Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Wintu

Berichten: 2974
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 22:49

Mark0919 schreef:
Heb je het artikel wel gelezen dan? Ik citeer...

Dit aantal daalde van 34 slachtoffers per wolf in 2019 naar 12 in het afgelopen jaar.


Dus van 34 slachtoffers in 2019 naar 12 in 2023? Dus ze hebben bijna 4 jaar gedaan om 24 minder dode schapen te krijgen. Dan kun je dus nagaan, dat in 2019 er amper wat werd aangevallen of dat er weinig wolven waren.

Citaat:
Je holt zelf achter de feiten aan. Het is politiek niet haalbaar om wolven uit te roeien. Dat gaan ze op Europees niveau niet voor elkaar krijgen. Beheer gaat niks veranderen, want de wolven blijven. Dus je kan blijven schoppen tegen "de groenen" maar je bereikt er uiteindelijk niks mee. In plaats daarvan zou ik kijken wat er praktisch haalbaar is. Die flexinet rasters zijn in de meeste gevallen effectief. Niet 100%, maar dat hoeft ook niet. Een handjevol suggestieve videos delen die al duizenden keren zijn gepost, die zogenaamd het angstbeeld moeten bevestigen dat rasters nutteloos zijn gaat niemand helpen. Zeker de dieren niet, die uiteindelijk slachtoffer worden van die desinformatie.

Jij wilt het hele land vol zetten met oranje flexinetten? En al de nevenschade die dat aanricht dat maakt dan niet uit? En hoe doe je dat met paarden dan?
Wolven hoeven om mij niet uitgeroeid, maar er moet wel beheer. Dus kijken hoeveel wolven een gebied aan kan, zonder dat de wildstand onder een bepaalde grens komt. Alles wat er over heen komt moet weg. Gaat men zo door en doet men niks, dan raakt de maat uiteindelijk vol.


Citaat:
ja goh, ik woon midden inT wolven gebied, ik heb weidedieren en paarden. Ben ik dan geen ervaringsdeskundige? Of de mensen die schapen op de veluwe hebben staan?


Je zit dus op de Veluwe en hebt je perceel afgerasterd met flexinetten, begrijp ik dat goed?

Wintu

Berichten: 2974
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 22:55

Kaja schreef:
Ik vind hetgeen jij zegt absoluut geen onzin. Ik vind het continue afgeven op pro wolf mensen wel onzin, net zo goed als het gaat over het neerhalen van wolvendeskundige of de term wolfjes en meer van die denigrerende onzin. Dat brengt niets.
Elkaar helpen door het delen van meldingen, ervaringen en ontwikkelingen brengt ons zoveel meer. Dat ik refereer op eventuele oogkleppen omtrent je omheining is niet terecht wijzen. Ik wil graag elkaars ogen openen/open houden om hiaten te bespreken, maar ook om krachten te bundelen wat we kunnen doen om dieren te beschermen en mogelijk ook de ogen te openen van instanties.


Het gaat twee kanten uit he Kaja en beide partijen zijn goed in het niet lief doen.

De wolvendeskundigen, tja, ik vind er ook wat van, want waarom zijn ze het uberhaupt, hebben ze zoveel ervaring? De een verteld niet de waarheid, de ander doet niet wat hij aan een ander predikt en weer een ander geilt zo op de wolf, terwijl ie zich voorheen alleen met adders bezig hield en insecten en ponies als wolvenbuffet aanbiedt. En ja daar heb ik wel problemen mee. Want ponies en paarden worden zo ook genormaliseerd als prooidier, heel fijn wanneer je paarden in de omgeving van die roedel hebt lopen. Een ander zegt weer, nee hoor, ze pakken geen ponies, nou ja, we weten inmiddels wel beter.
Op de amerikaanse vlakten worden al aardig wat runderen gepakt. Vertel gewoon een eerlijk verhaal en meet niet met twee maten, dat zou ik graag aan die wolvendeskundigen mee geven.

Wintu

Berichten: 2974
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 23:14

Mark0919 schreef:
DuoPenotti schreef:
Als 40 % achter wofwerend staat en 60% niet pakt hij inderdaad 60% meer vee achter niet wolfwerend.
Staat bij wijze van alles achter wolfwerend zal hij 100% achter wolfwerend pakken.

