Harmonie in chaos vinden

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pmarena

Berichten: 48138
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-21 09:41

Vooral leuk als je pony op pensioen hebt, die je eigenlijk zelden nog een halster om doet, behalve.....juist ja :=

Dan moet ik madam eerst soort van in een hoekje laten lopen waar ze niet verder kan (hekjes dicht) en dan draait ze nog die dikke batterij naar me toe (niet om te schoppen hoor, maar omdat ze geen zin heeft dat ik bij haar hoofd kom met dat halster :roll: ) en dan moet ik dus via het vragen van haar achtervoetje (wat ze gewoon heel braaf doet) en dan haar voorvoetje, dat halster om doen _O-

En dan is ze gewoon goed in haar hummetje :)

Ayasha
Blogger

Berichten: 57959
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Yoyeux Coeur voorlopig de laatste keer thuis...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-21 11:11

_O-Blij dat ik niet de enige ben die dus regelmatig enige strubbelingen heeft als het gaat om medicatie geven. _O-

Morganlefay

Berichten: 8696
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: Yoyeux Coeur voorlopig de laatste keer thuis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-21 12:00

Ik las ergens iets over hoestsiroop. Wij gingen over op Kruidvat Dennenknop siroop extra sterk en een dopje van dat stinkspul foenegriek.
Geen mopperend paard meer.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57959
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Yoyeux Coeur voorlopig de laatste keer thuis...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-21 12:04

Sam heeft een steen en een siroopding maar dat laatste eet hij goed op door de slobber heen. Het is die steen waarvan hij zich elke keer af vraagt waar hij precies voor gestraft wordt dat dát in zijn bak ligt.

Mer1980

Berichten: 18844
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Yoyeux Coeur voorlopig de laatste keer thuis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-21 15:18

Herkenbaar hoor, naast dat mijn muizen al ontwormd, gedesinfecteerd en uitermate goed doorvoed zijn, kan ik mijn verder super brave merrie ook niet voorzien van een gesprayde staart. Oogzalf gaat dan weer wel. :=

pmarena

Berichten: 48138
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-21 17:20

Oh met sprayen of afspuiten begin ik altijd gewoon (wel even op de minst spannend plek, zoals de benen) want dan is madam het snelste niet meer bang. Beter even een paar seconden / minder dan een half minuutje schrik en dan het besef dat je er niet dood van gaat en het eigenlijk wel meevalt, dan dat je een half uur een bevend / zich bijna losrukkend paard staat te proberen te sussen en nog nergens komt :(:)

Ik hou het halstertouw dan wel zelf in mijn hand zodat ze niet in paniek steeds harder gaat trekken aan het vastzetpunt, want vaak als ze beginnen te trekken en het geeft niet mee, dan blijven ze in de trekstand.

Als de eerste schrik / paniek voorbij is dan zet ik gewoon vast en dealt ze er maar mee.

Mevrouw was voorheen echt panisch voor afspuiten en sprays, nu is het alleen nog als het een hele poos geleden is dat ze even wil vluchten zeg maar. Het is ook echt een scheitebroek hoor.... was altijd wel leuk als ik een zak appels had gehaald bij de appelboer.

Bij aankomst bij de paardjes dan even flink schudden ermee zodat je het goed hard hoort kraken en ritselen O:) Nou dan kwam de Fjord meteen aangelopen (vreten!!!) en Marena stond 3 dorpen verderop, zelfs na jaren hetzelfde riedeltje nog :')

Avalanche

Berichten: 16002
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Yoyeux Coeur voorlopig de laatste keer thuis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-21 17:41

Pffff..... Ik kan echt niet voorspellen hoe ik dat ga doen. Ik ben van de creatieve oplossingen :')

Ayasha
Blogger

Berichten: 57959
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-21 18:03

Pfoeh af spuiten is met Rêve echt een probleem. Af sponsen lukt maar afspuiten... nópe. En het probleem met Rêve is dat ze echt aanvalt als je haar te ver ‘duwt’. :x

Zijn roze halster is helaas nog wat te groot. ;(


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Hij heeft weer een buikje :+:




Vigo dacht echt ‘wtf?!!’
Die ga ik morgen zijn halster opnieuw mogen aan doen want hij heeft het zijne stuk gekregen en nog geen halster training gehad.
Dus vandaag al even gekeken hoe hij reageerde:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Sam en ik hopen dat jullie fijne dagen tegemoet gaan!

