Sfeerfoto's van een les positive reinforcement!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

GaelleS
Berichten: 1976
Geregistreerd: 06-08-10

Sfeerfoto's van een les positive reinforcement!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-18 00:43

Volgens mij staat dit topic hier het beste denk ik :P

Donderdag nog eens les gehad van Janneke. Ik ben mijn jonge paard, Balerion, aan het beleren met positive reinforcement (R+). Hij is bijna 3,5 jaar. Rijden en op zijn rug zitten gaat dus echt heel rustig, maar er wordt regelmatig wel wat gedaan. Ik weeg zelf 50 kilo en hij uh veel meer, als boulonnais x appaloosa.
Het is niet dat hij zeer fysiek inspannende oefeningen doet ofzo. Als er op zijn rug gezeten wordt is dat buiten wat stappen (met iemand ernaast), of in de piste om de knoppen ho en stap en een stuur er op te zetten. Stappen en stoppen kan hij wel al gelukkig xD

Zie hier, Balerion & ik.
[ img ]

Zelf ben ik wat chaotisch en nonchalant, maar gelukkig is Janneke er om meer structuur te brengen en ons een plan te geven *\o/*

Heb samen les gevolgd met Simon, de eigenaar van Skadi, zijn nieuwe paardje. Ze staat bij mij op de wei. Ze was nog maar kort onder het zadel toen hij ze kocht, en we gaan ze eigenlijk opnieuw beleren met R+ . Ze gaat nu dus een beetje dezelfde oefeningen doorlopen als Ballie.

Wat gaan we nu doen. Ze leren pionnen of kegels targetten met hun snoet. Die worden in een cirkel gezet, nog niet te ver van elkaar. Ze worden beloond om de kegels te targetten en nadien voor gewoon in die richting te bewegen. Uiteindelijk gaan ze gewoon de kegels volgen in de vorm de jij uitzet, of kan je de kegels wat verder uit elkaar gaan zetten als ze het goed snappen. We zitten dus eigenlijk in deze fase.

[ img ]

[ img ]

[ img ]

Eens ze dat goed begrepen hebben kunnen we ho en stap oefenen terwijl paard de kegels volgt. Dan kunnen we daar een stem- of beencommando op plakken en goed bevestigen. Idem met links en rechts. Op die cirkel is het makkelijk om maar op 1 ding tegelijk te focussen, in tegenstelling dan wanneer ik gewoon op zijn rug zou zitten en hij wat rondwandelt en er meer random dingen gebeuren of gevraagd worden van Ballie.

[ img ]

Simon mocht daarna wat oefenen met Ballie, om zijn timing te verbeteren. Balerion leert de emmer vastnemen en aangeven.

[ img ]
[ img ]

In plaats van hem die emmer te laten grijpen om er daarna mee rond te zwieren en weg te lanceren...

[ img ]

was het beter om hem niet die kans te geven, en meteen als hij de emmer vastnam, de emmer ook zelf vast te nemen en te belonen. En van daaruit verder opbouwen, om het gezwier te beperken. Minder emmers tegen je hoofd enzo.

[ img ]

Daarna was het aan Simon & Skadi:

[ img ]

Af en toe een verwarde blik :')

[ img ]

Jaja, ze doet het!
[ img ]

All hail to the god of cones!
[ img ]

Het is toch een intelligente merrie hoor :D
[ img ]

Mooi paard!
[ img ]



Wil je graag meer over R+ (met paarden) weten, kan je oa. hier terecht. Ook als je zelf al een bedreven clickeraar bent hoor!
https://www.facebook.com/groups/1273755235968759/

En hier: [TVG] Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II


GDG
Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 01:29

Wat interessant deze aanpak, erg gaaf dat je dit duidelijke en mooie topic gemaakt hebt, bedankt +:)+ !

koeien op de weg...


freetorun
Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Re: Sfeerfoto's van een les positive reinforcement!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 11:01

Leuk topic van je les :-). Altijd interessant om te zien hoe andere mensen dingen aanpakken en daar inspiratie van op te doen!

Positief Paard Blog en webshop over clickertraining en positieve bekrachtiging!

Instagram: Positief_Paard

GaelleS
Berichten: 1976
Geregistreerd: 06-08-10

Re: Sfeerfoto's van een les positive reinforcement!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-18 16:49

Jaa! ik hoop meer clickertopics te zien die niet met alleen vrijheidsdressuur te maken hebben haha :P

teddybearr
Berichten: 69
Geregistreerd: 04-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 22:04

Leuk topic en ook leuke foto's!

Eva_ANKY
Berichten: 52
Geregistreerd: 02-02-15
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 19:35

interessant topic, en mooie foto's!

GaelleS
Berichten: 1976
Geregistreerd: 06-08-10

Re: Sfeerfoto's van een les positive reinforcement!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-07-19 13:50

Haha thanks, is wel al een tijdje geleden ondertussen :p


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 68 bezoekers