Hij heeft honger, dus hij gaat snacken bij de mac.
Want hij weet dat het vee niet weg kan.
En gaat zijn energie niet verspillen achter een rennend hert.


En ondertssen dus 4 ponys overdag



Kunnen we pas zeggen als 100% achter zo'n hek staat. In belgie lijkt het in ieder geval een beetje te helpen

https://www.boerderij.nl/afname-wolvens ... vlaanderen


https://www.nieuweoogst.nl/nieuws/2024/ ... us-de-wolf

Kijk dit gewoon ook even..

Kaja

Berichten: 3879
Geregistreerd: 14-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 23:20

Wintu schreef:
Kaja schreef:
Ik vind hetgeen jij zegt absoluut geen onzin. Ik vind het continue afgeven op pro wolf mensen wel onzin, net zo goed als het gaat over het neerhalen van wolvendeskundige of de term wolfjes en meer van die denigrerende onzin. Dat brengt niets.
Elkaar helpen door het delen van meldingen, ervaringen en ontwikkelingen brengt ons zoveel meer. Dat ik refereer op eventuele oogkleppen omtrent je omheining is niet terecht wijzen. Ik wil graag elkaars ogen openen/open houden om hiaten te bespreken, maar ook om krachten te bundelen wat we kunnen doen om dieren te beschermen en mogelijk ook de ogen te openen van instanties.


Het gaat twee kanten uit he Kaja en beide partijen zijn goed in het niet lief doen.

De wolvendeskundigen, tja, ik vind er ook wat van, want waarom zijn ze het uberhaupt, hebben ze zoveel ervaring? De een verteld niet de waarheid, de ander doet niet wat hij aan een ander predikt en weer een ander geilt zo op de wolf, terwijl ie zich voorheen alleen met adders bezig hield en insecten en ponies als wolvenbuffet aanbiedt. En ja daar heb ik wel problemen mee. Want ponies en paarden worden zo ook genormaliseerd als prooidier, heel fijn wanneer je paarden in de omgeving van die roedel hebt lopen. Een ander zegt weer, nee hoor, ze pakken geen ponies, nou ja, we weten inmiddels wel beter.
Op de amerikaanse vlakten worden al aardig wat runderen gepakt. Vertel gewoon een eerlijk verhaal en meet niet met twee maten, dat zou ik graag aan die wolvendeskundigen mee geven.

Als de andere partij niet lief doet, geeft je geen vrijbrief om precies hetzelfde te doen ofwel?
Ik vind er ook wel wat van ja, voor mij zijn er in ons land geen wolvendeskundige. Geen enkele. Dus wat dat betreft ben ik het met je eens. Maar sommige hier maken er een sport van om deze mensen een andere naam te geven en over de hekel te halen. Dat is toch net zoiets als de pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet?!

We zien allemaal dat hetgeen de deskundige als waarheid verkondigen niet helpt, maar dat blijven benoemen is geen actie ondernemen. Kunnen we hier nog iets anders doen om die waarheid onderuit te halen? Wolfwerende omheiningen zijn niet zaligmakend, ook die waarheid moet ontkracht worden. Maar hoe? Kunnen we daar iets mee? Als er dan iemand zegt ik kan de omheining niet helemaal in orde maken want ik heb honden. Dan schiet je het doel voorbij, want dan heeft iedereen wel een maar.

Dit is absoluut geen aanval op de omheining van Dreamboy, zij doet wat binnen haar mogelijkheden ligt en het is aan haar om er wel of niet iets mee te doen, mocht zij het idee hebben dat haar dieren niet langer veilig zijn. Maar zo heeft nagenoeg iedereen wel een maar. Daar ligt wel een punt wat besproken hoort te worden, want met dit zwaard zullen ze blijven schermen.

