WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Bucephalus
Berichten: 2467
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 10:05

petraaken schreef:
Ik ga in ieder geval starten met 1 merrie te testen. Is die drager kan ik nog mijn oude fokmerrie testen want die is de moeder van de dit jaar te dekken merrie. Ook al is ze ondertussen 22 en wordt er niet mee gefokt dan weet ik tenminste of het via haar lijn komt of niet. Hoewel ze steeds gezonde veulens heeft gegeven en slechts 1 keer een dracht heeft verloren en die wijt ik eerder aan sproeistoffen die in onze weide zijn gewaaid van het naburige akkerbouwland.
Ik heb meteen alles laten testen. Dan weet ik het in ieder geval en heb ik rust.

Cum Laude x Lord Leatherdale drachtig van McLaren


Bucephalus
Berichten: 2467
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 10:11

Citaat:
Nu het NRPS het voortouw heeft genomen kan het inderdaad niet anders dan dat het KWPN dit ook doet. Ik vraag me dan alleen af hoe het met de andere Europese stamboeken zit, hoe actief zijn zij?
Ik lees net dat Het Iers Stamboek ook actie heeft ondernomen, dus blijkbaar hebben ze daar een spoedbijeenkomst gehad, net als bij het NRPS. Ze hebben daar zeker vast geen lang weekend.. :+ :
Citaat:
On Friday we wrote to owners of Approved Stallions and asked them to participate in a voluntary testing program for stallions. Stallions that pass the DNA test will be awarded an honorific to send a clear signal to breeders and buyers that the stallion cannot produce progeny with the defective gene.
On Friday we wrote to owners of Approved Mares and Studbook Mares with a similar proposal.
The early responses to our proposals by both mare owners and stallion owners have been positive.
WSI is on the forefront of using DNA analyses to protect the integrity and health of our population. Every foal has been parentage tested since our founding in 2009. Likewise every stallion and mare evaluated to be named an Approved Stallion, Approved Mare, or Studbook Mare must have its parentage verified before it can breed within our population. And since 2016 WSI has tested for the genes associated with osteochondrosis using the genomic technology developed by our partner, the KWPN.
Our new initiative to address WFFS is another step in our path toward building a healthy, world-class population with the support and participation of our members.

NL Google translate:
Citaat:
Op vrijdag hebben we de eigenaren van de goedgekeurde hengsten aangeschreven en hebben gevraagd om deel te nemen aan een vrijwillig testprogramma voor hengsten. Hengsten die slagen voor de DNA-test krijgen een eervolle vermelding om aan fokkers en kopers een duidelijk signaal af te geven dat de hengst geen nakomelingen met het defecte gen kan produceren.
Op vrijdag schreven we de eigenaren van stamboekmerries aan met een soortgelijk voorstel.
De eerste reacties op onze voorstellen door zowel merriehouders als hengstenhouders waren positief.
WSI loopt voorop bij het gebruik van DNA-analyses om de integriteit en gezondheid van onze paardenpopulatie te beschermen. Elk veulen is vanaf onze oprichting in 2009 getest. Op dezelfde manier moeten elke hengst en stamboekmerrie beoordeeld worden als een goedgekeurde hengst en zijn afstamming laten verifiëren voordat deze binnen onze populatie kan fokken. Sinds 2016 heeft WSI de genen die verband houden met osteochondrose getest met behulp van de genomische technologie die is ontwikkeld door onze partner, het KWPN.
Ons nieuwe initiatief om WFFS aan te pakken is een volgende stap op weg naar het opbouwen van een gezonde populatie van wereldklasse met de steun en deelname van onze leden.

Cum Laude x Lord Leatherdale drachtig van McLaren

Daphara
Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 11:15

Janine1990 schreef:
Een paard kan gerust drager zijn en het nauwelijks doorgeven. Het is maar net hoe 'dominant' het gen is geloof ik. En dan niet het tegenovergestelde van recessief uiteraard.

Althans, dat is wat ik heb geleerd. Correct me if I'm wrong...


Nou ja, de kans dat ze het nauwelijks doorgeven als ze drager zijn, is feitelijk even groot als dat een hengst bijna alleen mannelijke nakomelingen heeft en nauwelijks vrouwelijke. De kans is gewoon 50% op een drager als een niet drager zowel als de kans 50% merrie als 50% hengst is. Onder aan de streep kunnen er uitschieters zijn.

Maar dat heeft niets met ‘dominantie’ van (in het geval van WFFS) een recessieve mutatie te maken.

Mijn Shire Horses op Bokt en op Instagram
Mijn Heilige Birmanen op Bokt en op Instagram

wittepit
Berichten: 1278
Geregistreerd: 22-11-05

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 11:48

Even een wild hersenspinsel: wat als wffs in heterozygote vorm nou nèt dat extraatje qua beweging geeft wat we graag zien tegenwoordig? Gedacht in de richting van bindweefselafwijking en soepelheid? Hoe zouden fokkers er dan tegenover staan?

