Wat is dat toch met Afrika?

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
DonDon
Berichten: 4531
Geregistreerd: 12-05-09
Woonplaats: In de Liemers

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 14:39

Oh wat een geweldig topic. Wij zijn paar maanden terug alweer naar zuid afrika geweest. Nu willen we nog naar Namibië Botswana en Zimbabwe. Wat een geweldig land Afrika. [ img ]
[ img ]

De rest moet ik nog op de computer zetten


poes
Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-12-18 01:39

Zijn dat witte leeuwen?

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

kruimel
Berichten: 89
Geregistreerd: 06-06-02
Woonplaats: Ergens boven Amsterdam

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 02:25

Wat een leuke topic. Ik heb voor volgend jaar mei de reis naar Namibië, Botswana en Zimbabwe bij Fox geboekt. Heb er nu al onwijs veel zin in.
In 2012 ben ik naar Kenia en Tanzania geweest dit was een kampeer vakantie ook met fox. Ooit wil ik nog een keer naar Oeganda.

De kat eet graag vis, maar ze heeft er geen natte pootjes voor over.

DonDon
Berichten: 4531
Geregistreerd: 12-05-09
Woonplaats: In de Liemers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 10:09

@Poes nee dit is een jonge leeuw. Ik heb wel een foto van een witte leeuw uit de sancturary. Ik moet ze nu nog op de computer zetten. [ img ]
[ img ]

Dit is Patsy een buffel die afgestoten is door de moeder. De mensen van het makalali private game reserve hebben hem met de hand opgevoed. Ik mocht hem aaien. De andere buffels hielden we gepaste afstand maar Patsy kwam op ons af. Zodra Patsy ouder word zal hij niet meer naar de mensen toe komen

[ img ]

Deze hebben we ook met foxreixen geboekt. Lees zoveel positieve verhalen over botswana en namibië. Doen jullie deze reizen tegelijk en hoe lang?

Iriscope
Berichten: 8600
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 10:24

Manen beginnen bij leeuwen pas echt te groeien met 4,5 jr, dus ik gok dat deze op het randje van volwassenheid is, aangezien hij al meer maan heeft dan een echte jonge leeuw, maar nog niet zoveel als een volwassen. 4-5 jr oud schat ik m :j

"Anything forced or misunderstood can never be beautiful"- Xenophon

If it ain't light, it ain't right!

Zira1994
Berichten: 1219
Geregistreerd: 24-10-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 11:34

Wauw mooie foto’s allemaal !

https://www.euroclix.nl/index?SRef=NKCjJB75SHB4D5g6

But remember boy, you hold a heart in your hands that is never before given away.

poes
Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-12-18 11:43

Ik vind bots en Namibië wel te combineren. Maar wij hebben ons destijds wel goed vermaakt met 19 dagen enkel Namibië :j

Leuke foto’s weer!

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

Zira1994
Berichten: 1219
Geregistreerd: 24-10-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 11:45

Voor mijn gevoel ben je al best wat tijd nodig om alles op je gemak in Namibië te zien zonder Botswana erbij. Hoe zien jullie dat?

https://www.euroclix.nl/index?SRef=NKCjJB75SHB4D5g6

But remember boy, you hold a heart in your hands that is never before given away.

Sakura789
Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 11:56

Wij zijn van Kaapstad naar Windhoek gereden en veel tijd voor Namibie gemaakt, dit jaar naar Botswana. Je bent wel wat reisdagen kwijt als je het wilt combineren en zelfs met twee volle weken Namibie hebben we niet alles gedaan wat we wilden doen. Ik hou zelf meer van tijd maken voor een land dan gehaast op naar het volgende. Dat is heel persoonlijk, vrienden van ons hebben in twee weken Namibie en Botswana gedaan, veel reizen en veel geld kwijt omdat ze stukken gevlogen hebben. Nambie is ook veel onverhard en op bepaalde plekken slecht te bereizen, dus daar moet je wel rekening mee houden. Rijden in het donker is ook niet overal aan ge raden.

