Het grote backpacktopic

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Nyaleti
Berichten: 5994
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Het grote backpacktopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 23:21

Thanks voor jullie reacties :)
Zijn jullie via het land de grens over gegaan? Ik kom op het vliegveld aan en daar zijn ze wel wat strenger denk ik?
Mocht iemand nog leuke tips hebben voor workaway / vrijwillerswerk in zuidelijk Afrika hoor ik het graag. Ik kom van alles tegen maar durf niet echt actie te ondernemen omdat er weinig recensies zijn


Gracezellaa
Berichten: 1736
Geregistreerd: 19-08-06
Woonplaats: Baku, Azerbeidzjan

Re: Het grote backpacktopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 01:09

Ik kwam op het vliegveld binnen, en over land weer weg

Fearn
Berichten: 4746
Geregistreerd: 06-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 12:14

Hey iedereen :)

Ik ben van plan deze zomer door de balkan een rondreis te maken, ik heb een soort van reisschema gemaakt maar ik vraag mij af of het wel realistisch is qua tijden etc. Kan ik misschien iemand pb'en die al ervaring heeft met de balkan? :)

Het gaat om de landen Bulgarije, Griekenland en Macedonie.

Eefske
Berichten: 4747
Geregistreerd: 26-02-05
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 13:09

Aangezien ik alweer meer dan een maand terug ben uit Colombia moeten er weer plannen gemaakt.. :P

Ik wil eind van het jaar voor 3-5 maanden naar Australië danwel Australië en Nieuw Zeeland om te backpacken. Afhankelijk van budget hoe lang ik kan blijven. Daar wordt nog aan gewerkt haha.
Iemand die zoiets al heeft gedaan? En zo ja, waar ben je geweest? Wat heeft het gekost? Wat was het leukst? ;)

She believed
She could
So she did

mvdende
Berichten: 5616
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 13:53

3 maanden Australië + 3 maanden Nieuw Zeeland zonder werken maar behoorlijk budget heeft mij €12.000 gekost. Wel veel georganiseerde tours, maar daarbuiten goedkope hostels en 15 dollar eten per dag.

Kosten per dag dus zn 45 dollar. Hostel voor 30 + 15 aan eten. Dit is echt wel het minimum. Soms heb je geluk dat er een goedkoop hostel is, maar hostels in Sydney zijn al snel 42 dollar per nacht.

Hier zit verder niets bij. Buspassen of autohuur is niet goedkoop. De tours zijn tussen de 150 en 450 dollar per tour. Vaak goedkoopste optie.

Ik heb de oostkust van AU gedaan. Met alle bekende hoogtepunten. Fraser Island. Great Barrier, Withsundays, Cape Tribulation, nog wat kleinere tours en vervolgens het stuk tussen Melbourne en Adelaide met de Great Ocean Road, Kangeroo Island, Phillip Island. Van Adelaide naar Alice Springs met een 7 daagse tour. (Tussendoor nog 3 weken Tasmanië, maar toen waren mijn ouders er, zelf geen kosten gehad die weken.)

Nieuw Zeeland zowel noord als zuid met de Stray Bus. Niet heel veel tours gedaan daar. Wel de bekende dingen zoals skydive en bungee jump. Maar geen meerdaagse tours. Voor een uitgebreider verslag: http://www.mariekevandenende.waarbenjij.nu
Laatst bijgewerkt door mvdende op 21-06-18 14:06, in het totaal 2 keer bewerkt

xNavatu
Berichten: 4524
Geregistreerd: 10-10-09
Woonplaats: Kaatsheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 14:01

6 weken Nieuw-Zeeland heeft mij een goeie 4.000 gekost :=
Maar wel echt alles gedaan wat ik wilde doen (skydiven etc.. dan ga je toch heel hard door je geld heen maar wel 100% worth it haha)
Hostel en eten deed ik ook cheap :j

« NAVATUSHOTS.COM »
» Volg mijn fotografiepagina op Facebook! «

Saskiaa_
Berichten: 3065
Geregistreerd: 10-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 14:19

