WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
loriene
Berichten: 2581
Geregistreerd: 08-12-09
Woonplaats: vlak bij de zee

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 14:00

Wij gaan ook gewoon door.
Over 2 weken weer scannen of ze drachtig is.
Hebben een hengst uit Denemarken uitgezocht maar volgens mij lopen die helemaal achter.

Kendra

Berichten: 8729
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 14:20

Ik ben ook niet overdreven bezorgd, maar wij starten toch nooit vroeg met insemineren - denk dat wij rond de 20e mei beginnen. Wordt VDL of Horn, daar verwacht ik een eerlijk antwoord.
Over Denemarken: Helgstrand test wel alles las ik ergens.

loriene
Berichten: 2581
Geregistreerd: 08-12-09
Woonplaats: vlak bij de zee

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 16:23

Waar heb je dat gelezen Kendra?
Ik kon niets vinden.
Onze merrie is al op leeftijd dus beginnen niet heel laat.

Bucephalus

Berichten: 2467
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 16:46

De hengsten van Blue Hors worden ook getest. Dat heeft HS de Ijzeren Man laten weten.

Bucephalus

Berichten: 2467
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 16:48

wittepit schreef:
Volgens mij is de kans op een voldragen dracht -hoe dramatisch dat ook is- zó klein dat bekendheid over dragerschap met name fijn is om te verklaren en te voorkomen dat het maar niet lukt om je fokmerrie een veulen te laten krijgen.

Dat zou zomaar eens 10% gemiddeld kunnen zijn op een dood veulen bij een drager x drager.. Wellicht dat de overige 15% al eerder aborteert. Maar dit is een aanname.

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 18:09

Hoop dat jullie gelijk hebben voor merrie en veulen, zelf eerst je merrie testen zou wel verstandig zijn

angelpam

Berichten: 1375
Geregistreerd: 04-03-09
Woonplaats: Kruisland

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 08:57

Ik ben op dr dierenarts aan het wachten om op de 16 dagen te scannen. Ik vind het maar spannend.

voyou

Berichten: 655
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 09:15

angelpam schreef:
Ik ben op dr dierenarts aan het wachten om op de 16 dagen te scannen. Ik vind het maar spannend.

Snap ik! Hoop dat het je keuze makkelijker maakt. Sterkte met de spanning...
Wat zegt je gevoel? Drachtig?

angelpam

Berichten: 1375
Geregistreerd: 04-03-09
Woonplaats: Kruisland

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 09:27

De scan is geweest en mijn merrie is heel mooi drachtig van een een groot vruchtje. |(

En nu?

troi
Berichten: 17003
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 09:34

angelpam schreef:
De scan is geweest en mijn merrie is heel mooi drachtig van een een groot vruchtje. |(

En nu?


De vraag is wil je (ruwweg) 25% kans op ellende en 75% kans op een goed veulen accepteren? Als die getallen acceptabel zijn vooral doorzetten, als het te mager is afbreken en met andere hengst insemineren.

Ik zou afbreken maar dat is zo persoonlijk!

Coca2018
Berichten: 160
Geregistreerd: 26-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 09:34

Wat zegt je veearts?

DubbelFun

Berichten: 88662
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 09:36

Beide ouders zijn dus drager, dus de harde waarheid is dat je 25% kans op géén veulen hebt. Dus ook 75% kans op een gezond veulen met 50% een genetisch rugzakje.
Ben je ook tegen dit rugzakje dan slaat de weegschaal door naar een moeilijke beslissing.

Wil je echt 11 maanden in spanning zitten (en dit is geen gezonde stress !! ) of nu even een rottijd voor jezelf en de merrie, maar dan door naar een dracht die wel een gezond veulen kan opleveren.
Laatst bijgewerkt door DubbelFun op 12-05-18 09:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Jester_

Berichten: 12261
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 09:37

Is inclusive drager? Of kans? Omdat everdale het is? Even gemist of dat getest is

mooney

Berichten: 7779
Geregistreerd: 07-05-06

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 09:40

Inclusive is positief getest, dus zeker drager.

Ik zou het persoonlijk afkappen omdat ik zelf niet met de spanning zou kunnen dealen voor een jaar. Maar kan jij het wel en vindt je een drager fokken niet erg (waar je sowieso kans op hebt met jouw merrie) dan kan je het ook laten zitten en hopen dat je bij de 75% zit.

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 09:50

DubbelDun schreef:
Beide ouders zijn dus drager, dus de harde waarheid is dat je 25% kans op géén veulen hebt. Dus ook 75% kans op een gezond veulen met 50% een genetisch rugzakje.
Ben je ook tegen dit rugzakje dan slaat de weegschaal door naar een moeilijke beslissing.

Wil je echt 11 maanden in spanning zitten (en dit is geen gezonde stress !! ) of nu even een rottijd voor jezelf en de merrie, maar dan door naar een dracht die wel een gezond veulen kan opleveren.