Zira1994
Berichten: 1219
Geregistreerd: 24-10-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 12:00

Ja precies als ik kijk naar wat wij willen doen in Namibië dan zijn we echt wel 3.5 week nodig ..

https://www.euroclix.nl/index?SRef=NKCjJB75SHB4D5g6

But remember boy, you hold a heart in your hands that is never before given away.

Sakura789
Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 11:18

Wij reisden een gedeelte op met een ander Nederlands koppel die vanuit Etosha nog via de Caprivistrip Botswana in gingen. Achteraf vonden ze het veel te veel gehaast. Dag van Etosha naar Caprivi rijden, dan van Caprivi naar Maun een flink stuk en daarna nog van Maun terug naar Windhoek een saaie rit. Achteraf hadden ze hier wel spijt van. Daarnaast is het leuk om een reden te hebben om terug te gaan :D

Qua eten kun je bij de lodges meestal zelf niet koken in Namibie, Botswana zie je dat wel meer in de drukkere plekken. Met kamperen is het wel handig, overal is wel een braai te vinden. Moet wel zeggen dat in Namibie overall wel roosters waren, daar moesten we in Botswana nog wel eens om vragen. Waar je ook op moet letten is dat ze soms je vlees/eieren/dierlijke producten moet inleveren ivm MKZ grenzen. Ook vind je daar veel minder supermarkten, dus soms is plannen wel handig of iets van noodles meenemen.

Ons bevalt het reizen altijd goed om eerst een dag te acclamatiseren, auto op te halen en de volgende dag de eerste lange rit maken (vroeg vertrekken). Dan een paar nachten kamperen en dan een paar nachten in een lodge om de auto schoon te maken/reorganiseren, inkopen te doen, even normaal te kunnen slapen en alle kleren even te laten wassen. We eindigen meestal all in, zodat we bij kunnen komen van de trip :D

Nyaleti
Berichten: 5952
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 12:37

Wat vinden jullie van deze planning? :)
[ img ]

Iriscope
Berichten: 8600
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 12:48

Wij hebben besloten dat we dit jaar lekker dicht bij huis blijven en een paar weken Garden Route gaan doen <3 Ik kan niet wachten om terug te gaan naar Kaapstad, vrienden op te zoeken in Hermanus en natuurlijk Wilke te zien in Gansbaai :D

"Anything forced or misunderstood can never be beautiful"- Xenophon

If it ain't light, it ain't right!

Zira1994
Berichten: 1219
Geregistreerd: 24-10-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 13:03

Helemaal mee eens Sakura ! Gewoon lekker genieten i.p.v. haasten. Het is tenslotte vakantie. En Botswana nog over houden voor de wishlist is ook wat waard haha. Heb je die MKZ grenzen ook in Namibië?

Irisscope dat snap ik helemaal als je in zo’n prachtig land woont !! Vond Kaapstad en hermanus ook echt geweldig !!

https://www.euroclix.nl/index?SRef=NKCjJB75SHB4D5g6

But remember boy, you hold a heart in your hands that is never before given away.

Iriscope
Berichten: 8600
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 13:09

Ja die grenzen heb je hier ook, die ligt aan de noordkant van Etosha. Je mag wel vanaf het zuiden naar het noorden vlees en eieren meenemen, maar van het noorden naar het zuiden is dat niet toegestaan.
Meestal zijn we hier binnen 3 min door die grens heen, of je moet echt pech hebben! Gewoon zorgen dat je je aan de regels houdt, dan duurt het ook niet lang!

"Anything forced or misunderstood can never be beautiful"- Xenophon

If it ain't light, it ain't right!

Zira1994
Berichten: 1219
Geregistreerd: 24-10-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 13:13

Kun je ergens die grenzen en regels vinden ? Je mag dus geen vlees meenemen van etosha naar windhoek bijvoorbeeld ?

https://www.euroclix.nl/index?SRef=NKCjJB75SHB4D5g6

But remember boy, you hold a heart in your hands that is never before given away.

