[VOLG] Mijn pony droom in Zweden

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pien_2010

Berichten: 43333
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: [VOLG] Mijn pony droom in Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 07:31

Ben ik de 3nige waarbij de link het niet doet?

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-21 09:07

Pauline schreef:
Ooooh wat leuk, ik volg!


Super leuk! *\o/*


pien_2010 schreef:
Ben ik de 3nige waarbij de link het niet doet?


Het is een reel op Instagram (mijn tweede ooit, dus stelt niet zo veel voor := ), het staat op mijn paarden insta en is een openbaar profiel dus zou je moeten kunnen zien ook zonder Instagram dacht ik? Maar weet ik niet 100% zeker.

Kan je deze wel zien?
https://www.instagram.com/reel/CTJ3KwHK ... =copy_link

Anders kan ik even kijken of ik m naar YouTube kan uploaden. Ben niet zo'n wonder met Instagram. _O-

pien_2010

Berichten: 43333
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 09:25

*\o/* wat lief en leuk filmpje. Ik zie hem heel goed nu.

Nerootje

Berichten: 2172
Geregistreerd: 29-07-03

Re: [VOLG] Mijn pony droom in Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 14:00

Jeetje wat zijn ze knap zeg!!

Cheyenne0252

Berichten: 271
Geregistreerd: 02-06-11

Re: [VOLG] Mijn pony droom in Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 14:08

Wat leuk, ik volg ook!

La_Lune

Berichten: 427
Geregistreerd: 07-01-18

Re: [VOLG] Mijn pony droom in Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 16:04

Knappe paardjes! Ik kom ook volgen :)

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-21 21:11

Wat leuk zoveel volgers al! *\o/*


pien_2010 schreef:
*\o/* wat lief en leuk filmpje. Ik zie hem heel goed nu.


Gelukkig! Vond ook beide filmpjes leuk. <3


Nerootje schreef:
Jeetje wat zijn ze knap zeg!!


Kan niet anders dan heel erg met je eens zijn! :))


Cheyenne0252 schreef:
Wat leuk, ik volg ook!


La_Lune schreef:
Knappe paardjes! Ik kom ook volgen :)



Super leuk en gezellig dat jullie ook mee komen volgen! *\o/*



Vanochtend gingen ze iets later naar buiten, letterlijk Skyfall en erg harde wind, vandaag alleen al 35mm regen gevallen en alles was al drijfnat van de non stop regen afgelopen weken. Dus even gewacht tot het iets beter weer werd, klein beetje minder regen dus. Toen ik daarna terug kwam op stal, lag kleine baby Finn vast in zijn stal. ;(

Heeft ie een grote box (nu nog) voor zichzelf, gaat ie alsnog in het hoekje onder de waterbak en voerbak liggen... Gelukkig zag je zodra ik de stal in kwam dat hij meteen rustig werd, hij was echt heel erg bang. :knuffel:

Gelukkig is hij ook nog niet zo zwaar, dus kon hem zelf in één keer makkelijk omtrekken en toen wilde hij alleen maar heeeeeeel erg veel troost knuffels en kusjes. <3

Wel mooi om te zien hoeveel vertrouwen hij al heeft, ondanks dat hij hier nog geen 2 weken is.


Afbeelding
Eerste keer vond hij de handdoek ook nog dood eng. :knuffel:

pien_2010

Berichten: 43333
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: [VOLG] Mijn pony droom in Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 21:47

Jeetje wat een schrik. De kleine is opgelucht en blij met je.

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-21 17:15

Vandaag was het ontworm tijd. In het begin was dat met Libby en Odie best een gevecht, het lukte wel maar niet vanzelf zeg maar. :+

Dus ben ik mee gaan trainen met positieve bekrachtiging. Dit heb ik met Milo ook van begin af aan gedaan en met Finn sinds een week een beetje (wil nog niet te veel van hem vragen nu, maar ontwormen is bij die kleintjes wel belangrijk natuurlijk).