Dreamboy

Berichten: 2432
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 23:28

Ik ben niet tegen de wolven, vind het vooral zielig dat ze hier nergens kunnen leven zonder een auto of trein tegen te komen die ze dood rijdt. Mlijn ervaring is dat de pro wolven mensen respectlozer reageren op mensen die tegen de wolf zijn of neutraal op dit gebied, dan andersom. Kijk alleen maar op die nieuwe groep bescherm uw vee. Als je gewoon een oprechte vraag stelt word je compleet uit gescholden en belachelijk gemaakt. De aroggantie straaltbdoor het scherm heen. Dat soort praktijken zie ik hier niet voorbij komen. En wat betreft die deskundigen, die zijn allang van hun voetstuk gevallen. Dus ja, ik ben cynisch geworden maar ik verlaag me niet tot uitschelden of belachelijk maken.

Mark0919
Berichten: 28
Geregistreerd: 28-03-24

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 23:29

Dreamboy schreef:
Ik ben niet tegen de wolven, vind het vooral zielig dat ze hier nergens kunnen leven zonder een auto of trein tegen te komen die ze dood rijdt. Mlijn ervaring is dat de pro wolven mensen respectlozer reageren op mensen die tegen de wolf zijn of neutraal op dit gebied, dan andersom. Kijk alleen maar op die nieuwe groep bescherm uw vee. Als je gewoon een oprechte vraag stelt word je compleet uit gescholden en belachelijk gemaakt. De aroggantie straaltbdoor het scherm heen. Dat soort praktijken zie ik hier niet voorbij komen. En wat betreft die deskundigen, die zijn allang van hun voetstuk gevallen. Dus ja, ik ben cynisch geworden maar ik verlaag me niet tot uitschelden of belachelijk maken.


Maar dat geldt toch ook voor wilde zwijnen en edelherten? Vossen, en al het andere natuur....

tienus63

Berichten: 12080
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 23:29

De openingspost is bijgewerkt met nuttige info.
Lezers worden niet alleen attent gemaakt op de melding app geen wolf maar ook op Wij(s) met wolven. Die proberen een balans te vinden tussen dierhouderij en komst van de wolf.

Dreamboy

Berichten: 2432
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 23:33

Mark0919 schreef:
Dreamboy schreef:
Ik ben niet tegen de wolven, vind het vooral zielig dat ze hier nergens kunnen leven zonder een auto of trein tegen te komen die ze dood rijdt. Mlijn ervaring is dat de pro wolven mensen respectlozer reageren op mensen die tegen de wolf zijn of neutraal op dit gebied, dan andersom. Kijk alleen maar op die nieuwe groep bescherm uw vee. Als je gewoon een oprechte vraag stelt word je compleet uit gescholden en belachelijk gemaakt. De aroggantie straaltbdoor het scherm heen. Dat soort praktijken zie ik hier niet voorbij komen. En wat betreft die deskundigen, die zijn allang van hun voetstuk gevallen. Dus ja, ik ben cynisch geworden maar ik verlaag me niet tot uitschelden of belachelijk maken.


Maar dat geldt toch ook voor wilde zwijnen en edelherten? Vossen, en al het andere natuur....


Ja dat klopt maar daar gaat het hier niet over. Dit is een wolventopic.

Wintu

Berichten: 2974
Geregistreerd: 30-01-23

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 23:54

Dat zeg ik ook niet Kaja, maar je doet voorkomen alsof het een partij is die niet netjes reageert en dat is natuurlijk onzin.

Hoe wil je ontkrachten dat wolfwerende omheiningen niet zaligmakend zijn. Als je die vrouw ziet in dat filmpje, dan denk je het goed te doen en krijg je alsnog de vinger, want je zal het wel niet goed hebben gedaan. Zolang het gros geen vee heeft of amper van dichtbij hebben gezien en die het geweldig vinden in de natuur, zolang is het vechten tegen de bierkaai.
Ook als een mens wordt aangevallen, dan zul je zien, dat de schuld bij die persoon komt te liggen en niet bij de wolf. Voor een groot deel van Nederland is het een ver van je bed show, die mensen roepen alle adviezen na, maar snappen niet waar ze het over hebben en die groep is momenteel het grootst, die gaan niet luisteren naar domme mensen van het platteland.
Je kan ook allemaal rasters zetten, om te laten zien dat het niet werkt, maar wie gaat nu geld pompen in iets wat niet werkt. Je kan amper een punt maken, ook de politiek kijkt weg.

