Wat had je liever veel eerder geweten over paarden?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
emilyslaluna

Berichten: 3811
Geregistreerd: 11-08-11

Wat had je liever veel eerder geweten over paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-20 16:00

Hallo lieve bokkers!

Ik werd laatst extra geconfronteerd over bepaalde paardenzaken, waarbij ik nogmaals werd herinnerd aan allerlei dingen waarvan ik had gewild dat iemand het mij veel eerder had geleerd. En het leek mij op zich een erg interessant onderwerp voor een topic! Want misschien kunnen andere mensen er van leren en zelfs eerder dan dat wij dat konden.

Ik zal wel even beginnen met een aantal zaken :o

1. Ik ben de enige in de familie met interesse voor paarden, dus toen ik begon met paardrijlessen op de manege, was dat mijn enige bron van informatie inwinnen. Op deze manege kwamen de paarden nooit buiten en stonden ze met 2 pony's in 1 stalletje. Ook stonden ze de hele dag met zadel op.
Toen ik een eigen pony kreeg en de mogelijkheid had om te verhuizen naar een pensionstal waar de paarden welgeteld 4 uur buiten kwamen, vond ik het geweldig dat het kon!
Ik had graag eerder geweten dat zelfs 4 uur echt veel te kort is en dat paarden echt zo veel mogelijk buiten moeten staan. Maar destijds was 4 uur al heel speciaal vergeleken met wat ik kende van de manege.
(Inmiddels staat dezelfde pony lekker de hele dag buiten te genieten van haar pensioen <3 )

2. In hetzelfde onderwerp met buiten staan: toen ik mijn tweede paard erbij kreeg, werd ik door de eigenaar van de stal wijs gemaakt dat mijn merrie het verschrikkelijk vond om buiten te staan, want ze rende de wei helemaal kapot. Het was beter om haar 1x per dag 15 min in de stapmolen te doen naast het rijden. Gelukkig kon ik haar overhalen om mijn merrie wel een uur of 2 op de paddock te zetten. Maar ik kan mij tot de dag van vandaag mezelf hier zo hard voor op mijn kop slaan 8)7 ! Ik was zo beïnvloedbaar door de volwassenen daar als meid van 14... :\

3. Ik kwam laatst een erg beschamend topic van mij tegen, die van 8 jaar geleden denk ik. Mijn moeder had destijds een filmpje laten zien over falabella's die dan als "huisdier" werden gehouden en ik vond dat als penny meisje destijds wel heeeel erg leuk := ! Dus vroeg ik op bokt of meer mensen hier ervaring mee hadden. En toen de reacties binnen vlogen over hoe falabella's ook echte paarden zijn die gewoon buiten moeten staan en vriendjes moeten hebben, schoot ik gelijk in de verdediging dat ik het ook niet van plan was :') :') :') . Ik kan me echt niet herinneren dat ik ooit zo erg penny was, maar schijnbaar wel := .
Ik zou dus willen dat ik destijds niet zoiets doms zou hebben gevraagd online :o

Dat was het voor mij. Ik heb vast nog veel meer maar die zal ik dan wel als reactie posten :o

Dus vertel, wat zouden jullie graag veel eerder hebben geleerd?

(Dit topic is een veilige plek, het is niet te bedoeling om commentaar te geven op de vroegere onwetendheid van een ander.)

upendo

Berichten: 22277
Geregistreerd: 19-02-08

Re: Wat had je liever veel eerder geweten over paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 16:06

Dat ik altijd mijn onderbuikgevoel moet volgen als het om mijn paard gaat. Ik ken haar het beste.

Suzanne F.

Berichten: 49214
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 16:09

Dat ze zoveel en zo snel iets kunnen mankeren. En dat je leegloopt op veeartskosten.

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 16:10

Dat het paardenwereldje net zo onverklaarbaar kan zijn als het hele leven!
En dat je niet te veel moet opgeven voor dat paard anders blijft er niemand over dan je paard!