Maar vandaag in nog geen minuut alle 4 gedaan! Zonder ruzie, zonder dwang, zelfs zonder halsters of iets, helemaal uit vrije wil. <3

Ze raken eerst met hun neus de spuit aan (dat is mijn "start knop" voor ze, dat betekend dat ze er klaar voor zijn en ik mag beginnen, zo werk ik ook met benen afspoelen, vliegen spray, etc. Zo hebben we ook een "stop knop" en dan stop ik ook echt totdat ze weer de "start knop" gebruiken, zo hebben ze zelf de controle waardoor ze eigenlijk alles juist veel makkelijker doen/toe laten), daarna pakken ze gewoon zelf de spuit in hun mond, ik spuit de pasta in hun mond (in stapjes van 3 bij de merries en stapjes van 2 bij de hengstjes, dus tussen door wat lekkers, spuit aanraken met de neus en opnieuw spuit in hun mond, de rest erin en klaar), daarna krijgen ze nog een schepje muesli met wortels en banaan om de vieze smaak weg te werken.

Milo hoefde de brokjes tussendoor niet eens, die zei letterlijk, geef eerst de rest maar, dan krijg ik daarna iets wat veel lekkerder is. _O-
Wel blij mee, want vorige week heeft hij een week lang metacam gehad en ondanks dat hij het heel goed deed, vond hij de metacam verschrikkelijk vies. Nog geen week later pakt ie dus gewoon weer de spuit met viezigheid erin. Kan wel zeggen dat ik heel trots ben op mijn kleine vriendje! <3


Verder net in de wei even snel Finn gemeten, hij zou dan 1,30m zijn. :wow:
Dan zou hij echt groot worden haha. Straks op stal op het beton nog maar een keer goed meten. En dan Milo ook maar even goed meten.

Morgen ochtend mogen ze met zijn tweeën samen lekker in de grote weide spelen, hopelijk kloppen de weersvoorspelling en schijnt de zon even en kan ik van allebei foto's maken! Van Finn heb ik ook nog niet zo veel foto's.

Had nog een paar leuke telefoon foto's, maar krijg ze niet in de bokt upload. -O-

La_Lune

Berichten: 427
Geregistreerd: 07-01-18

Re: [VOLG] Mijn pony droom in Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 17:29

Wat handig van de stop en start knop! Zou je daar een keer meer uitleg over kunnen geven?

pien_2010

Berichten: 43333
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: [VOLG] Mijn pony droom in Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 17:43

Leuk je verhaal om te lezen. Ik heb er nooit zo bij nagedacht eerlijk gezegd. Ze namen het altijd gelijk (zonder halster) en dan stukje appel erin en klaar. Paar seconde voor 2 paarden. Diegene die vooraan stond deed ik eerst en de ander stond er gewoon op te kijken en ging daarna.
Ik vind het mooi beschreven en leuk om de verschillen te lezen.
Ik geloof niet dat ze het erg vonden.

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-21 22:31

pien_2010 schreef:
Leuk je verhaal om te lezen. Ik heb er nooit zo bij nagedacht eerlijk gezegd. Ze namen het altijd gelijk (zonder halster) en dan stukje appel erin en klaar. Paar seconde voor 2 paarden. Diegene die vooraan stond deed ik eerst en de ander stond er gewoon op te kijken en ging daarna.
Ik vind het mooi beschreven en leuk om de verschillen te lezen.
Ik geloof niet dat ze het erg vonden.


Ja gelukkig zijn er inderdaad ook best wat paarden die het niet zo erg vinden. :D


La_Lune schreef:
Wat handig van de stop en start knop! Zou je daar een keer meer uitleg over kunnen geven?


Jazeker. :D
Ik vind het zelf echt super interessant en het werkt hier ook echt heel erg fijn!

De start knop is eigenlijk altijd wel makkelijk aan te leren. Als aller eerste (of eigenlijk als tweede, eerste stap is beginnen met clickeren) begin ik met target training, oftewel met de neus iets aan raken. Ik heb een bamboe stok met een tennisbal erop, die moeten ze aanraken (mijn commando is "touch!", maar je kan alles gebruiken, als het maar consequent is en niet te veel op andere dingen lijkt) en dan click ik. Uiteindelijk kan je de stok met bal paar meter verderop zetten, waar ze dan naar toe gaan om aan te raken. Aanraken is een click = altijd een beloning (heel erg belangrijk dat je na een click ook echt altijd een beloning geeft, want je hebt de afspraak gemaakt dat ze dan een beloning krijgen. Geef je geen beloning, verbreek je de afspraak en gaan ze uiteindelijk minder waarde hechten aan de click. Er zijn mensen die de click zelf als beloning gaan gebruiken en de daadwerkelijke beloning uit gaan stellen, maar de click is geen bekrachtiger en je maakt het onvoorspelbaar en onbetrouwbaar voor het paard). Soort beloning is afhankelijk van het paard, veulens vinden kriebels vaak nog een hele sterke bekrachtiger. Volwassen paarden werkt meestal voer als sterkste bekrachtiger. Het paard bepaald de beloning.

