[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Suikerspinda
Correspondent
Berichten: 6044
Geregistreerd: 22-08-12
Woonplaats: Sabadell

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 19:02

DubbelDun schreef:
@nissima: het gaat wel om plekken aan het eind van de rug hè. Alle andere plekken kunnen een heel andere oorzaak hebben.

Ja klopt, ze zitten richting het eind van het dekje :j


paddraigh
Berichten: 3692
Geregistreerd: 10-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 21:45

Petrichor schreef:
Kan een Kifra pad ook onder een Nevada en welke moet ik dan hebben?



Ook de western variant :)

Petrichor
Berichten: 10527
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 22:09

paddraigh schreef:
Petrichor schreef:
Kan een Kifra pad ook onder een Nevada en welke moet ik dan hebben?



Ook de western variant :)


Oké dat is super!

The smell of earth after rain!

paddraigh
Berichten: 3692
Geregistreerd: 10-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 14:40

Petrichor schreef:
Petrichor schreef:
Kan een Kifra pad ook onder een Nevada en welke moet ik dan hebben?



Ook de western variant :)


Oké dat is super![/quote]


Kan je zo even meten als het past wbt pad
Ik heb ze onder mijn bf zadels
Past prima

Petrichor
Berichten: 10527
Geregistreerd: 14-04-06

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 23:28

Zou een te kleine pommel ook de schuurplekken kunnen veroorzaken? Mijn paard is namelijk best wat vetter geworden de afgelopen tijd, dat zet mij aan het denken dat ik misschien wel voor een grotere pommel moet gaan.

The smell of earth after rain!

Sharon_2105
Berichten: 132
Geregistreerd: 06-08-11
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 23:43

Ik ben op zoek naar een barebackpad, ik twijfel heel erg tussen de christ iberico, de christ premium plus of dit zadel :
[ img ]


Deze laatste heeft geen ruggegraatvrijheid maar valt dan wel weer mee in prijs en ziet er lekker stevig uit

Ik heb geen ervaring in bareback pads, vandaar had ik graag wat meningen / ervaringen gehoord!


Eveyy
Berichten: 1655
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 09:56

Ik heb die van je foto, van Engel. Rijd er nu al een aantal jaar met veel plezier mee!
Zit heerlijk zacht en stevig en doe er echt van alles mee, zelfs het extreme trail park heb ik ermee overleefd :j Door het lamswol en de inlagen is de druk toch goed verdeeld, mijn paard loopt er perfect onder en nooit drukplekken of witte haren.. Het is wel een Paint, dus weinig schoft. (en ik singel nooit strak aan met mn BBP)
Laatst bijgewerkt door Eveyy op 17-12-18 10:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Whatever works

Achterom
Berichten: 23024
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 10:01

Ik zou gaan voor een bbp die de druk van de singel wat beter verdeelt, maar dat is in mijn geval omdat mijn paard daar echt een hekel aan heeft. Hij reageerde op een goedkope bbp hetzelfde als op de longeersingel: heel sjacherijnig {:)-:(
Met een bbp die de druk beter verdeelt is er niets meer aan de hand.

DubbelFun
Berichten: 88625
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 10:08

Petrichor schreef:
Zou een te kleine pommel ook de schuurplekken kunnen veroorzaken? Mijn paard is namelijk best wat vetter geworden de afgelopen tijd, dat zet mij aan het denken dat ik misschien wel voor een grotere pommel moet gaan.

De schuurplekken zitten aan de achterkant, de pommel aan de voorkant. Dus dat lijkt me niet.
Maar het is nooit verkeerd om regelmatig je pommel te controleren op nog goed passen.

Kwetal
Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 10:49

Sharon_2105 schreef:
Ik ben op zoek naar een barebackpad, ik twijfel heel erg tussen de christ iberico, de christ premium plus of dit zadel :
[ [url=m/YDDmyN.png]Afbeelding[/url] ]


Deze laatste heeft geen ruggegraatvrijheid maar valt dan wel weer mee in prijs en ziet er lekker stevig uit

Ik heb geen ervaring in bareback pads, vandaar had ik graag wat meningen / ervaringen gehoord!


Bij BuitenZinnig kan je een aantal Barebackpads passen - ook die van Ghost, die heeft betere verdeling van de singeldruk en ruggengraatvrijheid

JoycexEnya
Berichten: 5951
Geregistreerd: 11-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 09:43

Ik kom weer even binnen vallen.

Ik heb zondag mijn paard geschoren en op haar rug drukte ze extreem haar rug weg. Ik dacht eerst dat ze het gewoon niet fijn vond.

