[VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ynskek
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 10427
Geregistreerd: 11-05-13
Woonplaats: Dronten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 16:08

Ik vind het een sympathiek paard. Wel heel stijf en net niet lekker in zn lijf met weinig balans. Ook zn aanleuning heeft af en toe een hik up er in zitten.

Ik heb geen idee wat ik zou doen maar hier wordt altijd gezegd:

Problemen en blessures moet je niet kopen... die krijg je vanzelf wel.

Een paard dat iets niet meer kan of mag door een oude blessure heeft toch nog gevolgen van die blessure, wat een ander ook mag zeggen

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-19 16:12

Dankjewel voor jullie meningen!

Ik snap wat je zegt Ynskek. Maar moet wel zeggen dat de dierenarts nooit heef gezegd dat hij bepaalde dingen niet meer kan. Ze mochten beginnen opbouwen en dan zien, alleen heeft de eigenaar er voor gekozen om niet het risico te lopen door hem terug in de spring sport te brengen.

Ik vind het zo moeilijk dit, hij was in omgang ook heel braaf. De hoefsmid was er juist, dus ik heb voorgesteld om hem eerst te doen. Heb dat dus ook gezien en ook daarbij doodbraaf.. Maar ja ik zeg het ik vind het enorm moeilijk.

Babootje

Berichten: 26293
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 16:13

k_m schreef:
De vraagprijs is €2000 nu. Ben er nog niet verder op in gegaan..


2000 is echt weinig voor een paard. Dan kun je verwachten dat er iets aan scheelt. Maar 2000 down de drain is natuurlijk ook weer zonde.
Weet je, je vergist je er gewoon in. De gedachte dat een recreatiepaard best een blessure mag hebben die hem ongeschikt maakt als sportpaard. Als recreatiepaard hebben de benen toch ook gewoon veel te verwerken. Buitenrijden is in de regel "onzekere, onregelmatige bodem" en dat is ook zwaar voor paarden met een oude blessure.

Babootje

Berichten: 26293
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 16:14

ynskek schreef:
Ik vind het een sympathiek paard. Wel heel stijf en net niet lekker in zn lijf met weinig balans. Ook zn aanleuning heeft af en toe een hik up er in zitten.

Ik heb geen idee wat ik zou doen maar hier wordt altijd gezegd:

Problemen en blessures moet je niet kopen... die krijg je vanzelf wel.

Een paard dat iets niet meer kan of mag door een oude blessure heeft toch nog gevolgen van die blessure, wat een ander ook mag zeggen


Het lastige is dat ze er voor die prijs meestal al bijzitten :D
Gezonde fjorden, haflingers en tinkers zijn tegenwoordig al duurder.

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-19 16:16

@Babootje, wat moeten paarden met een bemerking dan volgens jou? Allemaal de weide op en nooit meer rijden? Ik weet dat de benen belangrijk zijn, daar vergis ik me echt niet in. Ik ga er gewoon vanuit dat een parcours 1.40 iets anders is dan een buitenrit en dressuurmatig rijden..

Voort zelfde geld mankeert het paard nooit meer iets, maar voor hetzelfde geld komt het terug. Dat is gewoon een moeilijke afweging. Ik wacht nu gewoon of ze die echo zelf willen laten doen, en dan zien we wel!

Babootje

Berichten: 26293
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 16:17

Als je een onbeleerd niet zadelmak of net zadelmak paard koopt zonder papier kun je voor die prijs nog wel slagen voor een gezond paard. Zou dat niks voor je zijn TS?
Als ik zo jaar je rijden kijk zou dat met een beetje begeleiding toch best moeten kunnen?

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-19 16:18

Babootje schreef:
Als je een onbeleerd niet zadelmak of net zadelmak paard koopt zonder papier kun je voor die prijs nog wel slagen voor een gezond paard. Zou dat niks voor je zijn TS?
Als ik zo jaar je rijden kijk zou dat met een beetje begeleiding toch best moeten kunnen?