Sakura789
Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 13:18

casperzazoe schreef:
Wat vinden jullie van deze planning? :)
[ [url=m/f4TVqu.png]Afbeelding[/url] ]


Ik heb wel zin om mee te gaan :+

De eerste rit, heb je dan de auto al bij je? Of moet je die halen + 700km rijden? Dat laatste viel ons toen erg tegen (wij zaten in Springbok). De auto en uitleg duurde best lang (onze eerste keer kamperen, tweede keer waren we met 10min op pad), waardoor we in het donker het laatste stuk gereden hebben. Dat was niet erg fijn, veel onderhoud aan de weg en veel vrachtverkeer maken het niet fijn rijden.

Canyon naar Sesriem is ook een flinke afstad, daar hadden wij nog een stop tussendoor. Achteraf hadden we dat ook niet gered omdat we om te taken nog omgereden hebben (tankstation had geen diesel meer). Dus wel aan te raden om heel vroeg te vertrekken. Idem voor Etosha naar Ngepi, echt vroeg op pad gaan. Ngepi -> Vic falls gaan jullie dan over de grens heen? Hoe laat gaat de grenspost dicht? Ik zou eerder in Kasane overnachten en dan de volgende dag de grens over, je zit er toch een paar dagen. Of zelfs nog een nacht extra in Kasane en nog een trip naar Chobe doen in een ochtend (of namiddag)!

Plan de dagen met >600km goed, met name in Namibie, veel offroad dus je zit met gemak een hele dag in de auto. Vertrek echt heel vroeg, met name op plekken waar dieren zijn. In het donker wil je die niet tegen komen of panne krijgen. De laatste twee reisdagen zijn ook flink, niet mogelijk om auto in Joburg achter te laten en een binnenlandse vlucht te nemen? Of een vlucht rechtstreeks naar A'dam?

Sakura789
Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 13:19

Zira1994 schreef:
Kun je ergens die grenzen en regels vinden ? Je mag dus geen vlees meenemen van etosha naar windhoek bijvoorbeeld ?


Ik heb een papieren kaart waar ze volgens mij op staan. Wij hadden naar Palmwag geen probleem, maar Palmwag uit naar Etosha wel. Ook hadden we er eentje van Maun naar het zuiden geloof ik, maar dat is even graven. Kan ook Caprivi naar Maun zijn geweest.

Iriscope
Berichten: 8600
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 13:31

Klopt, als je Etosha verlaat dan vragen ze je bij de uitgang of je vlees etc hebt en moet je dat inleveren :j

"Anything forced or misunderstood can never be beautiful"- Xenophon

If it ain't light, it ain't right!


Zira1994
Berichten: 1219
Geregistreerd: 24-10-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 13:32

Ah okee dankjulliewel allebei! Ga eens kijken of ik ergens een kaart kan vinden

https://www.euroclix.nl/index?SRef=NKCjJB75SHB4D5g6

But remember boy, you hold a heart in your hands that is never before given away.

Sakura789
Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 13:37

Wij hebben alles daar opgemaakt en vervolgens in het eerste grote dorp weer inkopen gedaan. Dus die staat mij niet bij. Ook daar moet je rekening mee houden met routes met veel kilometers. Niet elk dorpje op de kaart heeft een supermarket. Voordeel van Ngepi is dat je daar gewoon kunt eten!

poes
Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-18 14:39

Leuke route casperzazoe! Wat is dat festival in Vic Falls? Ik vond persoonlijk dat daar niets te doen was behalve de watervallen en veel opvulactiviteiten (helicopter, raften, bungee, etc). Zelf was ik blij dat ik daar maar 1 dag was en heb toen heel veel uitgegeven om mijn dag te vullen (Vic Falls 30 euro, zip lines 53, boat cruise 67).

Verder helemaal eens met Sakura. Persoonlijk denk ik dat ik wat meer tussenstops zou doen om wat dingen tussendoor te bekijken en de afstanden iets in te korten. Als je Chobe 1 nacht kunt inpassen zou ik dat ook doen.

