Wat is dat toch met Afrika?

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
poes
Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-18 10:35

Het ene moment spreekt Afrika je helemaal niet aan maar beslis je vrij random om toch eens Namibië te doen.

En krap anderhalf jaar later zit je alweer voor de vierde keer in Afrika. Want blijkt dat al die clichés gewoon kloppen en dat het echt enorm verslavend is!

Daarom dit topic. Voor alle reisverslagen of plannen naar Afrika, om tips en foto’s te delen en gezellig te babbelen :)

Mijn eerste Afrika ervaring was dus Namibië in maart 2017 en dat was echt gelijk een schot in de roos:


[ img ]


[ img ]

[ img ]


[ img ]


[ img ]



Daarna kwam Zuid-Afrika in mei 2018: heel anders maar ook echt geweldig:


[ img ]


[ img ]


[ img ]


[ img ]


[ img ]

Er is een goedlopend Zuid-Afrika topic :j vol met tips en verhalen en dromen.

In oktober moest ik voor het werk naar Marrakech en daar plakte ik maar gelijk enkele dagen vakantie aan. Heel erg genoten maar van de 1200 collega’s zijn er ruim 900 flink ziek geweest :=

En dan vroeg iriscope tien dagen geleden of iemand toevallig naar Namibië ging en haar zadel kon meenemen?

:j

Twee dagen later was de vlucht geboekt en kon de pret beginnen :) met maar enkele dagen om te plannen was het efkes haasten maar tot nu toe heb ik veel plezier :D

Ik ben gevlogen naar windhoek waar ik het zadel heb afgegeven. Vervolgens doorgevlogen naar Vic Falls:


[ img ]

[ img ]

Daarna ben ik doorgereisd naar Botswana. Ik zit nu in Chobe waar ik vanmorgen bij mijn eerste game drive deze reis gelijk mijn big 5 compleet heb kunnen maken:
[ img ]

En de reden dat je altijd terugkomt:

[ img ]

[ img ]

Wat zijn jullie plannen? Combineer je landen of liever eentje? Wat is je lievelingsdier (oryx *\o/* ) ? Liever zelf regelen of helemaal georganiseerd, basic of luxe?

Brand los!!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 21-11-18 10:53, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Titel aangepast op verzoek TS

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)


MeMar
Berichten: 739
Geregistreerd: 21-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 11:13

Oh heerlijk die foto's!! ziet er goed uit :-)
Ik ben net terug van 2 1/2 week Zuid Afrika (noorden) en ik moet zeggen het was top! Echt genoten van de natuur, de mensen, het eten, het weer en ofcourse de dieren!
Ik kwam helemaal zen terug, maar zit alweer snel in de nederlandse 'sleur' ;-) niet dat ik te klagen heb, maar anders dan vakantie natuurlijk!
Je beseft je wel wat je allemaal hebt en ook wat je niet hebt als je weer terug bent in NL...

Ik heb zelf alles gepland en geboekt en dat scheelde aardig wat geld :-) redelijk basic en luxe door elkaar.
We hebben wellicht een adres opgedaan om te overnachten in Botswana in de toekomst. Een heel aardig ouder echtpaar ontmoet op de terugvlucht. Die daar wonen en ons uitgenodigd hebben, dus wie weet!

Hoelang blijf je in Botswana? :-)

Sakura789
Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 11:19

Jeeeejjjj *\o/* *\o/* *\o/*

Hier in het kort, in 2016 een rit gemaakt van Kaapstad naar Windhoek. Heerlijk met een 4x4 en een tent op het dak! Onwijs leuke reis gehad en helemaal verliefd geworden op zuidelijk Africa.


[ img ]


[ img ]


Afgelopen voorjaar een trip gemaakt van Johannesburg naar Botswana, door naar de Vic falls, via de Namibische Caprivistrip Botswana weer in. Een paar dagen nog genoten in Welgevonden (ZA) en terug naar Johannesburg.


[ img ]


[ img ]


[ img ]

De droomreis is nog een trip dwars door de Kalahari, dus geheel offroad. Het liefst wil ik morgen al, maar het gaat denk ik 2020 worden... Al vind ik de voorpret nu al leuk! Papieren kaarten op de vloer, Youtube filmpjes kijken en reisverslagen lezen. I love it!

poes
Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-18 11:25

4 dagen :) Zuid Afrika heb ik ook volledig zelf gepland en dat scheelde idd enorm. Daar zijn we uitgekomen op net geen 100 euro pppd met alles bij elkaar, ook vluchten etc. Ook hostels en huisjes en luxe lodges. Zelfs de hostels waren vaak prachtig.

