WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
mooney
Berichten: 7774
Geregistreerd: 07-05-06

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 14:44

Correct, ik had het verkeerd verwoord. Ik zat inderdaad nog bij de kans van de theoretische nakomeling van twee dragers, niet van de levende, oudere nakomeling van deze dieren.



cobiie
Berichten: 7302
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 14:46

Bij een ruin is het ook helemaal niet interessant of die drager is of niet is, dit doet niets af aan zijn sportkwaliteiten.

Bedenk dat van de jaarlijks gefokte hengsten maar een zeer klein deel werkelijk dekhengst wordt.

[o]

LDRD
Berichten: 9869
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 15:06

Thanks, ik wilde even weten of ik nou een denkfout maak of niet, maar heb het goed :D .

Hindo2
Berichten: 977
Geregistreerd: 09-05-07
Woonplaats: Bollenstreek

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 16:32

[ img ]

Misschien nog n handiger plaatje dan al op vorige pagina geplaatst

Never change a winning team

misterA
Berichten: 3122
Geregistreerd: 17-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 20:37

Bucephalus schreef:
Nu het NRPS het voortouw heeft genomen kan het inderdaad niet anders dan dat het KWPN dit ook doet. Ik vraag me dan alleen af hoe het met de andere Europese stamboeken zit, hoe actief zijn zij?

NRPS heeft hier in dit topic heel veel lof toegezwaaid gekregen, KWPN was laks!! Nu krijg ik toch een heel ander gevoel. Net andersom.Zoiets van niet transparant, vloerkleed vegen? Heeft NRPS hun dragers eigenlijk al bekend gemaakt?

misterA
Berichten: 3122
Geregistreerd: 17-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 20:40

Even wat verder graven, Habanna----Vivaldo-------Montecristo-----El Corona-----(Amor??)

Coca2018
Berichten: 160
Geregistreerd: 26-04-18

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 20:41

Denk dat je met amor nog niet zo verkeerd zit.

NatasjavE
Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 20:44

Daar kwamen we hier al eerder inderdaad op.

Ik ben bang dat Amor mogelijk drager is.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Suzanne F.
Berichten: 49168
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 21:21

NatasjavE schreef:
Daar kwamen we hier al eerder inderdaad op.

Ik ben bang dat Amor mogelijk drager is.


Dan zit het door heel je fokkerij heen.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

voyou
Berichten: 655
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 21:22

misterA schreef:
Heeft NRPS hun dragers eigenlijk al bekend gemaakt?

Ik heb nog niets gezien... alleen dat er in ieder geval 6 dragers zijn. Is toch al even bekend nu. Zou verwachten dat ze namen gaan publiceren. Misschien staat het al op hun site?

Jet
Berichten: 11977
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 21:49


Paarden zijn net als lucht, zonder kan ik niet leven!
Vanuit de kop van Noord-Holland: Voor info klik op: Paardentaxi Jet

petraaken
Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (Belgiƫ) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 07:22

misterA schreef:
Bucephalus schreef:
Nu het NRPS het voortouw heeft genomen kan het inderdaad niet anders dan dat het KWPN dit ook doet. Ik vraag me dan alleen af hoe het met de andere Europese stamboeken zit, hoe actief zijn zij?

NRPS heeft hier in dit topic heel veel lof toegezwaaid gekregen, KWPN was laks!! Nu krijg ik toch een heel ander gevoel. Net andersom.Zoiets van niet transparant, vloerkleed vegen? Heeft NRPS hun dragers eigenlijk al bekend gemaakt?

Van degene die drager waren is er een aan de hand daarvan al gecastreerd (zal wel niet veel dekkingen hebben gehad). De anderen waren ofwel verkocht of al gecastreerd voor dit WFFS gedoe losbarstte. Dus waarom dan de namen bekend maken? Je kan dit allemaal lezen in datzelfde nieuwsbericht waarin de niet drager hengsten zijn bekend gemaakt.

cobiie
Berichten: 7302
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 07:26

Petraaken, zoals ik het bericht lees zijn 3 van de 6 geruind (verleden/recent) en nog 3 dus hengst ( mogelijk (veel) dekkend). Zou niet verkeerd zijn om van die 3 aan te geven wie dat zijn. ;)
Mogelijk willen de betreffende hengstenboeren dat (nog) niet prijsgeven.

[o]

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 07:48

Ik ga binnenkort is bellen want vind het idd schandalig het zullen springhengsten zijn met weinig dekkingen en laat ik daar nu een 2 jarige merrie van hebben.

NatasjavE
Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 07:49

Ik zit ook op de Gelderse hengsten te wachten.
De nieuwe die erbij is gekomen is gelukkig vrij.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

kamsel
Berichten: 3410
Geregistreerd: 12-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 08:15

De vader van mijn paard staat er niet bij in de lijst van geteste KWPN hengsten. Nu is hij wel beschikbaar, heeft geregistreerde nakomelingen dit jaar en is primair KWPN gekeurd.
Het zou toch te toevallig zijn dat dit net de enige hengst uit het hele KWPN bestand is die er tussendoor geglipt is. Niet dat ik hem verdenk, maar ik vind het wel erg suggestief om te zeggen dat 96% van je hengstenstapel vrij is als je gewoon niet alles test.