Bijvoorbeeld met benen afspoelen (of later helemaal afspoelen), leer ik ze eerst het spuit ding aan te raken (meestal gebruik ik dan "klaar voor?"). Verder nog niets, als ze die aanraken click ik. Later raken ze de slang aan en spuit ik water (van het paard vandaan), zodra ze daar mee oké zijn. Spuit ik voor het paard zodra ze het aangeraakt hebben. En zo steeds iets langer spuiten en steeds iets dichterbij het paard. Sommige paarden gaat het veel sneller dan bij andere. Maar ik zorg altijd voor dat ze nooit in de stress schieten, zodra ze stressen of bang zijn, leren ze niet meer en zijn ze hun eigen gevoel van controle kwijt. Op deze manier hebben ze heel snel de start knop door (aanraken = oké dat er water komt) en gaan ze zelf controle hebben, maar water betekend ook een click = beloning.

Stop knop is iets lastiger om concreet te krijgen in het begin.

Met de benen afspoelen gebruik ik vaak als stop knop als ze zich weg draaien of weg willen lopen. Maar eigenlijk doen ze dat maar heel zelden als je niet te snel gaat voor dat betreffende paard (sommige paarden kan je al in 2x helemaal afspuiten, sommige hebben veel meer tijd nodig). Meeste reageren natuurlijk wel als het water de eerste keer de benen raakt, maar meestal is dat maar 1 of 2x.

Belangrijkste is heel erg goed kijken naar het paard, als je ziet dat het paard stress krijgt, ben je eigenlijk al te snel gegaan of zijn de stappen te groot geweest.

In een later stadium kan je stop knop concreter maken, bijvoorbeeld je arm aanraken met de neus, betekent dat het even te veel wordt. Maar daarvoor moeten ze al heel veel gevoel van controle hebben, dat ze zover bewust kunnen gaan en blijven denken ondanks dat ze stress krijgen of bang worden. Maar er komt een punt dat ze dat kunnen!

Mijn jongste merrie heeft zelf een knop stop bedacht (dat is uiteraard ook meer dan prima), als ze haar hoofd omhoog doet wordt het haar te veel en dat is dus haar stop teken. Dan stop ik ook altijd, met waar ik dan ook mee bezig ben. Zodra ze weer ontspant gebruikt ze zelf de start knop weer en kunnen we verder gaan met waar we mee bezig waren.


Maar op deze manier werk ik dus heel veel, ook met de veulens en je leert ze zo eigenlijk ook heel snel goed kennen. Met de hoefsmid met Finn de laatste keer, zag ik dus te laat dat het hem te veel werd (en hij daardoor "explodeerde", door weg te springen. Als ik beter opgelet had en zijn tekenen beter had gekend, had ik dit kunnen voorkomen). Maar het is voor mij natuurlijk ook een leerweg, net zo goed als het dat voor de paarden is (maar paarden zijn enorm vergevingsgezind en is fouten maken of iets missen niet direct een heel groot probleem, net zo goed dat ook geen probleem mag zijn als het paard een keer een "fout" maakt), en ik hem nog geen 2 weken ken. Hij is niet zo heel erg uitgesproken in hoe hij zich op dat moment voelt (signalen zijn veel kleiner en subtieler. Milo is bijvoorbeeld juist heel uitgesproken en durft ook heel goed te laten zien hoe hij zich op dat moment voelt), maar het wordt al steeds meer en duidelijker en hij durft ook steeds meer te tonen hoe hij zich op momenten voelt.


Nog een goed voorbeeld van de start knop is met in sprayen met vliegen spray. Al begin ik eerst met een fles met alleen water (zonder geur dus, dat kan voor paarden ook heftig zijn omdat ze heel erg goed ruiken, veel beter dan wij).
Eerst de fles aanraken (= click), daarna fles aanraken en 1x van het paard af spuiten in de lucht. Daarna steeds dichter bij het paard en uiteindelijk op het paard (eerste keer doe ik altijd op de schouder, dat kunnen ze goed zien en is voor jezelf veilig stel dat ze wel weg springen). Aanraken is 1x spuiten in het begin. Uiteindelijk kan je dat verlengen, aanraken is 2x spuiten, enz. Mijn uiteindelijke doel is met 1x de fles aanraken 1 hele zijde te doen.

