Het grote backpacktopic

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
JumpingRider
Berichten: 2070
Geregistreerd: 21-07-04
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 07:06

Welke jas nemen jullie mee met backpacken? Ik wil namelijk een goede jas aanschaffen maar ik kom er nog niet uit...
Aangezien het ook echt koud kan zijn als we s ochtends vertrekken voor hikes (paar graden boven 0) wil ik wel een warme waterdichte jas. Maar voor de warme gebieden zou het ook wel handig zijn als hij in mijn backpack past (en niet al te zwaar is ;) )

Welke raden jullie aan voor een echte koukleum? Of is het toch handiger om voor een dunne wind&waterdichte jas te gaan en dan warme vesten mee te nemen?


Saleisha
Berichten: 957
Geregistreerd: 21-09-09

Re: Het grote backpacktopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 07:09

Ik neem altijd een softshell mee en warme vesten eronder. Is alleen niet 100% waterdicht in lang/veel regen

poes
Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Het grote backpacktopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 07:35

Ik heb een waterdichte windstooper. Kan uren regen aan. Van decathlon. Heb een dik vest met rits ook van decathlon. Dan een skitruitje met lange mouw. Daaronder shirt van merino wol. Zelfs bij paar graden boven nul is dit bij hiken snel te warm. Meestal zonder het vest voor hiken.

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

Picassox
Berichten: 10678
Geregistreerd: 01-05-06
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 08:14

JumpingRider schreef:
Welke jas nemen jullie mee met backpacken? Ik wil namelijk een goede jas aanschaffen maar ik kom er nog niet uit...
Aangezien het ook echt koud kan zijn als we s ochtends vertrekken voor hikes (paar graden boven 0) wil ik wel een warme waterdichte jas. Maar voor de warme gebieden zou het ook wel handig zijn als hij in mijn backpack past (en niet al te zwaar is ;) )

Welke raden jullie aan voor een echte koukleum? Of is het toch handiger om voor een dunne wind&waterdichte jas te gaan en dan warme vesten mee te nemen?


Ik heb een triclimate jas van The North Face. Zowel in Azië als Zuid-Amerika gebruikt, is een regenjas met een soort ‘puffer’jacket erin, beide zeer goede kwaliteit en dat merk je. Het binnenjack kun je ook los aan als vest, maar met de regenjas erover heen heb je een water- en winddichte winterjas die tot -15 ongeveer kan. Kost wat, maar wel een prima investering als je vaker reist. :)

mvdende
Berichten: 5637
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Re: Het grote backpacktopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 09:07

2 jassen. 1 water en wind dichte hardshell, goretex staat als zeer goed bekend,maar is ook erg duur. Decathlon heeft ook een hardshell voor rond de €100.

Onder de hardshell een dons jas. Dons is licht gewicht en neemt weinig ruimte in, maar geeft wel veel warmte. Donsjes zijn er in verschillende diktes. Ook bij de Decathlon. De hike donsjes bij de Decathlon zijn wat dunner en kosten €70. De klim donsjes zijn wat dikker en zijn rond de €100. Neem niet de dikste van €150,deze is wel echt veel te dik _O-

Zo heb je voor rond de €200 een fijne combinatie die licht gewicht en warm is. Voor echt koude dagen kan je er een goede thermo onder dragen. En eventueel een skipulli

Bonna
Berichten: 1328
Geregistreerd: 03-04-07

Re: Het grote backpacktopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 15:26

Ik heb ook wat mvdende heeft. Een donsjack die tot -5 warm is en daaroverheen een goede regenjas. Ik ben een kouwkleum en de combinatie houd mij echt warm tot -10 oid.
Ik heb trouwens een. Donsjack ook van de Decathlon voor 35 euro. Regenjas weet ik zo niet, maar die was wel duur.

Show a little faith, there's magic in the night

JumpingRider
Berichten: 2070
Geregistreerd: 21-07-04
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 17:21

Bedankt voor de tips allemaal! Hier kan ik wat mee! :D

Nyaleti
Berichten: 5997
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Het grote backpacktopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 17:35

Als je een regenjas koopt, wel even opletten of het niet zo'n plak stofje heeft maar nog iets van materiaal aan de binnenkant! Als je ergens bent waar het flink regent, maar toch warm is, plak je binnen 10min al helemaal vast aan je jas en das echt zo vies vind ik :+

Ik heb straks de Afrikaanse zomer dus 1 dikke trui en een goede regenjas is voldoende gelukkig. Heb momenteel een beetje dubio welke schoenen ik meeneem. Sowieso een paar gewoon gympies maar twijfel tussen mijn sport schoenen van goede kwaliteit of om toch goede wandelschoenen aan te schaffen. Het is voornamelijk vlak maar wandelschoenen zijn vaak wat luchtiger toch?


dominiquew
Berichten: 141
Geregistreerd: 24-11-12
Woonplaats: Westerland

Re: Het grote backpacktopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 08:51

Hoi allemaal!
Ik kom even binnen vallen. Ik wil volgend jaar graag een paar maanden alleen gaan reizen. Ik wil sowieso naar Italië. Heeft iemand hier ervaring mee en tips?

poes
Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Het grote backpacktopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 21:14

Dat is nogal ruim. Heb je specifieke vragen? Ik ken een leuke airbnb in Rome.