Wintu

Berichten: 2974
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 23:55

Mark0919 schreef:
Dreamboy schreef:
Ik ben niet tegen de wolven, vind het vooral zielig dat ze hier nergens kunnen leven zonder een auto of trein tegen te komen die ze dood rijdt. Mlijn ervaring is dat de pro wolven mensen respectlozer reageren op mensen die tegen de wolf zijn of neutraal op dit gebied, dan andersom. Kijk alleen maar op die nieuwe groep bescherm uw vee. Als je gewoon een oprechte vraag stelt word je compleet uit gescholden en belachelijk gemaakt. De aroggantie straaltbdoor het scherm heen. Dat soort praktijken zie ik hier niet voorbij komen. En wat betreft die deskundigen, die zijn allang van hun voetstuk gevallen. Dus ja, ik ben cynisch geworden maar ik verlaag me niet tot uitschelden of belachelijk maken.


Maar dat geldt toch ook voor wilde zwijnen en edelherten? Vossen, en al het andere natuur....


Waarom denk je dat die worden beheerd..... zou fijn zijn als ze dat met de wolf ook deden.

dierenfan
Berichten: 9618
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 06:30

Mark0919 schreef:
Heb je het artikel wel gelezen dan? Ik citeer...

Dit aantal daalde van 34 slachtoffers per wolf in 2019 naar 12 in het afgelopen jaar.


En waarom daalde het aantal per wolf? Nou heel logisch omdat in 2019 er volgens officiële normen amper wolven waren in Nederland. Dit officiële getal is ten opzichte van 2019 gigantisch verhoogd waardoor de aanvallen per wolf flink omlaag gegaan zijn. De totale aantal aanvallen zijn echter ook gigantisch verhoogd. Oftewel aan bovenstaande cijfers heb je helemaal niets!

Het aantal slachtoffers zal waarschijnlijk wel redelijk kloppen hoewel deels ook niet gemeld wordt plus door een aanval ingeslapen dieren worden ook niet mee getelt. Waterdicht is het aantal slachtoffers dus niet.
Vervolgens in 2019 werd aan alle kanten geroepen dat er al meer wolven waren als waar officieel mee gerekend werd dus wat klopt daar van? Wat klopt er van 2023 dan? Want exact aangeven hoeveel wilde dieren van een bepaald soort in Nederland leven is gewoon onmogelijk. Het is dus een schatting die echt aan alle kanten rammelt en nu als waarheid opgeschreven wordt.

Mark0919
Berichten: 28
Geregistreerd: 28-03-24

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 08:57

Citaat:
En waarom daalde het aantal per wolf? Nou heel logisch omdat in 2019 er volgens officiële normen amper wolven waren in Nederland. Dit officiële getal is ten opzichte van 2019 gigantisch verhoogd waardoor de aanvallen per wolf flink omlaag gegaan zijn. De totale aantal aanvallen zijn echter ook gigantisch verhoogd. Oftewel aan bovenstaande cijfers heb je helemaal niets!


Vlaanderen ligt in Belgie.

Citaat:
Dus van 34 slachtoffers in 2019 naar 12 in 2023? Dus ze hebben bijna 4 jaar gedaan om 24 minder dode schapen te krijgen. Dan kun je dus nagaan, dat in 2019 er amper wat werd aangevallen of dat er weinig wolven waren.


PER wolf. Niet het totaal aantal aanvallen.

Citaat:
Alles wat er over heen komt moet weg. Gaat men zo door en doet men niks, dan raakt de maat uiteindelijk vol.


