(Spel)fouten bij "Hoe vlechten"

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Bowo
Berichten: 2796
Geregistreerd: 11-04-18

(Spel)fouten bij "Hoe vlechten"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-05-18 07:56

Hoi,

Ik zat net de wiki pagina Hoe vlechten te lezen en het viel me op dat deze pagina veel spelfouten heeft (bijv. Dit word ipv dit wordt) en vol staat met meningen over wat mooi en niet mooi zou zijn.
Dat vind ik dus niet netjes en niet subjectief.


MarliesV
Berichten: 15147
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: (Spel)fouten bij "Hoe vlechten"

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 07:57

Er zijn op de Wiki ook Mods die je een berichtje kan doen.

Snap niet wat je wilt bereiken met dit topic.

Ik zou zeggen, herschrijven die hap en indienen bij de Wiki Mods. Problem solved!

Life is short....SMILE while you still have teeth!

Bowo
Berichten: 2796
Geregistreerd: 11-04-18

Re: (Spel)fouten bij "Hoe vlechten"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-05-18 08:14

Het is nogal een kunst om uit te vinden hoe je dat soort dingen moet regelen aangezien het nergens duidelijk staat of anders verstopt in mega lap tekst. Wat wel overal staat is dat je hier terecht kan met dingen over de wiki, dus leek dit me een logische keus.

Tevens vind ik het ook slordig van bokt dat er dus geen/weinig controle is op de artikelen die worden gemaakt, zou je toch meer van verwachten

MarliesV
Berichten: 15147
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: (Spel)fouten bij "Hoe vlechten"

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 08:18

Zie dat je vrij 'nieuw' bent als gebruiker.

Maar de Wiki is niet moeilijk, daar staat keurig links boven: Hulp

En dan kom je op een pagina waar netjes een linkje staat die je kan gebruiken als er iets niet klopt.

Life is short....SMILE while you still have teeth!

Bowo
Berichten: 2796
Geregistreerd: 11-04-18

Re: (Spel)fouten bij "Hoe vlechten"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-05-18 08:20

En dan kom je toch weer hier uit?

LoveBodin
Berichten: 4340
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Re: (Spel)fouten bij "Hoe vlechten"

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 08:26

Citaat:
A. Boven aan de Wikipagina heb je een "overleg" knop. Deze kan blauw of rood zijn. Een rode knop betekent dat er nog geen topics over dat onderwerp lopen en een blauwe knop betekent dat er al wel topics binnen dat onderwerp geopend zijn. Via de overlegknop kom je in een forumdeel speciaal voor het Wiki-artikel dat je aan het lezen was. Voor de Lusitano ziet die pagina er bijvoorbeeld zo uit. Als er nog geen topic in het forumonderdeel staat dat aansluit bij jouw informatie kun je een nieuw onderwerp openen. Mocht het gewenste onderwerp er wel tussen staan, kun je in dit bestaande topic een reactie posten. Als je een topic geplaatst hebt met de overlegfunctie kun je het topic niet alleen terug vinden in de overlegfunctie van het artikel waar je het geplaatst hebt, maar kun je het topic ook terugvinden in het forum [WZ] WikiZaken. De overlegfunctie maakt het mogelijk om direct naar het artikel te springen waar een topic over geopend is. Op deze manier hoef je het artikel niet apart meer op te zoeken in de Wiki, maar ben je met één klik op de knop op de gewenste pagina.


TS doet het wel goed hoor :).

En voor TS: je kan ook altijd een PB'tje sturen naar een wiki mod :). Dat zijn de mensen met blauwe naam (marieke_k en Aurora3).

Now Tom said, "Mom, wherever there's a cop beating a guy, wherever a hungry newborn baby cries
Where there's a fight against the blood and hatred in the air, look for me, Mom, I'll be there
Wherever somebody's fighting for a place to stand or a decent job or a helping hand
Wherever somebody's struggling to be free, look in their eyes, Ma, and you'll see me"

Brainless
Berichten: 29658
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 08:26

Bowo schreef:
en vol staat met meningen over wat mooi en niet mooi zou zijn.
Dat vind ik dus niet netjes en niet subjectief.

Er staat ook duidelijk bij:
Citaat:
Het vlechten van manen en staart kan hier onderdeel van uitmaken, dit is wel afhankelijk van het ras en natuurlijk de persoonlijke voorkeur van de ruiter.

Citaat:
En je moet gewoon kijken wat het mooiste is en wat je zelf het prettigste vind om te doen.