Simbaa
Berichten: 3963
Geregistreerd: 17-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 16:11

Suzanne F. schreef:
Dat ze zoveel en zo snel iets kunnen mankeren. En dat je leegloopt op veeartskosten.


Dit. Die beesten zijn van glas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 16:15

Zoveel dingen waar we 35 jaar geleden nog geen idee van hadden. Over het belang van tandartsen. Dat je de pezen van je paard juist geen plezier doet met bandages etc. Dat soort dingen...

Tegelijkertijd vond ik de paardensport toen wel veel relaxter en minder hysterisch. Geen 30 soorten bitten in de kast, geen hysterische plank vol met supplementen en niet bij ieder dingetje mensen die roepen dat je er meteen een osteo-, homeo- of weetikwatvoorpaat erbij moest halen.

Jenara

Berichten: 1558
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 16:17

Dat paarden zelden of zelfs nooit protest uiten om jou te irriteren of te pesten.
Ik ben ook nog zo opgeleid dat "je daar even door moest rijden", gewoon "een tik given"
etc. in plaats van te gaan zoeken naar de oorzaak van dat protest.
Nu moet ik soms nog "er even door rijden", maar dan heb ik eerst uitgezocht of er fysiek niets aan de hand is, waardoor mijn paard protesteert en weet ik dat ze de gevraagde oefening gewoon nog moeilijk vind en probeer ik haar zo vriendelijk mogelijk te helpen en haar vooral niet te straffen, maar net proberen aanmoedigen.

Boras
Berichten: 9950
Geregistreerd: 21-10-10

Re: Wat had je liever veel eerder geweten over paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 16:28

Dat je ze niet moet vermenselijken en dat hun natuurlijke behoeften bovenaan moeten staan. En dat dat kan botsen met paardensport.

rien10
Berichten: 14672
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 16:32

safina schreef:
Zoveel dingen waar we 35 jaar geleden nog geen idee van hadden. Over het belang van tandartsen. Dat je de pezen van je paard juist geen plezier doet met bandages etc. Dat soort dingen...

Tegelijkertijd vond ik de paardensport toen wel veel relaxter en minder hysterisch. Geen 30 soorten bitten in de kast, geen hysterische plank vol met supplementen en niet bij ieder dingetje mensen die roepen dat je er meteen een osteo-, homeo- of weetikwatvoorpaat erbij moest halen.


En veel hoefkatrol ontsteking met als gevolg naar de slager. En veel dampige paarden met als gevolg naar de slager. Ik kom nooit meer HKA en dampigheid tegen. Over het algemeen worden paarden ouder, en blijven langer fit dan vroeger. Dus zo hysterisch hoeft het niet altijd te zijn.

anjali
Berichten: 15081
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 16:37

kwita schreef:
Dat het paardenwereldje net zo onverklaarbaar kan zijn als het hele leven!
En dat je niet te veel moet opgeven voor dat paard anders blijft er niemand over dan je paard!

Ik geef graag alles op voor mijn paard, en degenen die daarvoor zijn weggegaan of weggebleven,dat is juist goed... Je echt goede vrienden die jou wat gunnen blijven dan over. Het is toch niet mogelijk alles en iedereen het naar de zin te maken.

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Wat had je liever veel eerder geweten over paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 16:50

Dat veel paardenmensen eigenzinnig en betweterig zijn en je daar het beste ver bij vandaan kan blijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 16:52

Dat paarden houden meer tranen is dan lachen.

Phonix
Berichten: 1099
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 16:58

Slmt9 schreef:
Dat veel paardenmensen eigenzinnig en betweterig zijn en je daar het beste ver bij vandaan kan blijven.


