WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Bucephalus
Berichten: 2467
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 18:07

Ik had tot vorige week nog nooit van WFFS gehoord en met mij heel veel meer fokkers, ook al heeft het in de media gestaan. Al is dit onderzoek lang geleden uitgevoerd en zijn toen de uitkomsten bekend gemaakt, de alarmbellen gaan pas rinkelen als er melding van een geval wordt gemaakt en er actie wordt afgedwongen. We weten daarnaast ook niet genoeg over de vererving, wel dat er 2 dragers voor nodig zijn, maar zou het niet kunnen dat er daarnaast nog andere factoren meespelen die ervoor zorgen dat er überhaupt een veulen geboren wordt? We tasten gewoon nog in het duister met z'n allen, dus moet iedereen voor nu een keuze maken waar hij mee kan leven en dat hoeft niet voor iedereen dezelfde keuze te zijn.

Verreweg de meeste fokproducten worden verkocht voor recreatiedoeleinden of sport, in dat geval is er totaal geen probleem. Dan nog wordt een flink deel geruind en een beperkt deel wordt goedgekeurd als hengst en een deel wordt fokmerrie. Een serieuze fokker fokt ook niet met de eerste de beste. Tegenwoordig heb je minstens een aantal predicaten nodig, ook verder in de moederlijn, om serieus te werken aan een kwalitatief goede fokkerij. Dus draait het zoals altijd om selecteren. Een fokker die met een lange lijn fokt weet wat hij op stal heeft staan, welke risico's er zijn. Er zijn maar weinig fokkers die hun vuile was buiten hangen en zo kan het dus gebeuren dat pas 5 jaar na dato dit balletje in Nederland gaat rollen en dat in eerste instantie door toedoen van een buitenlander.

Cum Laude x Lord Leatherdale drachtig van McLaren


petraaken
Berichten: 44203
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 18:33

Dees schreef:
Ik snap het eigenlijk niet zo....

Waarom testen jullie de merries niet allemaal?
Is toch heel simpel, kost enkele tientjes en je weet het.

Het is nu net of zit vrijwel iedere fokker passief op zijn stamboek en/of hengsthouder te wachten voor meer duidelijkheid.

Weet waarmee je fokt. Net zoals je moet weten of je merrie röntgenologisch vrij is van erfelijke gebreken. Dit komt er gewoon bij. Met weten kun je veel voorkomen.
Kom in actie, laat je merrie testen.

GA ik ook doen maar buiten nederland zwijgen de stamboeken lijkt het wel. OOk het BWP hier heeft nog niets er over gemeld. Alsof ze er niet van weten.

Suzanne F.
Berichten: 49166
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 19:22

Vind het KWPN erg laks in de communicatie naar de leden toe. Om over acties nog maar niet te spreken.
Zou Van Olst nou de enige hengstenhouder zijn die zo dapper alle hengsten laat testen en daarover communiceert? Kan toch niet zo zijn dat de rest gewoon de kop in het zand steekt?

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie Moderator Algemeen2 en Markt
No worries, be happy!
Berichten: 26703
Geregistreerd: 29-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 19:27

Het KWPN heeft het wel in de laatste IDS gezet.
Op verzoek van het KWPN is de test in Nederland beschikbaar gekomen.

Het is dus niet zo dat ze niets doen. Na de 15e horen we vast meer.

There is a crack in everything. That's how the light gets in.

Dees
Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 20:28

Firelight schreef:
Op verzoek van het KWPN is de test in Nederland beschikbaar gekomen.


Nou.... dat ligt wel even anders hoor.
Die test bestond al en dat die test nu ook in NL beschikbaar is, heeft niet zoveel met KWPN te maken hoor.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Kaja
Berichten: 3878
Geregistreerd: 14-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 20:44

Dees schreef:
Firelight schreef:
Op verzoek van het KWPN is de test in Nederland beschikbaar gekomen.


Nou.... dat ligt wel even anders hoor.
Die test bestond al en dat die test nu ook in NL beschikbaar is, heeft niet zoveel met KWPN te maken hoor.

Zo laten ze (KWPN) het wel over komen. Zoals ik al eerder zei arrogantie ten top!
Midden in het dekseizoen de fokkerijraden pas op 15 mei samen laten komen? Wie verzint zoiets?!

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie Moderator Algemeen2 en Markt
No worries, be happy!
Berichten: 26703
Geregistreerd: 29-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 20:50

Dees schreef:
Firelight schreef:
Op verzoek van het KWPN is de test in Nederland beschikbaar gekomen.


