Wat is dat toch met Afrika?

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Cynthia82
Berichten: 9278
Geregistreerd: 03-07-07
Woonplaats: Bleiswijk

Re: Wat is dat toch met (zuidelijk) Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 08:43

Vanaf Brussel doe ik liever niet. Ik vind het dan weer te veel gedoe om in Brussel te komen en vanaf Brussel weer naar huis. Kost ook weer geld en energie en zo veel energie heb ik niet.
Dus ik vlieg het liefst van en naar Amsterdam. Tussenlanding is prima, als het niet te lang is.

Ik zag er net één van €628,- (met niet te lange tussenstop). Is dat een goede prijs voor vanaf Amsterdam, of kan dat ook nog goedkoper?

Volg ons op Instagram: www.instagram.com/stal.belides
Fiore 10 jaar (20-04-2013) & Finesse 0 jaar (01-05-2023)


poes
Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Wat is dat toch met (zuidelijk) Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-11-18 08:44

De goedkoopste vluchten vind je op Google flight of skyscanner :j

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

Sakura789
Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 08:46

Cynthia82 schreef:
Sakura, die 4e foto van jou!! <3


Dat was echt een heel grappig moment. In de boom zie je de voeten van de moeder. Dit kleintje probeerde met dezelfde elegantie als zijn moeder in de boom te klimmen. alleen kwam niet zover en halverwege gleed ie al boomknuffelend naar beneden. Op de foto lijkt ie ook wat scheel te kijken :')

Was super leuk, twee moeders en beide twee kleintjes, daar kun je de hele dag wel naar kijken! Net zoals kleine neushoorntjes bij een waterplas <3

Heeft de KLM in januari geen goede deals? Wij hebben toen last minute een keer Nairobi geboekt voor een schijntje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 08:48

Vanaf Amsterdam kan je ook voor 400-450 naar Johannesburg vliegen als je de aanbiedingen een beetje in de gaten houdt. Wel vaak met overstap. Direct vliegen op Kaapstad is chiller maar gelijk een klap duurder en 11.5 uur lang op je reet zitten is niet het leukste ooit :=

Iriscope
Berichten: 8600
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: Wat is dat toch met (zuidelijk) Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 08:51

Wild Dogs <3 super zeg!

"Anything forced or misunderstood can never be beautiful"- Xenophon

If it ain't light, it ain't right!

poes
Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-11-18 09:03

En overstappen op addis ababa is een belevenis op zichzelf :')

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

Iriscope
Berichten: 8600
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: Wat is dat toch met (zuidelijk) Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 09:15

Als je met Ethiopian Airways vliegt en je hebt een lange overstap, dan regelen zij een hotel en transfer voor je. Werkt prima. Mijn huisbaas vliegt vaak via Addis nr Europa en is over de service goed te spreken!

"Anything forced or misunderstood can never be beautiful"- Xenophon

If it ain't light, it ain't right!

Sakura789
Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 09:22

Ik vind het juist heerlijk om rechtstreeks te gaan :D Lekker even dutten, serie of films kijken, spannend boek uitlezen. Echt een topstart van de vakantie, even bijkomen. Meestal heb ik het erg druk qua werk als ik weg ga, dus vind het heerlijk om uren even niets te kunnen doen!

We hebben trouwens wel eens uren op een pikdonker vliegveld in Nairobi gestaan. Stroom uitgevallen en werkelijk niets deed het meer :')

Zijn hier meer mensen in de Kalahari geweest, zit alvast een route te bedenken die we zouden kunnen gaan rijden. O:)

Iriscope
Berichten: 8600
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: Wat is dat toch met (zuidelijk) Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 09:28

Ik weet niet of je het kunt bezoeken - maar in de Kalahari heb je het Meercat project waar ze onderzoek naar stokstaartjes doen. Als je het googled vind je hun website, staat vast ook info op over eventueel opengesteld zijn aan bezoekers.

"Anything forced or misunderstood can never be beautiful"- Xenophon

If it ain't light, it ain't right!

