer lekker opstaat!

karijn

Berichten: 5420
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Re: [VOLG] Ons gelders geweld het jaar door

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 12:32

Fijn dat ze thuis zijn en een hele mooie naam.

Tijn8
Berichten: 512
Geregistreerd: 04-08-10
Woonplaats: midden van het land

Re: [VOLG] Ons gelders geweld het jaar door

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 13:22

Wat super!
Ik kan niet wachten op een filmpje van hun eerste keer buiten. Wat zal Uk daarvan gaan genieten.

Knolselder

Berichten: 4332
Geregistreerd: 28-12-10

Re: [VOLG] Ons gelders geweld het jaar door

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 13:48

Super dat ze thuis zijn! Ik kijk al uit naar de eerste foto’s en filmpjes buiten <3

shaddy82

Berichten: 1892
Geregistreerd: 19-02-09
Woonplaats: Hardinxveld

Re: [VOLG] Ons gelders geweld het jaar door

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 14:05

Wat fijn dat ze thuis zijn !

Mer1980

Berichten: 18909
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: [VOLG] Ons gelders geweld het jaar door

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 18:05

Wat heerlijk dat ze thuis zijn en zo lekker bokkend door de stal <3 hoe lang moet ze nog binnen blijven?