KWPN merrie stamboekkeuring IBOB EPTM ect.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Seven
Berichten: 21131
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Re: KWPN merrie stamboekkeuring IBOB EPTM ect.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 20:28

Leuk alle voor foto's ze veranderen altijd zo voor de keuring daarom extra leuk om ze te zien voor en na.
Zal ook foto's maken van onze dames voor

Pastel tekeningen, Naambordjes, schilderijen
klik klik klik


gomir
Berichten: 25523
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 20:39

Jonge paarden ontwikkelen altijd zo enorm als ze aan het werk gaan!

Die vos heeft nog wel een inhaalslag te maken Libera :o

Aansprekend paard Hindo!

Merrie van Vulina is interessant gefokt. En de merrie met verdikking op de sprong zou ik best nog een keer aan durven bieden op de CK (bij een andere inspecteur), niets te verliezen zou ik zeggen :+

EPTM is niet aan mij besteed, ik doe het eerste werk liever thuis in eigen beheer. Maar als je dat niet kan en de merrie is er geschikt voor dan kan het best een goede optie zijn!

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

Esplendido
Berichten: 3130
Geregistreerd: 09-08-11

Re: KWPN merrie stamboekkeuring IBOB EPTM ect.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 21:20

Het gaat om deze merrie.

https://www.horsetelex.nl/horses/pedigr ... adylira-jb

Zowel moeder als grootmoeder zijn EPTM merries. Het klinkt heel goed, een groene merrie brengen en een aantal weken later een zadelmaker, gekeurde merrie ophalen met wellicht een predicaat. Maar ik vraag me af of het niet teveel is voor een jong paard. Uiteindelijk wil ik wel gewoon een fijn te rijden merrie.





Libera
Berichten: 3963
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 00:40

gomir schreef:
Jonge paarden ontwikkelen altijd zo enorm als ze aan het werk gaan! Ml

Die vos heeft nog wel een inhaalslag te maken Libera


Klopt :')

Daarom begin ik nu al. Ze is wel beleerd maar al een hele tijd niets mee gedaan en ook weinig voer gehad. ..

Volg ons project in Washington!
Van overwoekerde bende naar paarden paradijsje :D

ajesca123
Berichten: 1930
Geregistreerd: 18-06-09
Woonplaats: Baarle Nassau

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 07:24

Seven schreef:
Dat is fijn dat ze daar wel door heen prikken.
Word het paard natuurlijk ook.niet anders van een litteken.

Ajesca gefeliciteerd
Ga je haar klaar laten maken of ga je zelf aan de slag.

Vulina
Welke wil je mee heen?

Sorbetje
Wat voor merrie heb je?

Tierana
Dat is ook ons doel een fijn sport en fokmerrie


Dank je wel :D
Eigenlijk heb ik altijd het plan gehad om haar de eptm te laten lopen maar ik ben bang dat dat nu teveel van het goede gaat zijn.
Beestje is al 1.73 en pas in juni echt 3.
De kans bestaat dat ik haar laat dekken en zal eens overleggen met de hengstenhouder of die haar klaar willen maken en mee willen nemen naar de keuring.
Misschien dat ik haar moeder dan ook meegeef.
Zou het graag zelf doen maar vind het veel te spannend dat ik het misschien niet goed zal doen :o

Fidelity 10-7-2010 Zhivago x Sandro King.
Phoebe La Vie 16-5-2020 For Ferrero x Zhivago
Solaine La Vie 2-4-2022 For Ferrero x Zhivago.
La Fidèle 3-6-2016 Valdez x Zhivago.
Par Fiero 11-4-2020 For Ferrero x Valdez.

Rust zacht Ajesca ik mis je meisje! 27-09-2012

Seven
Berichten: 21131
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 09:21

Die zal met wat tlc vast heel positief veranderen libera.

Ja dat heb ik ook Ajesca
Ookal heb ik eerder op m'n werk wel de jonge paarden gedaan ik geeft het toch uit handen aan iemand die goed weet wat hij doet. Ik begin wel zelf met het longeren en als ze dat correct beheersen dan gaan ze naar de gene die ze gaat klaarmaken voor de keuring.