Ga idd bij lange afstanden bij zonsopgang rijden en hou goed in de gaten of jr overal op tijd raakt. In etosha sluiten ze de poorten bij zonsondergang. Je zou bvb ook dus je eerste nacht net buiten de gate kunnen slapen. Verder zou ik in etosha persoonlijk de overnachtingen over meer kampen spreiden. Namutoni is ook leuk en je kan vanaf elk kamp wel leuke routes rijden. Ook elke waterhole is anders. Al is die bij Halali wel erg goed.

Goeie waterholes zijn Nebrowni (leeuwen), gemsbok voor grote kuddes, route van halali naar gemsbok voor impalas, leeuwen en neushoorn (en wij hadden cheetah op de lus naar de uitgang vanaf gemsbok), olifantsbad voor olifant, dik dik drive voor luipaard. Hyena kwamen wij overal tegen dus geen idee waar je ze specifiek moet zoeken :’) jakhalzen houden zich wel vaak in de buurt van roofdieren!

Sakura: ik ben je niet vergeten maar ben er nog niet aan toe gekomen!

Iris: o leuk garden route! Daar kun je echt een heel leven op vakantie en altijd leuk hebben denk ik.

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

Sakura789
Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 15:48

2020 duurt nog even poes :D Komt goed, lekker op z'n Afrikaans, easy :+

@casperzazoe, waar kom je Etosha binnen? Lukt dat via de Galton Gate? Ik zou daar ook iets meer spreiden en als je tijd heb via de westkant naar binnenrijden, twee nachten Olifantsrus, eentje Halali en dan Namutoni (of beter nog, als je toch naar Caprivi gaat, een flink aantal kilometers buiten Etosha). Dat scheelt je gewoon enorm qua reistijd. Op de lange routes zou ik de stops voor tanken en boodschappen doen ook goed inplannen. Plan ook in dat het zo kan zijn dat een tankstation geen benzine heeft of dat je ergens met een lekke band komt te staan. Vooral op een aantal gravelwegen is de kans heel groot dat je lek gaat rijden (meetsal bij een te hoge snelheid). Met name op het stuk van Fish River naar Sesriem zitten een flink aantal kilometers aan gravelweg. Wij reden lek net op de stop zonsondergang in Duwisib. Dat was ons 'geluk', nog bij licht aangekomen en hulp aanwezig om de band te verwisselen. Ik had het niet graag gedaan in het donker.

Swakop naar Halali is ook een flinke route. Ik zou echt goed naar de afstanden gaan kijken. Wellicht kun je halverwege overnachten en dan heb je de middag en zonsondergang nog in Etosha. Wij hebben Swakop - Palmwag - Olifantsrus - Okaukeaujo - Namutoni - Waterberg gedaan.

Vic falls vond ik één dag voldoende, wij zijn heen en weer gegaan vanuit Kasane.

Supervixen
Berichten: 12716
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 18:55

Wat dus grappig is, is dat ik Waterberg heet. Mijn zusje is bij het Waterberg plateau geweest. Ze moest toen ergens haar naam invullen, dus zij vult Waterberg in. Die lui daar: nee, je moet niet de naam van het park invullen, maar van jezelf. Mijn zusje: ja, maar zo heet ik :P. Ze heeft ook nog om korting gevraagd, maar dat kreeg ze niet :')

Life starts at the end of your comfort zone. Volg me op instagram @trail_running_tessa

Kelan
Berichten: 1616
Geregistreerd: 23-03-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 18:56

casperzazoe schreef:
Wat vinden jullie van deze planning? :)
[ [url=m/f4TVqu.png]Afbeelding[/url] ]


Ik zou een nachtje langer in Ngepi camp blijven (prachtig daar! En ik vond het best een lange rit vanaf Etosha (en dan zaten wij al weer net buiten Etosha)

Vic falls zou ik dan iets korter doen. Wij zijn ook een dagje heen en weer gegaan vanuit Kasane. Nachtje erbij zou nog leuk geweest zijn, maar langer niet.

Al met al maken jullie een aantal hele lange reis dagen, en ben je denk ik wat optimistisch over de gemiddelde snelheid die je gaat halen

*****************************************


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Myrsky, tumtummie en 6 bezoekers