Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lanoca
Berichten: 389
Geregistreerd: 09-02-18

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 10:32

Fijn dat Eliana weer opgepakt kan worden. Hopelijk kan je haar sport krijgen.

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 12:59

Ik kijk ook naar de Q&A en masterclass. Omdat het gratis is. Ik wil er geen geld meer in stoppen.
Ben nu 7 1/2 week aan het stappen met mijn merrie. 2x per dag omdat ze anders wild werd in haar kleine gevangenisweitje. Donderdag mag ik beginnen aan een opbouwschema. Stelt nog niets voor helaas: de eerste 2 weken mag ik 5x 1 minuut draven, week 3 en 4 mag ik 5x 2 minuten en week 5 en 6 5x 3 minuten draven. Dus over 6 1/2 week mag ik pas beginnen met opbouwen van het gewone rijden. Dan ben ik dus 14 weken verder. Ik mag niet klagen maar ik doe het toch. PFFFFFFFFFF!

Het is echt weer om binnen te zijn dus ik ga zo maar eens kijken naar de masterclass en als ik tijd heb kijken of en zo ja wat er nieuw is.

Ik nam bijna geen les meer de laatste tijd. En naar clinics kijk ik liever dan dat ik er in rijd. Ik vind zelf dat ik beter rijd als ik me voor 100 % kan focussen op mijn rijden en paard. Dus wat ik de laatste tijd deed was af en toe een les en daar dan verder zelf mee aan de gang gaan.

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 13:01

Q&A hoop ik nog terug te kijken. Maar ook daarin geld, niet ondertiteld, dus momenteel echt de puf niet voor. :o

Promisse pfff schiet nog niet op :(:)

darkadia

Berichten: 5248
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 13:30

Ik word ook geen lid van de ruiterclub. Heb ook t idee dat ze van t ene in het andere springt en oude ideeën/projecten weinig meer mee gebeurt. Erg jammer.

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 14:15

Ik lees wel mee soms, post wei ig. Hier ook teleurgesteld in gebodene.

En clinics vind ik soms wel leuk, in het opzicht dat ik er meestal wel iets van mee kan nemen en anders weer weet wasrom ik iets niet zo wil doen.

Tijdje terug clinic gehad was leuk vond ik,aardig passen, dus dacht ga daar keer lessen, goed voor zwartje ander terrein, helaas ging ze toen zitten hameren op iets waar ik en zwartje ons niet in konden vinden, dus ga daar niet meer heen. Principe was wel redelijk onderbouwd, maar betrof een door ons reeds gepasseerd en als niet bruikbaar aangemerkt station.

knollentuin
Berichten: 10397
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 15:08

Ik vind het knap wat ze allemaal neerzet- Conny, maar vind haar erg impulsief en hierdoor van t ene naar t andere springen en komt op mij over dat ze niet over denkt af te maken wat ze bij a en b en c beloofd heeft. Ik ga heel graag naar haar georganiseerde dagen op accqoy, maar ben huiverig om iets bij haar aan te gaan, heb over de trainers club echt met m'n hand boven de laptop meerdere keren gezeten van ik ga t doen, maar bovenstaande heeft me tegengehouden om te klikken, ik wacht eerst eens even af wat hier het vervolg voor gaat zijn om dan op een ander jaar in te stappen, maar de links rechts bewegingen die ze nu allemaal maakt hebben me nog niet overtuigd.
Iriscope wat een tegenslag allemaal, hopen dat alles een beetje normaler en positiever wordt . Ik ben met een vriendin begonnen met clinics organiseren op een laagdrempelig kleinschalige opzet. We organiseren liefst elke maand iets en proberen voor elke discipline te voorzien. Is echt ontzettend leuk om te doen!
Promesse klagen mag hoor, opbouwen is zo langdradig saai, maar zo belangrijk.
Ik ben wel eens gestopt in een clinic toen het niet naar mijn zin ging . degene die de clinic gaf was stomverbaasd.

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 18:03

Promesse, toch fijn dat er iets van vooruitgang in zit! Ik hoop dat alles goed gaat met het opbouwen en dat je snel weer lekker bezig kan.

