WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 07:04

Libera schreef:
Nou... dat hele drama bij de Friezen met Reyert was allesbehalve een foutje :=


Wat was het drama met Reyert?

Libera

Berichten: 3975
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 07:14

DNA klopte niet van de veulens. Kwam omdat Reyert de vader niet was, hengstenhouder trok gewoon een willekeurige jonge hengst van stal want Reyert bevruchtte niet meer...

Dancer

Berichten: 2146
Geregistreerd: 07-11-01

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 07:18

Dit ging niet om Reyert maar om Rypke

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 07:18

Ozo. Dat is bij het KWPN ook gebeurt met Lucky Boy XX en Doruto.
Maar dat heeft het KWPN niet gedaan. Dat waren de hengstenhouders zelf. Die hebben uiteraard een direct belang. Namelijk de eigen portemonnee.
Het KWPN heeft als stamboekorganisatie eerder een belang om het wel goed te doen.

Maar waar gewerkt word worden fouten gemaakt. Het zal in gevallen best een keer fout gaan.

petraaken

Berichten: 44205
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 07:26

DubbelDun schreef:
Wordt er dan standaard een ouderschap-onderzoek gedaan bij DNA van in te schrijven veulens ??

Bij het nrps gebeurt dat steeksproef gewijs of je moet een register A veulen hebben dan controleren ze wel op DNA wat betreft ouderschap. Pas gekeurde dekhengsten worden ook op DNA gecontroleerd wat de ouders betreft. Daar zal nu natuurlijk WFFS bijkomen.

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 07:29

Dancer schreef:
Dit ging niet om Reyert maar om Rypke


Wilde net zeggen... dat was inderdaad Rypke en kwam door trots van de hh.

Als het kwpn haren heeft verwisseld lijkt me dat inderdaad geen kwade opzet.

Libera

Berichten: 3975
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 08:50

Ohh haha oops, je hebt gelijk dat was inderdaad Rypke. Maar goed,maakt verder niet uit, het ging erom dat DNA niet altijd klopt omdat mensen niet altijd de regeltjes volgen :D

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 08:59

Libera schreef:
Ohh haha oops, je hebt gelijk dat was inderdaad Rypke. Maar goed,maakt verder niet uit, het ging erom dat DNA niet altijd klopt omdat mensen niet altijd de regeltjes volgen :D


Maar het is wel een verschil of het gaat om trots (dus wel fraude, want bewuste beslissing) of om een ongelukkige verwisseling door de organisatie.

Het praat het gevolg niet goed. Maar je kan het niet als fraude classificeren. Kwpn heeft er niks aan om hiermee te frauderen.

Roodvos

Berichten: 6660
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 10:46

Sizzle schreef:
Eigenlijk al ruim 10 bekend dus en al minstens 5 jaar een test beschikbaar.
Al die tijd interesseert het eigenlijk niemand.

Ik wil hier toch nog even op terug komen.
Als je iets niet weet, kan je ook niet oordelen of het je wel of niet interesseert. Ik weet van het bestaan van WFFS dankzij dit topic van Peterina. Waarvoor mijn hartelijke dank aan de TS :j . En ik volg jullie op de voet, dus het heeft zeker mijn interesse.

Wat je nu wel duidelijk ziet is de macht van de (social) media. En wel beide kanten op.
Als de populaire publicaties (Hoefslag, IDS, Horses.nl, Paardenkrant enz) het niet oppikken uit een medisch tijdschrift, komt het gewoon niet bij de grote menigte terecht.

De Amerikaanse fokster die het vuur nu heeft aangestoken wist er ook niet van. Tot ze geconfronteerd werd met een afwijkend veulen, op zoek ging en zich een hoedje is geschrokken. En door de ruchtbaarheid die er door 1 persoon aan is gegeven op FB gaat het nu als een lopend vuurtje door de warmbloedwereld.

Het enige wat we kunnen doen is proberen hiervan te leren en te bedenken hoe we dit soort dingen in het vervolg beter kunnen doen.

Eén ding heb ik wel geleerd: als je een afwijkend, dood of niet levensvatbaar veulen krijgt: voldoende haar trekken voor meerdere malen DNA-onderzoek en duidelijke foto's maken van de afwijking. En e.e.a. goed bewaren.

petraaken

Berichten: 44205
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 11:06

Roodvos daar heb je helemaal gelijk in. Als je ergens niets van weet kan je ook geen linken leggen. dit topic kwam ook voor mij als een donderslag bij heldere hemel. Eerst was ik ook een beetje in paniek maar nu niet meer.

Sakura789

Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 11:34

Libera schreef:
DNA klopte niet van de veulens. Kwam omdat Reyert de vader niet was, hengstenhouder trok gewoon een willekeurige jonge hengst van stal want Reyert bevruchtte niet meer...


[F-AM] Lowina : Faldo of Farmer ?? ZOER opgepakt op CSI

Niet alleen bij de Friezen, bij het KWPN kwam/komt het ook voor.

loriene
Berichten: 2582
Geregistreerd: 08-12-09
Woonplaats: vlak bij de zee

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 17:56

Wie kan mij vertellen hoe het gaat om je merrie te testen?
Wij hebben een merrie die is gedekt door springbank 11.
Vraag is of ze drachtig is want de da kan geen vrucht vinden ivm cystes.
Of de merrie is ook een drager en wil het daarom niet.
Vorig jaar in 1 keer drachtig gescant van totilas.

koeke

Berichten: 869
Geregistreerd: 29-09-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 17:57

Goed verhaal van een Deense fokker met een WFFS-veulen: http://www.eurodressage.com/2018/06/06/ ... -warmblood Denk bij het lezen hiervan wel dat ik 25 jaar geleden ook tevergeefs twee dragers heb proberen te koppelen. Jeetje, wat ben ik blij dat dat niet gelukt is, zo sneu zo'n veulentje.
Roodvos schreef:
Sizzle schreef:
Eigenlijk al ruim 10 bekend dus en al minstens 5 jaar een test beschikbaar.
Al die tijd interesseert het eigenlijk niemand.

