Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marus
Berichten: 2331
Geregistreerd: 13-07-04
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-23 20:33

@simbaa & mwm : ik ga het nu wel steeds meer begrijpen dat mensen er zo in staan.
Na 3 x afkeur en toch wel gezeik begin ik nu wel meer op mijn strepen te staan….

Maar bespreken jullie dat van te voren?
Ik heb dat niet gedaan en op het moment zelf ben ik dan weer snel overdonderd door het ongemak en zeg dan ja.
Ik ga het voortaan van te voren zeggen

Ik blijf het een akward moment vinden bij negatief advies. Ook al een verkoper gehad die uit haar plaat ging.
Ik neem nu iemand mee, ga niet meer alleen.

ikke

Berichten: 37611
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-23 21:05

Het begint ermee dat je niet het idee moet hebben dat je dat paard moet laten keuren.

Wat zie je bij aankomst? Hoe kijkt het paard? Hoe reageert het paard? Hoe gaat een eigenaar ermee om?
Wil het paard contact maken met je? Is dat positief of negatief?
Wat voel je aan het paard? Hoe reageert het paard op aanraking?
Hoe reageert het paard bij opzadelen, opstijgen, rijden?

Allemaal momenten dat een paard info aan je geeft. Aan jou als kijker om dat in je op te nemen, op een rijtje te zetten en af te wegen.

Uit al die waarnemingen moet jij een beeld krijgen van een gezond paard. Bij twijfel haak je op dit punt al af!!

Heb je er een goed beeld bij, ga je over tot de afweging wel of niet keuren en zo ja, wat laat je keuren?

Ik durf wel te stellen dat 50% van de negatieve adviezen al door de kijker, mits die goed kijkt, voorkomen kan worden door af te haken voordat je overgaat tot keuren.

Marus
Berichten: 2331
Geregistreerd: 13-07-04
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-23 21:29

ikke schreef:
Het begint ermee dat je niet het idee moet hebben dat je dat paard moet laten keuren.

Wat zie je bij aankomst? Hoe kijkt het paard? Hoe reageert het paard? Hoe gaat een eigenaar ermee om?
Wil het paard contact maken met je? Is dat positief of negatief?
Wat voel je aan het paard? Hoe reageert het paard op aanraking?
Hoe reageert het paard bij opzadelen, opstijgen, rijden?

Allemaal momenten dat een paard info aan je geeft. Aan jou als kijker om dat in je op te nemen, op een rijtje te zetten en af te wegen.

Uit al die waarnemingen moet jij een beeld krijgen van een gezond paard. Bij twijfel haak je op dit punt al af!!

Heb je er een goed beeld bij, ga je over tot de afweging wel of niet keuren en zo ja, wat laat je keuren?

Ik durf wel te stellen dat 50% van de negatieve adviezen al door de kijker, mits die goed kijkt, voorkomen kan worden door af te haken voordat je overgaat tot keuren.



Ja ik snap je punt.
In mijn geval is de klik zeer van belang. Heb er al een aantal laten staan of gezegd hoeft niet eens uit de box :D
Ben vaak genoeg op mn snuffert gegaan door foute impulsieve beslissingen kijkend vooral naar de spectaculaire beweging en temprament. Foute boel voor mij!
Dus ik leer nu verder kijken dan mijn neus lang is.. Ga 2 keer kijken en neem dan een kundig iemand mee die evt mijn roze bril even kan afzetten.
Helaas heb ik geen rontgen ogen en zijn de paarden waarmee ik een klik had blijven staan om medische redenen en daar baal ik dus des te harder van omdat de laatste ook echt een enorme lieverd was… Werden mij 2 aangeboden bij de fokker dezelfde leeftijd maar paard 2 dacht ik hmm nee niet passend karakter. Gewoon in de box al…….
Paard 1 was dikke mik. 2 x geweest en de 3e keer keuring en ze werd steeds leuker. Wat een fijn karakter.

