Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Babootje

Berichten: 26319
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 08:39

Babootje schreef:
MarjanB schreef:
Ik heb precies zo’n project gekocht vorig jaar. Ze konden alleen rijden met iemand op de grond met een zweep er achteraan. Nu 9 maand verder en geen staak gedrag meer en wordt steeds fijner om mee te werken. Was een hele eerlijke advertentie en verhaal van verkoper. Heb er niet veel voor betaald.

[ [url=m/qzkl74.png]Afbeelding[/url] ]


Wat gebeurt er als je het paard meer op de achterhand zet?


MarjanB schreef:
Zo ver ben ik nog niet, heb van de winter misschien 20 keer kunnen rijden en nu is het weer een zwembad. Maar mag er gewoon aan zitten en ben niet zo van we trekken een paard op de achterhand. Daar komen we vanzelf wel door tempo wisselingen en sterker worden. Het is een springpaard met korte hals en wat neerwaarts gebouwd. En op de foto loopt ze correct qua beenzetting en halslengte. Dus het begin is er.


Nee dat moet je zeker niet doen.
Maar dat zou best een reden kunnen zijn geweest voor het staakgedrag. Dat men iets heeft gevraagd dat nog ze nog niet kan.
Benieuwd hoe ze zich ontwikkelt.

Dark7
Berichten: 183
Geregistreerd: 15-05-16
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 08:50

Zonnebloem24 schreef:
Sky_As schreef:
en het paard is door de medische molen geweest? Dus dat ze zeker weten dat het "tussen de oren" zit, en niet dat het op pijn is?
(bijv. bij kissing spines/ andere rug of nekproblemen, kunnen ze dat soort symptomen laten zien)
Zeker als ze aan de ene kant staken, en vervolgens dus wel eens eruit naaien als ze dan wel aan het werk gezet worden.

Mocht het paard gezond zijn, dan is het idd wel een project, en afhankelijk van het talent wel of niet de moeite hem even fatsoenlijk door te laten rijden......Alhoewel aanleg dan vaak wel een ding blijft zijn. Dus als verkoper is het soms gunstiger ze dan gewoon it is, as it is te verkopen, dan om ze goed te krijgen en dan vervolgens blijkt bij de koper het gedrag er toch nog niet helemaal uit te zijn, dan krijg je alleen maar meer gezeik dan wanneer mensen weten dat ze een dier kopen die weleens durft te staken.

Ja 3 jaar geleden bij aankoop röntgen gekeurd en nog geen jaar geleden nog eens volledig door de molen gehaald. Ook in overleg met dierenarts wel eens 3 weken op zware pijnstillers gehad om te kijken of dit misschien verschil zou maken en er wellicht toch ergens pijn zou zitten.
Maar is ook in de omgang nogal dominant dus zowel onder het zadel als vanaf de grond een heeft het paard een consequent iemand nodig.
Het staken begint wanneer het paard aan het werk wordt gezet, komt in verzet en ben je consequent met je hulpen dan is er niets meer aan de hand, loopt het paard als een zonnetje en doet alles voor je.
En dat gaat op en aan, dan gaat het weken of maanden goed en is er niets aan de hand en vervolgens weer terug bij af.

Ze neigt inderdaad om het paard toch met een eerlijk verhaal te koop te zetten, echter lastig omdat mensen zichzelf soms overschatten en denken dat ze het dat er wel 'eventjes' uit krijgen.



Ik zou toch echt nog een keer specifiek ecvm foto’s laten maken, dit klinkt zo bekend… er zijn al foto’s gemaakt zie ik , maar ik gok niet volgens ecvm protocol? Ohja en laat ze bekijken door bijv. Pamela eckelbacher of Katharina ross, die gemiddelde dierenarts die wuift graag weg, of ziet het over het hoofd, of komt met de lariekoek “dat heeft geen invloed/daar hebben ze geen last van”…

Tieme
Berichten: 4957
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 09:59

Even klagen maar wat heb je toch een nare mensen :(
Weer iemand die zegt een super braaf en betrouwbaar paard te hebben. Geschikt voor kinderen en ze heeft hem al een tijdje, blablabla.

