Zuid Afrika

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
StormMilagro

Berichten: 1760
Geregistreerd: 22-05-10
Woonplaats: Arnhem

Re: Zuid Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 11:20

Dat rondje is inderdaad een bekende, dat hebben wij ook twee keer gedaan in vier weken tijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 16:44

kiomiamigo schreef:
Ik heb jou route even vlug bekeken, maar wat ontzettend gaaf! De afstanden zijn ook te overzien al snap ik dat t op Afrikaanse wegen niet even gemakkelijk rijd. Ik ga je een Pb doen

Afrika is een groot continent he. De gemiddelde snelweg in ZA doet niet onder voor eentje in NL.

Queelens

Berichten: 8025
Geregistreerd: 07-10-07
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 18:53

Die route is indd goed aan te raden! Wij doen wel een hele tocht van zuid naar noord in 3 weken. Tot nu toe prima te doen, maar wij rijden graag auto en hebben geen twee kids op de bank.

Valt mij op dat er aardig wat ouders met kinderen gaan (ook jonger) dus blijkbaar is dat ook goed te doen!

Wij zijn vandaag addo in geweest. Al veel dieren gespot maar nog geen leeuwen of jachtluipaard. Misschien morgen. Dan kunnen we ook vroeg in de ochtend gaan en dan is het overdag ook wat koeler (29 ipv 39 graden) :+

Even snel een foto van een foto

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Queelens op 09-10-18 19:02, in het totaal 1 keer bewerkt

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Zuid Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 19:00

Er zijn niet veel leeuwen in Addo, dacht 11. Niet makkelijk om ze te spotten. Jzchtluipaard hebben wij in Kruger gezien.

Anoniem

Re: Zuid Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 19:03

ik heb in addo 1 leeuw gezien, puur toeval want we reden achter een groepje tourguides aan die heel hard langs kwamen scheuren. die leeuw lag te slapen in de bosjes, net aan zichtbaar. maar is idd maar een heel klein groepje dus je moet geluk hebben.

Queelens

Berichten: 8025
Geregistreerd: 07-10-07
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 19:04

Ja ik geloof maar een troep leeuwen. Maar niet geschoten is altijd mis. Ze blijken er ook neushoorns te hebben. Wisr ook niet dat ze die hadden maar zullen er ook niet veel zijn.

Gracezellaa
Berichten: 1736
Geregistreerd: 19-08-06
Woonplaats: Baku, Azerbeidzjan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 19:21

Queelens schreef:
Ja ik geloof maar een troep leeuwen. Maar niet geschoten is altijd mis. Ze blijken er ook neushoorns te hebben. Wisr ook niet dat ze die hadden maar zullen er ook niet veel zijn.

Dat is ivm stropen dat je dat niet weet. Dus laten we dat vooral "geheim" houden.

De leeuwen hebben GPS trackers. Dus de guides zullen idd waarschijnlijk wel weten waar ze zijn.

Ik heb er zelf ook geen cheeta's gezien, maar vrienden wel tijdens de nacht safari.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 19:27

laughterline, gefeliciteerd! *\o/*

Klinkt als een mooie route :j

Afgelopen trip heeft Pilanesberg mij weer heel erg verbaasd qua mogelijkheid om dieren te zien. En mooi dichtbij Joburg.
Was al jaren niet meer in Pilanesberg geweest maar voor 10 uur in de ochtend 4 cheetahs, 1 luipaard, 7 leeuwen, 2 zwarte neushoorns en vele witte neushoorns, buffels en olifanten zien, was niet slecht ;)

Maar het gaat natuulijk niet altijd om de grote dieren. Deze was ook erg leuk om te zien in Mata Mata op de camping :D
Afbeelding
Afbeelding
Deze hebben we maar even achtervolgd om zeker te zijn dat hij ver bij de tent weg was, is een van de meest giftige soorten en zou op zo'n afgelegen plek echt tot grote problemen kunnen leiden...

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Zuid Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 20:08

De NP geven zelf aan of ze neushoorns hebben of niet, maar je mag inderdaad niet aanduiden waar je ze precies gezien hebt of hoeveel ze er hebben.