Pastel tekeningen, Naambordjes, schilderijen
klik klik klik

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 10:39

Esplendido schreef:
Het gaat om deze merrie.

https://www.[***].nl/horses/pedigr ... adylira-jb

Zowel moeder als grootmoeder zijn EPTM merries. Het klinkt heel goed, een groene merrie brengen en een aantal weken later een zadelmaker, gekeurde merrie ophalen met wellicht een predicaat. Maar ik vraag me af of het niet teveel is voor een jong paard. Uiteindelijk wil ik wel gewoon een fijn te rijden merrie.


Ik vond het te veel voor de mijne. Ze worden daar dagelijks 20 min gereden (dat was toen) en er komt heel veel op ze af (mentaal). Ik vond het net ff te zwaar voor een net 3 jarige.

Jester_
Berichten: 12253
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: KWPN merrie stamboekkeuring IBOB EPTM ect.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 13:35

Vonden wij ook. Wij kregen haar overigens naar een paar weken terug, ziek ed maar dat was volgens hun niet de reden dat ze het niet aankon

When you're with me, no judgement
You can get that from anyone else
You don't have to prove nothing
You can just be yourself

Anoniem

Re: KWPN merrie stamboekkeuring IBOB EPTM ect.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 13:39

Ja ik heb juist de keuze gemaakt om het niet te doen, toen ik wist hoe het in zijn werk ging. Ik heb haar in maart zadelmak gemaakt en toen daarna voorbereid op de keuring en daarna weer opgepakt (in november).
Ze is in die tijd 8 cm gegroeid dus dat is fijn dat ik het zo rustig aan gedaan heb.

friesvamke
Berichten: 50
Geregistreerd: 14-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 15:18

Esplendido schreef:
Heeft iemand hier ervaring met de EPTM?


Onze merrie heeft afgelopen zomer de EPTM gelopen, en wij zijn er heel tevreden over. Ze is voor de 5-weekse test gegaan. We hebben haar in februari laten beleren (erg jeugdig paard, was toen 3,5 jaar), daarna nog een paar maanden de wei op, en toen in juni 2 weken voor aanvang van de test nog even terug naar degene die haar beleerd heeft.
We zijn bijna elke week wezen kijken bij de training, en ze gingen supernetjes met haar om. Ik kon er daarna ook zo mee wegrijden thuis (had er zelf nog niet op gezet). Ze worden 5 dagen in de week gereden, maar soms ook maar 10 minuutjes, had echt niet het idee dat het te veel was voor de paarden die toen in de test liepen. En er worden ook geen gekke dingen gevraagd, vooral rechtuit en op eigen benen lopen. Die van ons was de enige 4-jarige geloof ik, maar de rest kon het ook prima aan.
We hebben nu geen jonge paarden die nog voor de keuring moeten, maar in de toekomst zouden we het zo weer doen.


Libera
Berichten: 3963
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: KWPN merrie stamboekkeuring IBOB EPTM ect.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 09:42

Hier nog wat betere foto's... leuk om volgend jaar terug te kijken denk ik :=
[ img ]
[ img ]

Volg ons project in Washington!
Van overwoekerde bende naar paarden paradijsje :D

truitje
Berichten: 573
Geregistreerd: 24-01-11
Woonplaats: Amstelveen

Re: KWPN merrie stamboekkeuring IBOB EPTM ect.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 15:09

Weet iemand wat het gemiddelde slagingspercentage is van de eptm? Dus het aantal geslaagden tov het aantal aangeleverde merries?

Jester_
Berichten: 12253
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: KWPN merrie stamboekkeuring IBOB EPTM ect.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 16:44

Volgens mij niet heel hoog maar dat is met de ibop natuurlijk ook niet

When you're with me, no judgement
You can get that from anyone else
You don't have to prove nothing
You can just be yourself

friesvamke
Berichten: 50
Geregistreerd: 14-04-16

Re: KWPN merrie stamboekkeuring IBOB EPTM ect.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 21:53

Ik weet het niet. Degene die examen doen halen het bijna allemaal, maar een deel krijgt al eerder advies om het paard op te halen