Clinics heb ik al een tijd niet gereden, maar mijn instelling is ook altijd proberen voor ik er over besluit of het bij me past of niet. Of het moet echt compleet tegen alles in gaan/dieronvriendelijk zijn, in zo'n geval negeer ik ze gewoon vriendelijk en doe mn eigen ding.

Wij zijn vandaag bij een kruising wezen kijken. Totaal niet gepland en als we hem nemen dan wordt hij de lol met je knol-knol, waar ik ook dressuurmatig mee zal rijden maar geen hoge verwachtingen van heb. We gaan dus nog steeds op zoek naar een warmbloed voor "echte" dressuur, maar deze heb ik echt een zwak voor. We moeten in Namibie ook gerust 300 km rijden voor een dressuurwedstrijd, dus dan kan ik er net zo goed 2 meenemen ipv 1. Daarbij wil ik een jonge warmbloed kopen waar ik voorlopig nog weinig mee kan, behalve rustig opbouwen, met deze kan ik dan ondertussen al lekker aan de slag en ook naar buiten etc.
Ben benieuwd wat jullie vinden.

Beestje is kruising Fries x Boerperd en 10 jaar. Is in een soort mix van klassieke rijkunst en western gereden, maar we begrepen elkaar vandaag vrij goed, voor een eerste keer. Hij is doodbraaf, een beetje te dik en een goedzak.

Hier 2 filmpjes.




FriesWytske
Berichten: 9899
Geregistreerd: 05-08-06

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 18:15

Denk dat als die extra kilo's eraf zijn, deze je nog wel eens in goede zin kan gaan verbazen. Vind het een leuk beestje

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 19:02

Op mijn telefoon maar klein, op zich wel leuk paard wel echt richting koudbloed.
Wat vind je zelf van hoe hij loopt? Met name achter?

knollentuin
Berichten: 10397
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 19:39

Sjolvir schreef:
Op mijn telefoon maar klein, op zich wel leuk paard wel echt richting koudbloed.
Wat vind je zelf van hoe hij loopt? Met name achter?


Jij zegt t ,ik zie t ook.

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 19:48

We hebben zelf ook t idee dat er achter iets niet helemaal zuiver is, maar kunnen onze vinger er niet op leggen wat/waar het vandaan komt.
Hoor graag wat jullie denken te zien!

knollentuin
Berichten: 10397
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 19:55

Wat ik zie is dat hij vanuit hoger in achterhand niet lekker loopt, draait wat in knie, ik denk aan iets in bekken gebied.
Het stukje dat hij linksom loopt die je ook dat hij de ruiter aan buiten kant zet en er een ongelijkheid in heupen is, binnenheup iets hoger houdt

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 19:59

Ik dacht in galop ook al zoiets te zien en met rijden te voelen dat hij vooral op de volte daarin hoger kwam. Daarnaast vonden we bij het betasten van de rug aardig wat spanning rond het lendengebied.
Hebben om die reden ook filmpjes recht van voren en van achter gemaakt, ga er morgen met een frisse blik nog eens naar kijken, heb een lichte zonnesteek opgelopen tijdens het rijden dus ben niet helder meer.
Thanks voor het advies, meer meningen zijn nog steeds welkom!

jillaroo

Berichten: 306
Geregistreerd: 31-01-10

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 21:24

Ik zie ook een 'slag in het wiel'. Zou zeker aan je ostheopaat vragen om even naar de filmpjes te kijken. Succes en beterschap!

kitobeer

Berichten: 1293
Geregistreerd: 16-07-14
Woonplaats: Baarle nassau

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 22:37

Ik heb destijds 3 j geleden het hele rien pakket in 1 keer aangekocht.
Toen was het nog overzichtelijk. We zitten inmiddels aan versie …. van opbouw. En ik persoonlijk vind het heel storend dat het inmiddels al zo vaak aangepast is en inmiddels nu weer.

Ik weet ook dat er in begin nog andere extra's werkboeken bijzaten die ik nu niet meer terug vind.
Jammer is dat.

Met de training van Morgan idem dito.

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 07:05

Oh ja? Dus ook de training van Morgan is niet af gemaakt?

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 07:07

Iemand hier zei toch dat er wat bijgekomen was bij de laatste modules van Rien? Ik heb module 4 bekeken maar zie niks nieuws. Ook nog steeds geen werkboek.

