Te groot en zwaar ???

Moderators: Sica, Neonlight, balance

 
 

Kan het ?

Natuurlijk geen probleem
45 (38%)
Moet lukken wees wel voorzichtig
20 (17%)
Nipt maar kan nog
9 (7%)
Beter niet
33 (28%)
Absoluut niet
9 (7%)

Totaal aantal stemmen: 116


parisvanasch
Berichten: 27
Geregistreerd: 06-07-18

Te groot en zwaar ???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-08-18 08:54

Heeeeey
Ik ben een meisje van 13 jaar oud en droom ervan een haflinger te hebben maar sommige mensen zeggen dat ik daar te groot voor ben maar ik vind dat dat toch wel kan ik ben ongeveer 1m 65 en weeg naar boven afgerond 75 kg om zeker te zijn wou ik even vragen wat jullie vinden ben ik te groot en zwaar voor een haflinger of kan het best?
Alvast thanks
Xxx anoniempje P


Billy
Berichten: 20699
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: Te groot en zwaar ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 09:05

Kan best, maar helaas ben je niet anoniem met zo’n gebruikersnaam pop....

Goedgekeurd onderschrift :)

Trui
Berichten: 4798
Geregistreerd: 26-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 09:07


Een koude trui, is geen goede trui.

Dani
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!
Berichten: 14039
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Alkmaar

Re: Te groot en zwaar ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 09:09

Je topic hoort inderdaad niet op dit forumdeel maar past beter op [YRT] Young Rider Talk. Daar verplaats ik 'm dus naartoe. Je mag je vraag ook stellen in het topic wat hierboven genoemd wordt.

Alleen foto's in een topic bekijken? Zet &if=1 achter de link.

“These violent delights have violent ends.”

JorineV
Berichten: 1084
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 09:09

Met je huidige lengte en gewicht zijn er genoeg Haflingers te vinden waar je netjes op past. Maar bedenk je wel dat je waarschijnlijk nog in de groei bent, en nu al vrij lang. Als je wil blijven rijden is het misschien handiger een paard te zoeken waar je als volwassene ook nog op past. Vind je een Schwarzwalder Fuchs iets? Of een Haflingerkruising?

SweetVanille
Berichten: 1765
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: Friesland

Re: Te groot en zwaar ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 09:24

Het oudere type, zwaardere haflinger kan wel, maar geen moderne slanke haflinger, daar ga je echt te zwaar voor worden, gezien je nog doorgroeit

parisvanasch
Berichten: 27
Geregistreerd: 06-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-08-18 11:50

Heeeeey
Danku voor de vele reacties ik ga nog eens gied nadenken en rondkijken en miss loopt er binnenkort wel een paard in mn tuin
Laatst bijgewerkt door parisvanasch op 04-08-18 12:10, in het totaal 1 keer bewerkt

mika11
Berichten: 11091
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Re: Te groot en zwaar ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 11:51

Dat had je toch al gevraagd, heb je de antwoorden niet gelezen?


parisvanasch
Berichten: 27
Geregistreerd: 06-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-08-18 12:11

Barbet schreef:
Dat had je toch al gevraagd, heb je de antwoorden niet gelezen?
jawel had verkeerd geduwd srr

parisvanasch
Berichten: 27
Geregistreerd: 06-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-08-18 12:12

Billy schreef:
Kan best, maar helaas ben je niet anoniem met zo’n gebruikersnaam pop....

Hahaha oeps

SweetVanille
Berichten: 1765
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 12:32

parisvanasch schreef:
Heeeeey
Danku voor de vele reacties ik ga nog eens gied nadenken en rondkijken en miss loopt er binnenkort wel een paard in mn tuin



Een paard in je tuin? Dat hoop ik toch niet :')

QuirJarig
Berichten: 17343
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 12:35

SweetVanille schreef:
parisvanasch schreef:
Heeeeey
Danku voor de vele reacties ik ga nog eens gied nadenken en rondkijken en miss loopt er binnenkort wel een paard in mn tuin



Een paard in je tuin? Dat hoop ik toch niet :')