Of we gaan net als in Belgie serieus aan de slag met wolf werende hekken die daar wel blijken te werken. "de maat vol" kan best. Maar dat gaat de wetten niet veranderen en de wolf gaat ook niet weg.
Al worden ze geheimelijk geschoten dan komen ze vrolijk vanuit Duitsland de grens weer over.

dierenfan
Berichten: 9618
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 09:01

Nee die wolfwerende omheining blijkt daar (in België)niet serieus te werken maar het aantal dode wolven door aanrijdingen werkt daar het aantal wolven zodanig naar beneden dat aantal aanvallen uiteraard ook dalen. Als een roedel van 11 wolven naar 2 wolven gedaald is dan logisch dat de aanvallen ook dalen! Wel bij de feiten blijven want als alles zo makkelijk te weerleggen is dan wordt je ongeloofwaardig

tienus63

Berichten: 12080
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 09:38

Mogelijk wolf gezien bij Hellendoorn ov
Citaat:
Hellendoorn Overijssel
28-03-2024
23.30 uur
Zichtmelding "wolf"

wolf gezien op de Schuilenburgerweg te Hellendoorn. Hij rende over het fietspad in de richting van Hellendoorn. Was goed waarneembaar vanuit de auto op een afstand van ongeveer 5-10 meter

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf

Afbeelding

Bron geen wolf
https://m.facebook.com/groups/933854610 ... tid=K35XfP

Kaja

Berichten: 3879
Geregistreerd: 14-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 09:42

Wintu schreef:
Dat zeg ik ook niet Kaja, maar je doet voorkomen alsof het een partij is die niet netjes reageert en dat is natuurlijk onzin.

Hoe wil je ontkrachten dat wolfwerende omheiningen niet zaligmakend zijn. Als je die vrouw ziet in dat filmpje, dan denk je het goed te doen en krijg je alsnog de vinger, want je zal het wel niet goed hebben gedaan. Zolang het gros geen vee heeft of amper van dichtbij hebben gezien en die het geweldig vinden in de natuur, zolang is het vechten tegen de bierkaai.
Ook als een mens wordt aangevallen, dan zul je zien, dat de schuld bij die persoon komt te liggen en niet bij de wolf. Voor een groot deel van Nederland is het een ver van je bed show, die mensen roepen alle adviezen na, maar snappen niet waar ze het over hebben en die groep is momenteel het grootst, die gaan niet luisteren naar domme mensen van het platteland.
Je kan ook allemaal rasters zetten, om te laten zien dat het niet werkt, maar wie gaat nu geld pompen in iets wat niet werkt. Je kan amper een punt maken, ook de politiek kijkt weg.


Hoho, je begint zelf te spreken over partijen en praat het min of meer glad dat iets twee kanten op werkt. Dan kom je in mijn ogen bij hetzelfde verhaal “ als Pietje in de sloot springt, doe jij dat dan ook?”.

Het komt erop neer dat we allemaal kunnen wijzen, maar een beter milieu begint bij jezelf.
Daarnaast kun je ook stoppen met stigmatiseren door te spreken over domme mensen van het platte land. Die impasse doorbreek je ook pas, wanneer men stopt te denken hoe de mensen uit de stad over jullie denken.

Ik begrijp wat je zegt, echter het helpt je niets door dingen te gaan herhalen en terug te wijzen.

Ja het is voor veel mensen geen dagelijkse kost, het gevaar wat de wolf met zich meebrengt. Voor velen is het een vervanhunbedshow. Maar je kunt niet alles over één kam scheren. Het gaat mij erom hoe we de aandacht krijgen op alle ellende die de wolf met zich mee brengt. Telkens blijven roepen dat het veel geld kost, helpt niet en we hebben ook al voorbeelden gezien dat het niet de wereld hoeft te kosten om je omheining aan te passen. Terwijl heel veel omheiningen nog niet aangepast zijn. We gaan in dit topic het verschil niet maken voor heel Nederland, zodat er beheer komt. Maar als je nu dit topic opent en je leest continue dat alles niet werkt, dan spoort dat ook niet aan om aanpassingen te doen. Als je hier mee gaat lezen, zakt de moed je in de schoenen en met een beetje pech voegt diegene zich bij de roeptoeters die alles “stom vindt en denkt dat niets helpt”. En daarmee is de strijd sowieso verloren…

Esperanza

Berichten: 3281
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Ramsau am Dachstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 09:51

Ik moet ook altijd gniffelen als mensen roepen dat de wolf er nu eenmaal is en dat we er maar mee moeten leren leven... Dat gaat nooit lukken als je een apexpredator los laat zonder enige vorm van beheer. En zonder enige vorm van jezelf mogen verdedigen. Wat gaan mensen dan doen? Juist, zelf maatregelen nemen. Gelukkig doen onze jagers dat hier voor ons en hebben we hier nog geen gevestigde roedels. Ik kan je vertellen dat de jagers hier dat ook niet gaan laten gebeuren.