De enige "mening"die ik zie is deze:
Citaat:
Een paard met een hele dikke hals ziet er mooier uit als je kleinere vlechtjes maakt op het dikste gedeelte. Bij een dikke hals kunnen de vlechtjes het beste tegen de hals liggen. Bij een dunne hals kunnen de vlechten beter bovenop de hals liggen.

En dat is optisch vaak ook beter omdat je zo invloed kan uitoefenen hoe een hals oogt.
Een dunne hals kun je breder laten lijken (door de vlechtjes bovenop te doen).

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

Bowo
Berichten: 2796
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-05-18 08:34

Bedankt voor de info LoveBodin!

Misschien is meningen niet overal de beste verwoording, maar bijvoorbeeld ook
Citaat:
Vuistregel is ongeveer een half kammetje. Bij dunne manen wat breder en bij dikke manen wat smaller

Dit is ook volledig smaak. Met een half kammetje maak je waarschijnlijk 25 knotten, maar je kunt er met zo goed maar 12 willen en dan moet je een heel kammetje gebruiken. En natuurlijk heb je ook nog verschil dus pony en paard. Natuurlijk staat er vuistregel, maar ik denk dat het meer persoonlijke voorkeur van de schrijver was. Net als het natmaken voor het vlechten, dat zou optioneel moeten zijn afhankelijk van persoonlijke voorkeur

Brainless
Berichten: 29658
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: (Spel)fouten bij "Hoe vlechten"

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 08:36

Een vuistregel is geen mening; maar wat "standaard" wordt gedaan/aangeraden.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)


Bowo
Berichten: 2796
Geregistreerd: 11-04-18

Re: (Spel)fouten bij "Hoe vlechten"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-05-18 08:55

Klopt, maar ik vraag me af waar die vuistregel op is gebaseerd en ik vermoed op de persoonlijke voorkeur van de schrijver.
Denk eerder dat het iets zou moeten zijn als "Vuistregel is ongeveer een half kammetje voor 25 knotten en een heel kammetje voor 12 knotten". (alleen is dit nu dus ook niet echt ergens op gebaseerd anders dan eigen ervaring, maar lijkt me meer te kloppen)

KimD
Berichten: 20359
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: (Spel)fouten bij "Hoe vlechten"

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 09:07

Onzin, dat is jou manier van interpreteren.

Op internet vind je deze vuistregel veel vaker.


Wat een hondenleven! Volg jij ons al?
Website; Vihaan Aditi - Border Collie / Smooth Collie
Facebook; Vihaan Aditi

Bowo
Berichten: 2796
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-05-18 09:20

KimD schreef:
Onzin, dat is jou manier van interpreteren.

Op internet vind je deze vuistregel veel vaker.


Wil je dan beweren dat, terwijl er in het artikel staat dat je 12 tot 25 knotten kunt maken, je altijd ongeveer een half kammetje nodig hebt? Dat is gewoonweg krom. Het enige wat ik toevoeg, is voor hoeveel knotten dat de vuistregel is.

En ik zou dan graag willen zien waar dan overal staat dat dat de vuistregel is.

--------------------------------------------------------------------------------

Even een snelle opmaak van de verbetering van het eerste stuk
Opmerkingen staat schuingedrukt.
En ik zie nu ook dat bij de uitleg van naald en draad zelfs staat dat je iets meer dan een manenkam moet nemen voor een plukje. Lekker tegenstrijdig dus.

Benodigdheden
Je hebt verschillende spullen nodig bij het vlechten.

-Naald en pektouw (bij vlechten met naald en draad)

Dit wordt gebruikt om de knotjes steviger te laten zitten.

-Elastiekjes

Hiermee maak je de vlechten vast.

-Manenborstel

Deze wordt gebruikt om de manen en eventueel staart te ontklitten.

-Manenkam

Deze wordt gebruikt om de manen en eventueel staart te ontklitten. Je moet niet alles met de manenkam doen! Dan vallen er te veel haren uit. Hoe dan wel?
Daarnaast is dit een handig hulpmiddel om de grootte van de knotjes te bepalen.

-Wasknijper

De wasknijper wordt gebruikt voor het vastzetten van manen die op dat moment niet nodig zijn.

-Emmer water met spons

Voor het vlechten kunnen de manen en staart vochtig worden gemaakt.

-Gel of haarlak

Om pieken te voorkomen, kun je voor het vlechten wat gel of haarlak in de manen doen.