Als ze oké zijn dat ik op het paard spuit, pak ik de echte vliegen spray en begin ik weer even opnieuw. Meestal kan ik ze op deze manier binnen een week los in de weide volledig in sprayen zonder 1 seconde stress, angst of iets. :D

Maar belangrijkste is eigenlijk nog doordat ze zelf zo veel controle hebben, ze eigenlijk veel sneller oké zijn met dingen. Omdat ze weten dat als het echt te veel wordt voor ze, ze het zelf ook kunnen stoppen en het dan dus ook daadwerkelijk stopt (als je dan alsnog doorgaat of even denkt, "kom dat kan nog wel even". Raak je dat vertrouwen van het paard kwijt en zullen ze juist veel minder snel oké zijn met dingen). Uiteindelijk gebruiken ze de stop knop ook steeds minder.

Het is niet onze taak het paard te controleren, maar het paard te leren zichzelf te controleren. :D

Als je nog vragen hebt of iets, stel ze gerust. *\o/*


Tijdje terug was op Facebook een heel gaaf filmpje van iemand die ook de start/stop knop gebruikte bij een schaap. Als ze met de voorbenen op een pallet gaat staan (start knop), kon de eigenaar haar scheren. Als het haar te veel werd, stapte ze van de pallet (stop knop) en stopte ze met scheren. Daarna stapte ze weer op de pallet en kon ze dus weer doorgaan met scheren. Als Facebook weer werkt, zal ik kijken of ik het filmpje terug kan vinden. Was heel erg mooi en tof om te zien!

Dieuwke_
Berichten: 4543
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 22:39

Wat interessant! Leuk om te lezen hoe bewust je met de paarden en hun gevoel om gaat :j

Selente
Berichten: 1863
Geregistreerd: 14-05-09

Re: [VOLG] Mijn pony droom in Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 23:11

Ik blijf het zo waanzinnig gaaf vinden hoe je met de paarden omgaat! Die stop knop vind ik wel een interessante, benieuwd ook of ik dat zelf goed aangeleerd krijg.

Het is zo'n tegenhanger stiekem van de gedachten: pas loslaten als ze ontspannen (bijvoorbeeld bij de voeten optillen). En ik merk dat ik nog heel vaak in deze oude gewoonte val, simpelweg omdat het makkelijk is... Toch streef ik wel naar de mogelijkheid om ze zelf meer te kunnen laten kiezen. :j

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-21 16:58

Ik vind het echt een heerlijke manier van werken en je krijgt ook een hele andere band met de paarden. <3

Soms is het "oude" ook gewoon veel makkelijker hoor. :))

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Ik heb nog veeeeel meer foto's, maar krijg ze er helaas niet op. ;(

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-21 17:19

Afbeelding

Selente
Berichten: 1863
Geregistreerd: 14-05-09

Re: [VOLG] Mijn pony droom in Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 17:26

MEER MEER MEEEEEEEEER :):)

paardje2013
Berichten: 1854
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: .........

Re: [VOLG] Mijn pony droom in Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 17:50

Wauw leuk ik kom ook volgen. Zou je misschien uit willen leggen hoe je de start en stop toepast bij de voetjes op tillen? En wat gebruik je bij de veulens als beloning ?

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6038
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 18:01

wat zijn ze knap!! <3 <3

Wat een bijzondere manier met de start en stop knop maar het klinkt wel echt als een hele fijne manier! :D

pien_2010

Berichten: 43333
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: [VOLG] Mijn pony droom in Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 18:19

Mooie foto's Quir!

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-21 19:53

Even kijken of het nu wel lukt. :D

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Jaa geloof dat het nu werkt! *\o/*

Milo is echt zooo enorm fotogeniek, echt elke foto staat hij er mooi op. _O-
Hij staat ook gewoon altijd stoer te kijken, waar Finn nog regelmatig lekker staat te suffen, doet Milo dat vrijwel niet. :+

Finn zit nu ook even niet zo mooi in zijn vacht en is nog wat schraal, maar komt langzaam aan bij. Eigenlijk moet ik hem filmen, want hij beweegt zo fijn met heel veel lossigheid en souplesse, maar dat zie je op de foto's niet echt terug.

