Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Happinez
Berichten: 8352
Geregistreerd: 28-10-06
Woonplaats: Drenthe, Overijssel, Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 00:45

Froukje wat een prachtig gezicht zo <3
wel lef van zo'n kleintje haha

Minikatje , schapen bedoel je ?

Hier zijn de geiten kaal , omdat het snachts toch soms wat koud is heb ik ze onder deken en met lamp staan. Uiertje van een geitje begint toch wel langzaam te groeien dus ben benieuwd hoe lang ze ons in spanning houd :+

mijn nieuwe minipony's :')
[ img ]

<3 Follow your dreams ....
[HTT] Van bouwval tot landgoed


minikatje
Berichten: 8965
Geregistreerd: 26-07-05
Woonplaats: sprookjesland

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 09:00

@Happinez, jup drentse heideschapen

Pony zoekt pensionstalling/weide rondom Rijssen
* "My pony looks like a giant piece of rideable chocolate" *

I_Nicky_I
Berichten: 523
Geregistreerd: 27-03-08
Woonplaats: Aalten

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 09:37

Hallo allemaal, ik lees hier al een tijdje mee maar nog nooit gereageerd. Nu hebben wij dit jaar voor het eerst lammetjes van onze schapen (5 skuddes en 5 Wiltshire Horns gedekt door skudde ram .. Wiltshire waarschijnlijk maar 1)
Nu is gisteren de 2ling van de Wiltshire Horn geboren helaas moest ik haar helpen lag 1 pootje terug geslagen. Nu lijkt ze de lammetjes niet volledig te accepteren ze beukt ze niet echt weg, maar laat ze niet rustig drinken. Enig idee hoe lang wennen nog kan duren?

Webwinkel voor hondensport artikelen http://www.k9dogsatwork.nl/prestashop
*Kijk op onze https://www.facebook.com/K9DogsAtWork pagina voor leuke acties en Like, Share, Win acties!*

tamary
Berichten: 29052
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 19:00

Hangt van de reden af, enkel onervaren moeder zal redelijk snel goed komen, aangezien ze wel mogen drinken, maar als er iets zeer doet bij het drinken of de ooi een link maakt tussen lam en pijnlijke geboorte kan het lastig worden.
Zet die ooi op de kont en controleer de uier of die in orde is (niet teveel melk of misschien infectie, beschadigde speen). Meteen lammeren keertje goed laten drinken als ze ze toch niet weg kan jagen kan helpen, zeker als er enkel teveel spanning op de uier staat.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

I_Nicky_I
Berichten: 523
Geregistreerd: 27-03-08
Woonplaats: Aalten

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 21:25

Het lijkt al een stuk beter te gaan. Ooi is al ervaren moeder. Ik denk dat haar uier pijn deed gisteren waren de spenen enorm en inmiddels veel kleiner en soepeler. Ze laat de lammetjes steeds beter toe. Bedankt voor je antwoord

Webwinkel voor hondensport artikelen http://www.k9dogsatwork.nl/prestashop
*Kijk op onze https://www.facebook.com/K9DogsAtWork pagina voor leuke acties en Like, Share, Win acties!*

Froukje
Forever young
Berichten: 10827
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 21:14

Hier een beetje een baal dag. 3 dagen geleden wilde 1 van de paplammeren ineens niet meer drinken. Dat aan gekeken met wat laxeermiddel in de hoop dat dat de buikpijn zou oplossen maar helaas, dus eerste paasdag nog naar de DA gereden.
Daar pijnstillers en een klisma gekregen maar de dierenarts was al bang dat ie een darm verdraaiing had. Zondag niet gedronken, gisteren niks en vandaag was het dan afgelopen.. Heel sneu want hij deed het daarvoor zo goed.

Maar goed, we hadden er nog 1 op knappen staan vanmorgen dus veel tijd om er bij stil te staan hadden we niet.
Helaas bleek schaap geen ontsluiting te hebben en dat kregen we met oprekken ook niet zover dat er een lam door kon dus de dierenarts gebeld voor een keizersnede.
1 joekel van een lam.

Vanavond nog 1 met 2 lammeren maar 1 speen kapot.. Dus 1 over kunnen zetten naar het schaap met de keizersnede, die is er dol gelukkig mee en het scheelt weer een paplam.