Nou.... dat ligt wel even anders hoor.
Die test bestond al en dat die test nu ook in NL beschikbaar is, heeft niet zoveel met KWPN te maken hoor.

Er staat dat die test op het verzoek van het KWPN nu ook in Wageningen beschikbaar is.
Dat die test al een tijdje bestond weet ik ook al.

There is a crack in everything. That's how the light gets in.

Hisjebillie
Berichten: 72
Geregistreerd: 19-03-16
Woonplaats: Groningen

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 21:29

Ik vind het jammer dan andere hengstenhouders niet zo open zijn als Van Olst. Ik wil als fokker kunnen kiezen voor een hengst die geen drager is van het gen. Wat dat betreft vind ik het ook een tekortkoming van het KWPN dat ze dit hun hengstenhouders niet verplichten. Zij moeten als stamboek de fokkers van zoveel mogelijk informatie kunnen voorzien. Gelukkig laat het NRPS wel alle hengsten testen!

Kaloe Z1
Jamaica (All at once x Furst Heinrich) -->bijna uitgerekend!

fokfanaat
Berichten: 20210
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 22:08

Van de Facebook pagina:

For Breeders in Europe: LABOKLIN offers WFFS testing now for 35,00 € (VAT excl.).

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 22:44

Hoop dat door de openheid van Gert-Jan van Olst veel fokkers juist naar hem gaan en hopelijk opent dat de ogen van andere hengstenhouders.

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 03:10


Roodvos
Berichten: 6649
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 08:09

jobamara schreef:
Hier een link naar een duitse fokker die in kaart aan het brengen is welke hengsten drager zouden zijn, dit omdat er veulens geboren zijn met wffs van deze hengsten
https://www.pferd.de/threads/691858-wff ... te-hierher

Dit geeft exact aan waarom er actie nodig is vanuit de stamboeken en hengstenhouders. Nu gaan ongeruste fokkers zelf initiatieven nemen met als risico dat er verkeerde conclusies getrokken worden. En als een hengst eenmaal een stempel heeft, raak je die zomaar niet meer kwijt. Ook als later blijkt dat het onterecht was.

Met katten doorgebrachte tijd is nooit verspilde tijd [Sigmund Freud]
Sinds wanneer is onwetendheid een opinie? [Dilbert]
Niet alles wat staat geschreven is waar. [Mijn vader]




Problemen moet je niet kopen, die krijg je vanzelf. [Annekee]
ZOLDEROPRUIMING, ik geef van alles en nog wat weg: *KLIK* en *KLIK*

fokfanaat
Berichten: 20210
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 09:46

aan de andere kant, als een hengst een onbevestigd stempel krijgt, wel een goede stok achter de deur voor de hengstenhouder om echt te testen en het eventuele bewijs te kunnen geven

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 10:07

Precies fokfanaat, waarschijnlijk de enigste mogelijkheid om zeker de duitsers openheid te laten geven. Die vinden dat de merriehouders moeten testen en dat het dan niet uitmaakt.

Coca2018
Berichten: 160
Geregistreerd: 26-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 10:08

Wat ik bedoel te zeggen met mijn post is: Als je al jaren met je eigen merrielijntje fokt, en dit is nog nooit voorgekomen bij je. Dan hoef je niet ineens iedere hengstenhouder die niet heeft getest aan de kant te schuiven. Dat bedoel ik met de hengst met het badwater wegspoelen.

Hierboven werd ergens gezegd om Paul Schockemohle qua hengsten te boycotten, dat vind ik te ver gaan. Ken je merrielijn en als je die niet goed genoeg kent, neem dan zelf je verantwoordelijkheid om te testen.

Daarnaast is de informatie niet gelijk beschikbaar als alle hengstenhouders nu ineens gaan testen, ik gok zomaar dat ze bij van Haeringen de mankracht niet hebben om zoveel aanvragen op korte termijn te testen.

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 10:21

Als jij een goede merrielijn hebt wil jij dan door met een drager te fokken het risico nemen om zelf een drager op stal te krijgen???

Jester_
Berichten: 12258
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 10:30

Misschien zit je merrielijn wel onder de dragers en heb je al wel tig keer met een drager gefokt en nog nooit problemem gehad.
Misschien is het probleem wel niet zo ernstig als iedereen denkt

When you're with me, no judgement
You can get that from anyone else
You don't have to prove nothing
You can just be yourself

voyou
Berichten: 655
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 10:30

jobamara schreef:
Als jij een goede merrielijn hebt wil jij dan door met een drager te fokken het risico nemen om zelf een drager op stal te krijgen???