Het zou ook interessant zijn om de wel beschikbare hengsten met weinig nakomelingen te testen..

En ik vind het niet correct dat hengsten als bv Totilas of Bubalu met een KWPN papier niet getest worden omdat ze 'erkend' zijn.

Ben ook erg benieuwd naar de Gelderse hengsten..

petraaken
Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (Belgiƫ) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 08:28

cobiie schreef:
Petraaken, zoals ik het bericht lees zijn 3 van de 6 geruind (verleden/recent) en nog 3 dus hengst ( mogelijk (veel) dekkend). Zou niet verkeerd zijn om van die 3 aan te geven wie dat zijn. ;)
Mogelijk willen de betreffende hengstenboeren dat (nog) niet prijsgeven.

Misschien doen ze dat nog wel maar een paar hengsten moesten opnieuw getest worden omdat het reeds opgeslagen dna materiaal niet meer voldeed. Eens de lijst compleet is zou het wel eens kunnen dat die namen dan wel bekend worden gemaakt.

Kendra
Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 08:32

Over erkende hengsten: het is aan de fokker hoe je om wilt gaan met 'niet geteste' hengsten.
Is je merrie vrij, dan kun je alle hengsten gebruiken - met het risico dat je een drager fokt.
Wil je dat niet, dan moet je een NN geteste hengst gebruiken.

Ik ben trouwens ondertussen wel erg benieuwd naar Totilas. Kan me niet voorstellen dat hij niet getest is.

Elisa2
Berichten: 37040
Geregistreerd: 31-08-04

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 08:35

Waarom ben je benieuwd naar Totilas? ik denk niet dat hij drager is, al zijn zonen zijn vrij behalve Total maar daar zit Sir Donnerhall achter.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Getup
Berichten: 8258
Geregistreerd: 27-01-07

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 08:47

Gaat haar denk ik meer om het door het KWPN geschatte percentage...en dat een oa Totilas ( die veel gedekt heeft en dekt) niet getest zijn. Hoeveel hengsten zijn er nog niet getest...?


Ilse_123
Berichten: 3767
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 09:00

Suzanne F. schreef:
NatasjavE schreef:
Daar kwamen we hier al eerder inderdaad op.

Ik ben bang dat Amor mogelijk drager is.


Dan zit het door heel je fokkerij heen.


Amor leek mij ook niet logisch, tot ik dit stukje las op de bokt wiki.
Wffs zou het kunnen verklaren, het is alleen de vraag of het logisch is hoeveel merries toen kennelijk ook al drager waren.

[ img ]

Getup
Berichten: 8258
Geregistreerd: 27-01-07

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 09:16

Staat er wat raar. Zijn er nu niet veel nakomelingen, of lopen er nu weinig in de internationale sport, in vergelijking tot het aantal dekkingen....?

voyou
Berichten: 655
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 09:16

Inderdaad opvallend Ilse. Maar als Amor drager was zouden dan niet meer hengsten nu als drager zijn getest? Dat had ik dan verwacht..

Ilse_123
Berichten: 3767
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 09:50

Mij leek het alsof er weinig nakomelingen waren terwijl hij wel veel had gedekt. Maar dat kan natuurlijk aan vanalles liggen. Eigenlijk is wffs dan juist onlogisch, want dat zou zeggen dat er in die tijd ook al veel dragers zouden zijn en dan zou alles echt al eerder bekend zijn. Daarnaast denk ik inderdaad dat als Amor drager was geweest er nu veel meer paarden drager zouden zijn.
Ik ben een beetje gaan zoeken en vergelijken, het zal grotendeels via een paar merrielijnen zo'n doorgeven met een paar hengsten die het weer wat wijder hebben verspreid.
De meeste grotere hengsten zullen geen drager zijn geweest en de volbloeden kunnen we ook wegstrepen. Zo kwam ik na een avondje puzzelen tot een stop bij Cancara (1917), maar dan ga je zoveel gissen op statistiek onderweg dat het toch geen zin heeft.
Uitpluizen is een leuke puzzel, maar ik denk dat het meer nut heeft om te kijken naar de hedendaagse uitslagen en vanuit daar verder te denken.

Al zou het voor de merriehouders fijn zijn om te weten of ze een drager kunnen dekken met bv Totilas. Al, ook zonder de betreffende hangar te testen komt dat er vanzelf uit.

Jester_
Berichten: 12258
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 09:57

Het komt vanzelf uit dus ze laten het heus weten. Als jij een vrije merrie met totilas hebt gedekt en die is drager, voila

When you're with me, no judgement
You can get that from anyone else
You don't have to prove nothing
You can just be yourself


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Danuah, SentiBot en 138 bezoekers