Een uur later nóg een schaap, 1 lam er zo af kunnen trekken maar de 2de lag zo diep dat we besloten om de schaap het even zelf te laten doen.. Trek ik net de 2de eraf, zie ik bij nummer 1 alle darmen buiten het buikje liggen. :( Die dus maar uit zijn lijden verlost..

Dit soort dagen maken het fokken er niet bepaald leuker op :\

I do it because I can, I can because I want to, I want to because you said I couldn't.

Happinez
Berichten: 8352
Geregistreerd: 28-10-06
Woonplaats: Drenthe, Overijssel, Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 21:20

Pff jeetje Froukje , dan heb je je portie inderdaad wel even gehad.
Dat is zeker de keerzijde van het fokken. :(:)

I_Nicky_I , Welkom !


Hier nog geen kleintjes, ik heb nu ook geen flauw idee meer wanneer ik ze wél kan verwachten... -O-
Er hing al een uiertje onder, en nu sinds een week al een aardig volle uier.
Maar nog niets :+

<3 Follow your dreams ....
[HTT] Van bouwval tot landgoed

Happinez
Berichten: 8352
Geregistreerd: 28-10-06
Woonplaats: Drenthe, Overijssel, Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 19:04

Vandaag dus :+
Vanmiddag geboren , een meisje en ze heet Evi

[ img ]


<3 Follow your dreams ....
[HTT] Van bouwval tot landgoed

sanne1992
Berichten: 2033
Geregistreerd: 04-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 08:13

Hopelijk mag ik mee praten in dit topic.

Ik heb sinds afgelopen donderdag 2 schapen achter huis lopen. Een ram (wit) en een ooi(bruin) (beide niet van mij maar van de staleigenaar waar ik sta). De ooi mag rond 1 juni mama worden.

[ img ]

[ img ]

Kuggur
Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 14:15

Onze lammertijd is "los", er zijn 7 geboren. Twee daarvan een weekje voor de anderen uit ( ma kwam, veel te laat, zwanger uit de bergen; gevalletje incest). De piek verwachten we rond de vierde mei.

lastig
Berichten: 791
Geregistreerd: 30-09-09

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 08:13

Ik heb een vraagje betreft oormerken.
1 van onze schapen is beide merken kwijt, vraag mij niet hoe dat kan, maar kan ze nergens vinden.
Ik wil nu graag nieuwe hebben, maar ik heb geen idee waar ik moet zijn.
Tijdens deze zoektocht kwam ik er ook achter dat schapen na 2010 geen gele oormerken mogen hebben? Ik heb de schapen gekocht met gele merken en 3 van de 4 zijn van na 2010.

Ik kom er eerlijk gezegd niet zo goed uit hoe ik nu nieuwe, goede oormerken krijg. Op internet vind ik wel lege oormerken, maar hoe komt dan het goede nummer erop?

Sorry als dit een vrije domme vraag is...

Froukje
Forever young
Berichten: 10827
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 08:16


I do it because I can, I can because I want to, I want to because you said I couldn't.

tamary
Berichten: 29052
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 08:16

www.rvo.nl (Mits alles dar aangemeld is natuurlijk).

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

lastig
Berichten: 791
Geregistreerd: 30-09-09

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 10:22

Ja maar dan snap ik nog niet hoe dat nummer erop moet.

En moet ik de schapen met verkeerde kleuroormerk ook nieuw merk geven of gewoon zo laten? Ik heb ze zo gekocht

AmyJamess
Berichten: 2106
Geregistreerd: 03-10-08
Woonplaats: Hengelo (OV)

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 10:31

Als je schaap ze oormerk kwijt is kun je nieuwe bestellen en een nieuw nummer geven. Hoeft niet het zelfde nummer te zijn als de eerste. Als ze nieuwe nummers hebben moet je ze op de stallijst omnummeren. Geiten en schapen mogen idd geen gele nummers meer. Zolang ze op het erf blijven en je ze niet verhuisd of afvoert zouden ze dus nog gewoon de gele nummers kunnen houden. Ga je ze wel verhuizen of afvoeren moet je ze eerst omnummeren (zo deden wij dat altijd). De gele nummers kun je doorknippen met een tang en de nieuwe kun je er zo inschieten.

