Paarden die in 2019 beleerd gaan worden!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Myrth97

Berichten: 1587
Geregistreerd: 24-11-13
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 22:35

Remark schreef:
Ooh balen! Wat zei je instructrice er zelf van?


Dat t wel af en toe nodig is om de grenzen te verleggen. Als ze vanaf minuut 1 in de bak jet eigenlijk gewoon goed doet, is het tijd om iets extra’s te doen. Baileytje was het daar alleen niet mee eens.

Hebben jullie ook van die gekke dingen bij jullie paarden? Bailey vindt het dus vreselijk eng als er iets is verandert in de bak, bijv. Gras langs de bak gemaaid, sloten uitgegraven of buiten de bak als er iets veranderd. Maar waaiend plastic op haar hoofd is geen probleem en toen ze afgelopen week 3 werd heb jk haar versierd, ook allemaal heen probleem :+ . Maar veranderingen O M G gewoon _O-


Afbeelding

nicky_rilana

Berichten: 6110
Geregistreerd: 26-07-10
Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Re: Paarden die in 2019 beleerd gaan worden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 22:46

Wat fijn dat Duke zo braaf was in de winkelstraat.

Bale van joep was de wond ernstig?

Gefeliciteerd Bailey.

De mijne is niet echt snel onder de indruk van verandering.
Vandaag ben ik wezen buitenrijden en dan vind hij sommige dingen wel eng, maar meer omdat hij het nog nooit gezien heeft niet dat hij dan extreem in paniek is of zo. Hij gaat dan gewoon stil staan en ik heb dan nog te weinig controle om hem daar normaal langs te krijgen. Als een ander paard voor op loopt dan is alles goed.

Remark

Berichten: 5096
Geregistreerd: 09-10-09
Woonplaats: Haarlem

Re: Paarden die in 2019 beleerd gaan worden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 22:55

Daar zit ook wel wat in Myrth97. Zolang ze maar niet compleet over hun theewater gaan en er nog plezier aan over houden. Bij ons levert iets nieuws niet perse een boze reactie op. Briljante foto trouwens!

Die van mij staat echt op knappen wanneer het hard waait. Zeker in de buurt van grote volle bomen :+

linda2008

Berichten: 4254
Geregistreerd: 30-03-08

Re: Paarden die in 2019 beleerd gaan worden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 05:24

Oei, is het ernstig met Joep?

Bailey gefeliciteerd :D
Hier ook zo :j Raika geeft niks om veranderingen aan haar lichaam, zoals dekje, dekens, zadel, ruiter, dat is allemaal vlekkeloos verlopen. Maar een kikker in de sloot.... dat moet een MONSTER zijn :=

Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: Paarden die in 2019 beleerd gaan worden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 07:12

Het was vooral een rare wond. Maar toen ik gisteravond ging checken onder het verbandje was het mooi dicht en droog.

Joep is niet echt bang van verandering (al heb ik wel mijn eigen rituelen, hij eerder bang voor rare dingen. Rolkoffers en hooizakken bijvoorbeeld. Én hij bouwt spanning op. Dan komt hij allerlei enge dingen tegen die hij opslaat en dan kan hij volledig in paniek raken van een blaadje dat langs komt waaien.

fransje23

Berichten: 15355
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 08:06

Myrth97 schreef:
Remark schreef:
Ooh balen! Wat zei je instructrice er zelf van?


Dat t wel af en toe nodig is om de grenzen te verleggen. Als ze vanaf minuut 1 in de bak jet eigenlijk gewoon goed doet, is het tijd om iets extra’s te doen. Baileytje was het daar alleen niet mee eens.

Hebben jullie ook van die gekke dingen bij jullie paarden? Bailey vindt het dus vreselijk eng als er iets is verandert in de bak, bijv. Gras langs de bak gemaaid, sloten uitgegraven of buiten de bak als er iets veranderd. Maar waaiend plastic op haar hoofd is geen probleem en toen ze afgelopen week 3 werd heb jk haar versierd, ook allemaal heen probleem :+ . Maar veranderingen O M G gewoon _O-




Nog gefeliciteerd!

Wat betreft de grens verleggen en het boos worden snap ik je instructrice wel!

Mijn paard kan ook heel boos worden als ik iets nieuws vraagt. Maar het is wel belangrijk dat ze leren om dingen te doen of proberen als jij ze vraagt . Boos worden negeer ik over het algemeen en ik blijf de oorspronkelijke vraag stellen tot ik het juiste antwoord krijg.
Mijne wordt dus echt zo boos dat ze slaat, hapt naar je hand of zweep, Bokt, springt, slaat met haar voorbenen en met een vuurspuwende blik.