Heb er over nagedacht maar ben er zelf te onzeker voor. Ik ben zeker niet de beste ruiter, en ik rijd op dit paard zeker rond. Terwijl ik eergisteren een groene ben gaan testen en daar durf ik echt bijna niks op, zit daar echt helemaal als een blok spanning. Denk daarom dat het niks voor mij is, durf daardoor echt onstabiel zijn en bij een onstabiel jong paard versterkt dat elkaar alleen maar..

Babootje

Berichten: 26293
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 16:19

k_m schreef:
@Babootje, wat moeten paarden met een bemerking dan volgens jou? Allemaal de weide op en nooit meer rijden? Ik weet dat de benen belangrijk zijn, daar vergis ik me echt niet in. Ik ga er gewoon vanuit dat een parcours 1.40 iets anders is dan een buitenrit en dressuurmatig rijden..

Voort zelfde geld mankeert het paard nooit meer iets, maar voor hetzelfde geld komt het terug. Dat is gewoon een moeilijke afweging. Ik wacht nu gewoon of ze die echo zelf willen laten doen, en dan zien we wel!


Nee, het ligt aan de soort bemerking. Een chip op een goede plek of ingekapseld zul je mij niet over horen.
Maar dit paard zou toch echt flink wat meer moeten kosten als ie gezond was. Dus de prijs, in combinatie met het paard en het verhaal vind ik niet goed in de oren klinken. De eigenaren willen er gewoon vanaf. Het liefst snel (nu hij nog goed loopt)

Babootje

Berichten: 26293
Geregistreerd: 25-06-05

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 16:22

Dat "groene" moet je los durven laten. Vaak zit dat gewoon tussen je oren en zijn ze net zo braaf als een ouder paard. Ze moeten dan alleen veel leren; maar daar kun je goede begeleiding blij krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 16:22

Babootje schreef:
k_m schreef:
De vraagprijs is €2000 nu. Ben er nog niet verder op in gegaan..


2000 is echt weinig voor een paard. Dan kun je verwachten dat er iets aan scheelt. Maar 2000 down de drain is natuurlijk ook weer zonde.
Weet je, je vergist je er gewoon in. De gedachte dat een recreatiepaard best een blessure mag hebben die hem ongeschikt maakt als sportpaard. Als recreatiepaard hebben de benen toch ook gewoon veel te verwerken. Buitenrijden is in de regel "onzekere, onregelmatige bodem" en dat is ook zwaar voor paarden met een oude blessure.


hier ben ik het mee eens. vind 2000,- zeer weinig voor dit paard, als hij 100% prima door kan voor recreatie. denk dat er twijfel achter schuilt dus daarom de lagere prijs

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-19 16:23

Dit klopt ook wel wat je zegt, ze willen er vanaf. Dat zegt het meisje die verkoopt ook. De eigenaar handelt in sportpaarden die over de 100duizend euro gaan. Dit paard staat bij hem in de weg nu de jonge paarden binnenkomen om te beleren. Dat zeggen ze er ook eerlijk bij. Het meisje heeft dit paard nog uitgebracht op B niveau en hecht er veel aan, ze heeft zelf al 2 paarden waardoor ze hem niet kan houden. Daarom zoekt ze nu zelf een goede thuis, als het aan die eigenaar lag ging hij gewoon recht naar de handelaar.. Maar daarom geloof ik haar er ook wel echt in, ze heeft filmpjes laten zien dat ze er een parcours mee rijd, niks komt uit van de sprongen en toch doet beestje braaf alles. Het was voor haar ook echt en leerpaardje geweest. Alleen ja hij is niet van haar maar van die eigenaar. Ik denk daarom ook dat die geen geld in een echo gaat willen steken.

@brokjes, prijs is omdat hij dit ook aan de handelaar zou vragen, voor die eigenaar maakt het echt niks uit, paard staat hem gewoon in de weg en is in zijn ogen niets meer waard dan de slachtprijs omdat hij gewoon handelt in topsport paarden..

Babootje

Berichten: 26293
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 16:26


pien_2010

Berichten: 43340
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 16:28

k_m schreef:
Rechts achter zat de blessure.
Dan zeg ik laten staan. Ik had me er verder niet mee willen bemoeien. Maar toen ik de filmpjes zag dacht ik dat hij rechts achter last had of heeft gehad. Ik ben echt geen goede op het gebied van filmpjes, maar heb leren kijken daar mijn paard ook blessures heeft gehad rondom.
Stijf is hij in ieder geval. En ik zag dat het rechts achter was. Maar in de galop vond ik dat je het weer niet zag rechts achter, dus dat deed me twijfelen.