Ligt er maar net aan wat voor tuin je hebt. :))
Mijne lopen ook in de (voor)tuin. :+

Maar ts, hier kan je wel een haflinger mee vinden dat netjes past. :j

Absolem
Berichten: 2756
Geregistreerd: 27-11-12

Re: Te groot en zwaar ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 12:54

Gezien je nog doorgroeit. Wil ik je toch wel heel hard aanraden om flink te sporten. En echt absoluut niet omdat ik je onzeker wil maken of wil afkraken of iet dergelijks, absoluut niet, maar wel omdat een paard maar tussen 15 en 20% van zijn eigen lichaam gewicht maximaal kan dragen op zijn rug zonder echte schade op te lopen aan de rug.

Dus als jij groeit in zowel gewicht als in lengte. Pas je straks alleen nog maar op een paard van minimaal 1,70.


Ik ben zelf ben ook geen dunne dame. Ik weeg 73 kilo en ik ben 1,68 lang, ook nog gezegend met twee enorme dames en ik heb dus een dikke zwemband boven m'n rijbroek zichtbaar als ik in het zadel zit. al het extra gewicht zorgt er bij mij al voor dat het mij stoort in mijn balans. Vandaar dat ik ook niet meer rijd op de arabier van 1,63 tot ik weer 65 kilo weeg, terwijl ik daar eigenlijk kwa lengte prima op pas.

Dat vinden wij alleen maar heel bijzonder!

Sara18
Berichten: 221
Geregistreerd: 06-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 13:05

Absolem schreef:
Gezien je nog doorgroeit. Wil ik je toch wel heel hard aanraden om flink te sporten. En echt absoluut niet omdat ik je onzeker wil maken of wil afkraken of iet dergelijks, absoluut niet, maar wel omdat een paard maar tussen 15 en 20% van zijn eigen lichaam gewicht maximaal kan dragen op zijn rug zonder echte schade op te lopen aan de rug.

Dus als jij groeit in zowel gewicht als in lengte. Pas je straks alleen nog maar op een paard van minimaal 1,70.


Ik ben zelf ben ook geen dunne dame. Ik weeg 73 kilo en ik ben 1,68 lang, ook nog gezegend met twee enorme dames en ik heb dus een dikke zwemband boven m'n rijbroek zichtbaar als ik in het zadel zit. al het extra gewicht zorgt er bij mij al voor dat het mij stoort in mijn balans. Vandaar dat ik ook niet meer rijd op de arabier van 1,63 tot ik weer 65 kilo weeg, terwijl ik daar eigenlijk kwa lengte prima op pas.


Flink sporten helpt ook niet altijd. Ik ben 1,69 en weeg 67 kilo. Ik pas toch prima in een maatje 34 dus waar al die kilo's vandaan komen...geen idee! Ook sport ik zeker 4 keer per week.

Nico, 31 mei 2018

"No heaven can heaven be, if my horse isn't there to welcome me."

Sara18
Berichten: 221
Geregistreerd: 06-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 13:09

Een haflinger kan wel.... Je bent 13 jaar en vol in de groei! Gewicht wilt niet altijd iets zeggen... wie weet schiet je nog wat meer de lengte in.. op deze leeftijd was ik ook wat "uit verhouding" om het zo maar even te noemen. Nu ik inmiddels 18 ben en uitgegroeid klopt het hele plaatje weer met lengte en gewicht.
Ik denk dat je wel op een haflinger past. Ik zou dan wel voor een robuust breed type gaan welke rond de 1,50 zit.

Nico, 31 mei 2018

"No heaven can heaven be, if my horse isn't there to welcome me."

Arabier
Berichten: 2920
Geregistreerd: 01-03-16
Woonplaats: wonderland

Re: Te groot en zwaar ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 13:30

Jeeeeetje mina, wat een chagrijnige mensen hier!

Hey Paris, idd beetje onhandig van die naam maar maakt niet uit haha, ik denk zelf dat er vast wel een haflinger is waar je op past, gewoon goed kijken!