Overigens is mijn paard eigenlijk nergens echt bang voor.

Myrth97

Berichten: 1587
Geregistreerd: 24-11-13
Woonplaats: Breda

Re: Paarden die in 2019 beleerd gaan worden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 08:28

Ja het enige wat we vroegen was dat ze wat langer bleef draven, helemaal niks spannends dus. Maar Bailey werd idd ook zo boos, het vuurspuwende was vrij snel over en na de les kwam ze gewoon weer kroelen met mijn instructrice dus het zal allemaal wel meevallen hoe erg ik haar mishandeld heb _O-

Moest idd gewoon doorvragen en negeren, alleen toen ze gericht sloeg kreeg ze even zand naar haar kont := het scheelde namelijk echt maar een haar

Granoek
Blogger

Berichten: 10472
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Paarden die in 2019 beleerd gaan worden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 08:42

Gefeliciteerd met bailey! Wij zijn bijna aan de beurt

De rest heb ik niet goed kunnen volgen maar stoppen als het goed gaat lukt hier ook goed, ik ben het type juichen-en-vreugdedansjes dus ik wil er zo snel mogelijk af om even een dansje te doen met mijn armen in de lucht _O-

Anoniem

Re: Paarden die in 2019 beleerd gaan worden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 09:58

Gefeliciteerd met Bailey!
Dat van die veranderingen heeft Aurelia helemaal niet, mijn merrie van 15 echter :=

Ai, arme Joep, hoop dat hij snel opknapt.

Voor de rest een heel druk weekend gehad; Aurelia was gisteren ook jarig, als cadeau kreeg ze een schrik training _O-
Ze deed het zo goed, er zijn foto´s gemaakt dus die volgen nog.

fransje23

Berichten: 15355
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 21:45

Myrth97 schreef:
Ja het enige wat we vroegen was dat ze wat langer bleef draven, helemaal niks spannends dus. Maar Bailey werd idd ook zo boos, het vuurspuwende was vrij snel over en na de les kwam ze gewoon weer kroelen met mijn instructrice dus het zal allemaal wel meevallen hoe erg ik haar mishandeld heb _O-

Moest idd gewoon doorvragen en negeren, alleen toen ze gericht sloeg kreeg ze even zand naar haar kont := het scheelde namelijk echt maar een haar


Mijne kon al boos worden als ze moest stappen.. :')
Gisteren werd ze ook zo boos toen ze haar achterhand een stapje naar binnen moest doen. Vond ze echt een belachelijke vraag, veel protest. Maar als ze het dan goed doet en "de vraag stopt" is ze het ook meteen vergeten.

Denk dat het wel belangrijk is deze fase op te zoeken bij dit soort types. Net even uit de comfort zone, zal in de toekomst ook nog voorkomen.

linda2008

Berichten: 4254
Geregistreerd: 30-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 22:23

Ik ben al blij dat ik na 15 minuten longeren ook nog 15 minuutjes er op heb kunnen zitten en op beide handen een keer heb kunnen aandraven :o
Sommige van jullie zijn al zo veel verder.. :')

Granoek
Blogger

Berichten: 10472
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 23:28

Ik heb er 3 seconden op gezeten en krijg hem nog niet eens een halve keer rond aan de longe. I feel you :P

fransje23

Berichten: 15355
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 23:59

Ik heb er nog nooit opgezeten en longeren staat nog in de kinderschoenen!

linda2008

Berichten: 4254
Geregistreerd: 30-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 05:57

Oeh fijn medestand _/-\o_
Vandaag komt de tandarts :D

Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: Paarden die in 2019 beleerd gaan worden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 06:32

Ik heb ook alleen nog maar een stukje gestapt :D Bij de zadelmaker was mijn 'record' qua duur en moeilijkheidsgraad van het rijden. (15 minuten en zelf sturen) :D

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 10:57

sas27: Super dat het hangen goed ging! *\o/*

Daphara: Oef, door een winkelstraat zou ik nog niet durven haha. :P Wel stoer hoor! Ik kan me voorstellen dat jullie veel bekijk hadden. :D Die Tinker lijkt echt een pony naast Duke. :')

Isabel_k: Oei, dat is minder goed nieuws van Joep... :=
Welke opleiding volg je eigenlijk? Ik vind het best interessant namelijk. :D

