WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
janna
Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 13:39

Janine1990 schreef:
Stral schreef:
Dat zou wel wat te makkelijk geweest zijn, het KWPN heeft van al onze veulens ook haren/DNA, maar daar zal wel niets mee gedaan kunnen worden... :(


Volgens mij is het zo dat voor dergelijke onderzoeken het aangeleverde materiaal 'kapot' gaat. Weet niet of er een residu is, maar dat zou onbruikbaar zijn voor verder of volgend onderzoek.



Zo'n DNA profiel is idd niet volledig. DNA wordt uit de haarzakjes verzameld. Dit wordt dan met (verschillende) enzymen kapot geknipt tot kleine stukjes. Een enzym knipt op basis van een vast patroon dat ie tegenkomt op het DNA. Daarna worden er merkers aan de DNA stukjes geplakt (die ook alleen maar aan bepaalde patronen plakken. Hierna wordt het DNA in een gel geladen en onder stroom gezet. Kleine stukjes zullen dan snel van de ene kant naar de andere kant door de gel trekken, grote stukjes doen er langer over. Zo ontstaat een patroon door de gel heen. Er loopt ook altijd een referentie monster mee, waarvan je weet welk patroon deze in de gel gaat geven op basis van de enzymen en merkers die zijn gebruikt. Als je nu weet welk bandje altijd aanwezig is bij een bepaald kenmerk (bijv hier WFFS), dan kan je dus aannemen dat het gen hiervoor op een stukje DNA zit wat met deze enzymen en merker zichtbaar wordt.
Als je op D-OC test, zal er met andere merkers en enzymen gewerkt worden dan voor WFFS. Er is dus geen volledig DNA profiel aanwezig van jouw paard, maar alleen een profiel met die specifiek gebruikte enzymen/merkers.

-


Stral
Berichten: 2545
Geregistreerd: 18-12-08
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 13:43

Ja ik verwacht ook niet dat dat hergebruikbaar is ofzo, technisch gezien ken ik er niets van, dus interessante uitleg! Wij moeten altijd DNA opsturen wegens geboren in het buitenland en controle vaderdier, althans ik dacht dat dat de reden is. Dus haarstalen worden gewoon gebruikt, niet bewaard. Tenminste, dat hoop ik, aangezien we gewoon ook betalen voor dat onderzoek volgens mij :)

mooney
Berichten: 7774
Geregistreerd: 07-05-06

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 14:07

Of haarstalen helemaal worden opgebruikt wisselt nog wel. Het materiaal voor de test is inderdaad niet meer bruikbaar, dus dat is weg. Echter vragen ze vaak meer te verzamelen dan nodig is voor 1 test (voor het geval dat het deels onbruikbaar is of er een test over moet). Dus sommige instanties bewaren de rest-haren wel. Mijn (niet sportpaard) veulen is bijvoorbeeld op kleur getest, mocht ik nog iets willen weten hebben ze nog haar liggen van haar om verder te testen en hoef ik het niet opnieuw naar Amerika te sturen.


Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-05-18 14:37

Ik heb oa kleuren DNA testen gedaan bij Animal Genetics UK ... heb al een email verstuurd om te vragen of er haren bewaard waren en of deze dan gebruikt kunnen worden. Zo niet dan stuur ik gewoon nieuwe op ... liggen trouwens klaar.

Blijkbaar bij AG USA is het wel mogelijk van ingestuurde haren alsnog de WFFS test te doen ... dus hoop AG UK ook.


Jacco_79
Berichten: 19
Geregistreerd: 25-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 21:04


Janine1990
Berichten: 43802
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 22:27


Kaja
Berichten: 3878
Geregistreerd: 14-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 22:43

Het is op bijna elke nieuws site te vinden.

“Het grootste en toonaangevende stamboek, het KWPN....”

Heeft een lakse en arrogante houding!

Daphara
Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 22:44

Janine1990 schreef:
Jacco_79 schreef:
Zozo het gaat nationaal https://www.ad.nl/binnenland/dodelijke- ... ~a5d943ba/

Wel een vergezochte link naar valegro zeg...


Het is het AD, wat verwacht je dan? :')


Fijn dat het nu in ieder geval een groter publiek bereikt. Hoe meer mensen er vanaf weten, des te beter.