Met deze merrie heeft ze sowieso altijd 50% kans op dat "rugzakje". Dus dat zou niet de reden moeten zijn. Echter 25% op een ziek veulen, zou ik het afkappen en opnieuw laten insemineren met een niet-drager.

Wat heeft de dierenarts gezegd?

Jester_

Berichten: 12261
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 09:56

Ik vind het lastig hoor. 2 weken terug was je nu heel blij geweest... nu nog afbreken en opnieuw insimineren ben je bijna te laat.

angelpam

Berichten: 1375
Geregistreerd: 04-03-09
Woonplaats: Kruisland

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 10:14

Ik heb nog tijd om het af te breken. Als ik het echt wil afbreken gebeurt dat begin volgende week.

De da zei dat hij het risico zou nemen. Hij zegt ik zie 1000 veulens per jaar ongeveer en ik de gevallen die dood gaan en voldoen aan de omschrijving van dit gen zijn er maar 1 of 2. Dus ook veulens die geaborteerd hebben.

En het is net wat Jester zegt als het niet in het nieuws was gekomen of het was 2 maand eerder geweest had het er ook gezeten en was ik heel blij geweest.

Ik vind het heel lastig.

Anoniem

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 10:21

Wat ontzettend lastig angelpam. Ik weet niet wat ik gedaan had in jouw situatie. Ik wil je heel veel sterkte wensen met de keuze die je gaat maken...
En zoals eerder gezegd, kan er niet een soort punctie genomen worden van het vruchtje? Dat je er nu al achter kunt komen of het wel of niet goed is?

DubbelFun

Berichten: 88662
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 10:47

Dat is iets dat zou ik in dit stadium van de groei dus nooit doen, bij een al duidelijk veulen (over een paar maanden dus) lijkt me dat minder een probleem.
Maar áls het dan niet goed is ben je een dekseizoen kwijt. Als je het gewoon laat zitten loop je ook die kans. Dus imo is het óf nu óf niets doen en het beste er maar van hopen.

Spenk
Berichten: 21768
Geregistreerd: 30-08-05

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 10:50

Ik zou niet willens en wetens doorgaan met een reële kans op een lijder. Dan liever afbreken em terug insemineren met een hengst die geem drager is.

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 10:53

Angelpam, de beslissing kan alleen jij maken :(:) , zo moeilijk.
Het enige wat mij zorgen baart is dat er ook botafwijkingen kunnen zijn en dus problemen met een normale bevalling.

DubbelFun

Berichten: 88662
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 11:06

@jobamara: dat is idd een goed punt.
Daarom zou een punctie op een later moment ook een goed idee zijn.

Suzanne F.

Berichten: 49205
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 11:14

Ik zou denk ik de natuur zijn werk laten doen. 2 weken geleden had je nog dolblij geweest. Zalig zijn de onwetenden.
Als de merrie verwerpt dan zie je het dan wel weer. Ik zou wel een regeling treffen met Van Olst. Dat je pas betaalt als er een gezond levendgeboren veulen uitkomt. De kans op lijder is sowieso maar 25 procent en daarvan voldraagt maar een heel klein gedeelte.
Daarom denk ik ook dat er echt heel veel dragers zijn. Ik zou op dit moment niks doen.

Bucephalus

Berichten: 2467
Geregistreerd: 28-05-03

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 11:25

Ik ga met Suzanne mee. Er worden heel veel veulens geboren, dat gen zit er al veel langer in. 75% kans dat het goed gaat en inderdaad, ik denk ook dat er veel dragers zijn. Maar wat je ook beslist, je moet er zelf vrede mee hebben of vertrouwen in hebben! Dat is het allerbelangrijkste.

xxemmely

Berichten: 1479
Geregistreerd: 25-01-12
Woonplaats: Huijbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 11:26

Suzanne F. schreef:
Ik zou wel een regeling treffen met Van Olst. Dat je pas betaalt als er een gezond levendgeboren veulen uitkomt


Waarom zou ze dan pas betalen aan van Olst? Ze weet nu toch zelf ook waar ze mee fokt en wat de kansen zijn? Is haar keuze en niet die van van Olst, beetje banketstaaf denk ik om dan van Olst daar wel verantwoordelijk voor te stellen en pas te betalen als er een gezond veulen naast ligt.

Ik denk dat als ik in zo'n situatie stond, het af zou breken. 11 maanden lang stress en me zorgen maken of ok wel de goeie beslissing heb genomen zou het voor mij niet waard zijn. Laat staan als er dan na 11 maanden stressen nog een ongezond veulen naast ligt ook. Ook al is de kans klein volgens sommige, er is een kans van toch een 25% dat het niet goed gaat.
Laatst bijgewerkt door xxemmely op 12-05-18 11:30, in het totaal 2 keer bewerkt