Nee dus! Ik laat daarom ook meteen mijn merrieveulen van dit jaar testen

DubbelFun
Berichten: 88622
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 10:49

Jester_ schreef:
Misschien zit je merrielijn wel onder de dragers en heb je al wel tig keer met een drager gefokt en nog nooit problemem gehad.
Misschien is het probleem wel niet zo ernstig als iedereen denkt

En misschien heb je al tig x een 'guste' merrie gehad en nooit het verband gelegd...

Bucephalus
Berichten: 2467
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 10:49

Reken er maar op dat het dragerschap verspringt in een lijn, het kan zomaar verdwijnen en weer ergens opduiken, daar hebben we gewoon de afgelopen decennia ongemerkt mee te maken gehad. Wat als je een super nakomeling/opvolgster hebt gefokt, die drager is, zet je die nu dan aan de kant, terwijl je dat eerst niet zou hebben gedaan? Ik niet.

Cum Laude x Lord Leatherdale drachtig van McLaren

Pantykous
Berichten: 10482
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 10:51

Ik denk dat dat ook helemaal niet nodig is maar het zou wel mooi zijn als je er rekening mee kunt houden in de hengstenkeus. Uiteindelijk wil je toch gezond materiaal EN maximaal kans op een gezond veulen, zeker bij zo'n merrie toch?


troi
Berichten: 17001
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 10:57

Bucephalus schreef:
Reken er maar op dat het dragerschap verspringt in een lijn, het kan zomaar verdwijnen en weer ergens opduiken, daar hebben we gewoon de afgelopen decennia ongemerkt mee te maken gehad. Wat als je een super nakomeling/opvolgster hebt gefokt, die drager is, zet je die nu dan aan de kant, terwijl je dat eerst niet zou hebben gedaan? Ik niet.


Nee maar ik denk wel dat je dan, wetende dat je een drager hebt, ongeteste en dragende hengsten aan de kant zet. Zat geteste en vrije hengsten als alternatief immers.

Bucephalus
Berichten: 2467
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 11:10

Op dit moment is het roeien met de riemen die ik heb. Ik wilde gaan kiezen voor een hengst van Bluehorse, maar op mijn e-mailtje of de hengsten worden/zijn getest kreeg ik geen reactie, zij nemen een afwachtende houding aan en vallen dus af, ik denk zelf dat het probleem in Duitsland groter is, gelet op de lijst van dragers die op de besloten facebookgroep staat, dus ik blijf even weg bij Duits bloed, zeker omdat daar vaak dezelfde hengsten in terugkomen. Van Uytert test voorlopig ook niet en mijn 2e keus zou een hengst bij hem zijn, ook lekker.. De andere hengstenhouders wachten ook af, dan zou praktisch gezien alleen van Olst overblijven, niet dat daar geen goede hengsten staan, maar ik wil graag vrij kunnen kiezen. Daar wringt dus nu de schoen. Moet ik net doen als eerst (zalig zijn de onwetenden) of moet ik me laten leiden door wat er nu bekend is en dat is nog steeds niet echt duidelijk? Ik vind het een lastige, mijn verstand en gevoel zeggen iets anders. Ik wacht dus eerst de testuitslag van mijn fokmerrie af. Ik heb een 2-jarige Everdale van haar lopen en dat is een hele fijne merrie. Als de moeder drager is, dan liggen de kaarten weer heel anders. Dan komen ook de hengsten van het NRPS in beeld die getest zijn, maar de klok tikt gewoon door..
Laatst bijgewerkt door Bucephalus op 09-05-18 11:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Cum Laude x Lord Leatherdale drachtig van McLaren

Quebelle
Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 11:17


things get broken, and sometimes they get repaired,
and in most cases, you realize that no matter what gets damaged,
life rearranges itself to compensate for your loss, sometimes wonderfully

Bucephalus
Berichten: 2467
Geregistreerd: 28-05-03

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 11:20

Ik lees steeds dat het in Amerika al bekend was, maar het onderzoek is in Duitsland uitgevoerd, daar gepubliceerd en het eerste geval dateert uit 1984 in Zwitserland. Je voert alleen een onderzoek uit op basis van signalen, lijkt mij. Dus ik vind het raar dat het steeds naar Amerika wordt toegeschoven of heb ik iets gemist?

Cum Laude x Lord Leatherdale drachtig van McLaren


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Manny, Milow2018 en 91 bezoekers