Ik voel aan alles in hoe je schrijft, dat je dit paardje heel graag zou willen kopen. Ik vind dat het dat heel moeilijk maakt om je goed te adviseren.

Babootje

Berichten: 26293
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 16:29

k_m schreef:
@brokjes, prijs is omdat hij dit ook aan de handelaar zou vragen, voor die eigenaar maakt het echt niks uit, paard staat hem gewoon in de weg en is in zijn ogen niets meer waard dan de slachtprijs omdat hij gewoon handelt in topsport paarden..


Hij is zo te horen ook een handelaar en als dit dier meer geld waard zou zijn zou hij er meer voor vragen.
Deze is dus voor de "snelle handel". Het is geen buitenkansje, geloof me.
Persoonlijk zou ik hem laten staan.

Babootje

Berichten: 26293
Geregistreerd: 25-06-05

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 16:30

Waarom zo'n haast en niet nog even wat doorsparen? Als je per maand zonder paard zo'n 500 kan wegleggen kun je al meer uitgeven.

IlBuono
Berichten: 383
Geregistreerd: 15-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 16:32

Ik denk dat je hier niet zo veel aan de meningen van anderen gaat hebben.. Niemand kan je namelijk zeggen of het al dan niet terugkomt. Een echo kan dat been goed verklaren en een dag later kan hij met een andere blessure staan. Voor die prijs denk ik dat je ook grote kans maakt dat zo'n paard een peesblessure gehad heeft en het je niet verteld wordt. Als jij je er echt beter bij voelt dan al die anderen dan kunnen wij niet voor jou beslissen het niet te doen.

Dat gezegd zijnde, ik zou het zelf misschien niet doen, ook omdat ik hem wat stijf vind ogen maar ik kan niet zeggen of dat medisch is of dat het door te weinig training is/omdat je niet fel eraan rijd etc. Ik zou als je er echt te hard over twijfelt het niet doen, maar dan moet je je zoektocht denk ik wat meer laten rusten voordat je er helemaal gefrustreerd van raakt :(:)
Het is allemaal niet makkelijk maar in jouw budget en eisen is het echt niet makkelijk, dus je zal mogelijk veel paarden nog zien voor je eentje bevalt...

anjali
Berichten: 15101
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 16:32

k_m schreef:
@Babootje, wat moeten paarden met een bemerking dan volgens jou? Allemaal de weide op en nooit meer rijden? Ik weet dat de benen belangrijk zijn, daar vergis ik me echt niet in. Ik ga er gewoon vanuit dat een parcours 1.40 iets anders is dan een buitenrit en dressuurmatig rijden..

Voort zelfde geld mankeert het paard nooit meer iets, maar voor hetzelfde geld komt het terug. Dat is gewoon een moeilijke afweging. Ik wacht nu gewoon of ze die echo zelf willen laten doen, en dan zien we wel!

Volmaakte paarden en volmaakte mensen (of andere levende wezens) bestaan niet.Het gaat erom de juiste match te vinden.Tussen wat jij wil en wat het paard kan.Overigens vind ik 2000 euro een nette prijs als je fijn met dit paard vooruit kunt.

Babootje

Berichten: 26293
Geregistreerd: 25-06-05

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 16:37


k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-19 16:39

Babootje schreef:
Waarom zo'n haast en niet nog even wat doorsparen? Als je per maand zonder paard zo'n 500 kan wegleggen kun je al meer uitgeven.


Als ik ' zo veel haast ' had had ik al lang een paard gekocht. Ik apprecieer echt je bijdrage aan het topic omdat ik merk dat je er echt veel van kent, maar ik vind het soms wel een beetje bot overkomen.. Niet slecht bedoeld maar ik merk dat ik me dat echt wel een beetje durf aantrekken. Het is echt niet zo makkelijk, en ik kan best wat meer uitgeven maar ik wil ook nog graag een spaarpotje achter de hand hebben. Daarbij heb ik ook een vriend waarmee ik ga bouwen, die gunt mij dit heel erg, maar die zal niet blij zijn als ik voor 8000 aan een paard geef. Daar heb je een keuken voor bij wijze van spreken.