Afbeelding

Ter indicatie: wij hebben fruitsap,passoa en pisang gehaald vandaag coor wanneer we thuis komen van de familiale verplichtingen. _O-

Morganlefay

Berichten: 8696
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: Yoyeux Coeur voorlopig de laatste keer thuis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-21 18:22

Zo te zien denkt Vigo er het zijne van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-21 18:48

Ayasha schreef:
Ter indicatie: wij hebben fruitsap,passoa en pisang gehaald vandaag coor wanneer we thuis komen van de familiale verplichtingen. _O-

Sterkte := en lieve Sam <3

pien_2010

Berichten: 43342
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Yoyeux Coeur voorlopig de laatste keer thuis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-21 19:47

Jullie ook hele fijne dagen mensen !

Rocamor

Berichten: 10881
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Yoyeux Coeur voorlopig de laatste keer thuis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-21 21:04

Hele fijne dagen

En ik vind je roze halster geweldig. Jammer dat ik een prachtige rode vos heb...

Ayasha
Blogger

Berichten: 57959
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-21 21:56

Rocamor schreef:
Hele fijne dagen

En ik vind je roze halster geweldig. Jammer dat ik een prachtige rode vos heb...

Vigo is ook een Rooie :D :D


Afbeelding
Gelukkig heb ik mijn broer :+:

Ayasha
Blogger

Berichten: 57959
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Yoyeux Coeur voorlopig de laatste keer thuis...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-21 13:09

Heeft één van jullie ervaring met de stressless gels? Is dat één zakje voor beide neusgaten of één zakje per neusgat?

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-21 14:37

Ik heb ooit wel confidence EQ gebruikt toen ik een pony wou scheren. Ik gebruikte 1 zakje voor beide neusgaten en dat was bij die pony voldoende.
Eerst geprobeerd zonder de gel maar toen ging hij steigeren en achteruit lopen. De gel toegediend even gewacht en toen kon ik probleemloos scheren.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57959
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-21 14:46

Art_Ificious schreef:
Ik heb ooit wel confidence EQ gebruikt toen ik een pony wou scheren. Ik gebruikte 1 zakje voor beide neusgaten en dat was bij die pony voldoende.
Eerst geprobeerd zonder de gel maar toen ging hij steigeren en achteruit lopen. De gel toegediend even gewacht en toen kon ik probleemloos scheren.

Oke. Ja hij krijgt ook pasta en oor proppen in de hoop hem wat rustiger nieuwjaarsnacht door te krijgen. :(:)

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Yoyeux Coeur voorlopig de laatste keer thuis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-21 15:04

OK hopelijk helpt het.

Mijn 2 oudsten zijn geen paniekerige paarden. Maar van mijn draver weet ik het nog niet, dus ik ga nieuwjaarsnacht even bij hen kijken. Ze blijven namelijk wel 24/7 buiten lopen.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57959
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Yoyeux Coeur voorlopig de laatste keer thuis...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-21 15:13

Dit is waarmee ik met nieuwjaar te maken heb:
https://youtu.be/Q1y31ZbHXRg
https://www.facebook.com/650488280/vide ... 162608281/
Heb m op openbaar gezet dus normaal zou ie zichtbaar moeten zijn.
Reeds geprobeerd:
-gewoon los laten in de paddock en laten lopen: Geen optie, hij verongelukt zichzelf
-aan de longe genomen: Hielp enigszins, niet in de zin dat hij kalmeerde maar ik had al wat meer controle betreffende het zichzelf verongelukken.
dit resulteerde er in dat ik na anderhalf uur nog eens 2 uur met hem gestapt heb aan de hand tot 5 uur in de ochtend) alvorens hij enigszins kalm was.
Op stal. Dan krijg je dus bovenstaande. Dan moet ik hem vast pakken en eventueel borstelen. Dan weeft hij niet maar kalmeren doet hij ook niet.

Hannanas
Berichten: 13018
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Yoyeux Coeur voorlopig de laatste keer thuis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-21 15:17

Ach wat zielig. Wanneer gebeurd dit? Bij iedere knal of echt als het savonds lostbarst? En daarna dus uren voordat hij kalmeert rond de ochtend?

