Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DenieesB

Berichten: 479
Geregistreerd: 11-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 10:11

loveslimpie schreef:
opisop_shop schreef:
@plutolover heb je een filmpje?
Dan kunnen we misschien concrete tips geven.

Ik gebruik een dubbelgebroken trens, eigenlijk altijd voor alle paarden.
Hoe reageert ze dan op bijzet ofzo tijdens het longeren?


Daar loopt ze ook tegen te vechten en te trekken...

Ik ben bij de andere ook begonnen met een dubbelgebroken, maar dat werkte helemaal niet dus bij de 4 jarige heb ik een enkelgebroken en dat gaat super. Vandaar dat ik dat nu ook had bij de 5 jarige, ik zal morgen een dubbelgebroken bitje proberen.
Afgezien van het stuur probleem doet ze het echt super, ze is echt heel chill en zet eigenlijk geen pas verkeerd :)


Die van mij had ook echt problemen met het accepteren van het bit en deed hetzelfde. We zijn er nu nog mee bezig maar het is al 1000% verbeterd. Ik kan nu gewoon contactteugel houden tijdens het rijden en insturen.

Bij die van mij is het kwartje gevallen door er naast bezig te zijn. Ik heb het hoofdstel in gedaan en ben naar de bak gelopen. Hier heb ik eerst voor haar gestaan, teugel links naar links halen en zodra zij haar hoofd mee bewoog meteen los en uitgebreid belonen. Ditzelfde voor rechts. Tot het kwartje valt dat met eenzijdige druk je haar hoofd wil bewegen.

Nadat dit lukt zonder 'problemen' naar de volgende stap: bij de schouder staan en de teugels bij de schoft houden alsof je 'er op zit'. Hier opnieuw alleen teugel naar links betekent hoofd naar links, teugel naar rechts betekent hoofd naar rechts. Dit duurde bij die van mij een paar dagen voor ze dit echt snapte. Zodra er ook maar een beetje beweging is naar de juiste kant zonder raar te doen en tegen te trekken echt meteen de teugel los.

Daarna ga je vanuit die positie bij de schouder door de bak stappen. Eerst met helemaal losse teugel, enkel de teugel gebruiken om te sturen. Dan als ze dit echt snapt kun je de teugels wat 'op maat maken' totdat je normale druk hebt en zo kunt rondsturen.

Dan onder het zadel hetzelfde. Eerst losse teugel om enkel te sturen en daarna teugels meer oppakken.

Dit heeft bij mij zo'n 2 weken geduurd maar door de langzame en duidelijke opbouw nu geen problemen meer! Bij de mijne was het dus uiteindelijk echt dat ze het niet goed snapte. Misschien heb je er iets aan?

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 16:23

En anders evt kaptoom waarbij je het bit ook kunt gebruiken en dan inwerken op de neus, maar dan hebben ze ook al lichte druk op het bit.

stitchlover

Berichten: 2606
Geregistreerd: 20-06-07
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 16:43

Ik heb die van mij eerst aan de dubbele longe teugelhulpen en aanleuning geleerd alvorens ik onder het zadel op bit ging sturen. Dat heeft erg goed gewerkt.

Qimm

Berichten: 15162
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 17:47

Als ik erop zit rij ik (nog) niet op bit. Hij hangt er wel in, maar de teugel zit op het bitloze hoofdstel

Afbeelding


Ze reageert goed (remmen en sturen) binnenkort gaat de tweede teugel aan het bit en ga ik de hulpen combineren en dan geleidelijk aan overstappen op 100% bit. Als ik nu eens wat harder door moet komen is er nog geen stress van het bit, maar het bekende gevoel van het halster.

Loran_Nolen
Berichten: 1378
Geregistreerd: 20-10-05
Woonplaats: op een erg fijn plekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 12:07

Hebben jullie nog tips/adviezen hoe ik Nolen door waterplassen heen kan krijgen?

In de paddock, lichtere kleur zand, gaat hij wel ,met aarzeling, doorheen als het moet.