Ernstige Verbening, atrose ik kan het niet van te voren ontdekken… 3/4 jarigen.
Ja de ene had ik wellicht kunnen ontdekken door minder te kletsen met de verkoper.
Ook zo’n ding, altijd dat gepraat. ik kan mij dan niet goed concentreren. Aandachtspunt van mijzelf om aan te geven dat ik even wil opletten

ikke

Berichten: 37611
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-23 21:40

Marus schreef:
ikke schreef:
Het begint ermee dat je niet het idee moet hebben dat je dat paard moet laten keuren.

Wat zie je bij aankomst? Hoe kijkt het paard? Hoe reageert het paard? Hoe gaat een eigenaar ermee om?
Wil het paard contact maken met je? Is dat positief of negatief?
Wat voel je aan het paard? Hoe reageert het paard op aanraking?
Hoe reageert het paard bij opzadelen, opstijgen, rijden?

Allemaal momenten dat een paard info aan je geeft. Aan jou als kijker om dat in je op te nemen, op een rijtje te zetten en af te wegen.

Uit al die waarnemingen moet jij een beeld krijgen van een gezond paard. Bij twijfel haak je op dit punt al af!!

Heb je er een goed beeld bij, ga je over tot de afweging wel of niet keuren en zo ja, wat laat je keuren?

Ik durf wel te stellen dat 50% van de negatieve adviezen al door de kijker, mits die goed kijkt, voorkomen kan worden door af te haken voordat je overgaat tot keuren.



Ja ik snap je punt.
In mijn geval is de klik zeer van belang. Heb er al een aantal laten staan of gezegd hoeft niet eens uit de box :D
Ben vaak genoeg op mn snuffert gegaan door foute impulsieve beslissingen kijkend vooral naar de spectaculaire beweging en temprament. Foute boel voor mij!
Dus ik leer nu verder kijken dan mijn neus lang is.. Ga 2 keer kijken en neem dan een kundig iemand mee die evt mijn roze bril even kan afzetten.
Helaas heb ik geen rontgen ogen en zijn de paarden waarmee ik een klik had blijven staan om medische redenen en daar baal ik dus des te harder van omdat de laatste ook echt een enorme lieverd was… Werden mij 2 aangeboden bij de fokker dezelfde leeftijd maar paard 2 dacht ik hmm nee niet passend karakter. Gewoon in de box al…….
Paard 1 was dikke mik. 2 x geweest en de 3e keer keuring en ze werd steeds leuker. Wat een fijn karakter.

Ernstige Verbening, atrose ik kan het niet van te voren ontdekken… 3/4 jarigen.
Ja de ene had ik wellicht kunnen ontdekken door minder te kletsen met de verkoper.
Ook zo’n ding, altijd dat gepraat. ik kan mij dan niet goed concentreren. Aandachtspunt van mijzelf om aan te geven dat ik even wil opletten

Leermomentje: kop dicht; kijken!

Nee, we hebben geen röntgen-ogen maar er is wel heel veel wat je aan de buitenkant kunt zien en voelen.
Dan moet je wel opletten, blijven kijken en niet te veel praten.
Ik stel korte, open vragen. De meeste verkopers gaan daarop in met een verhaal. Dat schept ruimte voor mij om te kijken. Je kunt prima luisteren en kijken tegelijk; praten en kijken tegelijk is een stuk lastiger!
en denk je het verkeerd te begrijpen ef mis je een stukje: stel je vraag nog een keer, met een omweggetje.

Charmaine
Berichten: 1416
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-23 21:47

Als de verkoper het rapport en foto's wil mag hij ook dokken voor de keuring...Ik heb dat ook al eens gedeeld in 1 van de topics. Reactie toen was dat het voor de potentiele koper geen waarde meer heeft dus waarom niet geven...Nou simpelweg om het feit dat verkoper dan zelf maar op voorhand op eigen kosten had moeten keuren....