Gisteren keek ik hoe ze zou reageren met twee vingers langs de ruggengraat, het zat mij toch niet lekker. En kreeg 2 reacties. Onder de beugel ophanging ongeveer en achter op haar rug. Heel extreem (wegdrukken en bekken naar voren kantelen).

Ik heb voor haar een cheyenne, maar die reed voor mij niet lekker ik mis steun en balans. Daarom had ik de cherokee van mijn fjord erop gelegd. En sinds vrijdag test ik de Nottingham, waar ik 1x meegereden heb nog.

Het kan dus aan de cherokee liggen of de Nottingham, heb nooit gemerkt bij de cheyenne en toen ik haar in oktober schoor, ze dat niet deed toen ik haar rug schoor.

Hier een foto van de Nottingham, hij ligt wat voorover gekanteld, omdat ik het eens zonder shims wou proberen. Maar heb ze na de foto erin gedaan. Ik vond hem toen nog wel iets voorover gekanteld. En moesten beide wennen aan het minder goed voelen en het erop zitten ipv erin. Ook vind ik het zadel best groot en lomp op haar.

[ img ]

Ik weet niet of ik dit goed bedenk. Maar stel het ligt aan het zadel. Wat kan ik checken wat bijvoorbeeld niet goed is. En zou ik na bijvoorbeeld een week geen zadel erop al wat merken dat ze minder reageerd op mijn vingers. En stel het is na een week nog zo , kan ik dan beter een osteopaat bijhalen of een dierenarts?

Ik hoop dat ik mijn vragen hier goed stel. Ik heb nog nooit een paard gehad met rugpijn. Of mijn fjord laat bijna geen pijn/ongemak zien.

Enya&Betsy
Enya Klasse I-4 (107 goedgekeurde km's)
Youtubekanaal: http://www.youtube.com/user/SvennForEver

J0anieke
Berichten: 4866
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 10:00

Ik kan je niet helpen met de zadels, maar als ze écht zo heftig reageert zoals je beschrijft lijkt met me sowieso geen onverstandige zaak om even een fysio/osteo/DA langs te laten komen.

    Alana. ♡

Petrichor
Berichten: 10527
Geregistreerd: 14-04-06

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 15:58

Poeh ik denk dat ik niet meer zou rijden met het zadel van de foto, lijkt wel meer zadel dan paard zo. Ik kan er naast zitten maar dit lijkt mij niet lekker zitten.

Ik denk dat in jouw lastige situatie een zadelpasser zou laten komen.

The smell of earth after rain!

paddraigh
Berichten: 3692
Geregistreerd: 10-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 17:29

JoycexEnya schreef:
Ik kom weer even binnen vallen.

Ik heb zondag mijn paard geschoren en op haar rug drukte ze extreem haar rug weg. Ik dacht eerst dat ze het gewoon niet fijn vond.

Gisteren keek ik hoe ze zou reageren met twee vingers langs de ruggengraat, het zat mij toch niet lekker. En kreeg 2 reacties. Onder de beugel ophanging ongeveer en achter op haar rug. Heel extreem (wegdrukken en bekken naar voren kantelen).

Ik heb voor haar een cheyenne, maar die reed voor mij niet lekker ik mis steun en balans. Daarom had ik de cherokee van mijn fjord erop gelegd. En sinds vrijdag test ik de Nottingham, waar ik 1x meegereden heb nog.

Het kan dus aan de cherokee liggen of de Nottingham, heb nooit gemerkt bij de cheyenne en toen ik haar in oktober schoor, ze dat niet deed toen ik haar rug schoor.

Hier een foto van de Nottingham, hij ligt wat voorover gekanteld, omdat ik het eens zonder shims wou proberen. Maar heb ze na de foto erin gedaan. Ik vond hem toen nog wel iets voorover gekanteld. En moesten beide wennen aan het minder goed voelen en het erop zitten ipv erin. Ook vind ik het zadel best groot en lomp op haar.

[ [url=m/ZZTf4T.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik weet niet of ik dit goed bedenk. Maar stel het ligt aan het zadel. Wat kan ik checken wat bijvoorbeeld niet goed is. En zou ik na bijvoorbeeld een week geen zadel erop al wat merken dat ze minder reageerd op mijn vingers. En stel het is na een week nog zo , kan ik dan beter een osteopaat bijhalen of een dierenarts?

Ik hoop dat ik mijn vragen hier goed stel. Ik heb nog nooit een paard gehad met rugpijn. Of mijn fjord laat bijna geen pijn/ongemak zien.