Maar zodra hij de wei in moet, of eruit, en er ligt een plas ervoor dan weigert hij.
Gisteren sprong hij 2meter over de plas heen, en kon ik hem paar uur later er gewoon braaf uithalen (liep hij braaf door de plas heen en rustig achter mij aan).

Vanmorgen ging hij steigeren bij de stalbaas, en dat gedrag wil ik (pertinent) niet.

Ik ga vanmiddag heen en net als afgelopen dagen oefen ik weer door de plassen heen in dr paddock.
en belonen zodra hij het doet.

Maar dan zit ik met struggle weide..

Ik wil overleggen of ik mag oefenen zodra de rest binnen staat om hem de wei in en uit te krijgen door die 'enge' plas heen.

Maar doe ik dat nu, uit veiligheid, met halster of hoofdstel?

Nolen hangt wel enorm aan mij, maar het moet gevaarlijk gaan worden zodra het geregend heeft

stitchlover

Berichten: 2606
Geregistreerd: 20-06-07
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 12:55

Loran schreef:
Hebben jullie nog tips/adviezen hoe ik Nolen door waterplassen heen kan krijgen?

In de paddock, lichtere kleur zand, gaat hij wel ,met aarzeling, doorheen als het moet.

Maar zodra hij de wei in moet, of eruit, en er ligt een plas ervoor dan weigert hij.
Gisteren sprong hij 2meter over de plas heen, en kon ik hem paar uur later er gewoon braaf uithalen (liep hij braaf door de plas heen en rustig achter mij aan).

Vanmorgen ging hij steigeren bij de stalbaas, en dat gedrag wil ik (pertinent) niet.

Ik ga vanmiddag heen en net als afgelopen dagen oefen ik weer door de plassen heen in dr paddock.
en belonen zodra hij het doet.

Maar dan zit ik met struggle weide..

Ik wil overleggen of ik mag oefenen zodra de rest binnen staat om hem de wei in en uit te krijgen door die 'enge' plas heen.

Maar doe ik dat nu, uit veiligheid, met halster of hoofdstel?

Nolen hangt wel enorm aan mij, maar het moet gevaarlijk gaan worden zodra het geregend heeft


Loopt hij niet gemakkelijk achter een paard aan wat het makkelijk doet?
Voor de zekerheid zou ik een longeerlijn aan je (touw)halster doen. Regenlaarzen aan en belonen als hij zich gedraagt.

Loran_Nolen
Berichten: 1378
Geregistreerd: 20-10-05
Woonplaats: op een erg fijn plekje

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 13:43

nee helaas loopt hij niet achter de andere 2 aan .
dit 'probleem' zou ik graag oplossen ivm in de toekomst wedstrijden enz

stitchlover

Berichten: 2606
Geregistreerd: 20-06-07
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 13:56

Loran schreef:
nee helaas loopt hij niet achter de andere 2 aan .
dit 'probleem' zou ik graag oplossen ivm in de toekomst wedstrijden enz


Mijn jonkie wilde eerst ook absoluut niet door plassen. Met hem heb ik geoefend door er een onderzoeksspelletje van te maken. Met wat druk onder het zadel of aan de hand was het namelijk niet zomaar op te lossen.

Ik heb hem sowieso geleerd spannende dingen aan te raken met zijn neus. Zo heb ik hem eerst over een plastic zeil leren lopen. Aangezien hij de plas eng vond hebben we ook die uitgebreid onderzocht en net zoals met het plastic zeil voetje voor voetje een beloning gegeven, zodat hij een positieve associatie had met door water lopen.

Inmiddels is het de grootste waterrat die er is :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 15:32

@ Loveslimpie: misschien lees ik er over heen maar is het gebit al eens gecontroleerd? kan best dat hij last heeft van zijn gebit en met druk in de mond dit pijn doet. Ik heb met Lady eerst 3 maanden grondwerk gedaan met bit in voordat ik er op stapte. In het begin vocht ze er ook tegen maar na een aantal keren accepteerde ze het bit meteen. Heb hier dus geen ervaring mee. Ik rijd haar met een dubbelgebroken watertrens.