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

dominiquew
Berichten: 141
Geregistreerd: 24-11-12
Woonplaats: Westerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 08:45

poes schreef:
Dat is nogal ruim. Heb je specifieke vragen? Ik ken een leuke airbnb in Rome.


Klopt inderdaad, omdat ik zelf nog niet precies weet waar ik allemaal heen wil. Weet jij toevallig leuke (onbekende) plekjes/ overnachtingsplaatsen en of het makkelijk is om contact met andere te maken aangezien het natuurlijk niet een echt backpackland is zoals Thailand. Hoe heet die airbnb als ik vragen mag?

Badeendje
Berichten: 3939
Geregistreerd: 25-11-11
Woonplaats: Baarlo

Re: Het grote backpacktopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 10:22

Ga naar hostels! De enige hostels die je moet mijden zijn de hele grote, want daar komen vooral grote groepen. In kleine hostels ontmoet je heeeel makkelijk nieuwe mensen :). Ik zit nu in Venetië en het is echt geweldig! Ik zou het je zeker aanraden om te doen. Wil je graag veel gaan wandelen en van plek naar plek trekken of gewoon met het openbaar vervoer oid van stad naar stad om steden te ontdekken? In dat tweede geval kan je kijken of interrail wat voor je is, en dan een pas voor 1 land nemen.

Elk bad heeft er eendje.

Muurp
Fotograaf
Berichten: 15086
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: Op de Veluwe

Re: Het grote backpacktopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 07:03

:wave:
Ik heb al wat kleine backpacktochtjes gedaan, maar vlieg 9 september (alleen) richting Thailand. Spannend maar oooooh zo'n zin in! :):)
Nu zo langzamerhand de laatste spullen aan het verzamelen.

Ik boek de eerste 2 nachten een hostel en vlieg vervolgens richting het noorden. Ook daar boek ik 1 nacht en vanuit daar heb ik niks meer gepland staan. Spannend, maar dan ben ik niet gebonden aan mijn eigen trip en kan ik eventueel bij anderen aansluiten. :)

        ''Even when you're gone, it never really ends...'' :)ddd

SpikkelFire
Berichten: 6686
Geregistreerd: 14-06-05

Re: Het grote backpacktopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 07:55

Leuk! Ik vind Thailand echt geweldig :)

Timeless design for horse and rider >> https://www.equitare.nl

Nyaleti
Berichten: 5997
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Het grote backpacktopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 16:28

Gaaf vooruitzicht Murph! Niet te veel vooruitboeken is heerlijk, dat je de dag zelf maar kwijt wat je doet is echt top :D

Ik zit met het volgende dillema.. Omdat ik nog niet weet wat ik na mijn tijd in zuid-afrika wil doen, wil ik geen terugvlucht naar huis boeken. Maar het is een eis om een vlucht het land uit te hebben binnen 90 dagen. Daarom heb ik het idee om een goedkoop vliegticket naar een van de buurlanden te boeken, zodat ik in iedergeval een bewijs heb bij de douane en het land in mag. Máár, alle buurlanden rondom Zuid-Afrika stellen ook de eis dat ik een retourvlucht moet hebben.  Mijn verdere reis plan ik in Zuid-Afrika dus tegen de tijd dat ik naar een van de buurlanden ga, heb ik al wel een retourvlucht of een andere doorreis.  Maar nu kreeg ik van de ambassade te horen, dat het zomaar zou kunnen dat ze mij niet meenemen op Schiphol omdat technisch gezien mijn documenten niet op orde zijn. Die van zuid-Afrika dan wel omdat ik een retourvlucht heb, maar die van een van de buurlanden dus niet, ook al zit er 3 maanden tussen de heen en terugvlucht.. hebben jullie enige ervaring met een gekijke situatie?

WillBokkers
Berichten: 1192
Geregistreerd: 13-06-11
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 17:04

Voor de mensen hier die naar Thailand zijn geweest: Hebben jullie vaccinaties laten zetten? En zo ja, welke?
Ik ben nog ingeënt tegen Hepatitis A en zit te twijfelen of extra handig is.

Wipher
Berichten: 506
Geregistreerd: 22-06-13

Re: Het grote backpacktopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 17:42

Zijn er hier wel eens mensen in Tanzania geweest?

mvdende
Berichten: 5637
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 20:52

WillBokkers schreef:
Voor de mensen hier die naar Thailand zijn geweest: Hebben jullie vaccinaties laten zetten? En zo ja, welke?
Ik ben nog ingeënt tegen Hepatitis A en zit te twijfelen of extra handig is.



