Weke rug Welsh cob

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
mirmar
Berichten: 320
Geregistreerd: 28-05-06
Woonplaats: Groningen

Weke rug Welsh cob

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-06-18 13:54

Hallo allemaal hoop dat mijn vraag hier goed staat.

Ik ga morgen, geheel onverwacht, naar een 5 jarige Welsh cob van 1.55 kijken.
Is nog nooit wat mee gedaan, net 10 dagen in Nederland.
Hij staat op facebook en vind hem wel leuk dus ik ga sowieso kijken.
Maar, nu werd er gezegd dat het er op de foto uitzag alsof ie een weke rug heeft.
Nu heb ik thuis een Welsh cob en idd lijkt zijn rug een stuk rechter.
Zoals ik al zei, ik ga sowieso kijken ook omdat ik het van een foto af moeilijk te beoordelen vindt, maar nu is mijn vraag wanneer is een rug té week?
Heb zelf geen ervaring in het kopen van wat oudere dieren, mijn Welsh heb ik van veulen af aan vandaar mijn vraag hier.
Graag onderbouwende reacties, liefst met foto voor vergelijking als dat kan/mag.

Bedankt voor de reacties alvast!


Bowo
Berichten: 2796
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Weke rug Welsh cob

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 13:58

Het is ook afhankelijk van het doel van het paard en de risico's die je wilt nemen.
Als je een paard laat keuren krijg je bijvoorbeeld ook niet te horen goed gekeurd of afgekeurd (ondanks dat het vaak zo wordt gezegd), maar een advies om wel of niet te kopen en of er eventuele bemerkingen zijn. Een paard met een bemerking kan je nog steeds kopen, maar neemt mogelijk een risico met zich mee. Voor andere bemerkingen heeft het helemaal geen invloed op je doel (bijv. een niet vruchtbare merrie als je niet wilt fokken)

SaraViavia
Berichten: 1795
Geregistreerd: 13-02-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 14:00

Ik vind 5 jaar nog niet echt een leeftijd om te gebruiken als reden voor weke rug. Heb je zelf geen foto? Hoe erg is het? Het hoeft niet altijd tot een probleem te lijden, maar als hij pas 5 is zou ik hem denk ik toch laten gaan (bezichtigen kan nooit kwaad). Al ligt het er natuurlijk ook al aan wat je doelen zijn met hem. Succes!

Trotse eigenaar van 9 superpony's en 2 toppaarden

Ibiat (v. Rabiat Z) dressuur M1+2 springen 1.10m +22

Runa
Berichten: 1107
Geregistreerd: 07-08-13
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 14:02

Ik denk dat een rug te week is wanneer je narigheden zoals kissing spines krijgt. Maar dat is lastig te beoordelen zonder röntgenfoto's.

In principe wil je natuurlijk sowieso een zo lang mogelijke bovenlijn en een korte onderlijn zodat je paard je goed kan dragen. Ook een weke rug zonder KS zou ik liever aan de hand trainen dan erop.

Josien_
Berichten: 8963
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 14:04

Ja inderdaad wat is een weke rug en wat zou je er mee willen doen?
Heb zelf ook een welsh cob en er super tevreden mee. Wij doen ook eigenlijk alles, dressuur, springen, cross buiten rijden etc. Natuurlijk is het voor de hand liggende sportpaard, maar ze heeft gewoon een top karakter.

"Welsh Cobs are like patato chips, you can't have just one!" /3 =:)

mirmar
Berichten: 320
Geregistreerd: 28-05-06
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-06-18 14:11

Had wel handig geweest omnhet erbij te zetten idd.
Mijn bedoeling is eigenlijk om er lekker mee naar buiten te gaan en een paar keer per jaar lange(re) ritten mee te maken zoals de rally paper ed.
Af en toe in de bak met een meisje van 9 rondhobbelen die erniet veel van vraagt.
Ga morgen als ik er ben sowieso foto nemen en wil hem natuurlijk, als ik m zou nemen, iig klinisch laten keuren.

https://www.bokt.nl/img/avatar/UPs1N8.jpg

Krijg de foto niet groter?

Melvern
Berichten: 4404
Geregistreerd: 14-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 14:27

Mijn pony ( geen welsh ) had ook een iets weke rug toen we haar kochten ( 4 en compleet groen ). Op keuring meerdere keren dit commentaar gehad. Na flink trainen vorig jaar ster geworden met hoge punten voor bouw, niks geen weke rug meer. Een iets weke rug kan met training verbeteren nou is het wel de vraag hoe week de rug is en hoe de bovenlijn en bespiering verder is.