De leeuwen dragen geen trackers in Addo en bij de gidsen heb 3/5 kans om ze te zien. Wij hadden pech.

Als je witte neushoorns wil zien, moet je naar Hluhluwe (of Kruger), daar hebben wij er echt ontzettend veel gezien. Hluhluwe is ontzettend zwaar bewaakt dus daar wordt gelukkig amper gestroopt.

Overigens zitten er in Mountain Zebra NP evenveel leeuwen als in Addo, alleen is dat park veel kleiner. Ze doen daar ook cheetah tracking. Het is vrij dichtbij Addo en biedt dus een betere kans om de katten te zien. Wij hadden daar ook pech (en ook letterlijk, want we reden er een platte band haha).

Gracezellaa
Berichten: 1736
Geregistreerd: 19-08-06
Woonplaats: Baku, Azerbeidzjan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 20:16

poes schreef:
De NP geven zelf aan of ze neushoorns hebben of niet, maar je mag inderdaad niet aanduiden waar je ze precies gezien hebt of hoeveel ze er hebben.

De leeuwen dragen geen trackers in Addo en bij de gidsen heb 3/5 kans om ze te zien. Wij hadden pech.

Als je witte neushoorns wil zien, moet je naar Hluhluwe (of Kruger), daar hebben wij er echt ontzettend veel gezien. Hluhluwe is ontzettend zwaar bewaakt dus daar wordt gelukkig amper gestroopt.

Overigens zitten er in Mountain Zebra NP evenveel leeuwen als in Addo, alleen is dat park veel kleiner. Ze doen daar ook cheetah tracking. Het is vrij dichtbij Addo en biedt dus een betere kans om de katten te zien. Wij hadden daar ook pech (en ook letterlijk, want we reden er een platte band haha).


Dan heb je dus ook de grote halsbanden die ze dragen niet gezien ;)

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Zuid Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 20:17

Nee want ik heb ze niet gezien in Addo :D Maar de gids was er duidelijk over dat ze niet getrackt werden en dat dit een fabeltje is. Ik zie ook nooit foto's ermee of zo? Of is dat enkel in Addo dan?

Gracezellaa
Berichten: 1736
Geregistreerd: 19-08-06
Woonplaats: Baku, Azerbeidzjan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 20:20

poes schreef:
Nee want ik heb ze niet gezien in Addo :D Maar de gids was er duidelijk over dat ze niet getrackt werden en dat dit een fabeltje is. Ik zie ook nooit foto's ermee of zo? Of is dat enkel in Addo dan?

Oh ik had het idd specifiek over addo. Ze worden sws gevolgd voor universitair onderzoek. En ze zullen vaak genoeg niet binnen bereik van wegen/safari routes zitten, zodat spotten geen garantie is ondanks trackers :) ik heb de foto's wel, maar nu even niet bij de hand

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Zuid Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 21:40

Dan vertelde de gids het anders daar. Maar maakt niet uit :)

manzano

Berichten: 23905
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Zuid Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-18 09:42

Wellicht wel banden maar geen GPS?
Bij ons hadden de neushoorns wel banden om, maar geen GPS zender. Dus niet altijd zo 123 te vinden.

Anoniem

Re: Zuid Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 10:47

Als het goed is hebben de leeuwen in addo geen gps. Een tourguide vertelde me daar wel dat de guides een WhatsApp groep hebben waarin ze het delen als iemand een leeuw spot. Er rijden ook spotters rond die doorgeven waar bepaalde dieren/grote groepen olifanten rondhangen.