Ik heb helemaal niet zo veel haast, ik ben gewoon actief op zoek. Ik mis het gewoon heel erg om een paard te hebben.. Als ik niks vind tegen de zomer stop ik ook met zoeken tot na wij beginnen bouwen en tot volgend voorjaar, dat heb ik ook al eerder aangegeven..

Ik kan er zelf ook echt moeilijk van over dat mijn budget blijkbaar zo belachelijk laag is. Ik bedoel €5000 is echt niet belachelijk weinig volgens mij. Ik hoor zo of ze een echo willen laten nemen op hun kosten of niet, als ze dat niet willen ga ik het niet doen.

Babootje

Berichten: 26293
Geregistreerd: 25-06-05

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 16:49

Nee 5000 niet maar 2000 wel. Mijn commentaar is echt niet bot bedoeld hoor. Maar je hebt al een paard weg moeten brengen zonder dat je er echt veel plezier van hebt gehad. Dat gun ik je niet nog een keer.

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-19 16:52

Ze willen dus zelf idd geen echo laten uitvoeren omdat de laatste gewoon goed was dus de eigenaar vind dat nutteloos.

Het mag wel op mijn eigen kosten. Dat kost uiteindelijk amper €80 bij mijn dierenarts.. Ik weet het niet goed.

Misschien moet ik maar gewoon een bijrijdpaard zoeken ofzo, moet zeggen dat ik van deze echt weer mij verdrietig voel omdat ik gewoon zoveel zin heb in een nieuw paardje en deze gewoon echt goed voelt, maar het is altijd weer net niet. Had het maar gewoon goed gegaan met callie dan had ik al dit gedoe niet nu..

pien_2010

Berichten: 43340
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 16:55

:(:) ts dat is ook heel moeilijk. Wij kijken ook rond en het is goed oppassen en een moeilijk proces.
Ik denk dat je goed besloten heb en verstandig om door te zoeken.

Babootje

Berichten: 26293
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 16:57

k_m schreef:
Ze willen dus zelf idd geen echo laten uitvoeren omdat de laatste gewoon goed was dus de eigenaar vind dat nutteloos.

Het mag wel op mijn eigen kosten. Dat kost uiteindelijk amper €80 bij mijn dierenarts.. Ik weet het niet goed.


Nou dat zegt wel iets.... Als hij hem echt wil verkopen kan 80 euro niet zoveel uitmaken lijkt me.
Daarbij komt dat jij natuurlijk ook een volledige keuring zou willen toch? Die komt dan ook volledig voor jouw rekening ook als hij wordt afgekeurd en daarop is een grote kans. Dat zou erg zonde zijn van je geld.

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Re: [VOLG] Mijn eerste eigen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-19 16:59

Nee ga het niet doen inderdaad. Moet me daar maar weer overzetten. Is gewoon klote als je dat goede gevoel hebt gehad, was gisteren echt weer happy en dat gevoel zoek ik gewoon helemaal terug. Maar ja ik zoek niet weer terug die zorgen en medische struggles..

Ik heb met deze contact gehad, de vraagprijs is eigenlijk €6000 ze willen er minimaal €5000 voor. Deze spreekt me al even aan maar staat een stuk verder weg dus ben daarom nog niet gaan kijken.. Misschien toch maar eens de rit doen..

https://www.2dehands.be/a/dieren-en-toe ... b9c5b7a618

Misschien ga ik teveel paarden kijken, maar ja als je niet gaat kijken weet je al helemaal niet of het iets voor jou is..

Babootje

Berichten: 26293
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 17:01

Een leuk betaalbaar paard moet je op dit moment echt geluk mee hebben. Ik weet ze 123 niet te staan. Ik sta ook niet meer op een manege/pensionstal maar op een kleinere dressuurstal en daar kom ik zeker ook niet tegen. Het is echt bijzonder lastig. Je moet het treffen denk ik of via via horen. Neem de tijd zou ik zeggen, dan kom je hem of haar vanzelf wel tegen.