Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 

Ingrid_92
Berichten: 2829
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 21:31

Neocidol ken ik inderdaad, daar heb ik eerder een schaap in gedompeld (samen met de veearts). Vanavond ook gedompeld, dit keer in Byemite. Rook (of beter gezegd: stonk) exact hetzelfde als Neocidol.


tamary
Berichten: 29163
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 19:35

Schopt topic omhoog.

Wie heeft hier ook ouessant en of shetland schapen en weet welke maat halsters (schaap of hond of minipony) ze passen? Ze hebben nu halsbandjes om, maar met hanteren en verplaatsen hangen ze zichzelf zowat op met logisch verzet/paniek tot gevolg. Ik leer ze graag meelopen (scheelt hoop gedoe met verzetten), maar geen idee welke maat halstertjes ik moet bestellen.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Happy16
Berichten: 4611
Geregistreerd: 27-02-12
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 19:48

Eerste wat mij te binnen schoot is zelf touwhalsters knopen? Zijn zat voorbeeldfilmpjes voor te vinden op youtube.

Levi <3

tamary
Berichten: 29163
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 19:58

Te dun touw nodig en eigenlijk geen ruimte voor bakstukken ook ivm dikte knopen en te dicht bij de ogen. Misschien dat het op bestelling kan, maar zelf knutselen gaat het niet worden. Voor de paarden niet zo'n probleem, maar hier is pasvorm iets kritischer en aanpassen een stukje lastiger.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Froukje
Forever young
Berichten: 10835
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 20:14

Kun je niet ergens een (mini) shet halster lenen om te kijken of dat past en hoeveel kleiner je eventueel moet hebben?

I do it because I can, I can because I want to, I want to because you said I couldn't.

tamary
Berichten: 29163
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 20:26

Shetveulenhalstertjes gehaald toen ik de shetlands kreeg. Die waren dus een beetje erg te groot. Verstelbaar schapenhalster op zijn kleinst past eigenlijk ook niet (te groot) en gaat te makkelijk af (wat al helemaal ellendig zou zijn). Dus van daar dat ik hier maar eens vraag of iemand zulke dingen al heeft en dus weet welke passen.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

geertje3
Berichten: 1236
Geregistreerd: 22-11-05
Woonplaats: kantens, winsum, garrelsweer

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 20:28

Dan kom je toch op zelf iets knutselen. Theoretisch kom je met een strotouwtje heel ver.
Niet enkel gebruiken want dat kan gaan snijden

geertje nu B+ 19 l1+ 24 l2+18 m1+14 dus m2 startgerechtigd nu met verdiend pensioen door blessure.
sinds 29 april 2011 in bezit van een 2e fries genaamd foppe. 24-5-2014 foppe zijn debuut in de B [o]

Suzzy_3
Berichten: 1234
Geregistreerd: 10-01-07
Woonplaats: Diepenbeek (België)

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 23:42

[ img ]

Gewoon met een dunne vlaskoord. Lusje rond de neus en lusje achter de oren en klaar..

tamary
Berichten: 29163
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 23:58

Zo'n type touw heb ik, maar glipt te makkelijk af (kopjes gaan ook overal naar toe, en ze hebben ipv lopen 2 standjes : liggen en springen). Het moet dus 100% zeker om blijven.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

pillow
Berichten: 7784
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 14:28

Ik leer mijn schapen allemaal om aan het touw te lopen en doe dat gewoon met een halsband. En ja eerst doen ze onnozel en protesteren maar dat leren ze snel af. Als ik het 3 keer gedaan heb kennen ze het. Ze hangen zich niet zomaar op hoor.

Faja V. Modim M. Franzi V. Vento x Max

Froukje
Forever young
Berichten: 10835
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 22:09

Hoe is het hier?

Wij zijn inmiddels al weer even bezig, nog 18 schapen en dan zijn we alweer klaar. Helaas heeft mijn vader besloten te willen krimpen/stoppen dus we zijn flink geminderd in aantal.