Groetjesssss

So what if im crazy? The best people are.

Absolem
Berichten: 2756
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 13:53

Saravda schreef:
Absolem schreef:
Gezien je nog doorgroeit. Wil ik je toch wel heel hard aanraden om flink te sporten. En echt absoluut niet omdat ik je onzeker wil maken of wil afkraken of iet dergelijks, absoluut niet, maar wel omdat een paard maar tussen 15 en 20% van zijn eigen lichaam gewicht maximaal kan dragen op zijn rug zonder echte schade op te lopen aan de rug.

Dus als jij groeit in zowel gewicht als in lengte. Pas je straks alleen nog maar op een paard van minimaal 1,70.


Ik ben zelf ben ook geen dunne dame. Ik weeg 73 kilo en ik ben 1,68 lang, ook nog gezegend met twee enorme dames en ik heb dus een dikke zwemband boven m'n rijbroek zichtbaar als ik in het zadel zit. al het extra gewicht zorgt er bij mij al voor dat het mij stoort in mijn balans. Vandaar dat ik ook niet meer rijd op de arabier van 1,63 tot ik weer 65 kilo weeg, terwijl ik daar eigenlijk kwa lengte prima op pas.


Flink sporten helpt ook niet altijd. Ik ben 1,69 en weeg 67 kilo. Ik pas toch prima in een maatje 34 dus waar al die kilo's vandaan komen...geen idee! Ook sport ik zeker 4 keer per week.



Ah maar spieren wegen meer dan vet. Jij hebt dan gewoon een super atletisch lichaam met super ontwikkelde spieren. Mag je trots op zijn!

Maar dat zorgt er ook voor dat jouw gewicht je niet in de weg zit omdat je immers een uitstekende spierspanning heb en geen vetrolletjes.

Maar wat bij mensen zoals ikzelf gebeurt is eigenlijk dat wij op tijd reageren. Maar het vet op onze lichaam er nog even achter aan komt. Dus stel nou dat ik jou gewicht was. Dan was ik nog steeds een heel stuk dikker dan jij. Maar als wij beide zouden gaan doorzitten. Zou het paard waarop ik zou rijden het altijd zwaarder te verduren hebben dan jouw paard. Omdat de massa minder compact is en gravity is not your friend op dat moment.
Ik zou minder goed met de beweging van het paard mee kunnen gaan dan jij omdat je over vet geen controle hebt en over spieren natuurlijk wel.

En met een heel groot paard is dat geen ramp die kunnen dat wel handelen. Maar met die haflingertjes moet je dan toch een beetje oppassen.

Dat vinden wij alleen maar heel bijzonder!

parisvanasch
Berichten: 27
Geregistreerd: 06-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-08-18 20:23

Absolem schreef:
Gezien je nog doorgroeit. Wil ik je toch wel heel hard aanraden om flink te sporten. En echt absoluut niet omdat ik je onzeker wil maken of wil afkraken of iet dergelijks, absoluut niet, maar wel omdat een paard maar tussen 15 en 20% van zijn eigen lichaam gewicht maximaal kan dragen op zijn rug zonder echte schade op te lopen aan de rug.

Dus als jij groeit in zowel gewicht als in lengte. Pas je straks alleen nog maar op een paard van minimaal 1,70.


Ik ben zelf ben ook geen dunne dame. Ik weeg 73 kilo en ik ben 1,68 lang, ook nog gezegend met twee enorme dames en ik heb dus een dikke zwemband boven m'n rijbroek zichtbaar als ik in het zadel zit. al het extra gewicht zorgt er bij mij al voor dat het mij stoort in mijn balans. Vandaar dat ik ook niet meer rijd op de arabier van 1,63 tot ik weer 65 kilo weeg, terwijl ik daar eigenlijk kwa lengte prima op pas.