Myrth97: Oh jee, boze Bailey. :') Die van mij is gelukkig niet zo boos wanneer ik iets extra vraag. Wanneer de mijne geen zin heeft, gaat ze in slaapstand modus. _O-
Aliaa vindt verandering niet eng. Ze ziet het allemaal wel, maar het boeit haar niet. Mijn vorige was ook zo'n verschrikkelijke neuroot die kon flippen wanneer er iets veranderde... Echt vervelend. :')

Granoek: Omg, heb je daar een filmpje van?? :D :D

Robijntjah: Gefeliciteerd met de jarige! Schriktraining is een leuk cadeau. :)) Ik wil zoiets ook doen met Aliaa, maar ik moet werken. :(
Ik ben benieuwd naar je foto's! :D

linda2008: Ik stap al regelmatig op Aliaa vanaf januari en ik heb nog steeds een paard welke enkel stapt en stopt op stemcommando en het principe van sturen lijkt te snappen. :') En alles nog enkel en alleen in stap. _O- Maar goed, ik neem ook mijn tijd en lift voorlopig meer mee dan dat ik oefen op de hulpen. :P

MirandaMalik

Berichten: 9882
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 14:18

Myrth, nog gefeliciteerd!
Malik ziet alles, maar wil er het liefst direct op af.
Dat is soms niet handig, staan we midden op de weg ofzo.. :+ en dan moet ik hem overtuigen dat hij écht mee moet komen en het negeren. :=
Malik is nooit boos, alleen tegen de pony waar hij de baas over is.

Sas, goed dat het hangen allemaal lukt, braaf paard!

Duke al op pad en een terrasje pikken! *\o/*

Joep in de ziektewet, hoe gaat het nu?

Robijntjah, gefeliciteerd!
Met Malik doe ik op het moment wel veel schriktraining langs de weg, we komen elke keer weer wat nieuws tegen, goede oefening!
Kom maar op met de foto's!

Aliaa doet het toch heel goed dan. :j

Linda, succes bij de tandarts!

Fransje, ik heb er alleen opgezeten toen hij lag.. :D longeren ook nog niet vaak, maar hij pakt het snel op, hij is laatst voor het eerst in galop geweest aan de longe.
Maar is alleen basis, gaat er om dat hij de stemhulpen leert en we proberen de ontspanning te zoeken.
Jouwe ook al een boze. ~~}>

Granoek dan kun je straks beter geen wedstrijden gaan rijden want dan mag je denk ik niet afstappen voor dansjes... _O-

Hier niks nieuws te melden denk ik, alles gaat z'n gangetje.

Granoek
Blogger

Berichten: 10472
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 15:54



Heb wel een filmpje van het dansje :=

nicky_rilana

Berichten: 6110
Geregistreerd: 26-07-10
Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Re: Paarden die in 2019 beleerd gaan worden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 17:11

Haha granouk wat een leuk filmpje. Ik snap wel dat je daar een hoog trapje voor nodig hebt.

Mirandafuego: ik snap je helemaal. Zondag was ik wezen buitenrijden en ik kreeg een appje onderweg die ik even moest lezen. (klinkt heel onverstandig op een 3jarige maarja het ging goed) en toen stond er aan aanhanger langs de weg waar hij zo naar toe liep, maar dat was niet het ergste hij liep gewoon bijna de sloot in.

Eigenlijk heb ik een tevrede paard, alleen wil ik hem leren inparkeren langs het krukje en dat toon hij toch enigsinds karakter.

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 17:41

Sas27: wat fijn dat hij het hangen en paar stappen zetten zo goed ging!

Daphara: gaaf zo door stad en wat een ruig dier heb je! <3

Isabel_k: "slimme" Joep, alsof ze het weten. :)) Hoe gaat het nu met de wond?

Myrth97: haha wel braaf zo versierd! Mijn jonkie vind eigenlijk niets echt eng, behalve als het echt rammelt (zoals de gespen van mijn singel _O- ), maar verder eigenlijk niet. Bij mij thuis hebben de buren ook een bouwbedrijf, dus er veranderd continue van alles en er rijden ook de hele dag door tractoren, vrachtwagens, graaf machines, etc. Allerlei groot materieel, worden ze braaf van. :))
Overigens vinden ze elanden wel héél gevaarlijk, net dinosaurussen. :j

Zo boos worden doen die ik nu heb gelukkig niet, maar heb er voorheen wel gehad of getraind. Meestal komen ze er na wel achter dat het toch zo erg nog niet was. Maar gericht slaan mogen ze hier toch ook echt niet, dus snap dat er zand richting kont ging. Haha