Dit!

puppy1128

Berichten: 5010
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 17:00

Dat een paard hebben niet altijd leuk is. Maar wanneer het weer een stuk beter gaat je 3 dubbel kan genieten. :D

Oh en vooral, op elke stalling is er wel wat.
En als je paard niet meer op gras kan/mag, blijft er (in ons geval) helemaal weinig opties over. Vooral het laatste is wel vervelend, zeker als je dan ook nog eens liefst 24/7 hele jaar door buiten wilt laten staan. Er zijn hier zoveel mooie plekjes, maar mijn paard kan op bijna geen van die plekjes staan. Dus moet je kiezen tussen het een of het ander. En dan nog is het de vraag of het voor ons zal werken. -O-

silvericathy

Berichten: 1917
Geregistreerd: 08-09-09
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 17:02

Dat er inderdaad heel veel mensen zijn die het beter weten... Vooral de doelgroep die puur en alleen dressuur rijd in de binnenbak met hun eigen hoog opgeleide paard dat altijd perfect schoon moet zijn en amper op de wei komt.... Hij zou maar uitgeleiden en zijn been breken.

Had zo'n figuur op het werk rondlopen.
Vertelde dat mijn witte pony die 24/7 buiten staat er uitzag als een varken dat heerlijk in de modder gespeeld had.

Nou, dat kon niet hoor.... Een witte pony hoort wit te zijn, dus kon hem maar beter goed wassen voordat hij ziek zou worden van bacteriën in de modder en ik kon hem beter op stal zetten want dan bleef hij mooi wit.

Ook vertelde ik dat hij nu anderhalf jaar oud is en dat ik hem als hij ouder is, een jaar of 4/5 professioneel voor de sulky wil laten beleren...
Nou, dat was toch wel al oud dan...en beter kon ik dat doen als hij drie jaar is, want met drie moest hij aan de slag anders ging hij zich vervelen en daar worden ze alleen maar vervelend van.

Mijn pony's waren ook echt super zielig dat ze altijd alleen maar buiten moeten staan....die van haar ging maximaal een paar uurtjes en stond dan al aan het hek om naar binnen toe te komen. En die keuze hadden mijn pony's niet. En dat vond ze zielig.

Er is een schuilstal maar die van mij stonden het liefst in de volle regen buiten ....whahaha, ja heel zielig.

Ook dat ik een pony heb waar ikzelf nooit op zou kunnen rijden kon ze niet hebben... Paarden zijn om mee te rijden en niet om mee te wandelen, wie gaat er nou wandelen met een pony... Zei ze terwijl ze haar ogen wegdraaide

Brainless

Berichten: 29737
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 17:07

silvericathy schreef:
Dat er inderdaad heel veel mensen zijn die het beter weten... Vooral de doelgroep die puur en alleen dressuur rijd in de binnenbak met hun eigen hoog opgeleide paard dat altijd perfect schoon moet zijn en amper op de wei komt.... Hij zou maar uitgeleiden en zijn been breken.

En (in mijn ogen juist) de doelgroep die vind dat alle paarden 24/7 buiten kunnen staan zonder dekens en extra (kracht) voer enz.

Dat dacht ik nl ook totdat in mijn arabier kreeg... zodra het <15 graden en regenachtig is gaat hij in de regen staan en stopt met eten (en gaat niet meer liggen).
Gaat staan trillen en zijn temperatuur zakt.

Nietsmar
Berichten: 855
Geregistreerd: 30-08-19

Re: Wat had je liever veel eerder geweten over paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 17:11

Dat je paarden helemaal zelf verzorgen echt niet zo leuk is als het lijkt...

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 17:19

safina schreef:
Zoveel dingen waar we 35 jaar geleden nog geen idee van hadden. Over het belang van tandartsen. Dat je de pezen van je paard juist geen plezier doet met bandages etc. Dat soort dingen...

Tegelijkertijd vond ik de paardensport toen wel veel relaxter en minder hysterisch. Geen 30 soorten bitten in de kast, geen hysterische plank vol met supplementen en niet bij ieder dingetje mensen die roepen dat je er meteen een osteo-, homeo- of weetikwatvoorpaat erbij moest halen.

Dit idd!

Wat ben ik blij dat ik 40 jaar geleden aan mijn paardrijjeugd begon en nog niet met de complete hysterie geconfronteerd werd die ik nu regelmatig op dit forum voorbij zie komen.