Namibië via Fox gedaan. Dat was ook gelijk onze laatste georganiseerde reis denk ik, het zelf plannen is iets waar ik veel plezier van heb. Ik kan echt uren en uren twijfelen en zoeken naar 1 slaapplek. Maar dat vind ik echt leuk.

Deze keer was zo last minute dat ik helaas wel enorm in de kosten ga gaan. Vic Falls en Botswana zijn sowieso een uitdaging voor je budget. Zit nu bvb in een best luxe lodge. Niets mis mee, maar ik ben net zo blij met een hostel. Met dit weer leef je toch buiten. Voordeel is wel dat het eten hier erg lekker is en De kamer is echt ruim.

Hierna vlieg ik weer naar windhoek waar iriscope en ik 4 dagen samen op pad gaan naar Etosha.

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)


poes
Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-18 11:27

MeMar: waar ben je geweest in ZA? Heb je foto’s? :+

Sakura: heb je ervaring met off Road rijden? Bij mij kriebelt het ook... mijn beste vriend kan het heel goed... dus mss met hem plannen.
Laatst bijgewerkt door poes op 20-11-18 11:28, in het totaal 1 keer bewerkt

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

Pandora2
Berichten: 19831
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 11:28

Mag ik even mee genieten in dit topic ? :o
Ex-collega heeft, toen hij op pensioen ging, een plantage gekocht in Zuid-Afrika.
Heb er zeker 5000 foto's van gezien :D <3
Maar ik durf niet heen te gaan... bang dat ik ginder wil blijven en niet meer terugkom :')

poes
Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-18 11:31

Iedereen welkom :D

Zuid-Afrika is divers, zowel qua landschap als dieren als klimaat als eten. Maar ook heel toegankelijk en vrij Westers. Maar ook ‘gevaarlijk’
en toch nog steeds zeer racistisch. Vond het heel makkelijk bereisbaar, er is ook voor elk budget en elke smaak wat. Maar als je kan gaan: DOEN!

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

Sakura789
Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 12:03

De eerste reis hebben we van de 4.000km ongeveer 3.000 off road gereden! Dus heel veel, wisselend van prima te rijden (60km per uur) tot echt dramatisch (10km per uur), voordeel van Namibie is dat het vooral droog is, dus vooral het mulle zand bij Deadvlei is een leuke uitdaging :D

In Botswana waren we na het regenseizoen, dus een stuk natter. Eén keer zijn we door een water gereden waarvan we dachten dat het wel goed zou komen, maar het was een stuk dieper dan gedacht. Gelukkig hadden we vaart en daardoor geen water gemaakt. In Botswana hebben trouwens wel veel op gewone wegen gereden. Gewoon tussen haakjes, want de potholes maken het her en der wel erg lastig rijden. Op een gegeven moment reden wij rechts in de berm en het tegemoet komend verkeer links in de berm... We hebben daar weinig off road gereden en dat heb ik echt gemist, ik wil graag meer wildernis en vandaar ook de keuze om de Kalahari in te trekken. We zijn er nog niet uit of we dit in konvooi willen doen. Van mij hoeft het niet perse, maar mijn wederhelft voelt zich er nog niet zo senang bij. :+

Trouwens vond ik het totaal niet gevaarlijk in Namibie en Botswana, vond de locals erg vriendelijk en ik heb mij geen moment niet op mijn gemak gevoeld. Vandaar dat ZA ook niet heel hoog op onze lijst staat. Wij houden van wildernis en juist een dag lang geen mensen tegen komen :D

Iriscope
Berichten: 8600
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 12:18

Yes, hoef ik eindelijk het Zuid-Afrika topic niet meer te vervuilen!

Ik ben in 2011 op werkvakantie naar Zuid-Afrika geweest, daar in 2014 naar toe verhuisd. 1 jaar in Johannesburg gewoond, 2 jaar in Kaapstad.
Nu woon ik alweer 1,5 jr in Windhoek met mijn man.

Voor visitors via bokt sta ik altijd open! Ik ben de bokker waar poes het in haar openingspost over heeft. We gaan straks samen naar Etosha <3

Ik ben net terug van een paar dagen Erindi en ben met foto's bewerken bezig.
Hier vast een aantal;

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

"Anything forced or misunderstood can never be beautiful"- Xenophon

If it ain't light, it ain't right!

laughterline
Berichten: 4976
Geregistreerd: 05-10-13
Woonplaats: Gansbaai, Zuid-Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 12:31

Woehoe! Ik denk dat ik meer actief zal zijn in het Zuid Afrika topic maar zal dit ook zeker volgen!