Ligt eraan hoe je reist. Ik ben op dit moment ruim 3 maanden in Australië en het valt me 100% mee hoe duur het allemaal is. Maar dat is afhankelijk van hoe je je tijd invult. Ik rijd het grootste gedeelte rond, slaap in een auto of tent, kampeer op free camps en eet heel veel pasta, haha. Heb de tijd van mn leven, vind het onwijs gaaf om zo te reizen! Ik heb daarentegen nog geen dingen gedaan als skydiven enz (staat wel op de planning ;) ). Als je iemand met een auto vindt waarmee je samen kunt reizen en je benzinekosten deelt ben je heel wat goedkoper uit dan met tours (ik heb ook meerdere keren een auto gehuurd overigens). En ik vind het een stuk leuker, de vrijheid die je dan hebt is heerlijk! :D Ik heb er een hekel aan als iemand anders zegt hoeveel tijd ik ergens mag besteden enzo. :Y) Via Facebookgroepen is er altijd wel iemand te vinden. Zelf een auto kopen is natuurlijk ook een optie.
Nou ben ik iemand die altijd wel goed gebudgetteerd kan leven, haha. En ik drink geen alcohol, breng mijn eigen broodjes mee, enz. Ik heb absoluut niet het idee dat ik iets mis, maar dat is dus wel afhankelijk van wat je wilt doen/zien en hoe je wilt reizen. :)

Tot noch toe heb ik de hele zuidkust gedaan (Sydney -> Melbourne, Tasmanie, Melbourne -> Perth) en vertrek komende week voor 4 weken Perth -> Broome. :) Op dit stuk ga ik overigens wel zwemmen met Whalesharks, wat me een goeie klap geld gaat kosten, maar dat wil ik wel graag doen en dat doe ik dan ook. :)
Na Australië ga ik naar Nieuw Zeeland. Ik verwacht wel dat dat een stuk duurder uit zal vallen dan Australië. Daar wil ik skydiven, naar Fox Glacier, enz. En daarbij hoor ik van alle kanten dat levensonderhoud in Nieuw Zeeland een stuk duurder is.

Mijn foto's volgen? Like me op Facebook!


Kijk ook eens op mijn Bokt Markt, voor fotoshoots, een zadel, hoofdstel en meer...
Oorlog ; niet geschoten, altijd vrede



http://www.jaofnee.nl

Travellust
Berichten: 5440
Geregistreerd: 13-11-05

Re: Het grote backpacktopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 14:46

Ik vond NZ wel meevallen qua levensonderhoud hoor. Beide landen zijn prima te doen maar ligt er ook net aan waar je wilt slapen, of je een auto huurt/koopt etc.

NZ heb ik een auto gehuurd en in Australië eentje gekocht.
Ik vond het geld uitgeven alles waard, heb zoveel mooie dingen gezien en gedaan :)

Maar ligt er ook een beetje aan wat je budget is.

Eefske
Berichten: 4747
Geregistreerd: 26-02-05
Woonplaats: Rotterdam

Re: Het grote backpacktopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 12:55

Bedankt voor alle (snelle) reacties! Ik ga me er eens verder in verdiepen. Ik reis altijd erg low budget: hostels, niet elke dag uit eten, etc.

Nog een vraagje: adviseren jullie echt om een auto te huren/kopen of is het ook met openbaar vervoer goed te doen?

She believed
She could
So she did

Saskiaa_
Berichten: 3065
Geregistreerd: 10-08-08

Re: Het grote backpacktopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 14:26

Ligt eraan waar je heen wilt. Oostkust is te bereizen met bijv Greyhound. Westkust moet je wel echt een auto hebben. Persoonlijk geef ik echt de voorkeur aan zelf rondtouren, maar dat is een persoonlijk iets. Zoveel mensen die een fantastische tijd hebben met de Greyhound. :)

Mijn foto's volgen? Like me op Facebook!


Kijk ook eens op mijn Bokt Markt, voor fotoshoots, een zadel, hoofdstel en meer...
Oorlog ; niet geschoten, altijd vrede



http://www.jaofnee.nl

Fearn
Berichten: 4746
Geregistreerd: 06-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 21:53

IsaCalixa schreef:
Hey iedereen :)

Ik ben van plan deze zomer door de balkan een rondreis te maken, ik heb een soort van reisschema gemaakt maar ik vraag mij af of het wel realistisch is qua tijden etc. Kan ik misschien iemand pb'en die al ervaring heeft met de balkan? :)

Het gaat om de landen Bulgarije, Griekenland en Macedonie.