@ Loran: Lady wilde eerst ook niet door water. Hier heeft het geholpen om er zelf vooral niet teveel aandacht aan te besteden. Zelf doen alsof het de normaalste zaak van de wereld is. Bleef ze staan omdat het eng was dan bleef ik ook rustig staan wachten zodat ze even kon kijken en ruiken. Op het moment dat ik zag dat ze het niet meer spannend vond liep ik rustig weer verder en gek genoeg volgde ze steeds.

@ _Activeme: jullie gaan goed zo te zien! supertof dat jullie binnenkort wedstrijd gaat starten! Dat staat voor mij ook op de planning maar dan pas voor volgend jaar gezien bij Lady de galop nog niet bevestigd is.

Hier gaat het z'n gangetje. Nog steeds hard bezig om Lady op gewicht te laten komen. Deze week weer even de dierenarts bellen voor weer een ontworming tegen de bloedwormen en 3 weken later moeten we Equest geven. Ik hoop dat ik er dan eindelijk vanaf ben want hier word je niet vrolijk van -O-

Het rijden gaat met mijn voet iedere keer beter. Stappen en draven gaat nu bijna helemaal pijnloos. Normaal is Lady altijd superbraaf met rijden maar afgelopen zaterdag had ze echt het karakter van een 4 jarige. Er stond een nieuwe grasmaaier in de hoek van de bak die nu gebruikt gaat worden om de bak te slepen. Die was natuurlijk doooodeng. Daarnaast waren ze ook nog eens buiten naast de binnenbak bezig met containers leeghalen dus dat maakte ook vrij veel geluid en was eng!!! én volgens mij zit haar laatste hengstigheid er aan te komen. Conclusie, de helft van de bak wilde ze al niet lopen omdat het eng was en de andere helft van de bak was ik bezig om haar weer terug ontspannen te laten lopen :Y) Uiteindelijk heeft ze een aantal rondjes lekker ontspannen door de bak gelopen maar dat heeft wel bijna een half uur nodig gehad }:0

_activeme

Berichten: 1138
Geregistreerd: 07-06-10
Woonplaats: Velp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 09:39

Alano vind water in een andere omgeving eng. Maar als er een plas op stal ligt of iets gaat hij er wel doorheen. Onze eerste lange bosrit moest hij alleen door een plas maar dat wilde hij niet. Later achter koets aan wel. Gewoon een kwestie van veel doen en vooral niet dwingen. Laat Loran eerst maar eens op onderzoek uitgaan. Komt vanzelf wel goed.

Wat fijn Laura dat het steeds beter gaat. Achja zo maak je nog eens wat mee hihi.

-----

Wij zijn afgelopen maandag alleen het bos in geweest. Alano was mega braaf maar had een behoorlijke tempo. Filmen en rijden was dus moeizaam vooral in draf :'). We zijn een klein uurtje weggeweest. Dit ga ik steeds verder uitbreiden.

DenieesB

Berichten: 479
Geregistreerd: 11-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 14:54

1 tip die ik in elk geval wil meegeven @Loran is om juist niet met een longeerlijn te werken! Liefst met een leadrope (zijn zo'n 4 meter) maar die zijn steviger dan een longeerlijn. Mocht het om welke reden dan ook uit de hand lopen en je paard gaat er vandoor, snijdt een longeerlijn door je handen en draait hij daarna om de benen met eventueel gevaarlijke valpartijen als gevolg. Helaas ervaring mee toen ik nog jong en onbezonnen met mijn jonkie naar buiten ging destijds zo'n 15 jaar terug, met dus een longeerlijn.