Niet persé voor Thailand omdat ik ook naar Australië en Nieuw-Zeeland ging, maar ik had rabiës, hepatitis A en B en DTP voor de tetanus. Op het laatste moment besloten geen malaria pillen mee te nemen, maar voor sommige delen van Thailand wel aan te raden.

poes
Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 21:44

Ik heb hetzelfde rijtje voor mijn reizen + gele koorts. Denk dat je nog die voor buiktyfus kunt doen?

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

Muurp
Fotograaf
Berichten: 15086
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: Op de Veluwe

Re: Het grote backpacktopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 08:02

Gewoon bij de GGD navragen :) malaria heb je alleen een noodpakket nodig, maar met een beetje logisch denken (= sarong/lange broek aan en spuiten met DEET) is het al goed te doen.

Ik kan in die week dat ik hier nu zit mijn muggenbulten op 2 handen tellen ;)

Nog wat jaloersmakende beelden:

[ img ]
[ img ]

[ img ]
[ img ]
[ img ]

        ''Even when you're gone, it never really ends...'' :)ddd

Picassox
Berichten: 10678
Geregistreerd: 01-05-06
Woonplaats: Arnhem

Re: Het grote backpacktopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 09:12

Mocht je malarianoodpakketje nodig hebben, heb de mijne nog onaangebroken liggen. Die kun je zo overnemen als je wil en scheelt je dus geld ;)

Sakura789
Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 12:07

Muurp schreef:
Gewoon bij de GGD navragen :) malaria heb je alleen een noodpakket nodig, maar met een beetje logisch denken (= sarong/lange broek aan en spuiten met DEET) is het al goed te doen.


Navragen en nalezen op internet. Het hangt er erg vanaf of je naar natte gebieden gaat. Wij zaten in de extreem natte regio Caprivi - Vic falls, daar is het risico heel groot dat je geprik wordt. Daarnaast prikten ze gewoon dwars door mijn shirt en spijkerbroek heen, ondanks de liters DEET. Voor dat gebied was ik blij dat we Malarone slikten. Wel geprikt in die regio, maar niet ziek geworden.

In Etosha, Masai Mara, Zambia heb ik weer geen malariatabletten geslikt. We waren daar in droge perioden, dus veel minder last van muggen. Alle rivieren stonden droog en weinig ongedierte gezien. Wij hebben ons heel goed ingelezen in het gebied en gekeken wat het risico is. Meestal is in druk bevolkte gebieden het risico ook veel groter.

GGD kan nog wel eens snel middelen aanbieden, die gebruiken gewoon standard kaarten en letten niet op het seizoenspatroon.

WillBokkers
Berichten: 1192
Geregistreerd: 13-06-11
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 14:55

Picassox schreef:
Mocht je malarianoodpakketje nodig hebben, heb de mijne nog onaangebroken liggen. Die kun je zo overnemen als je wil en scheelt je dus geld ;)

Bedankt voor het aanbod! Hoe lang kan je zoiets bewaren? Ik ga namelijk pas volgende zomer.

Alle anderen ook alvast bedankt, heb donderdag een afspraak bij de huisarts. En ook al wel ingelezen op internet, maar de aanbevelingen varieerde nog al, vandaar de vraag :)

Sakura789
Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 15:41

[ img ]

In welke paarse gebieden kom je? Hoe nat is het daar tijdens je reis, wat voor seizoen, lopen er rivieren of zijn er moerassen/meren op die plekken?

Onze huisarts deed helaas geen reizigersvaccinaties, moest naar de GGD en het bleek dat ik zelf iets beter ingelezen was qua plaats en risico.

WillBokkers
Berichten: 1192
Geregistreerd: 13-06-11
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 16:22

Sakura789 schreef:
[ Afbeelding ]

In welke paarse gebieden kom je? Hoe nat is het daar tijdens je reis, wat voor seizoen, lopen er rivieren of zijn er moerassen/meren op die plekken?

Onze huisarts deed helaas geen reizigersvaccinaties, moest naar de GGD en het bleek dat ik zelf iets beter ingelezen was qua plaats en risico.

Oh dat is wel even goed om te weten dan. Ik wil 4 a 5 weken (augustus en begin september) rondtrekken. Ik kom ik de groene en paarse gebieden (ik wil sowieso naar Chang Mai en Bangkok). Ik wil ook graag een jungletour doen. Of ze daar rivieren ed hebben weet ik niet, maar ik verwacht van wel..


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: amy495, Angie91, Celiien, GrapeshotBot, janneke_S, Miran, Plus_en_Min, purny, Unicorn79, Xhiske, YaraNls en 78 bezoekers