Nyaleti

Berichten: 6111
Geregistreerd: 05-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 09:09

Ik ben ondertussen alweer een kleine maand in Hoedspruit, dus tijd om wat mooie foto's te delen :D mijn nieuwe camera is echt de beste aankoop ooit! Op de eerste drive in het big 5 reserve meteen al de sighting gehad waar ik van gedroomd heb: luipaard in de boom met een kill <3 ondertussen al 5 luipaarden gezien op 4 drives dus ik zit wel goed hier . We hebben momenteel ook 2 Packs Wild dogs met puppies, bij elkaar zijn dat er 40 en als je na gaat dat er minder dan 300 in het hele (greater) Kruger gebied zitten, mogen we hier heel erg gelukkig mee zijn :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Edit: over de neushoorns. Wij mogen pas na een maand de foto's plaatsen, anders kunnen stropers de locatie waar ze op dat moment zijn achterhalen. Na een maand mogen de foto's online en zonder locatie of hastags in de specifieke post. Een klein reservaat wil altijd weten waar ze zijn, dus zodra wij ze zien geven we de locatie door aan het park. Het big 5 reservaat wil er niks over weten, juist omdat er zoveel mensen daar rondrijden en het over de radio door de verkeerde mensen gehoord kan worden of ze documenten zouden kunnen pakken. In het algemeen gebruiken ze de Shangsaanse benaming voor elk dier, maar geloof dat ze voor de neushoorns een eigen "code woord" hebben.

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Re: Zuid Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 11:02

Zeiden ze ook hij ons idd maar ik gok niet dat ze in Afrika op bokt.nl gaan zoeken naar waar neushoorns zitten haha.

Een huisgenoot van mij heeft het gepresteerd om geen olifant te zien in addo. Dat is veel moeilijker dan er wel zien :Y)

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Zuid Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 13:38

De stropers speuren wel degelijk heel het net af naar foto’s en proberen sites te hacken om zo de locatie code te achterhalen.

laughterline

Berichten: 4977
Geregistreerd: 05-10-13
Woonplaats: Gansbaai, Zuid-Afrika

Re: Zuid Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 20:31

Zo gave foto's zeg!

_Tamara
Berichten: 4699
Geregistreerd: 17-12-06

Re: Zuid Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 21:54

Prachtige foto’s!! Dat luipaard, geweldig <3

kiomiamigo
Berichten: 496
Geregistreerd: 15-12-10

Re: Zuid Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 07:15

Wat een mooie foto’s. Ik word steeds blijer van dit topic! We krijgen er al steeds meer zin in. Kennissen van ons zijn ook net geweest en hebben een week in een huis in de buurt van hoedspruit gezeten. Van daaruit gingen ze dan dingen doen. Raden jullie dat aan?

Nyaleti

Berichten: 6111
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Zuid Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 09:39

Foto van het luipaard is echt een lucky shot, zo blij met die foto <3

Hoedspruit is een goede plek, je zit een klein uurtje van de gate naar Kruger (orphen gate) en je kan makkelijk de panorama route doen, geloof dat je binnen een uur bij de eerste stop bent!
Hoedspruit zelf is veilig (veiliger dan Nelspruit bv) en het stikt er van de organisaties die safari's etc aanbieden omdat het erg toeristisch is.

Denise_Storm

Berichten: 2369
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 09:42

Wauw, wat een prachtige foto's! <3

Wij hebben nagenoeg ons reisplan definitief :D

Edit: reisplan toegevoegd

Afbeelding

Queelens

Berichten: 8025
Geregistreerd: 07-10-07
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 15:48

sureido schreef:
Zeiden ze ook hij ons idd maar ik gok niet dat ze in Afrika op bokt.nl gaan zoeken naar waar neushoorns zitten haha.

Een huisgenoot van mij heeft het gepresteerd om geen olifant te zien in addo. Dat is veel moeilijker dan er wel zien :Y)


Hoe dit dan :+

Queelens

Berichten: 8025
Geregistreerd: 07-10-07
Woonplaats: 't Gooi

Re: Zuid Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 15:52

Leuk hoor Denise! Gaat een leuke reis worden voor je :)
Wij zijn nu in Swazi, tussenstop voor Kruger. St. Lucia is hier supergoed bevallen. Bij Drakensbergen enorm veel ‘pech’ gehad met het weer. Alles zat in de mist dus niks gezien van vrijwel de hele tour. Blijkbaar is oktober ook regenseizoen daar..