Linda2008: valt mee hoor, ik zit er ook nog niet op. :D
Maar ik ben sowieso eerst van het echte trainen aan de hand voor ik erop ga (jonkie pas net begonnen met longeren en lichte aan de hand werk). Veel kennen eerder alle oefeningen en sommige zelfs al piaffe, voor er ooit een ruiter op gezeten heeft. _O-
Maar mijn ervaring is wel dat ze vaak wat braver alles doen, omdat ze vaak al veel meer kracht, balans en coördinatie hebben. Dus ze verliezen niet zo snel meer hun balans waar veel jonge paarden toch ook wel flink op kunnen reageren. Nadeel is wel weer als je een echte draak hebt, dat als ze gaan bokken of echt stout worden, ze dan ook veel meer kracht en balans hebben. Maar gelukkig zijn dat er maar weinig en met de juiste voorbereiding eigenlijk geen.

Granoek: dat filmpje! Haha. Super leuk!
Wel een rete braaf paard heb je zeg! En zonder cap. :=

Maar met zo'n paard heb je niet genoeg aan gewoon een krukje. :+


Hier even paar dagen rust... Echt extreem rot weer, heel warm (30 graden, vorige week vroor het in de nacht nog gewoon en niet warmer dan 10 graden) en enorm benauwd en vochtig. Paarden hebben er moeite mee, 5 minuten stappen en al drijfnat. Mijn longen doen het helaas ook niet zo goed met dit weer. Morgen onweer en hopelijk dan daarna weer wat beter te doen!

Verder gewoon wat simpel in-hand werk in stap gedaan.

MirandaMalik

Berichten: 9882
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 19:02

Nicky, de sloot in lopen is idd niet zo handig.. _O-

Quir, ooh vreselijk zo warm, kan ik ook helemaal niet tegen..
Elanden zijn ook best groot, dat snap ik wel!

Granoek, misschien is dit ook nog een optie, leek me wel wat voor jou! :))

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 23:04

Heerlijk filmpje Granoek! :D

Quir: Wow, dat is inderdaad wel een heftig temperatuurverschil zeg. :=

MirandaFuego: Omg zalig met die trampoline! Dat wil ik ook kunnen, maar mezelf kennende lig ik over mijn paard. :')

Anoniem

Re: Paarden die in 2019 beleerd gaan worden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 09:15

Boze paarden, herkenbaar, Aurelia werd gisteren boos toen ik haar liet staan _O-

Ah joh Linda en Granoek, ik heb er nog helemaal niet opgezeten en heb ook niet echt haast, heb na het weekend even een stapje terug gedaan, ze heeft zoveel geleerd de afgelopen 1,5 maand.

Fijn dat Malik gewoon lekker zijn gangetje gaat! Heerlijk.

Leuk filmpje Granoek! Dat trapje kan ik ook best begrijpen ja :+

Goh Quir, pittig weer inderdaad. Ik vind het hier met momenten al onwijs benauwd...

Ik heb de foto´s van de schriktraining:

[ITP] Modesta en Aurelia: schriktraining

Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: Paarden die in 2019 beleerd gaan worden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 09:51

Hey Granouk! Jij ook blogger? :D

Paint_Girl
Berichten: 104
Geregistreerd: 16-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 16:08

linda2008 schreef:
Gefeliciteerd met Flynn *\o/*

Hier vandaag weer op Raika gereden :D
Ik wilde het alleen proberen maar ze had snel door dat er niemand in het midden stond met een zweep := er was geen beweging in te krijgen... gelukkig kwam er iemand even helpen en die heeft mij later zelf een zweepje gegeven en is toen de bak weer uit gegaan. Ik moest haar wel 3 kleine tikjes geven, maar toen leek het kwartje wel te vallen <3
Dank je wel!

Jullie gaan al goed! *\o/*


Duplo schreef:
Hier lekker aan de gang met balans vinden op de enkele longe
[ Video ]
Wees lief voor me, ben zelf ook nog veel aan het leren :o

Wat in mij ogen mooie plaatjes uit dezelfde sessie

[ [url=m/ktJVNh.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/HFYkPE.jpg]Afbeelding[/url] ]
Ziet er goed uit!


MirandaFuego schreef:
Gefeliciteerd met Flynn!
Tis wel een knappie hoor!