Laurahh
Berichten: 4199
Geregistreerd: 24-08-09
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 13:46

poes schreef:
Laurahhh: wauw liften en al! Dat durven wij toch niet. Hoewel we gelijk altijd lifters meepakken en dan meestal nog locals ook _/-\o_ maar ik denk dat het met twee wel te doen is.


We ontdekten in Malawi al gauw dat openbaar vervoer (mini busses) echt rampzalig was dus dan was liften een heel stuk beter :')

En wauw, wilde honden <3 Die willen wij ook erg graag zien bij onze volgende reis.

Anoniem

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 14:38

Volgens mij is openbaar vervoer in bijna het hele continent een drama :') Ik heb dan alleen ervaring met ZA maar daar moet je ook echt met privébussen en er is geen peil op te trekken hoe laat die dingen komen.

Laurahh
Berichten: 4199
Geregistreerd: 24-08-09
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 14:44

Emmaa_ schreef:
Volgens mij is openbaar vervoer in bijna het hele continent een drama :') Ik heb dan alleen ervaring met ZA maar daar moet je ook echt met privébussen en er is geen peil op te trekken hoe laat die dingen komen.


In Zambia kon je nog wel touringbussen nemen en die reden ook wel (ongeveer) op de verwachte tijd en routes. Die minibusses in Malawi daarin tegen _-:( Voordat ze vertrekken is altijd een raadsel en een rit die 2 uur zou moeten duren, duurt gerust minimaal 6 uur. Overal waar een local uitstapt, wachten ze net zo lang tot er weer 1 bij in stapt. En dat terwijl de bus eigenlijk al 10x overbeladen is en je tussen de geiten/kippen/kinderen/tassen gepropt zit en niet eens normaal kan zitten. Nachtmerries :')

Met liften hadden we gewoon heerlijk de bak van de pick-up voor ons alleen of een normale zitplek en die mensen reden in ieder geval door. Liften is daar trouwens niet gratis, zoals het hier wel is, als blanke in ieder geval _O-

Anoniem

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 14:48

Ja die touringbussen reden in ZA ook :j Maar die zijn van privé bedrijven en niet van de staat, zo bedoelde ik het. Heb er maar een keer eentje genomen en die had toen drie uur vertraging (wat ook niet gecommuniceerd werd, lekker handig :') ) maar misschien was dat gewoon een slechte ervaring of lag het aan Grahamstown, waar alles sowieso wat moeizamer gaat. Buiten dat zag ik alleen in Kaapstad echt openbaar vervoer, en dat was ook maar schaars.

poes
Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-11-18 15:36

Denk dat het eigenlijk nergens als gratis gezien moet worden? Lijkt me logisch om altijd een prijs af te spreken :j want je bespaart er sowieso mee. Liften jullie wel vaker? Ik eigenlijk nooit, vraag me altijd af hoe dat is.

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

Anoniem

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 15:38

Ik lift niet. Als ik met mijn vriend op reis ga huren we liever een auto en ontdekken we de boel zelf, en als ik niet met hem ben ga ik in mn eentje en ik zou zelfs in NL niet in mijn eentje liften.

poes
Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-11-18 15:40

Nee zou ik ook nooit alleen doen. Ben nu aan het twijfelen of we in Peru gelift hebben. Met mijn man huur ik ook een auto. Maar hoor dat het in sommige landen, waar zelf rijden geen doen is, wel wat is.

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

Anoniem

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 16:11

Ik ben misschien wat overbezorgd wat dat betreft hoor, maar als zelf rijden geen optie is ga ik persoonlijk liever voor taxi/uber/openbaar vervoer of some sorts. Je hoort gewoon heel veel over lift-verhalen gone wrong en zelfs met mijn vriend erbij weet ik niet of ik me daar 100% oke bij zou voelen.

