WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Boras
Berichten: 9933
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 18:05

Coca2018 schreef:
Iedereen moet vooral doen waar hij of zij zich goed bij voelt.

Daarom mag ik ook vinden dat er iets teveel vanuit emotie en paniek gereageerd wordt.


In dit topic vind ik dat vooral jij nogal vanuit emotie reageert in een poging anderen te overtuigen van je mening. Keep calm :)

Mijn vraag over klachten bij dragerschap wordt in de link aangetipt. Ik weet dat het dragerschap van bepaalde ziektes bij mensen kan leiden tot (milde) klachten. In die tekst wordt gezegd dat erngeen volledige duidelijkheid over is.


petraaken
Berichten: 44187
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 18:25

Vraagje aan degene die hun merrie testen. In het artikel van het kwpn spreken ze van staartharen. In mijn ontvangen testpakket vandaag spraken ze van haren uit de oren (vergeet het maar om daar haren uit te trekken bij mijn merrie. Kan amper de uitpuilende haren daar wat bijknippen.) Ik heb haar getrokken uit de manen. Welke hebben jullie gebruikt?

Mijn haren zijn trouwens alweer op weg naar Nederland via aangetekend schrijven. Nu hopen dat mijn pakketje goed aankomt.

Bucephalus
Berichten: 2467
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 18:27

petraaken schreef:
Vraagje aan degene die hun merrie testen. In het artikel van het kwpn spreken ze van staartharen. In mijn ontvangen testpakket vandaag spraken ze van haren uit de oren (vergeet het maar om daar haren uit te trekken bij mijn merrie. Kan amper de uitpuilende haren daar wat bijknippen.) Ik heb haar getrokken uit de manen. Welke hebben jullie gebruikt?

Mijn haren zijn trouwens alweer op weg naar Nederland via aangetekend schrijven. Nu hopen dat mijn pakketje goed aankomt.
Ik dacht dat het om haren met een haarzakje ging. Ik heb bij de jonge paarden de nog niet uitgevallen kaakharen tussen de kaken getrokken, dat ging best gemakkelijk. Waren ze ook niet blij mee overigens, maar paaien met een snoepje heeft geholpen.
Laatst bijgewerkt door Bucephalus op 09-05-18 18:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Cum Laude x Lord Leatherdale drachtig van McLaren

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-05-18 18:30

Voor alle duidelijk ... alweer ... uit de verschillende wetenschappelijk onderzoeken die tot nu zijn gedaan blijkt dat ...

- erfelijkheid gebeurt in directe lijn ... van hengst/merrie op veulen ... en slaat geen generatie over.

- in homozygoot vorm ... dwz gen van beide ouders meegekregen ... resulteert in re-absorptie, verwerping tijdens dracht (in de meeste gevallen), dood geboren veulens en bij een zeldzame geboorte van een levend veulen is laten inslapen nodig.

- in heterozygoot vorm ... dwz drager zijn ... zijn er geen op te merken kenmerken en is er geen gezondheids probleem.

- kruising van twee dragers geeft 25% op een homozygoot veulen met geen overlevings kansen.

Deze 'feiten' staan vast en er is geen onduidelijkheid over.

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-05-18 18:31

petraaken schreef:
Vraagje aan degene die hun merrie testen. In het artikel van het kwpn spreken ze van staartharen. In mijn ontvangen testpakket vandaag spraken ze van haren uit de oren (vergeet het maar om daar haren uit te trekken bij mijn merrie. Kan amper de uitpuilende haren daar wat bijknippen.) Ik heb haar getrokken uit de manen. Welke hebben jullie gebruikt?

Mijn haren zijn trouwens alweer op weg naar Nederland via aangetekend schrijven. Nu hopen dat mijn pakketje goed aankomt.


DNA is terug te vinden in de haarzak/wortel in haren van de manen en staart ... dus vrije keuze welke je neemt.
Manen en staart haren worden gebruikt omdat logische wijze deze het makkelijkste zijn om te trekken. :)

angelpam
Berichten: 1374
Geregistreerd: 04-03-09
Woonplaats: Kruisland

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 19:02

Ik heb maan haren opgestuurd.

R.I.P Blub vaarwel mijn meisje.
R.I.P Fientje vaarwel mijn meisje.
Kyra ( Royal Dance X Gribaldi ) M2+2

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-05-18 19:12

Ik ook. Waren makkelijk te trekken. Die van mij waren te nieuwskerig wat ik achter aan het doen was om stil te staan ... dan maar manen haren getrokken. :D


Ilse_123
Berichten: 3761
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 19:16

cobiie schreef:
Horses.nl plaatst net een artikel dat bij het kfps 25% van de dekkingen in 2016 niet heeft geleid tot een gemelde geboorte in 2017, zal dit gen daar ook een reden van zijn.