Kan het op de foto eigenlijk echt niet zien :o

Azmay
Berichten: 17982
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Weke rug Welsh cob

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 14:30

Heb er geen ervaring mee, maar je moet waarschijnlijk op de kleine foto klikken ipv het adres kopieren dan komt hij groter op de pagina.

mirmar
Berichten: 320
Geregistreerd: 28-05-06
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-06-18 14:33

Nee, foto is te slecht vind ik ook, hoop morgen een betere te maken.
Zou het wel jammer vinden, vind hem wel heel leuk. Maar is ben ik bang ook niet zomaar ff opstappen en wegrijden zal hoop werk aan zitten.
Hij is tot afgelopen winter hengst geweest en heeft meerdere nakomelingen.
Thnx voor de tip!
Doe ff nwe poging.

[ img ]

cupido1996
Berichten: 438
Geregistreerd: 13-04-07
Woonplaats: Noordoostpolder

Re: Weke rug Welsh cob

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 14:51

Weet je de afstamming?
Dan dan je ook zien in hoeverre de weke rug in de familie zit.

En....... Totilas had ook een rug als een badkuip (week dus). En die liep er ook grandprix mee.

mirmar
Berichten: 320
Geregistreerd: 28-05-06
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-06-18 14:58

Vader is Haighmoor Dafydd 67355 (GBR)
Moeder 142823 Llansansior Millie (GBR)

Maar zit zelf helemaal niet in de bloedlijnen eerlijk gezegd, hoe kun je dat zien?

ukkiepuk
Berichten: 4217
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: rotterdam

Re: Weke rug Welsh cob

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 15:05

Oh die heb ik ook voorbij zien komen op fb! Knap paardje is het <3 mooie beweging ook zo vanaf de foto's. Succes!

Luna *21/06/2018 zadelmak
Donovan *01/07/2009 - ꝉ 23/06/2021(paarden) M2+10 (pony's) L2+11 kringkampioen 2018 klasse B, kringkampioen 2019 Klasse L1, reserve regiokampioen 2019 Klasse L1
Zorro *26/06/1990 - ꝉ 29-12-2014

mirmar
Berichten: 320
Geregistreerd: 28-05-06
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-06-18 19:47

Is een holle rug dan hetzelfde als een weke rug of is dat weer iets anders? Heel domme vraag mss maar heb het nooit aan de hand gehad.


Anna79
Berichten: 3370
Geregistreerd: 30-11-15

Re: Weke rug Welsh cob

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 20:05

Welsh cobs staan er wel bekend om, op de keuring wordt zo'n rug gewaardeerd. Mooie pony!

Niqui
Berichten: 2109
Geregistreerd: 16-01-08
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 21:44

Vaak zie je Welsh Cobs die veel te zwaar zijn. In Engeland houden ze daarvan en het wordt op keuringen ook gewaardeerd. Showconditie noemen ze dat. Ik heb het idee dat de rug er dan ook een stuk weker uitziet dan wanneer ze in sportconditie zouden zijn. Deze lijkt op de foto ook wat aan de zware kant. Kans bestaat dat de rug erg meevalt als hij straks goed in de spieren zit.

mirmar
Berichten: 320
Geregistreerd: 28-05-06
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-06-18 04:31

Had me er niet druk om hoeven maken, ze hebben hem gisteravond laat nog ff snel verkocht. Da's het nadeel van kopen bij een handelaar.
Bedankt voor het meedenken iig!

pompadour
Berichten: 1120
Geregistreerd: 10-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 22:57

mirmar schreef:
Nee, foto is te slecht vind ik ook, hoop morgen een betere te maken.
Zou het wel jammer vinden, vind hem wel heel leuk. Maar is ben ik bang ook niet zomaar ff opstappen en wegrijden zal hoop werk aan zitten.
Hij is tot afgelopen winter hengst geweest en heeft meerdere nakomelingen.
Thnx voor de tip!
Doe ff nwe poging.

[ [url=m/OepY4N.jpg]Afbeelding[/url] ]


Hij ziet er goed uit, is hij al zadel mak? en is hij al ingereden? Zo niet en hij heeft alleen " in het wild geleefd" dan ken hij weinig markeren


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 bezoeker