Laurahh
Berichten: 4199
Geregistreerd: 24-08-09
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 16:29

poes schreef:
Denk dat het eigenlijk nergens als gratis gezien moet worden? Lijkt me logisch om altijd een prijs af te spreken :j want je bespaart er sowieso mee. Liften jullie wel vaker? Ik eigenlijk nooit, vraag me altijd af hoe dat is.


Ik bedoel meer dat als je hier in Nederland lift, het dan volgens mij altijd gratis is. En in Afrika vragen ze er uiteraard wel geld voor. Was ook geen probleem hoor. Wij hadden nog nooit eerder gelift maar ik zag er zo tegenop om weer minibus tripjes te doen dat we dit geprobeerd hebben. Gelukkig heb ik een grote stoere man bij me, in mn eentje zou ik het nooit doen. 1x was het een rijke Afrikaan met een pickup waar we mooi achterin konden. Andere x was het een taxi die eigenlijk al vol zat maar ons er bij in wou hebben, dus wij nee gezegd. Rijdt ie verder, gooit ie 100 meter verderop de locals eruit en komt ie terug naar ons. "Nu heb ik plek!" :') Wel wat voor betaald maar minder dan een 'officiële' taxi regelen en 100x meer comfort dan de minibus..

kistaah
Berichten: 514
Geregistreerd: 02-04-05
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 21:36

Supervixen schreef:
Daarom, als je geen Portugees spreekt en je wordt om de haverklap aangehouden, dat is geen pretje.
Vooral op vrijdag, want dan hebben ze geld nodig om te zuipen in het weekend :+


Verhalen verhalen... Tot en met midden Mozambique spreekt men prima Engels. School is sinds enkele jaren verplicht en dat is terug te voelen en te horen.
Net aks de meeste Afrikaanse steden is ook Maputo niet de moeite waard, maar de rest...het is zo mooi, ongerept, prachtige stranden.

Corruptie is er ook, maar niet meer dan in zuid Afrika. Ben er nu meerdere keren geweest en altijd goed gegaan en veilig gevoeld. Wij zijn 1x aangehouden in drie weken (hoogseizoen) laatste keer, en zo hebben we er meer gehoord.

Ik zeg maar zo...ik zeg maar niks

Lielle
Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 21:40

Ff snel stippen. Afrika ervaring:
1978/1979 Tanzania
1993-1998 Ghana
2016 Zuid Afrika en Lesotho
Laatst bijgewerkt door Lielle op 21-11-18 21:58, in het totaal 1 keer bewerkt

poes
Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-11-18 21:52

Hoe vaak ben je er geweest kistaah? Wat voor reis? :)

Lielle: was jij toen niet op zoek naar een reis? Is dat dan ZA geworden? Of was dat een andere keer?

Net even gefacetimed met mijn man, ik vind het toch wel fijn als er WiFi is en dat kan :)

Zit nu in een koud bad _O- vanmiddag ben ik aangevallen door een vervet aapje! :oo :roll: >;)

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

Lielle
Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 21:58

Klopt, ik denk dat dat de keer is geweest dat we uiteindelijk naar Albanie zijn gegaan. Afgelopen zomer Oekraine / Moldavië en wsl komend jaar Kyrgyzie. Allemaal independent, en niets vooraf geregeld :-)

Afrika blijft heel hoog op de lijst, sws een keer terug naar Ghana en ook een rondje Namibië / Botswana. Voorwaarde is wel dat we zelf kunnen rijden, het lokale vervoer heb ik gedaan toen ik begin 20 was en daar heb ik niet zo’n zin meer in :D


poes
Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-11-18 22:03

Klopt ik heb je toen Namibië proberen aansmeren :D ook leuke bestemmingen kies jij zeg.

Is er veel te zien in Ghana?

Ik merk dat ik het wel graag op voorhand plan. Bij grote afstanden houdt dat het tempo erin zonder stress want je weet dat het uitkomt. Bovendien heb ik er maanden voorpret van en kom ik goed ingelezen aan, merk dat ik dat ook prettiger vind.