Ikke eens met wat je zegt, je kunt op voorhand veel uitsluiten door kritisch en goed te kijken, we hebben het er al vaker over gehad. Maar niet iedereen is ervaren genoeg om zo goed te kunnen kijken. En soms dènk je een (meer) ervaren persoon of extra paar ogen mee te nemen, maar zien zij dat ook niet...Dat is ook (mede) de reden dat er zo uitgebreid gekeurd wordt, om datgene wat de leek niet ziet, boven tafel te krijgen.

ikke

Berichten: 37611
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-23 22:00

Charmaine schreef:
Als de verkoper het rapport en foto's wil mag hij ook dokken voor de keuring...Ik heb dat ook al eens gedeeld in 1 van de topics. Reactie toen was dat het voor de potentiele koper geen waarde meer heeft dus waarom niet geven...Nou simpelweg om het feit dat verkoper dan zelf maar op voorhand op eigen kosten had moeten keuren....

Ikke eens met wat je zegt, je kunt op voorhand veel uitsluiten door kritisch en goed te kijken, we hebben het er al vaker over gehad. Maar niet iedereen is ervaren genoeg om zo goed te kunnen kijken. En soms dènk je een (meer) ervaren persoon of extra paar ogen mee te nemen, maar zien zij dat ook niet...Dat is ook (mede) de reden dat er zo uitgebreid gekeurd wordt, om datgene wat de leek niet ziet, boven tafel te krijgen.

Ik denk dat de grotere reden is: geen verantwoording durven nemen.


Algemeen: Hoe denk je dat die paardenmensen vroeger paardenmens geworden zijn? Dat zijn ze echt niet geworden door de dierenarts te laten keuren. Dat gebeurde nauwelijks.
Die mensen hebben hun kennis vergaard door te kijken, te kijken en nog eens te kijken. Zich vervolgens verdiepen in wat ze zagen en weer kijken. Te werken met paarden en vast te stellen wat ze daarin mee maakten.
Paarden volgen in hun omgeving; nog meer kijken en natuurlijk ook rijden, lessen en nog meer werken met die paarden.

Er zijn niet zoveel mensen die moeite willen doen om zich die kennis eigen te maken.

Wiwabalia

Berichten: 4700
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-23 22:03

- ik heb niet alles gelezen -

De merrie die wij hebben gekocht onder voorbehoud, daarbij zijn bij afkeuren de koaten sam/sam (ieder de helft). Bij goedkeuring betalen wij het gewoon.

Vond dit een nette oplossing, vanuit ons kwam het voorstel om bij afkeuren sam/sam te doen maar daarom wel iets lager uitgekomen bij aankoopprijs dan als de koper de kosten alleen zou moeten dragen, omdat ze dan het risico bij afkeuren alleen zou dragen.

StalNollie

Berichten: 9152
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-23 22:06

Keurings rapport niet mee geven, je kan aangeven dat ze deze mogen tegen betaling.

Ik als verkoper keur zelf pony's maar kopers vinden het soms dan weer raar dat keurings rapport die ik heb laten doen niet bij de Pony in het paspoort zit na verkoop.

Degene die het papiertje heeft betaald is eigenaar van het papiertje.

Marus
Berichten: 2331
Geregistreerd: 13-07-04
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-23 23:36

@ikke :') :j ja volgende keer ga ik idd mn kop eens dichthouden en opletten.

Wiwabalia: dat vind ik wel een nette regeling!
Maar niet iedere verkoper is daar voorstander van… Of is dat echt friese wereld eigen dat ze soms zo stug zijn over keuren. Proberen te manipuleren om niet op foto te zetten.
Ik kom vanalles tegen

Ineke2

Berichten: 33152
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-23 00:04

Het Friese paard bevat veel inteelt over het algemeen en dat maakt het lastiger om een gezond dier te vinden.
Misschien dat ik dat verkeerd denk hoor, dat kan.

Als je geen eens foto’s mag maken, dan op naar de volgende.

