Wat is dat toch met Afrika?

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 

poes
Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-11-18 08:55

O dat straatracen deden ze in Bloemfontein ook. En iedereen high. Soms best schrijnende dingen.

Tutti_frutti: wat interessant! Wat houdt dat juist in die studies? En wat wil of kun je er mee gaan doen straks?

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)


Sakura789
Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 09:08

Mozambique blijft echt even van mijn lijst af. Als ik reis wil ik gewoon onbezorgd rond kunnen trekken. Dat hoeven echt geen westerse landen te zijn, maar ik wil wel het idee hebben dat ik niet gigantisch belazerd wordt of overal op moet letten. 10 jaar geleden ben ik naar Iran geweest, toen kwamen daar bijna geen toeristen, dus dat was echt heerlijk reizen. Gewoon lekker tussen de locals en overal kun je zo naar binnen voor een paar centen.

ZA/Botswana/Namibie zijn we nooit aangehouden. Alleen in Botswana, maar dat kwam omdat ik 5km per uur te hard reed. Uiteindelijk niet kunnen betalen, omdat we net naar een dorp reden waar we wilden pinnen. Ook in de grensovergangen hangen posters met nummers waar je naar toe kunt bellen als je denkt slachtoffer te zijn (geweest) van corruptie. Ik moet zeggen dat ik het reizen daar veel prettiger vind, ik geef liever de gidsen of locale verkopers van bijv. hout/souvenirs een extraatje.

Nou moet ik wel zeggen dat we steden wel echt vermijden, op Kaapstad na. Wij zitten veel liever in de middle of knowhere :D

Meercats klinkt goed, in de Nxaixai pan zijn we ook bij een project geweest waarbij je heel dicht bij de dieren kunt zijn. Is wel heel vermakelijk hoor, daar kun je uren naar kijken :+

Dat missen van bezigheden snap ik, daarom vind ik het ook heerlijk om met een tent te reizen. Vuur maken om nog een beetje warm te douchen, vuur maken voor de bbq, eten maken, afwassen, opruimen, etc. Omdat je ook vaak vroeg op staat is het handig om ook vroeg je bed in te gaan. Ook omdat je in de avond op sommige plekken ook lek gestoken kunt worden. Afwisselend met af en toe een lodge, zodat je alles weer even kunt organiseren, wassen en de nodige inkopen kunt doen.

Tutti_Frutti
Berichten: 4024
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 16:06

Hier een kleine impressie van Rwanda. Ik ben zo verliefd op dit land, de mensen, en mis mijn leven in Kigali nog elke dag. Zo'n fijne, rustige stad. Afrika voor beginners zeggen ze vaak, en is zeker ook wel zo. Daarom blijven veel mensen ook gemiddeld redelijk lang hangen als expats. Het is zo makkelijk leven daar. Dag en nacht alleen over straat, geen probleem. Verkeer is relatief veilig.

Eerst wat wildlife in Akagera NP. Hier hebben ze de big 5. Het is een relatief klein park maar prachtig. Mijn persoonlijke favoriet tot nu toe qua natuur en dierdichtheid.
[ img ]
[ img ]

Dit is op Lake Kivu, vlakbij de DRC.
[ img ]
[ img ]

Dan hebben we Nyungwe, een prachtig regenwoud met veel aapsoorten (incl. chimpansees). Wij verbleven middenin de theevelden.
[ img ]

En als laatste Kigali, de hoofdstad en mijn woonplaats.
[ img ]
[ img ]

Overigens heb ik dus ook de andere landen in de regio bezocht :)

Afrika studies is een hele brede studie. Ik heb als bachelor Ontwikkelingsstudies/Public Health gedaan op University College en ben hierna naar Kopenhagen vertrokken voor deze master. Ik wist eigenlijk niet zo goed wat ik wou doen, maar ik had een passie voor Afrika. Ik vind het zo'n ontzettend interessant continent. De verschillen tussen landen, geschiedenissen en culturen.... Ik raak nooit uitgekeken of gelezen.
Ik heb mijn thesis geschreven over publiek-private samenwerking op het gebied van rurale electrificatie en zal waarschijnlijk belanden in de ontwikkelingssamenwerking :).