-Eventueel krukje

Als het paard groot is, gebruik dan een krukje.

Knotjes
Het maakt niet uit aan welke kant je de vlechtjes maakt. Begin wel altijd bovenaan. Je kunt onderaan namelijk makkelijk smokkelen. Het is een oud gebruik om een oneven aantal vlechtjes te maken, maar daar is dus geen speciale reden voor. Het aantal vlechten heeft te maken met de halslengte. Bij 10/12 grote knotten zal de hals korter lijken dan bij 25 kleine knotjes. Een paard met een hele dikke hals kan het er mooier uit zien als je kleinere vlechtjes maakt op het dikste gedeelte. Bij een dikke hals wordt het mooier gevonden als de vlechtjes tegen de hals liggen, bij een dunne hals als de vlechten bovenop de hals liggen. Dit is omdat je het optische beeld dan veranderd.

Vroeger werd er heel veel gebruik gemaakt van pektouw. Toen de elastiekjes op de markt kwamen, gebruikte men liever elastiekjes. Het voordeel van pektouw is dat het beter blijft zitten dat ligt er maar net aan hoe je met pektouw werkt en hoe je met elastieken werkt. Nadeel is dat het meer werk is en bij het uithalen beschadig je vaak het haar. Als een paard schuurt, is het moeilijker te herstellen. Vlechten met tape wordt niet veel meer gedaan. Het accentueert namelijk iedere oneffenheid en is een hoop extra werk.

Of je de maantop wilt invlechten, ligt ook aan het hoofd van het paard.

Maak op je kammetje (door een elastiekje) een passende breedte. Vuistregel is ongeveer een half kammetje voor 25 knotten en een heel kammetje voor 12 knotten. Bij dunne manen kan het handig zijn om wat bredere plukken te nemen en bij dikke manen wat smallere plukken zodat je geen hele kleine of juist dikke knotten krijgt.

Tip: Maak een elastiekje vast op het kammetje als markering hoe groot de pluk moet worden. Zo weet je zeker dat de knotjes even dik zijn.


------------
Dan zit er veel verschil in de opmaak van de verschillende vlechten.
En natmaken zou m.i. optioneel moeten zijn.

Brainless
Berichten: 29658
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: (Spel)fouten bij "Hoe vlechten"

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 09:34

(bijna) Alles wat je in het leven doet is persoonlijke voorkeur.
Als iemand een handleiding schrijft over het koken van aardappels kun je al zeggen (in jouw ogen) dat het een eigen mening is omdat het ook anders kan.

Ook het wassen van een paard.
stel er staat: maak eerst je paard goed nat met een slang...
Dan kun je ook wel zeggen dat is een persoonlijke voorkeur want dat hoeft niet je kan ook gewoon een emmer water met een spons pakken.

Dit soort handleidingen zijn een richtlijn voor mensen die het nog nooit gedaan hebben en een begin willen maken om het op een goede manier te leren (wat werkt).
Dan zie je ook dat na enkele keren de "echte" handleiding te gebruiken mensen hun eigen manier er in verwerken wat voor hun of hun paard beter werkt.

edit:
TS heeft het standaard verhaal hier vandaan gehaald:
https://www.horses.nl/artikelen/knotjes ... jes-maken/

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

upendo
Berichten: 22259
Geregistreerd: 19-02-08

Re: (Spel)fouten bij "Hoe vlechten"

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 09:38

Het is een wiki. Met andere woorden: een door gebruikers ingebrachte content.

Daar staan nou eenmaal niet altijd 100% juiste dingen in. Dat is de definitie van een wiki.

Ik snap dan ook niet waarom op elke slak zout gelegd moet worden. Als je denkt het beter te kunnen: herschrijf fijn die pagina.

Horsy83
Berichten: 291
Geregistreerd: 22-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 09:39

Je bent vrij om het hele artikel te herschrijven natuurlijk. Of je bijdragen te leveren aan de wiki in plaats vanaf de zijlijn de betweter uit te hangen. Besef wel dat je iemand afzeikt die er heel veel tijd en moeite insteekt om een artikel te schrijven.

Maar ik gok dat de beste stuurlui weer aan wal staan...

Bowo
Berichten: 2796
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-05-18 09:44

Brainless schreef:
(bijna) Alles wat je in het leven doet is persoonlijke voorkeur.
Als iemand een handleiding schrijft over het koken van aardappels kun je al zeggen (in jouw ogen) dat het een eigen mening is omdat het ook anders kan.