Blijkt weer een Ierse volbloed te zijn die veel races gelopen heeft. En na een korte Google sessie ontdekte ik dat hij 4 weken geleden nog te koop stond bij de vorige eigenaar als project paard waar door omstandigheden al een jaar niet op gereden was en er niet op proef gereden kon worden. Echt -:(-

Muze
Berichten: 5283
Geregistreerd: 24-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 10:08

Ja, je kan mensen echt niet op hun blauwe ogen vertrouwen.

Was dit particulier of gewoon een handelaar
Laatst bijgewerkt door Muze op 18-04-24 10:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Lukasje
Berichten: 11286
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 10:09

Woest word ik daarvan! Dat is haast met levens spelen. Waar zit die mensen hun verantwoordelijkheidsgevoel??

Tieme
Berichten: 4957
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 10:47

Muze schreef:
Ja, je kan mensen echt niet op hun blauwe ogen vertrouwen.

Was dit particulier of gewoon een handelaar


Ik vermoed een handelaar. Gevraagd wat de reden was dat hij weg moest en of ze particulier of handelaar was.
Hij moest weg omdat ze al 11 paarden had en nu steeds moest kiezen wie ze ging rijden. Dus daarom zocht ze een super huisje waar er alle tijd voor hem was. En ze was geen handelaar zei ze.
Particulier.

Ineke2

Berichten: 33124
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 11:41

Een particulier met 11 paarden _O- dat is al niet zo geloofwaardig.

Tieme
Berichten: 4957
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 11:42

Tieme schreef:
Ik vermoed een handelaar. Gevraagd wat de reden was dat hij weg moest en of ze particulier of handelaar was.
Hij moest weg omdat ze al 11 paarden had en nu steeds moest kiezen wie ze ging rijden. Dus daarom zocht ze een super huisje waar er alle tijd voor hem was. En ze was geen handelaar zei ze.
Particulier.


Vorige eigenaar gesproken en die gaf aan dat de mensen waar hij nu staat d projectpaarden op lapten en weer door verkochten. Zoals ik vaker tegen ben gekomen.

Tieme
Berichten: 4957
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 11:43

Ineke2 schreef:
Een particulier met 11 paarden _O- dat is al niet zo geloofwaardig.


Daarom heb ik ook geen afspraak gemaakt.

Alja

Berichten: 25612
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 12:10

Ik zou op zoek gaan naar wat anders dan die volbloeden
En als dat je prijsklasse is, wellicht verder sparen?

robbie88

Berichten: 2088
Geregistreerd: 06-09-13
Woonplaats: uit het oosten

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 12:59

Er zijn ook hele leuke Ierse volbloeden.. ik begeleid 2 Meiden op hun weg.. maar het kost tijd, energie, naar jezelf durven kijken. Niet de kop laten hangen…nu na ruim een jaar zijn het 2 hele leuke stoere combinaties geworden. De ene is heel braaf, deze van de foto’s ook maar aan het werk een kanon . Beide hebben het paard wel met het doel eventing gekocht.

Het meeste werk was drrssuurmatig maar ook dikker krijgen, maagzweren, wormen goede ijzers , osteopaat. Geen paarden voor de puur recreatieve ruiter. Niet paardenmensen…
Ik weet zeker dat meisje met de vos al lang had opgegeven, redelijk vaak een week bootcamp kwa les gehad omdat ze het niet meer zag zitten..
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

ikke

Berichten: 37579
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 15:30

Alja schreef:
Ik zou op zoek gaan naar wat anders dan die volbloeden
En als dat je prijsklasse is, wellicht verder sparen?

Tja, er is niks mis met volbloeden en ook niet met die prijsklasse maar het stelt wel eisen aan je selectiecriteria....

Sky_As

Berichten: 4733
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 16:02

Niet alleen aan je selectie criteria... Je moet er waarschijnlijk ook wel op een bepaalde manier paarden mens voor zijn... En niet iedereen is dat.