Ook vind ik dat men nu doorslaat in het 24/7 buiten willen hebben van paarden. Je gedomesticeerde hond zet je doorgaans ook niet 24/7 buiten in zomer en winter. Niets mis met paarden op stal zolang er maar minimaal een dagdeel weidegang geboden wordt, zeker vanaf voorjaar t/m herfst.

monnette1

Berichten: 244
Geregistreerd: 29-08-14
Woonplaats: Deil

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 17:20

Van bovenstaande dingen heb ik gelukkig niet zo veel last van gehad. Ik heb de luxe om m'n paardjes al 21 jaar op m'n eigen manier te houden en gelukkig niet veel blessures... Wat ik wel eerder had willen weten: het nageeflijk rijden heeft niks met druk op de teugel te maken maar met loslaten van rug/bekken en kan je bereiken door oefeningen. Met mijn KWPN-er had ik daar niet zo'n last van. Als ik haar te vroeg "opnam"begon ze te hoesten, dus ik kon haar nooit met druk rijden. Mijn haflinger was een ander verhaal. Ik nam les en probeerde van alles, maar ze bleef altijd stug in haar mond. Pas de laatste 2 jaar ben ik erachter , door allerlei filmpjes ( atletische rijkunst, academische rijkunst enz.) en lezen hoe ik dit op een manier zonder druk bij m'n haflinger kan bereiken. Dit had ik veel eerder willen weten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 17:26

rien10 schreef:
En veel hoefkatrol ontsteking met als gevolg naar de slager. En veel dampige paarden met als gevolg naar de slager. Ik kom nooit meer HKA en dampigheid tegen. Over het algemeen worden paarden ouder, en blijven langer fit dan vroeger. Dus zo hysterisch hoeft het niet altijd te zijn.


Ja, idd. Ook zoiets. Zo fijn dat we gewoon meer weten nu. Ook over het effect van huisvesting op gezondheid.

Gelukkig ken ik ook heel wat nuchtere paardenmensen. Maar als ik al dat gehannes zie met 'magnetische' dekens, compressiepakken en overal maar kurkuma op en in, dan vind ik het ook wel eens een beetje doorschieten.

orion456
Berichten: 571
Geregistreerd: 27-04-11
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 17:32

IK had graag eerder willen leren hoe mijn paarden nageeflijk, in balans te rijden zonder druk op teugels en meer op zit en met juiste oefeningen. Man, wat een verademing om nu zo te rijden. En vind het dan weer stom dat ik lang op de huidige 'dressuur' manier heb leren rijden, met hand eraan en dan moet je paard nageven......(bleh). Maargoed...ik denk ook altijd maar, ik heb het tenminste nu ontdekt en heb nog een heel leven voor me om zo verder te rijden op de fijne manier (voor mij iig en de paarden), dus ik moet ook niet zeuren dat ik het nu pas (op 32-jarige leeftijd) heb ontdekt.

rien10
Berichten: 14672
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Wat had je liever veel eerder geweten over paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 17:39

Nou, in de huidige dressuur heb ik niet met de hand leren nageven. Daar staat bij ons nog net niet de doodstraf op.....

Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 17:39

Ik heb al mijn hele leven eigen paarden en ging me pas op mijn dertigste echt verdiepen in het psyche van een paard. Ik heb zoveel geleerd en ben daardoor zoveel beter geworden als eigenaar en trainer.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 17:51

Dat paarden op een gezond gewicht houden verdomd moeilijk is. :+
Ik ben door schade en schande wijs moeten worden.

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 17:58

Simbaa schreef:
Suzanne F. schreef:
Dat ze zoveel en zo snel iets kunnen mankeren. En dat je leegloopt op veeartskosten.


Dit. Die beesten zijn van glas.



En dat ze je emotioneel helemaal slopen als ze ziek zijn :+

Heb nog steeds bepaalde ticks in mijn routine 's avonds.