Wel inderdaad de keuringspapieren / foto’s zelf houden als de verkoper niet wil betalen dan krijgen ze niets. Of als ze daar boos om zijn dan de keuze geven dat ze alsnog de keuring betalen, dan hebben ze recht op de foto’s anders niet.

Lastig hoor en echt balen voor jou.

Marus
Berichten: 2331
Geregistreerd: 13-07-04
Woonplaats: Friesland

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-23 00:14

@inekes: ja dikke pech. Ik heb ook het idee of wordt het ras er niet sterker op maar wel duurder.
Verbening komt ook veel voor. Helaas aan de buitenkant niks van te zien. Ik heb 2 op foto’s gehad met ernstige verbening……..

boemel

Berichten: 8453
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-23 00:52

Hier ook een Fries afgekeurd op op fikse verbening. ;(

ikke

Berichten: 37611
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-23 08:52

Marus schreef:
@inekes: ja dikke pech. Ik heb ook het idee of wordt het ras er niet sterker op maar wel duurder.
Verbening komt ook veel voor. Helaas aan de buitenkant niks van te zien. Ik heb 2 op foto’s gehad met ernstige verbening……..

Dat is al jaren zo en hoe men er in NL mee om gaat helpt niet, zeg maar....

Elisa2

Berichten: 37402
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-23 09:07

ikke schreef:
Charmaine schreef:
Als de verkoper het rapport en foto's wil mag hij ook dokken voor de keuring...Ik heb dat ook al eens gedeeld in 1 van de topics. Reactie toen was dat het voor de potentiele koper geen waarde meer heeft dus waarom niet geven...Nou simpelweg om het feit dat verkoper dan zelf maar op voorhand op eigen kosten had moeten keuren....

Ikke eens met wat je zegt, je kunt op voorhand veel uitsluiten door kritisch en goed te kijken, we hebben het er al vaker over gehad. Maar niet iedereen is ervaren genoeg om zo goed te kunnen kijken. En soms dènk je een (meer) ervaren persoon of extra paar ogen mee te nemen, maar zien zij dat ook niet...Dat is ook (mede) de reden dat er zo uitgebreid gekeurd wordt, om datgene wat de leek niet ziet, boven tafel te krijgen.

Ik denk dat de grotere reden is: geen verantwoording durven nemen.


Algemeen: Hoe denk je dat die paardenmensen vroeger paardenmens geworden zijn? Dat zijn ze echt niet geworden door de dierenarts te laten keuren. Dat gebeurde nauwelijks.
Die mensen hebben hun kennis vergaard door te kijken, te kijken en nog eens te kijken. Zich vervolgens verdiepen in wat ze zagen en weer kijken. Te werken met paarden en vast te stellen wat ze daarin mee maakten.
Paarden volgen in hun omgeving; nog meer kijken en natuurlijk ook rijden, lessen en nog meer werken met die paarden.

Er zijn niet zoveel mensen die moeite willen doen om zich die kennis eigen te maken.


Is wel heel lastig wat jij schrijft hoor, ken maar 1 iemand (een handelaar) die echt zulke rontgen ogen heeft dat hij precies kon zien of een paard wel of niet goed was en waar het probleem zat. Ik heb daar vaak met bewondering naar gekeken omdat ik vaak wel iets zag maar dan niet helemaal de vinger op de plek kon leggen. En soms zag ik gewoon niets.

En dat is met zaken als verbening en artrose natuurlijk ook weer lastiger, want als de verkoper paard eerst al een beetje lichte beweging heeft gegeven dan valt de artrose vaak al niet meer op.

Overigens zou ik ook de verkopers niet het keuringsrapport geven als ze niet mee willen betalen. Lekker makkelijk zo...50/50 bij afkeur is echt heel netjes.

Olikea

Berichten: 5459
Geregistreerd: 19-08-07
Woonplaats: InUlst

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-23 09:16

Gisteren is het gelukt met de vrachtwagen. Daar stond hij zo op.
Dus sinds gisteren avond staat fenicio bij ons op stal.