Je kunt er niet altijd van uit gaan dat iedereen maar handig genoeg is om met alle soorten paarden om te gaan....

MarjanB

Berichten: 16464
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 16:42

Klopt maar dat geldt ook voor alle tinkers die hier in grote getallen naartoe zijn gekomen. Die zijn ook echt niet allemaal braaf, vaak vrij eigenwijs ook en worden verkocht aan beginners. Nou heb heel wat oud pensiongenootjes zowat zien verongelukken. Want ja die tinkers die zijn braaf en geschikt..

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9336
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 16:48

Tja hier rijden de kids erop, MAAR kinderen die ook sportpony's rijden en les krijgen van mij.
Kids van tussen de 10 en 14. Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Maar ik ben bekend met volbloeden en hoe ze het beste te trainen (over het algemeen).
Ook geschiedenis ed bekend dus weet hoe ze bijv in training waren. De ene is immers de andere niet.

StalNollie

Berichten: 9134
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 17:38

Maar dat is vaak het verschil in prijsklasse maar daar heb ik al zo vaak wat van gezegd.

Oza04
Berichten: 74
Geregistreerd: 16-09-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 18:44

MarjanB schreef:
Ik heb precies zo’n project gekocht vorig jaar. Ze konden alleen rijden met iemand op de grond met een zweep er achteraan. Nu 9 maand verder en geen staak gedrag meer en wordt steeds fijner om mee te werken. Was een hele eerlijke advertentie en verhaal van verkoper. Heb er niet veel voor betaald.

[ [url=m/qzkl74.png]Afbeelding[/url] ]


Hier ook een projectje gekocht! Eentje die niet echt door het lint ging maar wel ineens stopte en achteruit begon te rennen of stilstaan zonder vooruit 'knopje'. Alles was ook eng, spleet in bakrand, tikje van een staldeur, mensen die voor je stal stonden...

Nu 4 maanden hier en kunnen weer soepel rijden ipv om de 5 minuten te staken..

Zelfs 2 dagen terug voor het eerst naar ander terrein geweest, ook maar 2x stil gaan staan en liep zo weer door!

Is het mooi? Nee, maar momenteel vooral functioneel rijden. Naar voor is naar voor en terug is terug en niet wegspringen als iets 'eng' is.


Afbeelding

MyWishMax

Berichten: 25338
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 19:16

StalNollie schreef:
Maar dat is vaak het verschil in prijsklasse maar daar heb ik al zo vaak wat van gezegd.


Dat zeker. Je kan voor de lagere prijsklasse niet verwachten dat je de beste uit Ierland of Engeland haalt, die ook helemaal gezond zijn en al omgeschoold. Ze zijn populairder daar als hier, net als met de Spanjaarden je ook veel ellende hier kreeg. Niet allemaal, zeker niet, maar die zijn toch weer wat duurder.
Net als degene die hier al omgeschoold zijn en helemaal klaar voor nieuwe ruiter. Die zijn ook duurder, logisch ook.

Maar de EV's zijn wel heel leuk, je moet er alleen ook qua karakter mee om kunnen gaan en manier van rijden kunnen aanpassen aan het paard. De meeste die ik (viavia ook) ken moet je niet op de handrem of stil willen rijden/zetten bij spanning, maar gewoon vooruit blijven gaan. Als je dan zelf een ruiter bent die dus wel met spanning verkrampt aan de voorkant kan dat best rot situaties opleveren. Maar als ze je passen zijn ze heel erg leuk.

Tieme
Berichten: 4957
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 20:27

Alja schreef:
Ik zou op zoek gaan naar wat anders dan die volbloeden
En als dat je prijsklasse is, wellicht verder sparen?