Diverse boeken en leuke kleding.

https://www.vinted.nl/member/67934478-amyjames28

ellenimar
Berichten: 379
Geregistreerd: 18-09-09

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 21:38

zou ook graag meelezen/volgen/schrijven hier.... had vroeger hampshire down schapen met veel problemen
nu Skuddes en wat een feest!! probleemloze bevallingen en gezonde lammetjes
ben benieuwd wie nog meer Skuddes heeft?

Kuggur
Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 22:03

Zijn wél mooie schapen, hampshire down ( geen ervaring met ze verder).
Hier natuurlijk ijslanders.
We zitten net bij te komen van een gesynchroniseerde lammertijd. Niet zo'n grote kudde, maar veel lammetjes in relatief korte tijd; inmiddels 140 stuks, met nog 5 nakomende ooien te gaan.
Wat ongewoon hoge vruchtbaarheid, wat geresulteerd heeft in zeven ( :wow: ) flessenlammeren.....
In ieder geval mooi weer waardoor de afgelamde ooien met hun kroost allemaal al naar buiten zijn ( als je pech hebt kan er ook in deze tijd best nog een sneeuwstorm voorbijkomen, dàn heb je een probleem...).
Over een paar weken gaan ze de bergen in.

ellenimar
Berichten: 379
Geregistreerd: 18-09-09

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 12:14

ja ze zijn ook mooi daarom destijds voor gekozen maar Skuddes past ons beter ;)
kennisje van me op zoek naar ijslander maar jij woont ver weg helaas anders zou ik zeggen weet jij er een te koop....

Kuggur
Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 12:19

ellenimar schreef:
ja ze zijn ook mooi daarom destijds voor gekozen maar Skuddes past ons beter ;)
kennisje van me op zoek naar ijslander maar jij woont ver weg helaas anders zou ik zeggen weet jij er een te koop....

Je mag je hier best komen shoppen hoor... :D

ellenimar
Berichten: 379
Geregistreerd: 18-09-09

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 12:35

haha is niet voor mezelf....

sanne1992
Berichten: 2033
Geregistreerd: 04-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 10:22

Gisteren rond half 1 zijn hier 3 lammetjes geboren. De eerste 2 waren een ram, en de laatste een grote ooi.
De ooi kwam met haar achterpoten eerst, aangezien de vruchtzak al open was en de navelstreng al afgebroken was, heb ik haar moeten helpen. Kleintje had al veel vocht binnen gekregen, en was goed aan het proesten maar doet het fantastisch, vanochtend huppelde ze al met zn 3en door de wei. De middelste is wat schuchter en blijft heel dicht bij mama.
[ img ]

[ img ]

Kuggur
Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 10:31

Leuke lammetjes.
Wij zijn klaar; een kleine 150 lammeren huppelen door de wei. Ongewoon veel flessenlammeren dit jaar, 6 stuks ( we hebben op de valreep nog één onder een schaap kunnen zetten dat dode lammeren kreeg).
Mooi weer hier, bijna 20 graden, niet gek voor ijslandse begrippen.
De kudde gaat binnenkort de bergen in.

sanne1992
Berichten: 2033
Geregistreerd: 04-09-09

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 10:43

Dat is zeker geen slecht weer, mooi voor de lammetjes.
Toch mooi om 150 lammeren door de wei te zien huppelen


Ingrid_92
Berichten: 2828
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 16:12

Hoi allemaal, een van mijn leenschapen heeft maden... ik heb van een schapenhouder Byemite mee gekregen. Nu twijfel ik even over de verhouding waarmee ik het moet verdunnen. Hij raadde geloof ik aan om 30 ml te gebruiken voor 30 liter water (om te dompelen in een speciekuip).
Kan dat kloppen? Ik ben namelijk in verwarring omdat op de bijsluiter staat dat je 100 ml moet gebruiken voor 25 liter water, maar dat is bij kippen.

Happy16
Berichten: 4610
Geregistreerd: 27-02-12
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 19:15

Ik neem aan dat je het over myiasis hebt? Ga je het schaap dompelen? Wij schoren ze dan altijd, en daarna insprayen met een heel chemisch goedje. Ik weet ff niet meer wat. Maar scheren is wel het beste eigenlijk!

Edit: neocidol heet dat spul. Mag eigenlijk niet in de natuur terechtkomen. Sowieso handschoenen aandoen!!

Levi <3


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 bezoekers