Ook het wassen van een paard.
stel er staat: maak eerst je paard goed nat met een slang...
Dan kun je ook wel zeggen dat is een persoonlijke voorkeur want dat hoeft niet je kan ook gewoon een emmer water met een spons pakken.

Dit soort handleidingen zijn een richtlijn voor mensen die het nog nooit gedaan hebben en een begin willen maken om het op een goede manier te leren (wat werkt).
Dan zie je ook dat na enkele keren de "echte" handleiding te gebruiken mensen hun eigen manier er in verwerken wat voor hun of hun paard beter werkt.

edit:
TS heeft het standaard verhaal hier vandaan gehaald:
https://www.horses.nl/artikelen/knotjes ... jes-maken/

Dan nog zou de wiki objectief moeten zijn. Je kunt namelijk ook zeggen bij het wassen van een paard "Maak het paard nat", je hoeft niet te zeggen waarmee, dat is subjectief, maar zeggen dat het paard nat moet zijn, is objectief.
Als je iets objectief kan worden geschreven, zou het voor zo'n pagina ook objectief moeten zijn naar mijn mening. Wil je dat niet, zet er dan een disclaimer bij.

Maar dan nog, als je de discussie over de subjectiviteit achterwege zou laten, zitten er nog steeds spelfouten, slordige opmaak en tegenstrijdigheden in.

Ik denk eerder andersom. Het wiki artikel is uit 2007, de link is uit 2011

@upendo en horsy83. Gaat een beetje moeilijk om het aan te passen als je geen rechten hebt hè. Ik geef aan dat er fouten in staan, dat is niet de betweter uithangen of mensen afzeiken, dat is proberen het beter te maken voor de toekomst. Maar bedankt voor het afzeiken van mij he, jullie zijn zelf echt fantastisch

Laura_x_
Berichten: 4574
Geregistreerd: 24-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 10:04

Ik breek even in, maar ik vind het erg apart dat er commentaar wordt gegeven op het feit dat een gebruiker feedback geeft over een artikel (met voorbeelden erbij!) en dan direct 'betweter' wordt genoemd. ;)

Juist goed dat er gebruikers zijn die op zulke dingen letten toch? En persoonlijk vind ik dat je van een informatief gedeelte ook wel kwaliteit mag verwachten, niet alleen op inhoud. :j

sevke
Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: (Spel)fouten bij "Hoe vlechten"

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 10:16

en spelfouten kunnen ook helemaal niet in een wiki artikel, vind ik nu ook.

Born to slide, forced to work

Shirley
Berichten: 26843
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 10:25

Bowo schreef:
Hoi,

Ik zat net de wiki pagina Hoe vlechten te lezen en het viel me op dat deze pagina veel spelfouten heeft (bijv. Dit word ipv dit wordt) en vol staat met meningen over wat mooi en niet mooi zou zijn.
Dat vind ik dus niet netjes en niet subjectief


Ik denk dat je hier objectief bedoelt? ;)

Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ
A bird sitting on a tree is never afraid of the branch breaking,

because her trust is not on the branch but on her own wings.

Always believe in yourself !

Bowo
Berichten: 2796
Geregistreerd: 11-04-18

Re: (Spel)fouten bij "Hoe vlechten"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-05-18 10:29

Oeps, dat bedoelde ik inderdaad.

Maar mag je pagina's gewoon aanpassen enzo? Want waar is dit forum dan precies voor? Ik begrijp even niet meer helemaal hoe de rechten voor het aanpassen van de wiki nou precies zitten en hoe dan samen hangt met dit forum.

upendo
Berichten: 22259
Geregistreerd: 19-02-08

Re: (Spel)fouten bij "Hoe vlechten"

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 10:53

Dankje. Ik vind mezelf ook fantastisch.

Mijn commentaar was serieus though. Maargoed. Succes!

AlwaysH
Berichten: 11264
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: (Spel)fouten bij "Hoe vlechten"

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 11:01

Een wiki kan worden aangepast, als het wodt goedgekeurd. Ik zou dus zeggen, doe je best met verbeteren etc. Snap wel dat je het meldt, maar vind het zelf ook nogal snauwerig overkomen. (en dat is idd een mening! :D )

<3 Een nieuw avontuur met Pirate Jack's Azumar! <3
Onze driejarige KWPN ruin.
Fly high, Nobblyneez... 17.3.17 - 15.6.22


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 bezoekers