Maar desondanks hebben we er weer leukerd tussen zitten <3

[ img ]

[ img ]

Ze zijn het slaapgebrek wel waard :=

I do it because I can, I can because I want to, I want to because you said I couldn't.

geertje3
Berichten: 1236
Geregistreerd: 22-11-05
Woonplaats: kantens, winsum, garrelsweer

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 22:12

Ik ben al klaar met mijn schapen nu zijn het er ook niet veel.
Heb 3 schapen, dit jaar ook geen lammeren om aan te houden.
Ze hebben allemaal rammetjes, wel jammer want het zijn mooie beestjes.

geertje nu B+ 19 l1+ 24 l2+18 m1+14 dus m2 startgerechtigd nu met verdiend pensioen door blessure.
sinds 29 april 2011 in bezit van een 2e fries genaamd foppe. 24-5-2014 foppe zijn debuut in de B [o]

nowylover
Berichten: 906
Geregistreerd: 13-12-08
Woonplaats: Oosterwolde GLD

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 22:12

Bij deze ben ik jaloers Froukje. Hier dit jaar geen lammetjes helaas.

Is overigens een bewuste keuze in verband met zwangerschap van mijzelf.

Tjitske van 't Oosterzand (Fridse 423 X Lute 304)
Eip-Jan N. (Omer 493 X Fridse 423) verkocht

tamary
Berichten: 29163
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 00:13

03-04 is 1e uitgerekend, andere 2 ooien 02-05 tot 14-05 ergens (oeps geen dekblok gebruikt, 1e drachtig gekocht). Spannend of alles goed gaat en of ze echt drachtig zijn %)
Niet te hard aan denken, anders stress ik tot midden mei door.
1e is ervaren ooi, andere 2 is eerste keer lammetjes.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Froukje
Forever young
Berichten: 10835
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 00:43

Als je ze verder niet te rijk voert kun je dat over een maandje wel zien hoor, of ze drachtig zijn of niet.

Hier gaat de verhouding ram en ooi lammeren aardig gelijk op. Gemiddeld 2 lammeren per schaap, 1 ooi en 1 ram en de eersten waren ook nog 1 wit en 1 zwart :')

Maar nooit weer Drentse schapen :n Hebben er nu een kruising Drent tussen zitten maar sinds die een lam heeft loopt ze alleen nog maar te mekkeren, vooral 's nachts. :Z De rest jammert alleen als ze moeten lammeren of een lam kwijt zijn maar die Drent is geen moment stil %)

I do it because I can, I can because I want to, I want to because you said I couldn't.

tamary
Berichten: 29163
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 01:31

Die van mij bleren enkel als ze geen brokjes gehad hebben (of als ik hek weer in loop en ze dus denken dat het opnieuw voertijd is) en van de zomer dat het gras te lang was om te eten := .

Er zit wel een soort babybump uitstulping aan de zijkanten, en 1 is fors zwaarder + vreet flink, 1e ooi heeft al meer dan theezakjes, maaar dat kan zijn omdat dit 3e? worp wordt.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

ellenimar
Berichten: 379
Geregistreerd: 18-09-09

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 18:25

ik geniet van mijn skuddes, wat een makkelijke schaapjes
vorig jaar5 ooien die probleemloos gelammerd hebben
vond de papa zo mooi dat hij mocht blijven (zonder zn balletjes, hoewel je dat tjes er wel af kan laten) dus tja dan dit jaar geen lammetjes maar ook prima hoor, vind afscheid nemen van de ramlammetjes sowieso drama
dus ik kan voor louter hobby deze schaapjes echt aanraden!
allemaal veel succes met jullie schapen!

Froukje
Forever young
Berichten: 10835
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 19:01

tamary schreef:
Die van mij bleren enkel als ze geen brokjes gehad hebben (of als ik hek weer in loop en ze dus denken dat het opnieuw voertijd is) en van de zomer dat het gras te lang was om te eten := .

Er zit wel een soort babybump uitstulping aan de zijkanten, en 1 is fors zwaarder + vreet flink, 1e ooi heeft al meer dan theezakjes, maaar dat kan zijn omdat dit 3e? worp wordt.

Nou die Drent die jammert om alles. Schaap die in de weg staat, haar lam die niet voor haar neus staat en aan het spelen is, eten wat niet bevalt.. :Z Die blijft geen 2de jaar iig, ondanks het mooie lam wat ze gegeven heeft.