Lily_Fee
Berichten: 613
Geregistreerd: 16-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 16:55

friesvamke schreef:
Ik weet het niet. Degene die examen doen halen het bijna allemaal, maar een deel krijgt al eerder advies om heht paard op te halen


Dit dus. Ik denk dat je het wel kan opvragen bij de KWPN. Maar ik denk dat je dan wel het slagingspercentage krijgt wat heeft deelgenomen aan het gehele traject en niet degene die eerder terug getrokken zijn.

ajesca123
Berichten: 1930
Geregistreerd: 18-06-09
Woonplaats: Baarle Nassau

Re: KWPN merrie stamboekkeuring IBOB EPTM ect.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 20:18

Vandaag mijn knappe kind weer even op de poetsplaats gehad. Afgelopen weken heeft ze ook afentoe even 10 minuten meegelopen in de trainingsmolen. Ze was erg slap doordat ze lange tijd beperkt heeft mogen bewegen ivm de operatie. Maar nu ze weer volledig in de groep loopt en zo nu en dan meewandeld in de molen zie je dat ze steeds sterker aan het worden is. [ img ]
Wel was het operatiewondje weer wat onrustig maar de verdikking lijkt nog steeds af te nemen dus heb goede hoop dat dat voor de keuring nog wel wat weg zal trekken.
[ img ]

Fidelity 10-7-2010 Zhivago x Sandro King.
Phoebe La Vie 16-5-2020 For Ferrero x Zhivago
Solaine La Vie 2-4-2022 For Ferrero x Zhivago.
La Fidèle 3-6-2016 Valdez x Zhivago.
Par Fiero 11-4-2020 For Ferrero x Valdez.

Rust zacht Ajesca ik mis je meisje! 27-09-2012

BETUWE
Berichten: 727
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 20:55

ajesca123 schreef:
Vandaag mijn knappe kind weer even op de poetsplaats gehad. Afgelopen weken heeft ze ook afentoe even 10 minuten meegelopen in de trainingsmolen. Ze was erg slap doordat ze lange tijd beperkt heeft mogen bewegen ivm de operatie. Maar nu ze weer volledig in de groep loopt en zo nu en dan meewandeld in de molen zie je dat ze steeds sterker aan het worden is. [ [url=m/Q5kOeH.jpg]Afbeelding[/url] ]
Wel was het operatiewondje weer wat onrustig maar de verdikking lijkt nog steeds af te nemen dus heb goede hoop dat dat voor de keuring nog wel wat weg zal trekken.
[ [url=m/yf8OsF.jpg]Afbeelding[/url] ]


Je kunt je dierenarts vragen om een verklaring op te maken van het trauma, en deze zo nodig overleggen op de keuring

Kwinta v. Nespresso M1
Zazoe v. Painted Black Z2+5/ Eli v. Houston M2/ Zoë B v. Solitair Z1/ Hyjana v. Apache L2

ajesca123
Berichten: 1930
Geregistreerd: 18-06-09
Woonplaats: Baarle Nassau

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 21:05

BETUWE schreef:
ajesca123 schreef:
Vandaag mijn knappe kind weer even op de poetsplaats gehad. Afgelopen weken heeft ze ook afentoe even 10 minuten meegelopen in de trainingsmolen. Ze was erg slap doordat ze lange tijd beperkt heeft mogen bewegen ivm de operatie. Maar nu ze weer volledig in de groep loopt en zo nu en dan meewandeld in de molen zie je dat ze steeds sterker aan het worden is. [ [url=m/Q5kOeH.jpg]Afbeelding[/url] ]
Wel was het operatiewondje weer wat onrustig maar de verdikking lijkt nog steeds af te nemen dus heb goede hoop dat dat voor de keuring nog wel wat weg zal trekken.
[ [url=m/yf8OsF.jpg]Afbeelding[/url] ]


Je kunt je dierenarts vragen om een verklaring op te maken van het trauma, en deze zo nodig overleggen op de keuring


Ja dit stelde hij al voor dus hoop inderdaad dat dat voldoende is.
Ik heb gister Stal van Manen een mail gestuurd met de vraag of ze iets voor mij kunnen betekenen mbt klaarmaken voor de keuring of een eventuele ibop voor de 8 jarige.
Die hebben zoveel ervaring dat lijkt mij gewoon de beste oplossing.
Ben benieuwd waar ze mee komen

Fidelity 10-7-2010 Zhivago x Sandro King.
Phoebe La Vie 16-5-2020 For Ferrero x Zhivago
Solaine La Vie 2-4-2022 For Ferrero x Zhivago.
La Fidèle 3-6-2016 Valdez x Zhivago.
Par Fiero 11-4-2020 For Ferrero x Valdez.