Een vriend van mij is compleet tegengesteld. Ik ben een keer met hem zo gaan reizen maar vond het soms lastig dat je in de avond dan vaak zat te plannen. Ma goed, nu op mijn alleentje had ik daar wel tijd voor gehad haha.

Deze lodge was leuk maar voor mij toch wat te luxe. Merk dat ik wat bezigheid/activiteit mis. Zelf rijden, erop uit moeten om te eten of koken, hiken, dat vult wel. Nu is het hier letterlijk van activiteit naar eetmoment :D

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

Tutti_Frutti
Berichten: 4024
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Den Haag

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 22:13

Ik babbel graag mee :) ik studeer Afrika Studies en rond deze master volgende maand af. Heb daarvoor ook 5 maanden in Rwanda gewoont. Ben inmiddels in Uganda, Kenia, Tanzania en Kameroen en natuurlijk Rwanda geweest. Zal later uitgebreider en met foto's reageren :)

Supervixen
Berichten: 12716
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 22:13

kistaah schreef:
Supervixen schreef:
Daarom, als je geen Portugees spreekt en je wordt om de haverklap aangehouden, dat is geen pretje.
Vooral op vrijdag, want dan hebben ze geld nodig om te zuipen in het weekend :+


Verhalen verhalen... Tot en met midden Mozambique spreekt men prima Engels. School is sinds enkele jaren verplicht en dat is terug te voelen en te horen.
Net aks de meeste Afrikaanse steden is ook Maputo niet de moeite waard, maar de rest...het is zo mooi, ongerept, prachtige stranden.

Corruptie is er ook, maar niet meer dan in zuid Afrika. Ben er nu meerdere keren geweest en altijd goed gegaan en veilig gevoeld. Wij zijn 1x aangehouden in drie weken (hoogseizoen) laatste keer, en zo hebben we er meer gehoord.


Ik heb weinig gemerkt van dat ze goed Engels spreken. Mijn zusje is ook meteen portugees gaan leren, omdat ze zich anders zelden verstaanbaar kon maken. School vind ik een groot woord. Ben op een 'school' daar wezen kijken, maar dat was armoe troef. De kinderen kwamen daar eigenlijk alleen omdat ze daar hun enige warme maaltijd kregen op de dag. Mijn zusje knutselde daar een middag in de week met de kinderen.
Er zijn privé scholen, maar die kan de gewone burger niet betalen.

Ik voelde me zeker niet altijd veilig in de hoofdstad. Terecht ook, mijn zusje hebben ze op straat proberen te beroven, haar Mozambicaanse ex vriend is neergestoken om zijn telefoon te jatten en toen ze een keer boodschappen deden heeft een gewapende bende hun bewaker bedreigd en opgesloten. Daarna is hun huis leeggeroofd. Ook een collega van haar is overvallen en daar hebben ze hun flat leeggehaald.

In Zuid Afrika ben ik zelf nooit aangehouden. Als je zus zes jaar in Mozambique woont en een Mozambicaanse vriend heeft, hoor je nog wel eens wat. Er zijn ook een tijdje veel ontvoeringen geweest toen zij er woonde, van kinderen van 'rijke' buitenlanders.

Het is inderdaad schitterend, en misschien veiliger buiten Maputo, maar ik denk dat je er zeer alert op moet zijn dat je ontzettend rijk bent in hun ogen. Buiten Maputo voelde ik me ook wel iets veiliger.

Wij zaten op een avond in de kfc en toen veranderde de straat ervoor in een street race baan. Allemaal Mozambicaanse jongeren scheurden met opgevoerde auto's door de straten.
Levensgevaarlijk en bizar om te zien. Je zal er maar per ongeluk tussen zitten. De politie deed niks.

Buiten de internationale school waar mijn zusje lesgaf stonden steevast rond het weekend een paar agenten die in hun eigen tijd geld wilden verdienen door mensen aan te houden.
Ging echt nergens over.

Life starts at the end of your comfort zone. Volg me op instagram @trail_running_tessa


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Myrsky, tumtummie en 6 bezoekers