Zo eerst maar eens gaan kijken hoe hij de nacht doorgekomen is

ikke

Berichten: 37611
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-23 09:18

Elisa2 schreef:
ikke schreef:
Ik denk dat de grotere reden is: geen verantwoording durven nemen.


Algemeen: Hoe denk je dat die paardenmensen vroeger paardenmens geworden zijn? Dat zijn ze echt niet geworden door de dierenarts te laten keuren. Dat gebeurde nauwelijks.
Die mensen hebben hun kennis vergaard door te kijken, te kijken en nog eens te kijken. Zich vervolgens verdiepen in wat ze zagen en weer kijken. Te werken met paarden en vast te stellen wat ze daarin mee maakten.
Paarden volgen in hun omgeving; nog meer kijken en natuurlijk ook rijden, lessen en nog meer werken met die paarden.

Er zijn niet zoveel mensen die moeite willen doen om zich die kennis eigen te maken.


Is wel heel lastig wat jij schrijft hoor, ken maar 1 iemand (een handelaar) die echt zulke rontgen ogen heeft dat hij precies kon zien of een paard wel of niet goed was en waar het probleem zat. Ik heb daar vaak met bewondering naar gekeken omdat ik vaak wel iets zag maar dan niet helemaal de vinger op de plek kon leggen. En soms zag ik gewoon niets.

En dat is met zaken als verbening en artrose natuurlijk ook weer lastiger, want als de verkoper paard eerst al een beetje lichte beweging heeft gegeven dan valt de artrose vaak al niet meer op.

Overigens zou ik ook de verkopers niet het keuringsrapport geven als ze niet mee willen betalen. Lekker makkelijk zo...50/50 bij afkeur is echt heel netjes.

Je onderschat de invloed van vlieguren, heel veel vlieguren......

Nee, je kunt er niet in kijken maar er is veel meer aan de buitenkant te zien dan alleen stokkreupel.

Op het moment dat jij denkt er iets aan te zien moet dat, met deze info, voor jou een reden zijn om af te haken. Maar ego en roze brillen zijn lastige dingen.

Paarden zijn geen auto's waarbij je kunt denken: mwah, de onderdelen zijn de prijs waard, meenemen dat lijk. Blijkt het vervolgens helemaal geen lijk te zijn......

Elisa2

Berichten: 37402
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-23 09:24

Nouja ik heb zelf toch ook behoorlijk wat vlieguren, kan heel goed zien of een paard bijv. scheef gereden is en daarom niet fijn loopt en een heleboel opknappen wat niet helemaal lekker loopt. Maar ik kan er nog steeds niet in kijken. En dat vind ik best een lastig grijs gebied soms.

Voor mij is klinisch goed het belangrijkste, maar er zijn ook paarden die klinisch goed zijn mits er niet mee gewerkt wordt en bij belasting al heel snel niet meer klinisch goed zijn.

Er zijn zoveel gradaties en soms ook kip-ei verhaal etc. en naar mijn mening moet je echt van verdomd goede huize komen om alles juist te kunnen zien/ duiden zonder verder onderzoek.

different1
Berichten: 3642
Geregistreerd: 12-10-10

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-23 09:49

(Fors) verbeend hoefkraakbeen is vaak juist wel te zien en/of te voelen bij de kroonrand iets voor de hoefballen.

Padoertje
Berichten: 1554
Geregistreerd: 12-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-23 09:50

Elisa2 schreef:
Nouja ik heb zelf toch ook behoorlijk wat vlieguren, kan heel goed zien of een paard bijv. scheef gereden is en daarom niet fijn loopt en een heleboel opknappen wat niet helemaal lekker loopt. Maar ik kan er nog steeds niet in kijken. En dat vind ik best een lastig grijs gebied soms.

Voor mij is klinisch goed het belangrijkste, maar er zijn ook paarden die klinisch goed zijn mits er niet mee gewerkt wordt en bij belasting al heel snel niet meer klinisch goed zijn.