Touwhalster zou ik in dit geval aanraden in plaats van gewoon halster, kom je veel makkelijker door en ben je duidelijker. Hoofdstel zou ik in dit geval niet doen omdat dit vaak bij jonge paarden verwarrend kan zijn, maar dit ligt natuurlijk compleet aan wat ze gewend zijn.

Hier gelukkig geen problemen vooralsnog met water! Heel blij mee, want het plan is om haar als eventingpaard te gebruiken. Na mijn verhuizing hebben wij enkel een buitenbak, en die was door de afgelopen buien eerder een zwembak :Y)


Afbeelding

Afbeelding


Eerstvolgende keer dat ik er op ga is zaterdag, dan zijn we op onze trainingsweek. Heeeel benieuwd wat we allemaal gaan leren, echt zin in!
Ik heb dan zaterdag, zondag en dinsdag les *\o/*

@_activeme Wat gaaf alleen op pad! Ik kan ook echt niet wachten om mooie ritjes te maken. Ik heb sinds kort lekker een eigen trailer dus dan kunnen we hopelijk de mooie gebieden opzoeken :D

_activeme

Berichten: 1138
Geregistreerd: 07-06-10
Woonplaats: Velp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 08:52

@DenieesB leuk zo door het water. Gelijk een mooie oefening. Ja het is gewoon een kwestie van doen en proberen. Waar sta jij met je paard?

-----

Wat was het gisteren lekker weer. Ik ben weer lekker mee geweest met de rest van stal. Die gaan elke zondag koetsen (als het weer mee zit). Dit is voor Alano nu de 2e keer. Ik merk aan hem hoe vaker hij mee gaat hoe zekerder hij wordt en hij minder bang wordt voor alles. Mocht er iemand in de buurt van Arnhem staan/komen lijkt het me leuk om een keer samen te gaan :j.



Afgelopen zaterdag ook met het veulen naar de keuring geweest. Ze heeft een mooie 2e premie gehad. Dit hadden wij niet verwacht. Ze is heel erg mensgericht en zocht ons echt op ipv mee rennen met moeders :'). Ze heeft zich wel laten zien zoals ze in het echt is. Zo'n leuk ding helemaal verliefd <3.


opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 15:45

Gefeliciteerd met de premie!

Jullie buitenbak is ook erg nat zeg!
Maar zo te zien blijft de bodem wel goed, dan is het niet zo erg.

Hier heeft M een week niet onder het zadel gelopen ivm bezoek van de fysio en moet dan weer erg inkomen.
Ruiter rijdt hem nu een week of vier en hij zei al, hij maakt zich helemaal rond. Als ik hem nu aan de voorkant gewoon maar loslaat dan gaat hij echt bokken.
Het is een lief paard maar hij blijft wel uit ondeugendheid steeds dingen zoeken om te doen.
Nieuw dingetje van hem is bijvoorbeeld dat hij zijn kaak vast zet waardoor het een heel stuk lastiger stuurt :7
Echt, hier zit ik voorlopig nog niet op :=

Loran_Nolen
Berichten: 1378
Geregistreerd: 20-10-05
Woonplaats: op een erg fijn plekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 19:50

opisop_shop schreef:
Gefeliciteerd met de premie!

Jullie buitenbak is ook erg nat zeg!
Maar zo te zien blijft de bodem wel goed, dan is het niet zo erg.

Hier heeft M een week niet onder het zadel gelopen ivm bezoek van de fysio en moet dan weer erg inkomen.
Ruiter rijdt hem nu een week of vier en hij zei al, hij maakt zich helemaal rond. Als ik hem nu aan de voorkant gewoon maar loslaat dan gaat hij echt bokken.
Het is een lief paard maar hij blijft wel uit ondeugendheid steeds dingen zoeken om te doen.
Nieuw dingetje van hem is bijvoorbeeld dat hij zijn kaak vast zet waardoor het een heel stuk lastiger stuurt :7
Echt, hier zit ik voorlopig nog niet op :=


He dat is wel vervelend dat M zich echt oprolt.
Dat is mijn angst altijd al geweest, een paard dat zo een bok (kan) inzet(ten).
Heeft hij ook een idee hoe dit op te lossen zal zijn tzt?