In Oostenrijk is legale afschot al mogelijk, behalve in de provincie waar ik woon. Daar zit nog een muts aan het hoofd die denkt dat we prima kunnen samenleven met een paar duizend wolven. Dat gaat gewoon niet gebeuren en ook zij is vanzelf weer weg na de volgende verkiezingen :D

Er wordt door meerdere veehouders al geprocedeerd tegen de provincie omdat deze laks is, ook met het toestaan van verjagingsmogelijkheden. Dan worden mensen er echt wel zat van en zal de wind toch anders gaan waaien. In de tussentijd zorg ik echt wel dat mijn paarden veilig zijn. En dat is helaas niet achter een wolfwerend raster waarvan de realisatie hier onmogelijk is, maar ook nog eens gevaarlijk voor paarden en slecht voor ander wild.

Hier zetten de pro wolf clubs in op KBH. Hoe wij met ons kleine stalletje KBHs moeten inzetten is me onduidelijk. En hoe KBHs gaan werken in toeristisch gebied is me ook onduidelijk. Zelf had ik wel verwacht dat het toerisme iets meer alarm zou slaan en ook alle boeren zich meer zouden weren. Het blijf nu beperkt tot een aantal mensen die de kar trekken, en die help ik daar waar ik kan.

En als van de zomer weer een wolf door dit dal trekt, dan woon ik tijdelijk op stal :o

Kaja

Berichten: 3879
Geregistreerd: 14-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 09:53

Dat gezegd hebbende, wil ik nogmaals benadrukken dat ik het er wel mee eens ben dat er beheer moet en dient te komen. Teveel onschuldige dieren vallen ten prooi aan de wolf en wacht hen een afschuwelijke doodsstrijd. De vergelijking met de slacht, slaat echt kant noch wal. Evenals het argument dat honden ook zoveel slachtoffers maken is belachelijk.

In mijn ogen is het de overheid die niet ingrijpt en een afwachtende houding aanneemt om het aantal (hobby)boeren, (hobby)schapen/paarden en loslopende honden te beteugelen. Hoe vaak men ook zegt dat dit een losgeslagen theorie is, geloof ik er zeker in.

Dat neemt niet weg dat ik voor elk dier hoop en blijf herhalen dat de eigenaar zich zo goed mogelijk verzet tegen een bezoekje van de wolf.

Wintu

Berichten: 2974
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 09:53

Dat zeg ik toch, dat het van twee kanten komt en dat beide partijen schuldig zijn en niet lief doen. Ik zeg toch niet, zij beginnen en daarom doet de ander het ook? Nee, ik zeg beide partijen zijn niet goed bezig.

Als je op social media kijkt bij de onderwerpen over de wolf, dan is dat toch wel een beetje de algehele tendens. Het roodkapje syndroom, het totaal bagatelliseren van het probleem, mensen die niks doen voor hun dieren..... etc etc

Maar wat stel je dan voor dat men doet, want ook jij benoemt telkens wat niet werkt en dat we het anders moeten doen, wat dan?

Wat ik jammer vindt hier in dit topic en ook in die van de shetlanders, is dat wanneer je met een nette uiteenzetting komt, er helemaal niet op wordt gereageerd.

Wintu

Berichten: 2974
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 10:03

Mark0919 schreef:
Citaat:
En waarom daalde het aantal per wolf? Nou heel logisch omdat in 2019 er volgens officiële normen amper wolven waren in Nederland. Dit officiële getal is ten opzichte van 2019 gigantisch verhoogd waardoor de aanvallen per wolf flink omlaag gegaan zijn. De totale aantal aanvallen zijn echter ook gigantisch verhoogd. Oftewel aan bovenstaande cijfers heb je helemaal niets!


Vlaanderen ligt in Belgie.

Citaat:
Dus van 34 slachtoffers in 2019 naar 12 in 2023? Dus ze hebben bijna 4 jaar gedaan om 24 minder dode schapen te krijgen. Dan kun je dus nagaan, dat in 2019 er amper wat werd aangevallen of dat er weinig wolven waren.