Er zijn zoveel gradaties en soms ook kip-ei verhaal etc. en naar mijn mening moet je echt van verdomd goede huize komen om alles juist te kunnen zien/ duiden zonder verder onderzoek.


Is ook. Ik zie zelf gelukkig ook snel genoeg hoe en wat en vooral of ik het ‘op kan knappen’.
Maar ja, tegenwoordig wil iedereen alles maar uitsluiten, terwijl het grote gros in de subtop loopt met een bemerking. En mensen die de ambitie hebben om een L proef te rijden, laten een dier 2x binnenstebuiten keren bij wijze van spreken en haken af op een minimale bemerking. Niet voor niets dat grotere stallen en DA’s aangeven dat dat niet bevordelijk is voor de verkoop. Zo blijven er veel paarden staan die klinisch goed zijn en zeker voor het doel van de koper, maar dus blijven staan. En hoe langer ze blijven staan, hoe meer wantrouwen van potentiële kopers, want er zal wel iets aan het dier mankeren….

Ik heb persoonlijk nooit meer laten rontgen dan alleen benen, en nooit problemen gehad bij aankoop.
Bij verkoop wel rondom op de foto gezet ivm prijsklasse en daar ook de bevestiging dat het paard nog keurig eruit zag.

Wat betreft de Fries; helaas ken ik ze ook alleen maar met verbening, verbrozing sesambeentjes of losse knieën, ook uit de hogere prijsklasse. En hoe stoer ik ze ook vind, ik blijf er van weg.

ikke

Berichten: 37611
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-23 09:50

Elisa2 schreef:
Nouja ik heb zelf toch ook behoorlijk wat vlieguren, kan heel goed zien of een paard bijv. scheef gereden is en daarom niet fijn loopt en een heleboel opknappen wat niet helemaal lekker loopt. Maar ik kan er nog steeds niet in kijken. En dat vind ik best een lastig grijs gebied soms.

Voor mij is klinisch goed het belangrijkste, maar er zijn ook paarden die klinisch goed zijn mits er niet mee gewerkt wordt en bij belasting al heel snel niet meer klinisch goed zijn.

Er zijn zoveel gradaties en soms ook kip-ei verhaal etc. en naar mijn mening moet je echt van verdomd goede huize komen om alles juist te kunnen zien/ duiden zonder verder onderzoek.

Maar zie jij ook wat een paard jouw probeert te vertellen?

Er wordt altijd heel lacherig gedaan over "de drie kruintjes" van LTJ maar als je door vraagt blijkt niemand het boek gelezen te hebben en geen enkele notie te hebben van de context waar die drie kruintjes vandaan komen.

Dat totale plaatje wat LTJ beschrijft; dat kan je als potentiële koper veel vertellen. Heb je dan ook nog enige notie van de fysieke samenstelling van een paard, dan kun je al veel kaf eruit filteren.

Raineri
Berichten: 6253
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-23 10:17

Padoertje schreef:
Elisa2 schreef:
Nouja ik heb zelf toch ook behoorlijk wat vlieguren, kan heel goed zien of een paard bijv. scheef gereden is en daarom niet fijn loopt en een heleboel opknappen wat niet helemaal lekker loopt. Maar ik kan er nog steeds niet in kijken. En dat vind ik best een lastig grijs gebied soms.

Voor mij is klinisch goed het belangrijkste, maar er zijn ook paarden die klinisch goed zijn mits er niet mee gewerkt wordt en bij belasting al heel snel niet meer klinisch goed zijn.

Er zijn zoveel gradaties en soms ook kip-ei verhaal etc. en naar mijn mening moet je echt van verdomd goede huize komen om alles juist te kunnen zien/ duiden zonder verder onderzoek.