Rust zacht Ajesca ik mis je meisje! 27-09-2012

Pattypaard
Berichten: 11720
Geregistreerd: 24-12-04
Woonplaats: Nederweert-Eind(Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 08:29

Ik heb een 3 jarige Everdale merrie waar ik misschien mee naar de IBOP wil gaan. Dan ook om de stamboekopname na de IBOP te doen.
Ik heb echter compleet geen idee wat ze moeten kunnen/hoe ze moeten bewegen om een IBOP te kunnen halen. Het kan goed zijn dat mijn merrie niet goed genoeg is en dan is het zonde om er heen te gaan als ik dat van tevoren kan weten :). Tis een leuk dier maar geen bewegingswonder en oogt nog erg jeugdig.

Hoe ik heb begrepen kan je en IBOP wel vaker doen met je merrie. Maar stamboekopname kan maar 1 keer? Stel, ze zou nu bijv. 69 punten voor exterieur krijgen en ze haalt de IBOP nu niet. Dan kan ik haar volgend jaar wel weer de IBOP laten lopen maar de stamboekopname niet meer doen toch? (Dan zou ze geen ster zijn/worden en als ik wacht en ze 70 of meer punten zou krijgen volgend jaar wel).

Hoe bereiden jullie de paarden voor op dit geheel?

Anoniem

Re: KWPN merrie stamboekkeuring IBOB EPTM ect.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 08:43

Wachten tot ze er klaar voor zijn.
Je kunt vaker meedoen overigens aan beide maar ja, hoe groot is de kans dat je paard van 60 pnt naar een 75 pnt gaat... Kost ook allemaal veel geld dus ik zou wachten tot ze er klaar voor is en desnoods een kenner vragen haar eens te beoordelen.

BETUWE
Berichten: 727
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 08:50

Bij ons in de kring word er door het KWPN Rivierengebied een oefendag gehouden, misschien is dit iets voor jou Pattypaard

Kwinta v. Nespresso M1
Zazoe v. Painted Black Z2+5/ Eli v. Houston M2/ Zoë B v. Solitair Z1/ Hyjana v. Apache L2

Cioccolato
Berichten: 6547
Geregistreerd: 13-12-11

Re: KWPN merrie stamboekkeuring IBOB EPTM ect.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 09:10

Worden er ook vaak oudere merries aangeboden? Ik heb een merrie van 10 jaar, volgend jaar. Nooit aangeboden, maar zou dat de moeite nog zijn?


hoogendroog
Berichten: 3271
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 09:13

Wij hebben vorig jaar een 9 jarige mee laten lopen in de EPTM. Is ook geslaagd, maar met te lage punten voor wat ze heeft laten zien. Onze indruk is dat ze het liever niet hebben.
Laatst bijgewerkt door hoogendroog op 10-12-18 09:17, in het totaal 1 keer bewerkt

fokfanaat
Berichten: 20205
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: KWPN merrie stamboekkeuring IBOB EPTM ect.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 09:14

als ze al in de sport gepresteerd hebben, hoeven ze alleen nog op exterieur gekeurd worden, en dat zien ze juist wel graag

gomir
Berichten: 25523
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 09:15

Oudere merrie kun je prima aanbieden, zeker als ze in de sport iets gedaan werden. Ze willen wel iets meer zien van een ouder paard.

Bella heb ik als 8-jarige register A merrie aangeboden, omdat ze toen nog maar L geklasseerd was moest ze ook vrij springen. Werd toen ster en op de CK voorlopig keur, later via de sport het keur/elite-predikaat verzilverd.

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Avatar22, Mizsz_Kitty, pyrrhus en 43 bezoekers