Edit: Om nog even aan te haken op de aanhoudingen hierboven. Ik werd in Kamoeroen dagelijks door miltaire om mijn paspoort gevraagd opweg naar het ziekenhuis waar ik stage liep. Dit was in 2015, en ik zat in de provincie waar nu veel onrust is. De taxi chaffeurs werden veel gebribed. In Rwanda heb ik dit nooit gezien. Wel eens aangehouden, maar dan met legitieme redenen.

Matheno
Berichten: 7930
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Buitengebied Urk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 16:12

poes schreef:
En de reden dat je altijd terugkomt:

[ [url=m/cIEbUU.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/DTSpSX.jpg]Afbeelding[/url] ]


Tja, dit is mijn dagelijkse uitzicht gewoon vanuit NL ;-)

[ img ]

If you could kick the person in the pants responsible for most of your trouble, you wouldn’t sit for a month.
--
[PP] Edje heeft een nieuw baasje! *Updates vanaf pag 13*

Sakura789
Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 16:43

Wat voor 'rondje' is er te maken in Rwanda? Is het daar ook makkelijk om zelf te rijden en kamperen? Wij hebben bekenden zitten daar, dus het is wellicht voor ons nog wel een optie om te gaan.

Tutti_Frutti
Berichten: 4024
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Den Haag

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 17:01

Zeker. Vanuit Kigali zijn bijna alle uithoeken in max 2-3u aan te rijden.

Leuk rondje is bv Kigali - Huye - Nyungwe - Kibuye - Muzanse (Volcanoes NP, gorilla's). Er kunnen langs 't Kivumeer ook prachtige fietstochten gemaakt worden. Kamperen kan sowieso in Muzanse en Nyungwe en Akagera. De rest moet te regelen zijn maar heb ik niet gedaan.
Zelf rijden is goed te doen. Huurauto kost ongeveer 50-80 dollar per dag.

kistaah
Berichten: 514
Geregistreerd: 02-04-05
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 20:14

.

Ik heb weinig gemerkt van dat ze goed Engels spreken. Mijn zusje is ook meteen portugees gaan leren, omdat ze zich anders zelden verstaanbaar kon maken. School vind ik een groot woord. Ben op een 'school' daar wezen kijken, maar dat was armoe troef. De kinderen kwamen daar eigenlijk alleen omdat ze daar hun enige warme maaltijd kregen op de dag. Mijn zusje knutselde daar een middag in de week met de kinderen.
Er zijn privé scholen, maar die kan de gewone burger niet betalen.

Ik voelde me zeker niet altijd veilig in de hoofdstad. Terecht ook, mijn zusje hebben ze op straat proberen te beroven, haar Mozambicaanse ex vriend is neergestoken om zijn telefoon te jatten en toen ze een keer boodschappen deden heeft een gewapende bende hun bewaker bedreigd en opgesloten. Daarna is hun huis leeggeroofd. Ook een collega van haar is overvallen en daar hebben ze hun flat leeggehaald.

In Zuid Afrika ben ik zelf nooit aangehouden. Als je zus zes jaar in Mozambique woont en een Mozambicaanse vriend heeft, hoor je nog wel eens wat. Er zijn ook een tijdje veel ontvoeringen geweest toen zij er woonde, van kinderen van 'rijke' buitenlanders.

Het is inderdaad schitterend, en misschien veiliger buiten Maputo, maar ik denk dat je er zeer alert op moet zijn dat je ontzettend rijk bent in hun ogen. Buiten Maputo voelde ik me ook wel iets veiliger.

Wij zaten op een avond in de kfc en toen veranderde de straat ervoor in een street race baan. Allemaal Mozambicaanse jongeren scheurden met opgevoerde auto's door de straten.
Levensgevaarlijk en bizar om te zien. Je zal er maar per ongeluk tussen zitten. De politie deed niks.