Is ook. Ik zie zelf gelukkig ook snel genoeg hoe en wat en vooral of ik het ‘op kan knappen’.
Maar ja, tegenwoordig wil iedereen alles maar uitsluiten, terwijl het grote gros in de subtop loopt met een bemerking. En mensen die de ambitie hebben om een L proef te rijden, laten een dier 2x binnenstebuiten keren bij wijze van spreken en haken af op een minimale bemerking. Niet voor niets dat grotere stallen en DA’s aangeven dat dat niet bevordelijk is voor de verkoop. Zo blijven er veel paarden staan die klinisch goed zijn en zeker voor het doel van de koper, maar dus blijven staan. En hoe langer ze blijven staan, hoe meer wantrouwen van potentiële kopers, want er zal wel iets aan het dier mankeren….

Ik heb persoonlijk nooit meer laten rontgen dan alleen benen, en nooit problemen gehad bij aankoop.
Bij verkoop wel rondom op de foto gezet ivm prijsklasse en daar ook de bevestiging dat het paard nog keurig eruit zag.

Wat betreft de Fries; helaas ken ik ze ook alleen maar met verbening, verbrozing sesambeentjes of losse knieën, ook uit de hogere prijsklasse. En hoe stoer ik ze ook vind, ik blijf er van weg.


Hoeveel dieren zijn dan ook perfect op de foto? Het punt is wel dat een klinische keurig een momentopname is en dat er veel gelogen/verzwegen wordt bij verkoop. Ik schrik bijvoorbeeld niet enorm van KS (in bepaalde mate) mits paard klinisch ok is. Maar goed, wie weet heeft het dier een enorm dossier aan rugproblemen en is ze voor het rijden totaal losgemaakt?
Zo zijn er wel meer bemerkingen waarvan ik niet direct schrik. Vaak is de bottomline gewoon: correct trainen. Maar vaak twijfel je door bemerkingen omdat je nooit zeker weet of die eigenaar iets uit het verleden achterhoudt. Ik ben meer wantrouwig naar de eigenaar dan zenuwachtig voor een keuring :')

oji

Berichten: 4269
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-23 10:21

ruitje schreef:
Ja, maar dat geld voor heel veel dingen he. Zou dat dan betekenen dat je wil dat een verkoper alles meld wat een paard ooit gemankeerd heeft maar nu volgens een DA verholpen is?

Ik zou dat heel erg fijn vinden, maar ergens verwacht ik dat niet ofzo, dat iemand dat doet? Echte gebreken daargelaten he, dat meld je uiteraard.

Ja ik verwacht inderdaad dat een verkoper alles wel meldt. Ik snap dat niet gaat als een paard al vaak van eigenaar is gewisseld en bij een handelaar in snelle verkoop te koop staat. Maar als je een jong paard rechtstreeks van de fokker, of waar 1 handelaar tussen heeft gezeten, dan zal deze wel het medische verleden moeten vertellen.

Ik verzeker mijn paarden en dan moet je dus ook opgeven wat het medische verleden is. Vaak komt de verzekeringsinspecteur ook langs om het paard te checken en vraagt dat dan zelf ook bij de verkoper na.

Als je een paard koopt dat al een koliekoperatie heeft gehad vanwege een ernstige bloedworminfectie of een paard een eerdere peesblessure heeft gehad (wat altijd op een echo terug te zien is) en je wilt dat dier verzekeren. Als het dier überhaupt al opgenomen wordt door de verzekering, zullen koliekproblemen uitgesloten en zullen peesproblemen aan dat been of herleidbaar naar overbelasting door die eerdere peesblessure ook uitgesloten zijn. Dat is niet voor niets, dat is omdat het een extra risico is. Verzwijg je het bij opname door de verzekering (al dan niet omdat je het zelf niet wist) en je paard moet voor een nieuwe koliekoperatie en ze zien op de operatietafel dat het dier al eerder geopereerd is, dan kun je denk ik fluiten naar je centen voor vergoeding van de operatie of als je dier komt te overlijden. Dus ja ik wil dat soort dingen weten en ja ik vind dat de verkoper verplicht is dit te melden.