Dit gen, of waarschijnlijk een hoop meer genen. Het kfps is door een bottleneck gegaan waardoor bepaalde mutaties (zowel positief als negatief) sterker verankerd liggen.

Precies ook de rede om de dragers niet uit te sluiten, gewoon alle hengsten testen en niet twee dragers kruisen.
Ik ben wel benieuwd hoe verankerd het eigenlijk al zit, aangezien de meeste homozygote dieren nooit geboren worden en het zo best wel ongemerkt is doorgegeven.

Goed dat het nu bekend is een dat fokkers er rekening mee kunnen houden, maar als we nu de dragers uitsluiten vinden we over een paar jaar weer een ander gen en dan kunnen we een grote groep op non-actief stellen. Uiteindelijk heeft elk paard wel een aantal mutaties.

petraaken
Berichten: 44187
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 19:17

Manen was voor mij ook het makkelijkst te trekken maar ik had nog nooit gehoord over oren haren trekken. Hoelang duurt het overigens voor jullie bericht kregen?

Kaja
Berichten: 3842
Geregistreerd: 14-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 19:27


jobamara
Berichten: 3528
Geregistreerd: 23-11-10

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 19:31

Boras, Coca heeft zich al verontschuldigd. Her is al moeilijk en erg genoeg voor iedereen merriehouders, fokkers en ook hengstenhouders

angelpam
Berichten: 1374
Geregistreerd: 04-03-09
Woonplaats: Kruisland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 19:42

petraaken schreef:
Manen was voor mij ook het makkelijkst te trekken maar ik had nog nooit gehoord over oren haren trekken. Hoelang duurt het overigens voor jullie bericht kregen?


Ik heb het via de dierenarts gedaan en had binnen een week antwoord.

R.I.P Blub vaarwel mijn meisje.
R.I.P Fientje vaarwel mijn meisje.
Kyra ( Royal Dance X Gribaldi ) M2+2

Janine1990
Berichten: 43773
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 19:48

Ilse_123 schreef:
cobiie schreef:
Horses.nl plaatst net een artikel dat bij het kfps 25% van de dekkingen in 2016 niet heeft geleid tot een gemelde geboorte in 2017, zal dit gen daar ook een reden van zijn.



Dit gen, of waarschijnlijk een hoop meer genen. Het kfps is door een bottleneck gegaan waardoor bepaalde mutaties (zowel positief als negatief) sterker verankerd liggen.

Precies ook de rede om de dragers niet uit te sluiten, gewoon alle hengsten testen en niet twee dragers kruisen.
Ik ben wel benieuwd hoe verankerd het eigenlijk al zit, aangezien de meeste homozygote dieren nooit geboren worden en het zo best wel ongemerkt is doorgegeven.

Goed dat het nu bekend is een dat fokkers er rekening mee kunnen houden, maar als we nu de dragers uitsluiten vinden we over een paar jaar weer een ander gen en dan kunnen we een grote groep op non-actief stellen. Uiteindelijk heeft elk paard wel een aantal mutaties.


Jullie lezen het artikel niet goed... Ik was namelijk ook redelijk 'blij' verrast, aangezien de eigenaar van mijn paard al 3 jaar bezig is zijn merries drachtig te krijgen. De ene verwacht volgende maand haar veulen. De andere is dit jaar al een paar keer gust gebleven.

Alleen ben ik verder gaan lezen... Het blijkt dat er slechts 417 niet geregistreerd zijn, een deel daarvan zit in het buitenland en wordt pas dit jaar gechipt...
Dus het percentage is stukken kleiner dan de titel... Die is interessant, maar dekt de lading van het artikel helaas niet...

Ik hoopte iets te vinden over dit gen of nieuwe ontwikkelingen.

cobiie
Berichten: 7278
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 19:49

417 is het verschil tussen geregistreerde geboorte en gechipt in 2017. :P

[o]

Janine1990
Berichten: 43773
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 19:53

cobiie schreef:
417 is het verschil tussen geregistreerde geboorte en gechipt in 2017. :P


Wooow... ik lees het zelf niet goed _O- Wat slecht.. :')

Dit is wel heel erg interessant met de huidige ontwikkelingen!!

cobiie
Berichten: 7278
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 19:56

Janine1990 schreef:
cobiie schreef:
417 is het verschil tussen geregistreerde geboorte en gechipt in 2017. :P


Wooow... ik lees het zelf niet goed _O- Wat slecht.. :')

Dit is wel heel erg interessant met de huidige ontwikkelingen!!