Ook schapen die voor de 3de keer lammeren hebben thee zakjes hoor als ze niet drachtig zijn :j Als daar al meer onder zit kun je er wel vanuit gaan dat ze drachtig is.

I do it because I can, I can because I want to, I want to because you said I couldn't.

fenja
Berichten: 3438
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: in het noorden

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 21:20

Wij hebben er 160 drachtig de eersten kunnen elk moment komen. Engelse Texelaars. Nederlandse bonte en wels hill speckled face

Strooigoed [o]

fenja
Berichten: 3438
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: in het noorden

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 22:02

[ img ]
En daar zijn de eerste twee lammetjes.

Strooigoed [o]

Froukje
Forever young
Berichten: 10835
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 22:16

Gefeliciteerd! Guitig koppie <3

I do it because I can, I can because I want to, I want to because you said I couldn't.

ellenimar
Berichten: 379
Geregistreerd: 18-09-09

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 19:43

oww fenja die zijn leukkkk wat is dat voor ras?

sandorra
Berichten: 4025
Geregistreerd: 27-09-02
Woonplaats: Op de maan.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 22:14

ellenimar schreef:
oww fenja die zijn leukkkk wat is dat voor ras?



Welsh hill Speckled face schapen.

onderschriftloos

Fleur_BB
Berichten: 28
Geregistreerd: 31-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 03:26

Wij hadden 2 vd 3 schapen drachtig dit jaar. We zijn een paar weken geleden naar een informatie avond over aflammeren geweest omdat we de afgelopen jaren nogal weleens hebben moeten helpen. Woensdag avond heeft het ene schaap een drieling gehad (die allemaal gewoon bij moeders drinken gelukkig :) ) en vrijdag ochtend heeft de ander een tweeling gehad. Helaas wel maar 1 ooitje, maar dan is de keuze wel weer makkelijk. o en de schapen hebben het zonder hulp gedaan, ze stonden er gewoon opeens naast. [ img ]
[ img ]
[ img ]
Dit is de drieling

Volg mijn twee mini shetlanders op Instagram!
https://www.instagram.com/p/B1cHm15I5mG ... 1eaozfiho1

fenja
Berichten: 3438
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: in het noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 17:04

Fleur_BB schreef:
Wij hadden 2 vd 3 schapen drachtig dit jaar. We zijn een paar weken geleden naar een informatie avond over aflammeren geweest omdat we de afgelopen jaren nogal weleens hebben moeten helpen. Woensdag avond heeft het ene schaap een drieling gehad (die allemaal gewoon bij moeders drinken gelukkig :) ) en vrijdag ochtend heeft de ander een tweeling gehad. Helaas wel maar 1 ooitje, maar dan is de keuze wel weer makkelijk. o en de schapen hebben het zonder hulp gedaan, ze stonden er gewoon opeens naast. [ [url=m/BskDlu.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/9q0oWy.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/TP8UXY.jpg]Afbeelding[/url] ]
Dit is de drieling


Leuk Zwart bles schapen ook een leuk ras


ellenimar schreef:
oww fenja die zijn leukkkk wat is dat voor ras?

Zoals mijn tweelingzus al aan gaf welsh hill speckled face schapen een ras geïmporteerd uit engeland.
Erg mooi ras heeft veel weg van de kerry hill alleen de oorstand is anders en de vacht. Verder hebben wij engelse texelaars en Nederlandse bonte schapen.
Gisteren een dood lam bij een ooi die voor het eerst ging aflammeren. Het lam heeft heel even geleefd maar had een afwijking een waterbuik.
Vanmorgen weer een tweeling ram ram en vanmiddag 1 ooi lam bij de speckels (zo noemen wij de welsh hill speckeld face ooien )
En het eerste Nederlandse bonte lammetje is geboren vanmorgen dus we zijn nu lekker onderweg in het lammeren. Net weer even alles gecontroleerd en alles is mooi rustig. van donderdag tot maandag is het geheel mijn verantwoordelijkheid ook de nachten dus dat wordt even zwaar. De eigenaren van de boerderij doen mee aan een tv programma en hebben allemaal tv opnames ook hier op de boerderij.
Dus hebben ze het een beetje te druk om bij de schapen te kijken. Maar ik neem dat met alle liefde over.

Strooigoed [o]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 59 bezoekers