Ik meld ook altijd aan de verkoper dat ik het dier zal verzekeren en dat de koop pas rond is bij opname door de verzekering zonder uitsluitingen, dus niet direct na de aankoopkeuring, maar pas na acceptatie door de verzekering.

Dergelijke belangrijke informatie als een eerdere koliekoperatie door bloedworminfectie en dat de darmen dus flinke schade hebben opgelopen pas melden nadat de deal is gesloten is echt voor mij een dealbreaker, geen enkele vertrouwen zou ik meer hebben in die verkoper, hij mag zijn paard houden en ga ik ook geen keuringskosten meer aan besteden. Zeker bij een jonkie. Het dier staat nog niet vol in het werk dus je hebt geen idee wat de gevolgen van de operatie gaan zijn op wat je straks kan met het dier. Als het een operatie van 5 jaar geleden is en het dier weer volop in de sport loopt is het nog weer een ander verhaal als nu.

@Marus, wat zuur dat je al meerdere paarden hebt laten keuren en allemaal een negatief aankoopadvies en dat jij de kosten voor je oren krijgt. Ik weet helemaal niet hoe het in de friezen paarden eraan toegaat, die wereld ken ik helemaal niet. Maar om eerlijk te zijn zou ik zelf niet met die voorwaarden akkoord gaan. In de (jonge) springpaarden zijn de paarden vaak al gekeurd inclusief foto's door de verkopende partij, dus weet je eigenlijk voor keuring al wel dat het dier goed is (ik keur over met name omdat de verzekering foto's van minder dan 3 maanden oud vraagt). Zou een dier nog niet gekeurd zijn, dan zou ik daarvoor altijd afspreken, bij negatief aankoopadvies kosten verkoper, maar heb dat dus nog nooit zelf aan de hand gehad, omdat de paarden die ik gekocht heb altijd al gekeurd waren en bij herkeuring er ook fluitend doorheen kwamen.

En ja ik denk dat een geoefend ook al veel kan zien, maar niet alles. Ik koop paarden jong en moet het doen met een rondje los door de bak en inderdaad voelen, duwen, kijken of er gevoeligheden zijn, etc, maar wil toch echt wel ook die foto van de binnenkant. Er zijn gewoon zaken die pas klinisch tot uiting komen op het moment dat een dier echt in het werk komt en daar wil ik dan toch wel uitsluiting over. Je kan niet alles voorkomen, ik denk ook dat het overgrote deel van blessures management is ipv aanleg, maar de aanschaf van een paard gaat over een groot deel van mijn spaarcentjes, dus dan wil ik wel gewoon weten dat ik een dier koop dat in aanleg goed is en geschikt voor het doel dat ik voor ogen heb.

Olikea: Gefeliciteerd! *\o/*

anjali
Berichten: 15151
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-23 10:28

Ik heb maar 1 keer laten keuren en die was goed (voor mij). Maar als een keuringsrapport negatief zou zijn en ik het paard zou laten staan, dan zou ik niets meer aan het rapport hebben en zou ik het gewoon bij het paard laten hoor. Wat moet ik er anders mee?

boemel

Berichten: 8453
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-23 10:33

Oji, wat jij schrijft is precies hoe ik ook denk.
Bij een gereden paard en een oude koliekoperatie kan ik er veel op vertrouwen dat het geen issue is dan bij een jong paard dat nog niets heeft laten zien en dan ook nog eens recent weer opgeknapt is.

boemel

Berichten: 8453
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-23 10:34

anjali schreef:
Ik heb maar 1 keer laten keuren en die was goed (voor mij). Maar als een keuringsrapport negatief zou zijn en ik het paard zou laten staan, dan zou ik niets meer aan het rapport hebben en zou ik het gewoon bij het paard laten hoor. Wat moet ik er anders mee?


Maar in mijn geval zal een aankoopkeuring eigenlijk geen afdoende uitsluitsel geven over eventuele darm schade.