PER wolf. Niet het totaal aantal aanvallen.

Citaat:
Alles wat er over heen komt moet weg. Gaat men zo door en doet men niks, dan raakt de maat uiteindelijk vol.


Of we gaan net als in Belgie serieus aan de slag met wolf werende hekken die daar wel blijken te werken. "de maat vol" kan best. Maar dat gaat de wetten niet veranderen en de wolf gaat ook niet weg.
Al worden ze geheimelijk geschoten dan komen ze vrolijk vanuit Duitsland de grens weer over.


Ook in je artikel:
Van in totaal 149 slachtoffers naar 78
4000 veehouders in die regio
41 percelen omheind in 2023, circa 23 km
Wolffencing denkt dat het door hun hekken komt
Maar dat de roedelleider is dood gereden is de grootste oorzaak van de daling volgens artikel
Zelf even er bij gezocht: Vlaanderen heeft een oppervlakte van 13625km2
Vlaanderen heeft grof wild en klein wild en nog wat ander wild.

Dus als ik zo vrij mag zijn om het te interpreteren
Veel oppervlakte, overvloedig wild, enorm veel veehouders, in verhouding weinig raster per veehouder, weinig wolven, roedelleider doodgereden.

Ik kan hier met de beste wil van de wereld niet in zien dat raster hier de hoofdoorzaak is van minder aanvallen.

Elisa2

Berichten: 37193
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 10:10

Kaja schreef:
Dat gezegd hebbende, wil ik nogmaals benadrukken dat ik het er wel mee eens ben dat er beheer moet en dient te komen. Teveel onschuldige dieren vallen ten prooi aan de wolf en wacht hen een afschuwelijke doodsstrijd. De vergelijking met de slacht, slaat echt kant noch wal. Evenals het argument dat honden ook zoveel slachtoffers maken is belachelijk.

In mijn ogen is het de overheid die niet ingrijpt en een afwachtende houding aanneemt om het aantal (hobby)boeren, (hobby)schapen/paarden en loslopende honden te beteugelen. Hoe vaak men ook zegt dat dit een losgeslagen theorie is, geloof ik er zeker in.

Dat neemt niet weg dat ik voor elk dier hoop en blijf herhalen dat de eigenaar zich zo goed mogelijk verzet tegen een bezoekje van de wolf.


Ik vindt het beleid ook krankzinnig en begin ook haast te denken dat het een bewuste tactiek is om het aantal landbouwhuisdieren te verminderen.

De meeste eigenaren willen zich wel verzetten maar het moet wel kunnen, hier komt dan in Mei als het door gaat subsidie voor rasters voor paardenhouders. Als ik het goed heb stelt dit niet zo veel voor e650,- per paard. De rest moet uit eigen zak betaald worden. Niet iedereen heeft een smak geld liggen om dat te doen. Daarnaast is de werking van de omheining discutabel.

Het is ook fijn als gemeentes meewerken aan het verlenen van vergunningen voor stallen. In Otterlo is zo'n vergunning al afgewezen. Tja..doe je zo je best als eigenaar.

Wat mij ergert in de discussies is dat veel mensen zo zwart/ wit denken. Dat Roodkapjes syndroom slaat helemaal nergens op. Makkelijk gezegd wonende in de Randstad zonder dieren waar je je zorgen om hoeft te maken. :o En dan altijd wijzen naar de eigenaren van de dieren zonder dus ook maar een seconde na te denken over bovenstaande zaken. En ja, ik dacht er ook eens zo makkelijk over toen het nog een ver van mijn bed show was. Maar nu het hier realiteit is geworden en ik me er veel meer in verdiept heb (noodgedwongen) ben ik er anders over gaan denken.

tienus63

Berichten: 12080
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 10:17

Verlate Zichtmelding Lunteren. Gisteren 28-3-24 bij krieken van de dag op camera.