Mijn Shire Horses op Bokt en op Instagram
Mijn Heilige Birmanen op Bokt en op Instagram

Hindo2
Berichten: 977
Geregistreerd: 09-05-07
Woonplaats: Bollenstreek

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 23:20

Heb antwoord gehad van het kwpn.
Zij hebben waarschijnlijk niet genoeg haar materiaal per paard om te testen.
Advies was zelf afnemen en opsturen.
15 mei gaan ze vergaderen over hoe ze dit gaan oppakken....,

Never change a winning team

Libera
Berichten: 3973
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 01:01

Vergezocht of niet, toch juist goed als het in het nieuws komt? Er zijn nog altijd meer mensen die het nieuws lezen dan bokt...

Volg ons project in Washington!
Van overwoekerde bende naar paarden paradijsje :D

angelpam
Berichten: 1375
Geregistreerd: 04-03-09
Woonplaats: Kruisland

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 11:17

Na aanleiding van het artikel in de hoefslag ben ik vanmorgen benaderd door het AD, BN de STEM en omroep Brabant.

Ik weet even niet zo goed wat ik hiermee moet.

R.I.P Blub vaarwel mijn meisje.
R.I.P Fientje vaarwel mijn meisje.
Kyra ( Royal Dance X Gribaldi ) M2+2

Iris82
Berichten: 39847
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 11:55

angelpam schreef:
Na aanleiding van het artikel in de hoefslag ben ik vanmorgen benaderd door het AD, BN de STEM en omroep Brabant.

Ik weet even niet zo goed wat ik hiermee moet.


Ik snap dat er veel op je af komt. Ik denk dat als je er voor waakt om het over andere partijen te hebben en het heel erg op jezelf betrekt, het prima is om extra informatie te geven.

Wellicht zullen ze naar je mening vragen over bepaalde zaken, maar als jij het gewoon bij de feiten houdt dan kom je er vast wel uit. :)

Poking Stick: about 30cm long, that can be concealed up a sleeve, and can be used to 'poke' people who argue with you/irritate you/deserve poking/don't deserve poking but you poke anyway/anyone in the hope of enraging them/making them move/injuring them/anything.








Figaro schreef:
_O- Ik voel een geitenwollensok aankomen.. Misschien zit ie wel in mijn doos :')

Janine1990
Berichten: 43802
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 12:04

angelpam schreef:
Na aanleiding van het artikel in de hoefslag ben ik vanmorgen benaderd door het AD, BN de STEM en omroep Brabant.

Ik weet even niet zo goed wat ik hiermee moet.


Vraag me af of er echt geen interessanter nieuws is. Zou dan ook erg kritisch zijn op ze. Zoals je hebt gelezen in het bericht van gisteren op het AD schrijven ze vooral graag sensatie. Zou dat sensatiezoeken persoonlijk afwijzen en je niet op je emotie laten bespelen.

Verder wat Iris zegt, als je er op in wilt gaan. Wil je dat niet kan je ook gewoon zeggen dat je je zegje hebt gedaan tegen Hoefslag en het daarbij wilt laten. Nee is ook een antwoord dat ze hebben te accepteren.

angelpam
Berichten: 1375
Geregistreerd: 04-03-09
Woonplaats: Kruisland

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 12:09

Janine1990 dat is ook wat ik gedaan heb. Ik heb ze afgewezen.

Wat in de hoefslag staat is mijn verhaal en verder is er ook gewoon geen nieuws te vertellen. Ik heb ze doorverwezen naar het KWPN.

R.I.P Blub vaarwel mijn meisje.
R.I.P Fientje vaarwel mijn meisje.
Kyra ( Royal Dance X Gribaldi ) M2+2

Getup
Berichten: 8258
Geregistreerd: 27-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 12:11

Ik zou het afwijzen. Jij hebt je zegje gedaan ( heel goed) in n mooi,goed, serieus artikel.
Zou zelf het risico niet willen nemen, dat ze me verkeerd gaan quoten, er sensatie in brengen etc ( wat misschien ook niet gebeurt).

petraaken
Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 12:35

angelpam schreef:
Na aanleiding van het artikel in de hoefslag ben ik vanmorgen benaderd door het AD, BN de STEM en omroep Brabant.

Ik weet even niet zo goed wat ik hiermee moet.