Buiten de internationale school waar mijn zusje lesgaf stonden steevast rond het weekend een paar agenten die in hun eigen tijd geld wilden verdienen door mensen aan te houden.
Ging echt nergens over.
[/quote][/quote]

Verschil in referentiekader dan denk ik :) ik bedoel dat, als je ergens graag heen wilt, je niet moet laten belemmeren door verhalen. Die blijven uiteindelijk eenzijdig, zowel de positieve als negatieve. Maar voor een land wat zo in ontwikkeling is vind ik niet dat men kan afgaan op ervaringen van jaren geleden. Niet dat ik daarmee speciaal bedoel hoor

Ik zeg maar zo...ik zeg maar niks

poes
Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-11-18 20:27

Wat een mooie foto’s van Rwanda. Ik dacht juist dat dat heel onveilig was.

WoW mathene das echt prachtig zeg!

Je kunt de dingen echt anders ervaren dat is zeker en de één zal wat meer geluk hebben dan de ander denk ik. Wij vonden zuid-Afrika haast misselijkmakend racistisch en dat ervaart ook niet iedereen zo. Moet je maar net bepaalde mensen spreken of in bepaalde plekken zijn denk ik?

Vandaag toevallig met iemand van Mozambique gesproken! Hij zei dat het het mooiste land van de wereld was :D voor de rest kreeg ik er niet veel zinnig advies uit. Hij was meer geïnteresseerd of een potje water buiten bevriest bij ons :D

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

Supervixen
Berichten: 12715
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 20:37

Kistaa ik heb het niet over jaren geleden, in 2015 ben ik er voor het laatst geweest.

Ik wil alleen waarschuwen dat je je niet verkijkt op de gevaren.

Life starts at the end of your comfort zone. Volg me op instagram @trail_running_tessa

Tutti_Frutti
Berichten: 4024
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Den Haag

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 22:07

Poes, Rwanda is momenteel een van de veiligste en snelst ontwikkelende landen in de regio. Na de genocide van 94 heeft het land, onder leiding van Kagame (de benevolent dictator), een enorme ommekeer gemaakt. Meer dan 60% van 't parlement is vrouw en het deel van de populatie dan onder de armoede grens leeft krijgt gratis health care bv. Ook zijn ze 't eerste land ter wereld met een plastic tasjes ban. Als je vliegt met plastic tasjes in je koffer moet je die inleveren :')

Laurahh
Berichten: 4199
Geregistreerd: 24-08-09
Woonplaats: Achterhoek

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 22:20

Mij schrikt Rwanda ook af omdat het zo dicht bij Kongo ligt, klinkt zo gevaarlijk..
Maar door jouw verhaal klinkt het wel heel interessant!

Tutti_Frutti
Berichten: 4024
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Den Haag

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 00:00

Snap ik wel. Maar ik heb er nooit iets van gemerkt. Er gaan verhalen dat Kagame en z'n regime zich over de grens en Burundi en in de Congo zich mengen in 't conflict, maar in 't land zelf is het rustig. Onder toeristen is 't zelf best populair om de gorilla's te bekijken in de Congo, omdat dit je zo'n 1000 eu bespaart. Is niet geheel zonder risico, maar 't wordt wel gedaan.

Ik Kenia en Uganda voelde ik mij over het algemeen minder veilig (ik heb mij nergens echt onveilig gevoeld overigens)

poes
Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-11-18 07:41

Mijn schoonzusje is Congolees en durft het wel aan om ons mee te nemen volgend jaar of 2020. Ze is er dit jaar geweest. Maar hopelijk stabiliseert het wat. Rwanda hou ik in gedachten!

Ik hou van de relaxte sfeer in Namibië :) het is hier ook zo chill reizen, iedereen in de hostel heeft leuke verhalen.

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

kistaah
Berichten: 514
Geregistreerd: 02-04-05
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 07:45

Supervixen schreef:
Kistaa ik heb het niet over jaren geleden, in 2015 ben ik er voor het laatst geweest.

Ik wil alleen waarschuwen dat je je niet verkijkt op de gevaren.