Wel echt één heel erg groot verschil ontdekt. Vandaag stonden ze dus lekker in de grote wei, de wei waar ze van de zomer dag en nacht gewoond hebben. Weides hebben hier alleen veel heuvels, rotsen, enz. Milo vliegt overal met 500km per uur doorheen, geen enkele misstap of iets en hij is echt heel sterk en bodemvast. Finn dacht er achteraan te gaan, maar hij struikelde over echt elke steen, in NL heb je natuurlijk niet zo'n "ruige" weides. :+

Maar hopelijk went het snel en wordt hij snel sterker en bodemvast, in deze wei mogen ze namelijk vanaf nu in gaan wonen. <3

Finn is trouwens 1,30m (en zijn kont nog een stuk hoger), Milo 1,26m dus verschil is niet eens zo groot. Maar Finn ziet er wel echt veel groter uit.

paardje2013 schreef:
Wauw leuk ik kom ook volgen. Zou je misschien uit willen leggen hoe je de start en stop toepast bij de voetjes op tillen? En wat gebruik je bij de veulens als beloning ?


Ga ik vanavond even voor zitten! *\o/*

Bij jonge veulens gebruik ik vooral veel kriebels, even uit zoeken waar ze het lekkerste vinden, maar voor jonge veulens zijn kriebels een hele sterke bekrachtiger! Bij die twee van mij nu, gebruik ik proteïne brokjes (of stukjes wortel). Die zijn gezond, iets groter dan de veulen brokjes en ze vinden ze erg lekker. Ze krijgen er dan 2 of 3 per keer.


XxLiEsJuHhxX schreef:
wat zijn ze knap!! <3 <3

Wat een bijzondere manier met de start en stop knop maar het klinkt wel echt als een hele fijne manier! :D



Dankjewel! <3

Ja inderdaad een hele fijne en vooral ook leuke manier! Je gaat echt anders naar de paarden kijken. Helaas nog niet zo bekend, maar begint wel steeds bekender te worden.


pien_2010 schreef:
Mooie foto's Quir!


Dankjewel Pien! <3

pien_2010

Berichten: 43333
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: [VOLG] Mijn pony droom in Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 19:56

Ze zijn zeer fotogeniek en ik vind het mooie sound ♥ paardjes!

Appeltje_1

Berichten: 2447
Geregistreerd: 20-05-21
Woonplaats: Ergens in de stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 19:58

Ik vind ze beide zo geweldig knap! <3 Ben heel benieuwd hoe ze opgroeien :o

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-21 20:25

Ik ben ook echt heel erg benieuwd hoe ze uitgroeien! Twee totaal verschillende beestjes, maar allebei zijn ze fantastisch. <3

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-21 22:13

paardje2013 schreef:
Wauw leuk ik kom ook volgen. Zou je misschien uit willen leggen hoe je de start en stop toepast bij de voetjes op tillen? En wat gebruik je bij de veulens als beloning ?


Zo, even de tijd. :D

Eigenlijk is het met voetjes misschien wel het makkelijkste om vrij snel de stop knop concreet te krijgen, omdat je in direct contact met het paard bent en zo heel snel spanning kunt voelen. Je voelt het vaak eerder dan dat je het kunt zien. De start knop is daarentegen wat lastiger en die gebruik ik meestal ook iets minder bewust. Start knop in het begin met voetjes is eigenlijk wanneer ze ontspannen zijn, later als ze zelf het voetje optillen als ik zeg "voetje" en het beentje op de kogel aan tik die ik graag wil hebben, ik pak dan ook pas het voetje "vast" als ze het zelf al opgetild hebben. Trek dus geen beentje onder het paard uit en ook niet aan lopen trekken of zo, ze moeten zelf het voetje aanbieden. :D

Oh en belangrijk om eerst altijd te zorgen dat het gewicht goed verdeeld is over 4 benen, zodat ze niet hun balans verliezen als ze een beentje optillen. Worden ze alleen maar onzeker van.