Iriscope heeft mij 2 jaar geleden het zuid Afrika virus gegeven toen ik haar ging opzoeken. En ben na 3x er geweest te zijn waarvan 1x 6 maanden, gister geëmigreerd! Ik woon in Gansbaai, een klein maar mooi dorpje in Zuid Afrika aan de kust tussen de bergen <3 Samen met m’n vriend die ik 2jaar geleden heb ontmoet!

biancaaaa
Berichten: 1589
Geregistreerd: 16-02-04

Re: Wat is dat toch met (zuidelijk) Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 12:48

Hier ook verliefd op (zuidelijk) Afrika. Heb eerst rondreis gedaan (ZA, Botswana, Vic falls, Okavango Delta, Namibië) en later nog eens terug geweest naar ZA. Blijft favourite bestemming.

poes
Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Wat is dat toch met (zuidelijk) Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-18 13:06

Namibië en Botswana zijn idd super veilig. En aardig! Voel me heel chill alleen.

In Namibië hebben wij ook voornamelijk off-road gereden. Met een 2WD := in het begin braaf 50-70 maar al snel op de goede stukken toch over de 100. Het ging, maar denk niet dat de auto er heel blij van werd soms.

Mooie reizen komen er voorbij :)

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

Noblesse_
Berichten: 1839
Geregistreerd: 24-01-12
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 13:07

Ik meld me haha.
Ondertussen drie keer in Kenia geweest, m'n vader heeft er een vakantiehuis aan de kust in Diani Beach.
Helemaal verliefd op het land, hoop snel terug te kunnen gaan maar vrij krijgen op werk samen met vriendlief is niet zo simpel helaas.
Ondertussen staat deze op mijn arm :D [ img ]

poes
Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Wat is dat toch met (zuidelijk) Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-18 13:11

Kenia staat ook op het lijstje. Net als Oeganda. Ik hoop volgend jaar Congo te kunnen doen met mijn schoonzusje, zij is Congolees.

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

Kelan
Berichten: 1616
Geregistreerd: 23-03-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 13:18

Oh leuk topic! Hier ook helemaal enthousiast voor Afrika.
Inmiddels 5 keer geweest:
- Zuid -Afrika,
- Zuid-Afrika en Namibie,
- Namibie,
- Botswana (en een heel klein beetje ZA)
- en Tanzania.
Of vergeet ik nu nog een keer :o

Dit jaar stond Oeganda op het programma. Maar vanwege de ebola in Congo (in de grensstreek met Oegand) maar even uitgesteld. (nu binnenkort naar Nieuw Zeeland)
Hopelijk dan volgend jaar wel naar Oeganda. *D

*****************************************

poes
Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Wat is dat toch met (zuidelijk) Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-18 13:19

Ga je Oeganda zelf boeken?

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

Kelan
Berichten: 1616
Geregistreerd: 23-03-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 13:28

Poes, ik denk het niet.
We hadden dit jaar via https://www.matoketours.nl een programma laten maken (en toen op het laatste moment besloten het niet te doen :( )

Zuid-Afrika, Namibie en Botswana hadden we wel allemaal zelf geboekt, en zelf gereden.

*****************************************

droversrun
Berichten: 1027
Geregistreerd: 23-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 13:31

Paar jaar terug naar Kenia geweest en afgelopen jaar naar Uganda.
Ik vond eerlijk gezegd Kenia echt in het niets vallen naast Uganda, man wat een prachtig land <3! Ik zou echt volgend jaar alsnog gaan hoor Kelan. Heb je al een idee wat je wilt gaan doen? Wij hebben in 2,5 week bijna zo goed als het hele land gezien, alleen in het uiterste noorden zijn we niet geweest. Ik vond het mooie aan Uganda dat het zo divers is, je gaat echt van regenwoud naar droge savanne en dat allemaal in een land. Mensen zijn ook super vriendelijk en heb me geen moment onveilig gevoeld :) .

Zuid Afrika wil ik ook graag nog een keer naar toe, maar dat gaat hem denk ik voorlopig niet worden.

poes
Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Wat is dat toch met (zuidelijk) Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-18 13:37

Hoe had jij Oeganda geregeld droversrun? Heb je gorilla’s gezien? En wat was het kostenplaatje ongeveer als ik mag vragen?