Daarom zeg ik, ik bedoel jou ook niet perse...
Gevaren zijn er al in Afrikaanse landen, laatst is er ook weer een stelletje in Namibië overleden als gevolg van autopech en te weinig water.

Maar goed, on topic. Is iemand ook via Kaapstad en de kust naar de westkant van Zuid Afrika geweest?

Ik zeg maar zo...ik zeg maar niks

Iriscope
Berichten: 8600
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 08:34

Ik heb wel delen gezien van de westkust ja, wat wil je weten?

"Anything forced or misunderstood can never be beautiful"- Xenophon

If it ain't light, it ain't right!

StormMilagro
Berichten: 1755
Geregistreerd: 22-05-10
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 11:14

kistaah schreef:
Supervixen schreef:
Kistaa ik heb het niet over jaren geleden, in 2015 ben ik er voor het laatst geweest.

Ik wil alleen waarschuwen dat je je niet verkijkt op de gevaren.


Daarom zeg ik, ik bedoel jou ook niet perse...
Gevaren zijn er al in Afrikaanse landen, laatst is er ook weer een stelletje in Namibië overleden als gevolg van autopech en te weinig water.

Maar goed, on topic. Is iemand ook via Kaapstad en de kust naar de westkant van Zuid Afrika geweest?


Ik ook, wij hebben in 2016 een rondje west coast gedaan

Night gathers and now my watch begins - The world is not in your books and maps, it’s out there - May we meet again
:¨·.·¨:
`·. Montana & Rio

Iriscope
Berichten: 8600
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 13:22


"Anything forced or misunderstood can never be beautiful"- Xenophon

If it ain't light, it ain't right!

Sakura789
Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 13:29

Iriscope schreef:
Een video van onze Erindi trip afgelopen weekend vinden jullie hier:
https://www.clogsinafrica.com/african-life

Nu ben ik aan het inpakken voor de Etosha trip met Poes :)


Leuke vlog!

Maar een koelkast??? :')

Heel veel plezier! Wanneer vertrekken jullie en welke route gaan jullie nemen?

Iriscope
Berichten: 8600
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 13:41

Daar waren wij ook aardig van onder de indruk haha, glamping in de bush! We vertrekken morgen ochtend. We slapen achtereenvolgend in Namutoni, Halali en Okekeujo. De standaard route dus.
We hadden graag de west kant opgezocht, maar vanwege de tijd die we hebben en rijtijden etc toch hiervoor gekozen :j

"Anything forced or misunderstood can never be beautiful"- Xenophon

If it ain't light, it ain't right!

Sakura789
Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 13:42

Kom ik een keer langs voor de westkant :D

Iriscope
Berichten: 8600
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 13:45

Kom maar op :D

"Anything forced or misunderstood can never be beautiful"- Xenophon

If it ain't light, it ain't right!

Sakura789
Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 14:00

Ik hou het zeker in m'n achterhoofd, al zal m'n wederhelft me niet snel laten gaan. Aan de andere kant heb ik een berg aan vrije dagen en hij niet.

Inmiddels allemaal ideeen op aan het doen voor vakantie, dus zo rond kerst gaan we alles eens even goed bekijken :D


[ img ]

Zira1994
Berichten: 1219
Geregistreerd: 24-10-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 22:10

Leuke vlog!! Hoe vond je erindi? Had ik ook in gedachte als het lukt om volgend jaar te gaan.
Kijk nu al uit naar he etosha vlog ! Veel plezier daar dames !

https://www.euroclix.nl/index?SRef=NKCjJB75SHB4D5g6

But remember boy, you hold a heart in your hands that is never before given away.

poes
Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-11-18 18:42

Zo net terug van 4 leuke dagen met iriscope in Etosha! Ik ga morgen alweer naar België. Wat een maffe last minute trip was het. De vraag is niet welke dieren ik gezien heb, maar welke dieren ik níet gezien heb :D en behalve de katten, ook van alles minstens 5 exemplaren.

Iris: het was super super leuk en ik ga jou en het bakkie en Jasper enorm missen! Smaakt alleszins naar meer dit :D

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

Sakura789
Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 18:50

Foto’s!!!!!!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 bezoekers