Loran_Nolen
Berichten: 1378
Geregistreerd: 20-10-05
Woonplaats: op een erg fijn plekje

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 20:00

@activeme, wat een knap veulen!
En zie op insta ook veel vorderingen met o.a. naar buiten met de koets enz.

@denieesB, hoe is je trainingsweek gegaan/bevallen?

Hoe is het met de rest?

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 07:08

Nog geen idee, we hopen dat het een kwestie van tijd is. Hij rijdt hem er zelf steeds goed doorheen, op den duur laat hij zich wel fijn rijden. Maar hij loopt nog steeds eerst een kwartier aan de longe, en de eerste 5 a 10 minuten onder het zadel is het wel aanpoten.
Hij rijdt hem ongeveer 20 minuten.
We proberen het ook met wat afwisseling, gister een soort in-uitje van drie caveletti's. Dat deed hij braaf ( blijft een springruiter hè haha). Maar ook daarbij had hij aan het begin zoiets van ik weet niet wat hij doet als ik er een sprongetje van maak.
Voor het oog loopt hij wel oké, omdat de ruiter hem er zo goed bij houdt.

_activeme

Berichten: 1138
Geregistreerd: 07-06-10
Woonplaats: Velp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 10:21

@opisop_shop jeetje zeg. M is wel een boef :'). Hoop dat er snel verbetering in komt en dat je lekker aan de slag kan met M.

@Loran_Nolen we kunnen steeds meer. Ik wil hem zo breed mogelijk opleiden. Ook zodat het niet te saai wordt voor hem. Mee gaan naar het bos vind hij mega leuk. Hij is hier en dan nog wat onzeker. Maar hoe vaker we mee gaan hoe beter dat wordt.

Qimm

Berichten: 15162
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 15:41

Jaaaa wij hebben voor het eerst gedraafd :D gewoon lekker op het landweggetje bij ons achteruit, achter mijn man aan hihi.
Sorry, vet blij om.

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 20:50

Ahhhh wat fijn!

loveslimpie

Berichten: 1725
Geregistreerd: 06-04-10
Woonplaats: Eindhoven

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 21:08

Heerlijk Qimm!

Jullie hebben me laatst het laatste duwtje gegeven om bitloos te proberen, dus inmiddels heb ik al 3 keer met touw halster gereden en dat gaat echt super. Ze is inmiddels redelijk stuurbaar.

Ook nu een paar keer met de lampen gereden en daar geeft ze niks om, echt fijn.
Ik vind dat ze echt ontwikkelt tot een heel fijn paard wat niet snel onder de indruk is van haar omgeving.

Qimm

Berichten: 15162
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 21:14

Oh wat fijn dat dat goed werkt voor jullie! Heerlijk ook dat ze zo braaf is. Die van mij loopt dus alleen maar als er iemand bij is om op te steunen :')



Lachen voor de foto zat er niet helemaal in, maar ik ben blij :D
(Mijn man wil best een foto maken, maar verstand van een 'goede paarden foto' heeft hij helaas niet :') )

Fillis
Berichten: 456
Geregistreerd: 26-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 10:25

Poeh, jeetje lang geleden dat ik hier heb gereageerd.Wegens drukte een tijdje afwezig geweest van bokt. Heb het topic wel weer helemaal bijgelezen inmiddels maar het is teveel om op iedereen te reageren. Zo uit m'n hoofd lijken Alano en die leukerd van bokker Qimm het heel goed te doen?