Ik heb al veel geprobeerd maar krijg geen gewicht kwijt maar ik groei nig maar kom niet meer bij dus komt goed hoor

SweetVanille schreef:
parisvanasch schreef:
Heeeeey
Danku voor de vele reacties ik ga nog eens gied nadenken en rondkijken en miss loopt er binnenkort wel een paard in mn tuin



Een paard in je tuin? Dat hoop ik toch niet :')


Toch wel kga op een plek wonen waar nu nog koeien staan plaats zat dus



Saravda schreef:
Een haflinger kan wel.... Je bent 13 jaar en vol in de groei! Gewicht wilt niet altijd iets zeggen... wie weet schiet je nog wat meer de lengte in.. op deze leeftijd was ik ook wat "uit verhouding" om het zo maar even te noemen. Nu ik inmiddels 18 ben en uitgegroeid klopt het hele plaatje weer met lengte en gewicht.
Ik denk dat je wel op een haflinger past. Ik zou dan wel voor een robuust breed type gaan welke rond de 1,50 zit.


Ok ga zoizo voor een iets groter en steviger type gaan en eum geld dat ook als je ak sinds je 5 dat probleem hebt
Laatst bijgewerkt door Lous op 05-08-18 21:30, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd

pien_2010
Berichten: 42798
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 20:28

Mijn man is 1.78 en weet 80 kg en rijdt op onze barokke merens met stokmaat 1.47. Het is een prachtige stoere combinatie.

antje_vip
Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Re: Te groot en zwaar ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 20:35

Ik denk dat je gewoon eens moet gaan proefrijden en dan zie je hopelijk wel of het nog wat is. Als je voeten naast de knieën van ponylief hangen, kan je beter een maatje groter kijken ;)

Weet wat je doet, wanneer je een shet ontmoet :D

Def
Berichten: 5463
Geregistreerd: 15-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 21:09

Er is al veel gezegd maar nog even een tip: veel haflingers hebben een korte rug. Zeker het ouderwetse brede type.
Zij kunnen vaak alleen een kort zadel hebben, waar jij misschien niet in past qua inch maat.
Mijn kruising Haflinger is 1.52 maar kan echt niet groter dan een 17 inch zadel hebben met haar korte rug.
Daar past iemand groter dan maat 36/38 echt niet in.

Custom made HaLflinger: Donya
Donya en Anouk: Z1 + 17

Sara18
Berichten: 221
Geregistreerd: 06-06-17

Re: Te groot en zwaar ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 21:35

Bedankt @Absolem !! Ik heb er ook hard voor geknokt. :j

Verder voor TS, ik zou inderdaad eens proef gaan rijden. Wie weet is een haflinger toch niet helemaal wat je zoekt. Zo was ik opzoek naar een grote brede 160+ stoere donkerbruine ruin. En ach... Ik kwam thuis met een o zo schattige witte merrie van 1,55. Kruising tussen een PRE en Arabier. Niet zo breed en stoer dus... maar opslag verliefd :o

Nico, 31 mei 2018

"No heaven can heaven be, if my horse isn't there to welcome me."

parisvanasch
Berichten: 27
Geregistreerd: 06-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-08-18 21:43

Saravda schreef:
Bedankt @Absolem !! Ik heb er ook hard voor geknokt. :j

Verder voor TS, ik zou inderdaad eens proef gaan rijden. Wie weet is een haflinger toch niet helemaal wat je zoekt. Zo was ik opzoek naar een grote brede 160+ stoere donkerbruine ruin. En ach... Ik kwam thuis met een o zo schattige witte merrie van 1,55. Kruising tussen een PRE en Arabier. Niet zo breed en stoer dus... maar opslag verliefd :o


Goed idee maar een standaard bruin zwart wit paard of vos is niets voor mij geef dan maar palomino of schimmel of zo of een dolmatiër paars hahaha lekker speciaal net als ik

parisvanasch
Berichten: 27
Geregistreerd: 06-07-18

Re: Te groot en zwaar ???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-08-18 21:44

Tot nu toe heb ik 37 stemmen op 'ja'
En 26 stemmen op 'nee'

maximuss
Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 21:47

Als je enkel naar de kleur kijkt: bespaar jezelf de moeite en de teleurstelling en koop (nog) geen paard.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 bezoekers