Nou ja, ik plaats het hier maar gewoon :P Ik hoor heel graag ervaringen van mensen die in 1 van deze steden zijn geweest, waarom je wel/niet zou gaan en hoe lang etc :D

Wat dus nu op mijn lijstje staat:

- Vanaf Sofia, naar Plovdiv, naar Thessaloniki, dan Ohrid, eventueel Prizren, Skopje en weer terug naar Sofia.

Had ook nog dingen gehoord over Nis (Servie) maar foto's etc spreken mij niet echt aan.. En ik heb mijn twijfels over Thessaloniki en Skopje omdat het nogal grote steden lijken met veel flats en minder 'sfeer', wat je bijvoorbeeld in Plovdiv of Ohrid dan wel weer meer hebt. Maar de reden dat ik naar Skopje wil is vanwege de nabijliggende Matka meren en Thessaloniki lijkt me leuk omdat je dan aan de zee zit :)

Bonna
Berichten: 1328
Geregistreerd: 03-04-07

Re: Het grote backpacktopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 05:37

Ik vond Plovdiv leuk voor een dag of twee, Sofia en ohrid zij echt heel leuk. Tessaloniki vond ik echt helemaal niets aan. Maar ik was in de winter, misschien is de zomer wel anders. Ik vond een grote grouwe bende daar. Skopje en nis ben ik nog nooit geweest.

Show a little faith, there's magic in the night

Fearn
Berichten: 4746
Geregistreerd: 06-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 10:37

Bonna schreef:
Ik vond Plovdiv leuk voor een dag of twee, Sofia en ohrid zij echt heel leuk. Tessaloniki vond ik echt helemaal niets aan. Maar ik was in de winter, misschien is de zomer wel anders. Ik vond een grote grouwe bende daar. Skopje en nis ben ik nog nooit geweest.


Oké, dan blijven die tenminste op mijn lijstje :D Hmm, klinkt alsof het dan toch niet echt de moeite waard is om naar Thessaloniki te gaan. Leek me ook meer een stad waar mensen in een mooi resort/hotel oid gaan zitten,maar niet echt voor backpackers.

lianne484
Berichten: 853
Geregistreerd: 19-01-13
Woonplaats: westfriesland

Re: Het grote backpacktopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 20:42

In oktober staat bij mij jordanie op het lijstje. Zijn hier mensen met ervaring met het dragen van korte broek en hempjes.

Hebben mensen verder nog tips :D

Bonna
Berichten: 1328
Geregistreerd: 03-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 20:54

Ik heb toeristen gezien die het wel deden en bijvoorbeeld in Petra kom je er wel mee weg, maar ik vind het zelf niet zo gepast. Hoewel ze een hele open cultuur hebben en je er niet op aangrsproken wordt, zul je wel opvallen. In december was het ook niet warm genoeg voor echt heel bloot, maar ik zou toch op zijn minst een t-shirt en iets over de knie aan trekken.

Trek trouwens echt heel de dag uit voor Petra, of ga twee dagen. Het is zo mooi en groot dat je er alle tijd wilt hebben. Ik vond de hoofdstad niet zo leuk, maar dat is vooral omdat het er niet echt heel toeristen/voetgangersvriendelijk is. Het is heel groot en druk en heeft niet echt een inner city oid.

Show a little faith, there's magic in the night

lianne484
Berichten: 853
Geregistreerd: 19-01-13
Woonplaats: westfriesland

Re: Het grote backpacktopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 21:13

Dankjewel. Dat word dus voor die tijd nog wat langere jurkjes kopen. Ja zelf wou ik de Jordan pass kopen met 2 dagen Petra dus dat komt dan wel goed. Hoe heb jij gereist? Is het te doen met het openbaar vervoer?