Als eerste leer ik ze dat ik ze overal mag aanraken, ook op de benen. Met gewoon aanraken met een platte hand of borstel mogen ze dan in principe niet het voetje optillen. Als ze dat goed toelaten en het dus veilig is om de beentjes zonder problemen aan te raken, ga ik zachtjes op de kogel tikken met een vinger en zeg ik "voetje".

In het begin is dat als ze het beentje bewegen meer dan voldoende en click ik direct bij de minste beweging. Dat bouw je steeds verder op totdat ze het beentje zelf goed optillen. Ik hou het beentje dan nog niet vast, eerst leren dat ze zelf het beentje op kunnen tillen en later ook zelf omhoog kunnen houden. Plus tussendoor blijven herhalen dat ze met gewoon aanraken met een platte hand of borstel, ze het beentje juist moeten laten staan.

Vaak gebruik ik het commando "voetje" (+ tikken op de kogel van het beentje dat ik graag wil) en met alleen aanraken zeg ik niets. In het begin kunnen ze dat verschil lastig uit elkaar houden, maar consequent en direct belonen als ze het goed doen en negeren als ze niet meteen het goede antwoord geven, doet wonderen. :D

Later hou ik het hoefje "vast", niet echt vast houden, maar meer ondersteunen. Ik hou ze ook nooit vast of tegen als ze gaan hangen of weg trekken, wat ze niet leren, kennen ze niet en wat ze niet kennen, zullen ze niet (tegen je) gebruiken.

Door ze niet strak vast te houden, zullen ze ook niet gaan hangen of het been terug trekken. Ze krijgen ook niet het gevoel dat jij de controle over het been hebt, dus zullen ze die nood ook niet voelen.

Dat ga je steeds verder opbouwen zodat je steeds langer het voetje kunt "vast" houden.

De stop knop in deze is dus eigenlijk heel makkelijk te voelen, zodra je spanning voelt bij het paard, laat je los en begin je opnieuw zodra het paard weer ontspannen is.

Door te belonen wat ze goed doen, gaan ze zoeken naar meer. Foute antwoorden doe je niets mee en negeer je. Sommige paarden moet je actief leren om te rusten, mijn jonge merrie wordt extreem enthousiast en gaat 300 dingen te gelijk doen, proberen, zoeken, enz. Die heb ik dus ook vrij snel geleerd om "op commando" gewoon te nietsen en rustig te staan.

Paarden die al geleerd hebben dat ze kunnen hangen of weg trekken, werkt het in principe hetzelfde mee. Het proces duurt vaak wel iets langer, omdat ze geleerd hebben om weerstand te geven (te gaan hangen of weg te trekken). Echter als je ze niets geeft om op te gaan hangen, kunnen ze ook niet gaan hangen. Als je ze niets geeft om tegen in te trekken, kunnen ze niet weg trekken. Hetzelfde als met rijden, als je ze niets geeft om met het hoofd/mond/bit op te gaan hangen, zullen ze heel simpel ook niet op het bit kúnnen gaan hangen, want er is gewoon niets om op te hangen. Na een tijdje zullen ze dat dus ook niet meer gaan opzoeken.


Maar ik leer de paarden eigenlijk alles met positieve bekrachtiging/clicker training! Van simpele dingen die heel normaal zijn (mee lopen aan het touwtje, poetsen, enz) tot allerlei oefeningen aan de hand en later onder het zadel. Zo kan mijn jongste merrie (7 jaar, dus niet heel jong meer, hahaha) echt van alles. Die kan travers, appuyeren, schouderbinnenwaarts, keertwendingen, zelfs piaffe (al voordat er ooit iemand op gezeten had :)) ) en nog tientallen dingen. Ik leer ze altijd eerst alles vanaf de grond/aan de hand (geen ruiter om rekening mee te hoeven houden en vanaf de grond zie je veel beter of ze het lichaam gebruiken zoals je wil dat ze het gebruiken, daardoor kan je ze beter, makkelijker en sneller "corrigeren" zodat ze het lichaam correct gebruiken) en daarna pak je het ook nog eens zo op onder het zadel.

Ik doe ook wel wat vrijheidsdressuur (meestal wel ook als oefening, maar ook gewoon omdat de paarden het heel leuk vinden), maar vaak heeft clickeren het imago dat het alleen voor vrijheidsdressuur is. Echter kan je ze op deze manier ook gewoon opleiden van de aller eerste basis tot en met de Grand Prix. :D