Citaat:
Lunteren Gelderland
28-03-2024
05.58 uur
Zichtmelding gisterenmorgen vroeg

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf

Foto still uit filmpje
Afbeelding
Afbeelding
Bron geen wolf
https://m.facebook.com/groups/933854610 ... tid=WC7FNe

Wintu

Berichten: 2974
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 10:19

Kaja schreef:
Dat gezegd hebbende, wil ik nogmaals benadrukken dat ik het er wel mee eens ben dat er beheer moet en dient te komen. Teveel onschuldige dieren vallen ten prooi aan de wolf en wacht hen een afschuwelijke doodsstrijd. De vergelijking met de slacht, slaat echt kant noch wal. Evenals het argument dat honden ook zoveel slachtoffers maken is belachelijk.

In mijn ogen is het de overheid die niet ingrijpt en een afwachtende houding aanneemt om het aantal (hobby)boeren, (hobby)schapen/paarden en loslopende honden te beteugelen. Hoe vaak men ook zegt dat dit een losgeslagen theorie is, geloof ik er zeker in.

Dat neemt niet weg dat ik voor elk dier hoop en blijf herhalen dat de eigenaar zich zo goed mogelijk verzet tegen een bezoekje van de wolf.


Mijn dieren staan ook veilig, geen wolfwerend raster. Ze staan op de boerderij, er is altijd veel activiteit daar overdag, het zijn allemaal grote paarden in kudde verband. Dus overdag ben ik momenteel niet zo bang voor. In de nachten in afgesloten buitenstallen, dus het probleem ophokken in de bloedhete zomer in de nacht heb ik hopelijk daarmee weg genomen.

Je zult altijd mensen hebben die het niet boeit en dat is triest voor de dieren, je hebt mensen die er wel wat aan doen, maar wie pech hebben. Ik zie hier best nog wat schapen lopen achter enkel hoog draad en dan vrees ik ook voor die dieren, anderzijds, kunnen ze wel weg komen. In het raster zitten ze vast. Dus vind het wat dubbel. Ook zie je hier heel veel minder schapen dan voorheen, dus heel veel veehouders hebben of verkocht en de rest opgestald, zodat ze ze ook bij huis kunnen houden, dus er wordt wel veel gedaan. Als je dus echter een begrazingsbedrijf hebt, dat heb je wel een probleem. In de zomer blijft normaal jongvee buiten, dat gebeurt nu ook niet meer, dus er wordt al best veel aangepast, zonder dat je het ziet. Het is gewoon triest dat al die dieren in de zomer met bloedheet weer binnen moeten staan.
Hier zie je vooral dat de oude mannen, van geen wijken willen weten en hun dieren gewoon laten staan, ook al hebben ze een loods en wei aan huis. Dat stoort me mateloos of de ponies die in een achteraf weitje staan, terwijl er meerdere loodsen op het terrein staan. Dus samengevat, als je de mogelijkheid hebt om je dieren veilig te houden en je doet het niet, dan vind ik dat nalatigheid, heb je de mogelijkhheid niet, dan moeten instanties helpen om het wel mogelijk te maken en dusdanig dat je niet financieel in een afgrond ligt en gemeentes moet meewerken. Voor begrazingsbedrijven moeten veel hogere subsidies gegeven worden. Je moet als veehouder de mogelijkheid krijgen om wolven af te schrikken en last but not least, er moet beheer komen.

DuoPenotti

Berichten: 29523
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 10:26

Rien
Daar zat eerst een groot roedel met jongen.
Ondertussen zitten er nog maar 3 wolven.
Dat is de rede van afname van vee. Niets anders.
Maar Loos enz zullen dat nooit toegeven. Ook al is in de hele wereld bewezen dat de enige omheining die werkt zoiets is als om een dierentuin.

dierenfan
Berichten: 9618
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 10:45

DuoPenotti schreef:
Rien
Daar zat eerst een groot roedel met jongen.
Ondertussen zitten er nog maar 3 wolven.
Dat is de rede van afname van vee. Niets anders.
Maar Loos enz zullen dat nooit toegeven. Ook al is in de hele wereld bewezen dat de enige omheining die werkt zoiets is als om een dierentuin.


Van 11 naar 2 wolven toch?

rien10
Berichten: 14681
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 10:46

Da's inderdaad een grote afname. Mooi.