Waar haal jij vandaan dat ik op zoek ben naar " die volbloeden"? :)
Als je mn berichten terug leest dan zie je dat ik er een paar heb bezocht omdat ze als kindvriendelijk, rustig en volgens mijn wensen geadverteerd werden.
Daarna hier gelezen dat ze niet zo geschikt zijn als rustig familie paard en vaak wat mankeren/races hebben gelopen enz en toen aangegeven dat ik die dan niet zou nemen.
En ik vindt mijn prijsklasse nou niet bepaald laag.

Maar doet er ook niet meer toe. Heb besloten niet verder te zoeken. Ik stop .ermee. Er komt geen ander paard meer.

goldenarrow

Berichten: 8662
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 23:23

Ineke2 schreef:
Een particulier met 11 paarden _O- dat is al niet zo geloofwaardig.

Oh, dat zou ik gerust geloven. Wij hebben zelf ook 15 paarden, maar ben toch echt een particulier met een nogal uit de hand gelopen hobby := En zo ken ik er nog heel veel. Overigens worden die zeker niet alle 15 gereden en zit daar ook jong spul tussen. Maar die poepen en vreten net zoveel als een volwassen paard :')

mamabird
Berichten: 926
Geregistreerd: 02-04-07

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 20:25

Ik kom even onder mijn steen vandaan….
Na heel heel heeeel veel pech vorige jaar juni mijn merrie in laten slapen (die ik nog maar ruim een jaar had…). Toch weer wat rondgekeken, maar weinig paarden spreken me echt aan, of zijn toch niet zo braaf of gewoon kreupel of hebben andere nare gezondheidsproblemen. Tot van de week. Erg aansprekend paard gespot, meteen afspraak gemaakt, vandaag gaan kijken en was meteen verknocht. Dus ik wil kopen ovv keuren. Wil de eigenaar m helaas niet voor me vasthouden tot het keuren…… kak kak kak! En een paard ronde de 15k ga ik echt niet kopen zonder keuren…. Dus dit weekend met samengeknepen billen duimen dat de kijkers die gepland staan m niet leuk vinden….. Baal hier zo van…..eindelijk een paard waar we blij van worden is er toch weer een kink in de kabel….

lotlot2
Berichten: 1355
Geregistreerd: 21-09-12
Woonplaats: xxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 20:27

mamabird schreef:
Ik kom even onder mijn steen vandaan….
Na heel heel heeeel veel pech vorige jaar juni mijn merrie in laten slapen (die ik nog maar ruim een jaar had…). Toch weer wat rondgekeken, maar weinig paarden spreken me echt aan, of zijn toch niet zo braaf of gewoon kreupel of hebben andere nare gezondheidsproblemen. Tot van de week. Erg aansprekend paard gespot, meteen afspraak gemaakt, vandaag gaan kijken en was meteen verknocht. Dus ik wil kopen ovv keuren. Wil de eigenaar m helaas niet voor me vasthouden tot het keuren…… kak kak kak! En een paard ronde de 15k ga ik echt niet kopen zonder keuren…. Dus dit weekend met samengeknepen billen duimen dat de kijkers die gepland staan m niet leuk vinden….. Baal hier zo van…..eindelijk een paard waar we blij van worden is er toch weer een kink in de kabel….


Oei.. dit zou bij mij al een red flag zijn eerlijk gezegd

Muze
Berichten: 5283
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 20:44

Bij mij ook.
Houd sowieso niet van verkopers die pushen, dan laat maar.

Padoertje
Berichten: 1545
Geregistreerd: 12-06-15

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 20:55

Denk dat andere potentiële kopers voor 15k ook willen keuren, dus dan moet de verkoper net mazzel hebben dat iemand snel wil handelen. Kon je niet al een keuringsafspraak inplannen?

mamabird
Berichten: 926
Geregistreerd: 02-04-07

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 21:06

Een red flag vind ik het niet persé, maar baal wel dat het zo gaat. 9 van de 10 paarden vind ik niet leuk genoeg en dan vind ik er 1 die wel matched en dan dit… heb zo’n hekel gekregen aan dat hele ‘paard kopen proces’. Er zit niks anders op dat afwachten en idd een afspraak inplannen. Dat was nu lastig op vrijdag om 17.30….