Ayasha
Blogger

Berichten: 57959
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-21 15:20

dit is vanaf half twaalf ongeveer als de knallen regelmatiger beginnen te komen tot dat het stopt... dan moet ik nog een uur of twee bij hem blijven en dan kan ik gaan slapen. Vorig jaar dus tot 5 uur bij hem geweest en in de ochtend had hij alsnog een wondje boven zijn oog (Sam is normaal heel voorzichtig tenzij hij dus opgejaagd is) dus ergens na 5 uur heeft hij zich nog eens op genaaid. :\

Mijn man kan overigens niet bij hem in de stal komen want dan wordt hij nog erger. Dus hoewel hij zou willen kan hij me ook niet af lossen na een paar uur.

Hannanas
Berichten: 13018
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-21 15:30

Zielig :(
Ik heb geen ervaring met die neus-gel.
Misschien een topic speciaal met die vraag stellen?
Je zorgt er vast al voor dat ze geen enkele flits kunnen zien, en zo weinig mogelijk knallen. Je zou toch een volledig geluidsisolerend stalgebouw willen hebben :p

Ben zelf altijd wel benieuwd of veel paarden geholpen zouden zijn met wat wiet/thc olie. Makkelijk wat lekkers van te bakken, of door de slobber.. of de olie op het tandvlees. Cbd is daar echt niet voor, daar moet je echt de real deal hebben.

Melvern
Berichten: 4410
Geregistreerd: 14-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-21 15:49

Ach wat sneu! Wat een paniek :(

Ik heb bij mijn super stressige merrie op wedstrijd eens confidence gel gebruikt. Dat werkte geweldig. Zo der moeite de trailer op en heel fijn lopen. Helaas was tijdens het einde het uitgewerkt en kreeg ik haar de trailer niet meer op.

Het wisselt heel erg als ik het hoor. Ik heb een pakje op voorraad liggen voor stressmomenten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-21 15:51

Ik dacht al dat je dit vroeg voor Sam. Arm dier, hij weet echt niet waar hij het zoeken moet, he. :(:)

Ayasha
Blogger

Berichten: 57959
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Yoyeux Coeur voorlopig de laatste keer thuis...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-21 17:12

Ik heb nu voor nieuwjaar 10 pakjes van die confidence gel liggen. Ga even overleggen met de eiegnaar van Vigo of zij miss een pakje of twee wil voor Vigo nieuwjaar door te krijgen. En twee tubes Stressless. :+
Ik hoop dat, gecombineerd met oorproppen dat voldoende is om hem wat kalmer nieuwjaarsnacht door te krijgen. :(:)
Nee, hij weet echt niet waar hij het zoeken moet en niks wat ik doe helpt. Hij is gewoon compleet in paniek en ik zit elke nieuwjaarsnacht haast te huilen naast hem omdat ik zo machteloos sta...

Vandaag Vigo zijn halster aan gedaan. :j Dat ging een stuk simpeler dan de eigenaresse voorspelde. :D Gewoon even slim aanpakken, hem tijd geven voor het "enge" deel (neus door het gat steken :+) en eens dat gebeurt was kon ik verstellen en klooien zoveel ik wilde. Natuurlijk eerst flink beloont met wrijven aan de hals zodat ie wist dat ie een flinke, dappere man geweest was. :j En daarna Joy ook zodat die wist dat hij nog steeds mijn flinke, dappere knappe man is maar dat ik soms zijn vriendje even moet helpen. :(:) Tis eigenlijk een heel fijn paard. Eigenaresse twijfelt over hem, hij maakt snel spanning en stress maar hij vloeit ook heel snel zelf af.

pmarena

Berichten: 48138
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-21 23:08

Is het voor hem niet fijner juist als hij het kan zien, vanaf een afstandje? Of is het knallen heel dichtbij? :(:)

Bij Mareentje werkt het het best als ik haar gewoon zoveel mogelijk vrijheid geef. Dan kan ze zien waar de knallen en flitsen vandaan komen en kan ze zelf een plek zoeken waar ze zich het prettigst voelt. Dat is meestal niet op de paddock maar aan de rand van de wei waar ze alles goed kan overzien :)

Ze geeft eigenlijk niks om eten maar ik zorg er dan wel voor dat overal hooi is: zowel binnen als buiten zodat ze echt goed de vrije keuze heeft waar ze gaat staan eten, een vretend paard maakt zich toch minder druk :(:)