:')
Neemt niet weg dat die 25% niets te maken hoeft te hebben met het gen. Het is soms makkelijk dingen aan elkaar te willen linken terwijl daar helemaal geen verband tussen zit.

[o]

Janine1990
Berichten: 43773
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 20:00

cobiie schreef:
:')
Neemt niet weg dat die 25% niets te maken hoeft te hebben met het gen. Het is soms makkelijk dingen aan elkaar te willen linken terwijl daar helemaal geen verband tussen zit.


Ik zou het bijna hopen... Fok je met een hengst en merrie die beide geen waterhoofd of dwerggroeigen hebben, krijg je nog geen veulen :+

angelpam
Berichten: 1374
Geregistreerd: 04-03-09
Woonplaats: Kruisland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 20:10

petraaken schreef:
Manen was voor mij ook het makkelijkst te trekken maar ik had nog nooit gehoord over oren haren trekken. Hoelang duurt het overigens voor jullie bericht kregen?


Ik heb het via de dierenarts gedaan en had binnen een week antwoord.

Edit dubbel post

R.I.P Blub vaarwel mijn meisje.
R.I.P Fientje vaarwel mijn meisje.
Kyra ( Royal Dance X Gribaldi ) M2+2

Stral
Berichten: 2540
Geregistreerd: 18-12-08
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 21:46

petraaken schreef:
Vraagje aan degene die hun merrie testen. In het artikel van het kwpn spreken ze van staartharen. In mijn ontvangen testpakket vandaag spraken ze van haren uit de oren (vergeet het maar om daar haren uit te trekken bij mijn merrie. Kan amper de uitpuilende haren daar wat bijknippen.) Ik heb haar getrokken uit de manen. Welke hebben jullie gebruikt?

Mijn haren zijn trouwens alweer op weg naar Nederland via aangetekend schrijven. Nu hopen dat mijn pakketje goed aankomt.

Oh jij weet meer over hoe je vanuit België kan testen?

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-05-18 22:34

Stral schreef:
Oh jij weet meer over hoe je vanuit België kan testen?


Heel makkelijk ... haren trekken met haarwortel/zak uit manen of staart en deze opsturen naar Animal Genetics UK.
http://www.animalgenetics.eu/Equine/equ ... /WFFS.html
Kost +/- 40 euro.
Kan ook naar verschillende andere labo's in Europa, maar vermelde prijzen zijn vaak excl BTW en bij Animal Genetics hebt je 7 dagen na ontvangst de resultaten.

Stral
Berichten: 2540
Geregistreerd: 18-12-08
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 22:52

Moet toch wel iets van aanvraagformulier bij ofzo vermoed ik? Kan je dat als particulier zelf dan? Geen idee van!

Wel goed standpunt van KWPN.

EvelienH
Berichten: 3714
Geregistreerd: 26-05-02
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 02:41

Stral schreef:
Moet toch wel iets van aanvraagformulier bij ofzo vermoed ik? Kan je dat als particulier zelf dan? Geen idee van!

Wel goed standpunt van KWPN.

Je kan de test zelf aanvragen, het hoeft niet perse via de DA. Kan natuurlijk wel.

https://www.vhlgenetics.com/Webshop/Tes ... r_lab.aspx

voyou
Berichten: 655
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 08:37


voyou
Berichten: 655
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: Lunteren

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 08:47

Natuurlijk. Kan overal zitten. Bedacht me alleen dat er eerder werd gezegd dat het waarschijnlijk niet zo verspreid zou zijn.

yvonnepuntnl
Berichten: 4475
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 08:48

Bij kleine fokkers vast ook!

Antwoord van Van Olst is niet mis:
Citaat:
In de laatste Paardenkrant nr.18 (woensdag 2 mei) pagina 3, maken dhr. Henk Bruins en dhr. Willem van der Linden, hengstenhouder Gertjan van Olst een verwijt dat hij eerder informatie van hen gekregen zou hebben die duidt op WFFS gevallen.

Gertjan van Olst: “Laat de fokkers goed duidelijk zijn dat, als een veulen wordt geaborteerd of snel sterft na de geboorte door dit WFFS gen, het zeker is dat zowel de hengst als de merrie drager moet zijn. Dus als deze fokkers insinueren dat dit WFFS gevallen hadden kunnen zijn, doen zij er goed aan om hun merries/merrielijnen te testen.

Met de uitkomst van deze testen kunnen dingen uitgesloten worden en kun je wel of niet hard maken wat je zegt, en onnodige cowboy verhalen en stemmingmakerij voorkomen”.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Sydney_Zorro en 46 bezoekers