Was een beetje ziek dus rustig aan gedaan.
Heb een filmpje van mijn vriendje toen ik hem op de wei ging zetten.
Hij is zo lief! <3

[ Video ]
Hihi thanks!! Helemaal met je eens! <3

Super lief filmpje van Malik! <3 <3 <3


Isabel_k schreef:
Joepie is vandaag 10 geworden Y)(^) [ [url=m/B0SXMc.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/f50jtt.jpg]Afbeelding[/url] ]
Gefeliciteerd nog met Joep!! *\o/*


Retjethorse schreef:
Paint_Girl: Een beetje laat, maar alsnog gefeliciteerd met Flynn zijn verjaardag! *\o/*

Ik heb vandaag ook maar eens mijn stoute schoenen aangetrokken en ben op Aliaa gestapt. Ik was aan het twijfelen of ik zou doorzetten, want Aliaa was erg afgeleid en wou vanop de grond al niet echt stilstaan/stoppen. Ik heb eerst wat grondwerk gedaan, maar ze bleef erg onoplettend (lang leve hengstige merries *\o/* ). En dan ben ik opgestapt. Ik vooral gewerkt aan het leren stilstaan en blijven stilstaan tot ik zeg dat ze vooruit mag. Mijn rem, die normaal zonder moeite werkt, was ver te zoeken. _O- De gas daarentegen, die werkte dan weer perfect. :roll: Het stuur werkte redelijk. Op die dingen hebben we voornamelijk, maar kort, geoefend en ik ben vrij tevreden. Na een aantal minuten kwam haar aandacht mooi naar mij en vrij snel daarna hebben we goed afgesloten. <3 Trots op mijn knolletje. :))
[ [url=m/c7CQ4w.jpg]Afbeelding[/url] ]
Dank je wel!

Wat fijn dat jullie toch nog relaxt hebben kunnen afsluiten! En een mooie foto! <3


Granoek schreef:
Ik heb Duke getraind, onze nieuwe oefening heet: thuis blijven wanneer ik met Dexter ga rijden.
Heel efficiënt voor vetverbranding, hij traint eigenlijk gewoon zichzelf :))
[ [url=m/EqPQdn.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/uRPwcc.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dikke zweetpens :')
Haha goede training zo! 2 in 1 training :')


Remark schreef:
Mijlpaal voor Hilana en mij: ik heb er vandaag voor her eerst op gezeten! Ze was zó braaf! Enkel met hangen vooraf een beetje nukkig. Ik vermoed omdat ik tot nu toe steeds bij stal heb gehangen i.p.v. in de longeerbak. Al met al ben ik helemaal happy :):)
[ [url=m/QmKww4.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/UgOrX0.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/22PLz2.jpg]Afbeelding[/url] ]
Gefeliciteerd!!! *\o/* Je straalt idd enorm!!!


Daphara schreef:
Ik heb Duke vandaag op buitenrit door de winkelstraat gereden (winkels waren gesloten) de cafe’s en terrasjes waren open. Ging best goed! Leert hij veel van.
Natuurlijk wel weer op pad gegaan met de super koele Tinker die al veel meer kent, alleen zou Duke dat nooit durven.
[ [url=m/bUHwjb.jpg]Afbeelding[/url] ]
Hahaha leuke foto! wat een verschil qua paard. Die tinker is net een shetlander naast Duke _/-\o_ :')


Isabel_k schreef:
Joep had vandaag vrij genomen. Hij kwam met een flinke wond van de track en kon daardoor niet mee naar België. #slim O:)

[ [url=m/IlwN3e.jpg]Afbeelding[/url] ]

mijn opleiding is in België
Balen dat joep geblesseerd was.. Hoop dat het niet heel ernstig is?
Edit: lees verder in het topic dat het redelijk mee viel, gelukkig!! Toch balen dat hij niet mee kon naar Belgie.


Myrth97 schreef:
Hebben jullie ook van die gekke dingen bij jullie paarden? Bailey vindt het dus vreselijk eng als er iets is verandert in de bak, bijv. Gras langs de bak gemaaid, sloten uitgegraven of buiten de bak als er iets veranderd. Maar waaiend plastic op haar hoofd is geen probleem en toen ze afgelopen week 3 werd heb jk haar versierd, ook allemaal heen probleem :+ . Maar veranderingen O M G gewoon _O-
[ [url=m/2tCrwl.jpg]Afbeelding[/url] ]
Flynn heeft gelukkig niet zoveel last van veranderingen. Ik kan ook bijna alles met hem doen haha. Zo lang ik niet anders of raar reageer, vind hij het wel best...


Granoek schreef:
[ Video ]

Heb wel een filmpje van het dansje :=
Hahaha suuuper leuk!!! Ik word er helemaal enthousiast van haha!

-------------------------------------------------------------

Hier alles rustig en zijn gangetje. Flynn vermaakt zich ook nog prima.