Hmm, als je niet heel zeker weet hoe je daar bij voelt zou ik ver weg blijven van al die journalisten die geen kaas gegeten hebben van de paardensport of fokkerij. Ze zijn zo goed in het verdraaien van woorden of dingen uit de context te trekken.

petraaken
Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 12:37

Ik had trouwens naar het Oldenburger Verband gemaild omtrent dit. Hun antwoord ze hebben geen weet van dragers bij hun gekeurde hengsten. Daarvoor moeten we bij de hengstenhouder zijn. Of zelf testen van de merrie. :roll:

Iris82
Berichten: 39847
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 12:45

Pff. Wat een lakse houding...

Poking Stick: about 30cm long, that can be concealed up a sleeve, and can be used to 'poke' people who argue with you/irritate you/deserve poking/don't deserve poking but you poke anyway/anyone in the hope of enraging them/making them move/injuring them/anything.








Figaro schreef:
_O- Ik voel een geitenwollensok aankomen.. Misschien zit ie wel in mijn doos :')

Janine1990
Berichten: 43802
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 12:47

angelpam schreef:
Janine1990 dat is ook wat ik gedaan heb. Ik heb ze afgewezen.

Wat in de hoefslag staat is mijn verhaal en verder is er ook gewoon geen nieuws te vertellen. Ik heb ze doorverwezen naar het KWPN.


Heel wijs!

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-05-18 12:51

Peterina schreef:
Ik heb oa kleuren DNA testen gedaan bij Animal Genetics UK ... heb al een email verstuurd om te vragen of er haren bewaard waren en of deze dan gebruikt kunnen worden. Zo niet dan stuur ik gewoon nieuwe op ... liggen trouwens klaar.

Blijkbaar bij AG USA is het wel mogelijk van ingestuurde haren alsnog de WFFS test te doen ... dus hoop AG UK ook.



Antwoord terug .... opgeslagen haren van 2014 zouden'te lang' gelegen hebben en niet 'betrouwbaar' zijn voor DNA onderzoek.

Dus nieuwe opsturen!

petraaken
Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 12:52

Iris82 schreef:
Pff. Wat een lakse houding...

Vind ik ook. Alsof de hengstenhouders dat gaan bekend maken in Duitsland. Zolang er daar geen fokker aan de alarmbel trekt blijft dat potje in mij ogen dicht vrees ik. Of iemand als Paul schockemuhle moet gaan testen en het bekend maken om geen buitenlandse klanten te verliezen.

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-05-18 13:05

Lands stoeterij Celle gaat wel al hun 'in eigendom' Hannoveraan hengsten testen ... dus dat is al vast een begin.

Als de merrie eigenaren de test resultaten van de hengsten opvragen VOORDAT ze überhaupt aan dekken beginnen, zullen de hengstenhouders wel moeten gaan testen .... of klanten verliezen omdat de merrie eigenaren dan naar hengsten gaan die wel 'safe' en getest zijn.

Iris82
Berichten: 39847
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 13:08

Peterina schreef:
of klanten verliezen omdat de merrie eigenaren dan naar hengsten gaan die wel 'safe' en getest zijn.


Ik denk dat dat uiteindelijk de meesten wel over de streep gaat trekken.

Poking Stick: about 30cm long, that can be concealed up a sleeve, and can be used to 'poke' people who argue with you/irritate you/deserve poking/don't deserve poking but you poke anyway/anyone in the hope of enraging them/making them move/injuring them/anything.








Figaro schreef:
_O- Ik voel een geitenwollensok aankomen.. Misschien zit ie wel in mijn doos :')

Dees
Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 13:22

Ik snap het eigenlijk niet zo....

Waarom testen jullie de merries niet allemaal?
Is toch heel simpel, kost enkele tientjes en je weet het.

Het is nu net of zit vrijwel iedere fokker passief op zijn stamboek en/of hengsthouder te wachten voor meer duidelijkheid.

Weet waarmee je fokt. Net zoals je moet weten of je merrie röntgenologisch vrij is van erfelijke gebreken. Dit komt er gewoon bij. Met weten kun je veel voorkomen.
Kom in actie, laat je merrie testen.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

angelpam
Berichten: 1375
Geregistreerd: 04-03-09
Woonplaats: Kruisland

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 13:30

Dees dat is de reden dat ik dus mijn merrie heb laten testen.

R.I.P Blub vaarwel mijn meisje.
R.I.P Fientje vaarwel mijn meisje.
Kyra ( Royal Dance X Gribaldi ) M2+2


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Kimm4 en 114 bezoekers