Sakura789
Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 21:34

Ik zou voor lange kleding gaan, ook met name tegen de zon. Plan Petra goed (heel vroeg) of juist laat (met lampjes enzo). Het is nog een flinke wandeling er naar toe. Wij hebben daar twee dagen twee lange hikes gedaan en op een gegeven moment wist ik niet meer hoe ik de ene voet voor de andere moest zetten :')

Het is een prachtig land. Als je ooit nog kans hebt voor Wadi Rum, zou ik dat ook zeker meepakken. Ook het noorden is prachtig.

poes
Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 22:36

Dat heb ik in Namibië is Sossusvlei ook gehad. We gingen rustig even 8 km stappen daar. Ja baf bij 40 + graden is dat toch anders :D

Ik zag er zo uit :D



[ img ]

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

Sakura789
Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Re: Het grote backpacktopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 06:40

Nadeel van vakanties in dat soort landen is dat je simpelweg de wekker heel vroeg moet zetten. Sossusvlei was ik ook blij dat we retevroeg bij de poort stonden, anders is het echt te warm. En altijd zo bebrandcreme, water, cola en chips mee. Ook vind ik een sjaal (soms ook hoofddoek) en pet echt noodzakelijk!

linnnh
Berichten: 4180
Geregistreerd: 30-05-07
Woonplaats: Achterhoek

Re: Het grote backpacktopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 07:05

:wave:

Ik ga in november ruim 3 weken met de backpack ri Thailand voor een mooi rondje :)

Die backpack moet ik nog aanschaffen.. Ik ben bij Decathlon geweest en vraag me af of die backpacks een beetje okee zijn. Iemand daar ervaring mee?

Hee nieuwsgierig aagje!

mvdende
Berichten: 5616
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Re: Het grote backpacktopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 07:22

Ben je van plan er veel mee op je rug te lopen? Of maximaal 10 minuten per overstap/ per keer? Het draagcomfort is namelijk een stuk slechter dan een backpack van bijvoorbeeld Ospray. Ook is de duurzaamheid een stuk minder. Als je van plan bent meerdere vakanties met een backpack weg te gaan, kan het voordeliger zijn om een goede dure te kopen. Deze gaan vaak langer mee dan 1 a 2 reizen.

Anoniem

Re: Het grote backpacktopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 07:24

Precies wat mvdende zegt dus. Ik ben wel voor een goedkopere gegaan maar heb mezelf elke keer dat ik langer dan 10 minuten met dat ding op m'n rug rond moest wandelen echt vervloekt. Nou moet ik zeggen dat ik een slechte rug heb. Als je fysiek sterk en goed bent en je bent niet van plan om er echt mee aan de wandel te gaan kan je prima overweg met een goedkopere backpack denk ik zo. Je levert wel behoorlijk in op draagcomfort.

Zorg overigens wel dat je, wat je ook doet, wel eentje koopt met heupbanden. Zonder kukel je echt om als je een zware tas hebt en die heupbanden maken het zo veel makkelijker om mee te lopen.

WillBokkers
Berichten: 1192
Geregistreerd: 13-06-11
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 08:14

Ik heb een duurdere van de Decathlon gekocht.
Nog niet veel gebruikt, maar hij toont wel heel degelijk. Waren ook positieve reacties op van anderen die hem wel veel gebruikten. Zit een goede versterking in voor je rug en heupbanden.
Zit wel behoorlijk veel verschil tussen backpacks van de decathlon, die van mij was nu €90 in de aanbieding.

mvdende
Berichten: 5616
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 08:20

Decathlon heeft GEEN kwaliteit backpack!! Voor een kwaliteit backpack zoals Ospray ben je €300 zo kwijt. Dan kan je wel begrijpen dat de "dure" backpack van de Decathlon van max €150 geen kwaliteit genoemd mag worden.

Decathlon backpack is prima voor een éénmalige backpack trip waarbij je voornamelijk met het openbaar vervoer reist en niet te veel hoeft te lopen. Ook liever de backpack niet te zwaar. Zelfs met een Ospray is 20kg geen pretje, laat staan met een Decathlon backpack


Nyaleti
Berichten: 5994
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Het grote backpacktopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 08:51

Ik heb er eentje van 60L van Decathlon en bevalt tot nu toe erg goed. Ritsen van goede kwaliteit en zit prima op m'n rug. Absoluut eentje met heupbanden nemen ja anders is het niet te doen. Ik viel al bijna achterover met 11kilo maar ik ben dan ook maar 1,60 :+
Ik heb hem trouwens nog niet gebruikt voor een langere reis, alleen voor een maandje en zo af en toe tussendoor. Van en naar hotel / taxi, en verder niet mee door de stad gelopen


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Anoukjuuuhh, BlackClaw, Century, Kimmie235, Miiej, Nathalie18x, Room_Soesje en 83 bezoekers