Ik wil hier toch nog even op terug komen.
Als je iets niet weet, kan je ook niet oordelen of het je wel of niet interesseert. Ik weet van het bestaan van WFFS dankzij dit topic van Peterina. Waarvoor mijn hartelijke dank aan de TS :j . En ik volg jullie op de voet, dus het heeft zeker mijn interesse.
Helemaal mee eens, ik had er tot dit voorjaar ook nog nooit van gehoord. Fokkers om mij heen maken zich er nog steeds niet druk om, dus beetje anders dan in dit topic. We zitten hier wel tegen de Duitse grens, dus wie weet is hier ook een 'het waait wel over'-mentaliteit ;)

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 18:01

Afbeelding
Nog 2 vrije hengsten voor van Uytert.

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 18:30

Springbank VH is ook drager, populaire hengst hier.

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-18 19:18

Deze hengsten ook WFFS vrij:
https://helgstranddressage.com/da/nyheder

WFFS N/N:
Franklin
Grand Galaxy Win
Revolution
D’avie
Janeiro Platinum
Quaterhit
For Emotion
Tørveslettens Sylvester
Knock Out
Ferrari
Kadans
Straight Horse Sir Romance
Got It

WFFS dragers:
Atterupgaards Botticelli
Springbank II VH

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 20:10

Roodvos, ik bedoelde met mijn post niet de ‚gebruiker‘ of onwetende merriehouder.
10 jaar lang hebben mensen er vanaf gewezen (waarschijnlijk ook stamboeken) maar niemand die eens denkt: goh laten we eens wat gaan doen.
Net als NAS en PSSM, alle schandalen waar de Friezen doorheen gegaan zijn en warmbloeden met lege oogkassen (ook zo‘n geweldige wat niet weet wat niet deert).

Bucephalus

Berichten: 2469
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 23:02

Zoals ik het vanavond in Moergestel heb begrepen van Johan Knaap worden hengsten die drager zijn niet uitgesloten van de fokkerij, zij krijgen dan de vermelding drager, dus ook nieuwe hengsten. De fokker kan dan zelf bepalen of hij fokt met de hengst of niet. Bij een hengst die drager is moet je dan wel weten wat de status van je merrie is.

De verwachting is dat het aantal dragers binnen het KWPN heel beperkt is. Het elimineren van dragers zorgt uiteindelijk voor genenversmalling, Inteelt verhoogt het risico.

Het KWPN gaat niet grootschalig testen, op dit moment is er geen reden voor, in NL zijn er nog geen WFFS gevallen geconstateerd.

Het aantal belangstellenden was overigens beperkt, ik schat dat er ongeveer 35 personen waren.

VValar

Berichten: 6579
Geregistreerd: 05-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 23:09

Bucephalus schreef:
Zoals ik het vanavond in Moergestel heb begrepen van Johan Knaap worden hengsten die drager zijn niet uitgesloten van de fokkerij, zij krijgen dan de vermelding drager, dus ook nieuwe hengsten. De fokker kan dan zelf bepalen of hij fokt met de hengst of niet. Bij een hengst die drager is moet je dan wel weten wat de status van je merrie is.


Dat lijkt mij een heel schappelijk besluit omtrent het hele WFFS gebeuren. Drager hengsten niet uitsluiten en zelf gewoon je fokmerrie testen. Dan weet je precies wat je mogelijkheden zijn. En drager hengsten kunnen dan evengoed hun goede genen blijven doorgeven.

petraaken

Berichten: 44205
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 07:29

Vind dat ook een goed standpunt. Vandaag gaan de haren van mijn Rubiquil merrie de post op naar Nederland voor onderzoek van WFFS. Dat is die merrie die vorig jaar niet drachtig geraakte van Total US. Hopelijk vinden we in de toekomst een niet drager hengst voor haar want de uitslag die ik verwacht is dat ze drager is. Het zou werkelijk zonde zijn dat we met haar genenpoel en haar karakter niet meer zouden kunnen fokker er mee.

Bucephalus

Berichten: 2469
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 08:30

Weet iemand of de veulens worden getest die worden aangeboden op de verschillende veilingen? Dat is nu natuurlijk een unique selling point nu de Duitse stamboeken niet testen.

Pantykous

Berichten: 10485
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 08:42

Ik mijn veulen zeker weten wel :j

Bucephalus

Berichten: 2469
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 08:43

Pantykous schreef:
Ik mijn veulen zeker weten wel :j

Hartstikke goed!! Ik las op de besloten facebookgroep dat een potentiële Amerikaanse buyer nu in ieder geval niet gaat shoppen in Oldenburg. Nu Duitsland niet thuis geeft en het lijkt dat er een paar veel gebruikte Duitse hengsten opduiken in een aantal pedigrees van dragers zou het goed zijn als ook de Nederlandse veilingen meeschakelen of tenminste de eigenaren van de aangeboden veulens.

jacqmel
Berichten: 24
Geregistreerd: 29-07-07
Woonplaats: Ede, vanaf 2002 Rees (Duitsland)

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 12:54

Mijn merrie van Estoril x Don Primero (Donnerhall) is ook drager. Ze is afgelopen jaar gedekt door de Duitse Foundation en vruchtje is niet blijven zitten.

Himyar

Berichten: 4538
Geregistreerd: 14-08-01

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 13:29