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 08:47

jillaroo schreef:
Ik zie ook een 'slag in het wiel'. Zou zeker aan je ostheopaat vragen om even naar de filmpjes te kijken. Succes en beterschap!


Dank je wel, das precies wat ik net gedaa heb. Hij komt toevallig eind volgende maand naar Windhoek, dus als hij denkt er wat mee te kunnen laat ik hem wellicht eens kijken voor ik beslis!

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 11:49

Voorzichtig bij de eigenaresse navraag gedaan. Zij wil ook graag weten hoe het zit en laat er een fysio bij komen. Als het mogelijk is qua planning wil ik daar uiteraard bij zijn. Hou jullie op de hoogte.

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 08:57

Wat een leuk dier Iriscope, aansprekend hoofd. Goed dat je naar de achterhand laat kijken. Hij lijkt ook wat frans of koehakkig. Het enige wat mij ook zorgen zou baren is dat het paard best een beetje koudbloedig lijkt. Ik merk met mijn eigen koudbloed dat hij snel last heeft van de warmte. Wellicht is dat juist daar ook een beperkende factor. Ik zou dit dier dus ook goed aan het werk zetten en evt hartslag in de gaten houden.

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 10:03

Dank je wel! Hij heeft keurige benen, maar misschien lijkt dat op de video anders.
De fysio komt vrijdag voor hem, dus dan gaan we het zien!

Hij is in Zuid Afrika geboren en met 5 jaar hier heen gekomen, hij is dus niet anders dan de hitte gewend. Wel was zijn hartslag wat aan de hoge kant, maar hij is niet erg veel gereden en heeft overgewicht, dus dat baart me geen zorgen. Hartslag daalde ook erg snel weer naar een gezond ritme.
Een endurance paard zal het niet worden, maar dat is de instelling ook niet.

We gaan dit weekend naar een dressuurpaard voor mij kijken en bij 2 arabieren voor mijn man. Spannend!

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 10:25

Spannend iris.

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 10:28

Nee dat snap ik, en dat hij eraan gewend is zal wel wat schelen, alleen ik vind het voor mezelf in de zomer echt een beperkende factor. Ik train in de winter veel fijner. In de zomer conditie opbouwen is bijna geen doen, zodra de temperatuur daalt en het scheermes gaat erover is er geen probleem meer. Zou met mijn paard niet permanent in de warmte willen zitten.

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 10:54

Nee leuk is anders, in de zomer rij ik altijd voor 9 uur 's morgens, want daarna gaat het al heel hard naar de 30 graden. Rond half 10 is het meestal 28 graden, tegen 10 uur 30. In de winter is het wat makkelijker plannen.
Maar echt in de volle hitte rijden doe ik eigenlijk bijna nooit, of het moet een wedstrijd zijn en dan doen we het uiteraard rustig aan, met veel schaduw zoeken en paard goed laten drinken. Toch is het heel anders voor paarden die het gewend zijn, een paard uit Nederland hier heen halen en vol trainen zou ik zelf niet eens overwegen om die reden. Maar de paarden hier doen het ontzettend goed.

Ik heb deze om 3 uur 's middags gereden, denk dat het rond de 30 graden was en behalve een klein beetje zweet onder het zadel was ie verder zoals je ziet gewoon nog droog.

Wat overigens een gi-gan-tisch verschil maakt is dat de luchtvochtigheid hier heel laag is. In de zomer maar tussen de 5-10%. Dat maakt dat het niet benauwend is en dat je zelf ook niet zo snel zweet. Toen ik in NL was tijdens de zomer vorig jaar, had ik het zwaarder dan ik het hier op een dag met 37 graden heb!

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 16:47

Vraagje.
Er rijden nu wat andere mensen op de jonge pony's om ze daaraan te laten wennen.
Nu is een van die jonkies echter opeens heel onrustig in de aanleuning nadat er dus paar keer vreemden op hebben gezeten.
Ik kan hem nog wel fijn op lengte rijden en mijn hand laten volgen en tempo is mooi rustig, maar daarin is hij dus best onrustig, dan weer dieper dan weer minder diep etc. Zou ik dit het beste kunnen oplossen door meer te ondersteunen met mijn been en dan van voor weer op te vangen?