Wat voor inlagen/pad etc gebruik je?

Berdien
Berichten: 64502
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 17:33

Is dat zadel niet veel en veel te groot voor haar?

"Without you.. Without you the poetry within me is dead."

JoycexEnya
Berichten: 5951
Geregistreerd: 11-12-10

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 18:44

Ik gebruik een grandeur pad met de inlages die erin zitten ( zijn vernieuwd)

Ja dat denk ik ook, heb er ook nog maar 1x meegereden. Dus neem aan dat ze daar geen zere rug van krijgt?

Enya&Betsy
Enya Klasse I-4 (107 goedgekeurde km's)
Youtubekanaal: http://www.youtube.com/user/SvennForEver

Petrichor
Berichten: 10527
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 20:23

JoycexEnya schreef:
Ik gebruik een grandeur pad met de inlages die erin zitten ( zijn vernieuwd)

Ja dat denk ik ook, heb er ook nog maar 1x meegereden. Dus neem aan dat ze daar geen zere rug van krijgt?

Nee ik verwacht niet dat ze na 1 keer last heeft van dat zadel, maar het kan wel kijk naar je zelf wat er gebeurd als je 1 keer met niet goed passende schoenen loopt.

The smell of earth after rain!

JoycexEnya
Berichten: 5951
Geregistreerd: 11-12-10

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 23:09

Denk dat dat het is. Want net had ze nergens meer last van. Ik test hem verder op mijn fjord in ieder geval.

Want ik heb er zaterdag meegereden en zondag geschoren en gister avond nog last. En net niet meer. Dus wat je zegt als ik zelf niet passende schoenen aan doe ik ook paar dagen er last van.

Enya&Betsy
Enya Klasse I-4 (107 goedgekeurde km's)
Youtubekanaal: http://www.youtube.com/user/SvennForEver

Petrichor
Berichten: 10527
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 12:29

Ik neem aan dat deze pommel (flink) te klein is toch?


[ img ]

The smell of earth after rain!

Duhelo
Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 14:03

ik vind het moeilijk te schatten waar hij precies ligt (hier lijkt het alsof hij net voor de lendenen ligt?
Maar indien hij op de correcte plaats staat is die idd te klein

DubbelFun
Berichten: 88625
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 14:05

Met het hoofd zo naar rechts krijg je sowieso geen goed beeld, maar ik neig ook naar 'te smal'.

Petrichor
Berichten: 10527
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 15:02

Zojuist is mijn XXL pommel binnen gekomen, ik heb het idee dat die wel prettiger moet zijn. Wat denken jullie?


[ img ]

[ img ]

The smell of earth after rain!

DubbelFun
Berichten: 88625
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 15:33

Op de bovenste foto staat het paard mooi recht met het hoofd iets naar beneden en die rode pommel ligt nu beter als op de 1e foto.
De (nieuwe) blauwe pommel ligt weer op een 'scheef' paard en ligt zo ook niet mooi.

Petrichor
Berichten: 10527
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 15:46

DubbelDun schreef:
Op de bovenste foto staat het paard mooi recht met het hoofd iets naar beneden en die rode pommel ligt nu beter als op de 1e foto.
De (nieuwe) blauwe pommel ligt weer op een 'scheef' paard en ligt zo ook niet mooi.

Heb je het idee dat rood goed ligt of te klein is?

Ik vind namelijk dat als ik mijn hand onder het zadel leg het behoorlijk drukt. Als ik heb aangesingeld dan kan mijn hand er niet meer bij tussen. Wel vind ik dat de schoft heel mooi vrij ligt bij rood.

De blauwe pommel heb ik nog niet in het zadel gehad, maar persoonlijk vind ik dat deze wel meer huid raakt. De rode pommel raakt maar een klein stuk huid, vandaar natuurlijk ook de druk.

The smell of earth after rain!

DubbelFun
Berichten: 88625
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 17:48

Méér huid raken is beter. Op de foto zie je alleen maar de achterkanten en de voorkant heeft juist het breedste oppervlak.

Overigens denk ik dat je met de blauwe pommel in het zadel én aan gesingeld ook je hand er niet meer tussen kunt krijgen :) Als dat wel het geval is dan kan het zadel gaan schuiven/schuren en dan kun je juist witte haren krijgen van 'brand'plekken/


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Azmay, ComscoreBot, Gee, Googlebot, kyraalica, mosimonster, Petra_O, Roulette_ en 55 bezoekers