Wou nog wel even inhaken op @opisop-shop: dit komt wellicht iets botter/directer over dan ik het bedoel, maar weet je zeker dat dit goed blijft gaan? Ik vraag dit niet om l*llig te zijn, maar bij mij op stal zijn er in de afgelopen maand al 3 met de ambu afgevoerd na vergelijkbare verhalen... bij "opbollen" en "kaak vastzetten" gaan bij mij alle alarmbellen rinkelen! Vanuit mijn perspectief klinkt het namelijk alsof M het allemaal nog heel erg spannend vindt en niet goed weet hoe hij die spanning los moet laten/wat precies de bedoeling is. Misschien is het een idee om een stapje terug te doen en kijken of/waar in het proces die spanning op gaat bouwen? Qua leesvoer zou ik Rachaël Draaisma's Kalmerende Signalen aanraden (voor iedereen overigens, echt een goed boek). Nogmaals, ik bedoel het 100% niet vervelend, ik probeer alleen mee te denken :o

----

Bij mij gaat het inmiddels goed. Na een paar maand bijna niks gedaan te hebben wegens een enorm stressvolle periode op het werk heb ik de plannen omgegooid en besloten er toch op te gaan zitten en niet te wachten tot volgend jaar. Wel doe ik het super rustig aan. Ben nu kalmpjes bezig met ruitermak maken, en een klein beetje stuur erop te zetten. In het najaar krijgt hij altijd APK (tandarts, osteopaat). Tandarts is net geweest, ik wacht nu op de osteopaat. Zij had het heel druk dus komt halfweg november pas. Aan de hand van wat er uit die behandeling komt ga ik de zadelmaker bellen voor een eerste zadeltje.

Hij doet het enorm braaf, maar hij is wel echt super puppy nog. Heel wiebelig. Wat wel leuk is, is dat je merkt dat hij zoekende is hoe je goed te dragen. Zolang je een lange lijn rechtdoor stapt merk je al dat hij zijn rug begint te gebruiken en niet zo gaat doorhangen als op de foto's. Zeker d.m.v. clickertraining gaat het heel snel eigenlijk, ik moet hem echt in bescherming nemen want hij biedt alles iets te makkelijk aan eigenlijk :)


Afbeelding

Afbeelding

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 14:18

Het is echt een leukerd Fillis, fijn dat het goed gaat. Leuk ook die baard haha!

Fijn dat je mee wilt denken juist, dank je wel.
De ruiter ziet er zelf niet zo'n probleem in. Die valt er ook niet af.
Hij bokt bij hem ook niet, maar hij voelt duidelijk momenten dat als je hem niet goed door pakt, hij dit best wel eens zou kunnen gaan doen.
Ik vind het moeilijk te beschrijven, omdat hij op veel stukken ook wel prima loopt wat dat betreft en ik het zelf niet heb gevoeld.
Zal eens kijken of ik wat filmpjes kan plaatsen voor een duidelijker beeld voor jullie.

Echt angst of spanning zal het niet zijn bij M, ik ben er alleen nog niet uit wat dan wel, de ruiter vermoedt karakter.
Hij heeft bij meer dingen wat ongewenst gedrag. Zo misdroeg hij zich de eerste keer bij de hoefsmid zodanig dat ik hem sindsdien sedeer. Dat zijn we aan het afbouwen en gaat steeds beter.
Ik heb twee keer gehad dat hij mij beet bij poetsen of hoeven krabben, waarbij daarna bleek dat het hem zeer deed.
Het is dus sowieso een paard met een duidelijke mening, maar zonder direct aanwijsbare reden ( hij komt rechtstreeks van de fokker dus verleden is bekend).

Een filmpje aan elkaar geplakt van deze week. Het was donker en vies weer buiten en ik heb het nog weer aan elkaar geplakt enz dus let niet op de kwaliteit. Zal dit weekend eens kijken voor wat beter materiaal. Dit was op een moment dat hij wel oke liep, zal ook eens zoeken naar beelden waarop je minder goede stukken ziet.


Nobel01
Berichten: 1863
Geregistreerd: 18-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 17:00

@
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 01-08-23 21:15, in het totaal 1 keer bewerkt

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 11:01

Ruiter was er niet vanmorgen, had zich verslapen. Ben ik er zelf na het longeren maar even opgestapt :+ :D
Filmpje volgt *\o/*