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

Walkure
Berichten: 1390
Geregistreerd: 03-03-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 13:38

Och hier ook.. Zomer 2017 in Hoedspruit geweest voor stage (Bij ADHS wat sommige wellicht kennen).
Ik wil heeeel graag weer terug naar (Zuid) Afrika en rondreizen, mij zelf lijkt Tanzania enorm gaaf. Mensen die daar zijn geweest met leuke ervaringen?

Helaas ben ik nu een arme student dus nog even een paar jaar wachten..

[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]

<3

Iemand die verongelijkt in het leven staat slaagt nooit.

Kelan
Berichten: 1616
Geregistreerd: 23-03-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 13:45

Wij hadden ongeveer dit rondje in gedachten in Oeganda
[ img ]
Maar dan zonder het zuidelijkste puntje. Daar zouden we afsnijden *D

Gorilla's zouden we niet doen. Dat vind ik wel erg duur :o

@Esirene: Tanzania vond ik prachtig, met name de Serengeti. Maar Namibie vond ik eigenlijk nog veel mooier (afwisselender) *D

*****************************************

droversrun
Berichten: 1027
Geregistreerd: 23-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 13:54

Wij hebben de reis laten boeken door Pelikaan reizen en zijn het land doorgereisd met een eigen gids. Ik zal dan ook maar gelijk eerlijk zeggen dat onze reis echt wel heel duur was, maar dat komt naast de eigen gids ook door het feit dat we in hele dure lodges zaten en we inderdaad ook de gorilla's hebben gezien.
Je kan overigens echt prima als stel ofzo zelf een Jeep huren en zonder gids op pad gaan, zolang je niet de ghetto op zoekt is het echt heel veilig. Ik zou je adviseren om niet op de kosten van een goede auto te besparen want de wegen in Uganda zijn over het algemeen echt vreselijk... :r

Wij hebben dus inderdaad ook de Gorilla's gezien (ik zal zo even een filmpjes posten van deze bizar gave ervaring). Wij hebben dat gedaan in de buurt van het drielandenpunt in het zuiden van Uganda. Je kan het ook iets noordelijker doen, maar dan is de kans dat je 8 uur moet klimmen door het begroeide bos aanwezig en heb je nog steeds geen zekerheid dat je een Gorilla ziet. Waar wij het hebben gedaan is het gebied veel minder groot waar de apen zich bevinden, dus de kans ook groter dat je ze tegenkomt.
Ik snap Kelan als je de gorilla's over gaat slaan, het is inderdaad echt bizar duur. Ik geloof dat wij rond de 550 euro per persoon hiervoor kwijt zijn geweest. 8)7

Ik zou overigens niet het zuidelijke puntje overslaan, wij vonden dat namelijk echt het mooiste stuk van Uganda.

Iriscope
Berichten: 8600
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 13:55

Ah mijn favoriete vogel, de lilac breasted roller <3 Gave fotos hoor! Ook die met dat welpje is erg mooi.

Jaloers op de mensen die Kenia en Oeganda hebben gedaan! Wij hopen volgend jaar een stuk Zambia mee te pakken. Mijn man moet voor werk naar Lusaka, dus we hopen zelf te gaan rijden ipv vliegen en dan Kafue National Park aan te doen. Mensen die Zambia ervaringen hebben?

"Anything forced or misunderstood can never be beautiful"- Xenophon

If it ain't light, it ain't right!

droversrun
Berichten: 1027
Geregistreerd: 23-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 14:05


dlientjuh
Berichten: 12395
Geregistreerd: 01-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 14:10

Oh wat een heerlijk topic! <3 . Ik ben in 2016 voor het eerst in Zuid afrika geweest voor twee weken. Mijn broer woont daar en is ooit voor de liefde naar Kaapstad verhuisd. We hebben toen zelf een huisje gehuurd en tickets geboekt en alle mooie plekjes opgezocht.

31 december op ouderjaarsavond vlieg ik om 22:00 uur ‘s avonds weer naar zuid Afrika voor drie weken deze keer. We beginnen in blouberg waar we de eerste 9 dagen verblijven en daarna reizen we door naar hermanus, knysna, langebaan en Paarl. Dit doen we met de auto van mijn broer.

Verder zou ik erg graag het lijstje van Afrika nog verder aan willen vullen in de toekomst.

Hafmutsen :+:


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ann, GrapeshotBot en 16 bezoekers