Quir
Berichten: 17345
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 12:04

wittepit schreef:
Even een wild hersenspinsel: wat als wffs in heterozygote vorm nou nèt dat extraatje qua beweging geeft wat we graag zien tegenwoordig? Gedacht in de richting van bindweefselafwijking en soepelheid? Hoe zouden fokkers er dan tegenover staan?


Nou met dat idee heb ik dus inderdaad ook in mijn hoofd gezeten...
Wat als er op die manier ook onbewust op geselecteerd is?

Mac
Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 12:09

wittepit schreef:
Even een wild hersenspinsel: wat als wffs in heterozygote vorm nou nèt dat extraatje qua beweging geeft wat we graag zien tegenwoordig? Gedacht in de richting van bindweefselafwijking en soepelheid? Hoe zouden fokkers er dan tegenover staan?

Dat zou goed kunnen.
In het geval van Herda bij de Quarters (waar ze het wel mee vergelijken; weet niet of dat terecht is trouwens) is dat iig wel zo.

Kwamen ze ook pas na later onderzoek achter trouwens.

Relax. Nothing is under control.

tamary
Berichten: 29055
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 12:21

Amaryllis schreef:
Heel verhaal getypt, druk ik op een verkeerde knop.. enfin. Ik zal mijn knuppeltje opnieuw in het hok gooien:

Is WFFS wel echt zijn groot probleem? Of zijn er ondertussen blind geworden voor het feit dat het fokken met "mindere" merries met andere defecten (bv. Ocd, slechte röntgen, slecht karakter, enz) eigenlijk veel gevaarlijker is dan een doodgeboren veulen? Hoeveel hobby-fokkers fokken er niet met paarden die niet gereden kunnen worden door karakter of blessures met (mogelijk) erfelijke oorzaak maar toch de merrie enig nut willen geven door te dekken ipv te ruimen?

Uiteraard is het héél vervelend als dit van toepassing is op jouw merrie en al je hoop op een toekomstige topper ineens vervliegt. Maar ik zou het veel kwalijker vinden om een paard te fokken met mogelijke "defecten" die hem in het leven kunnen beperken en daardoor alsnog vroeg naar de slager kan.

Even kort door de bocht, maar zo zie ik het grotendeels wel. Een hele rationele kijk denk ik, maar vraag het me wel echt af.

Hulde trouwens voor hoe van Olst dit oppakt :j slim!

Zonder testen doorfokken totdat alle fokdieren drager zijn is gewoon geen optie. Alles testen dus, dan heb je en een goed beeld van het probleem en je kan gericht vervanging fokken voor de drager fokdieren van nu. Het is dus niets meer dan een uitbreiding op de medische keuring die een verstandige fokker voor al zijn fokdieren doet. In de honden en kattenwereld al veel gebruikelijker van wat ik zo lees, in de paardenwereld zullen we er ook aan moeten. Uitgebreider gezondheidsonderzoek voordat je wil fokken en voordat je hengsten gaat vergelijken.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Bucephalus
Berichten: 2467
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 12:30

wittepit schreef:
Even een wild hersenspinsel: wat als wffs in heterozygote vorm nou nèt dat extraatje qua beweging geeft wat we graag zien tegenwoordig? Gedacht in de richting van bindweefselafwijking en soepelheid? Hoe zouden fokkers er dan tegenover staan?

Interessante gedachte!

Ik geloof alleen niet dat het zich beperkt tot de dressuurpaarden. Het is een kwestie van wachten totdat er een springpaard wordt bekend gemaakt. Daarnaast heeft het onderzoek van de patentaanvraag ook plaatsgevonden onder andere paarden dan warmbloeden.

Cum Laude x Lord Leatherdale drachtig van McLaren

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-05-18 12:54

Antonius schreef:
Zitten hier Belgen in het topic?
Ik heb nu weet van het wffs dankzij dit topic, maar als je als Belg niet hier op bokt zit, hoe zou je dit dan kunnen weten? Er wordt op de sites van bwp, Z en sbs niets over gemeld.


En toch weten ze ervan!

Coloured
Berichten: 2828
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 14:59

Bucephalus schreef:
wittepit schreef:
Even een wild hersenspinsel: wat als wffs in heterozygote vorm nou nèt dat extraatje qua beweging geeft wat we graag zien tegenwoordig? Gedacht in de richting van bindweefselafwijking en soepelheid? Hoe zouden fokkers er dan tegenover staan?

Interessante gedachte!

Ik geloof alleen niet dat het zich beperkt tot de dressuurpaarden. Het is een kwestie van wachten totdat er een springpaard wordt bekend gemaakt. Daarnaast heeft het onderzoek van de patentaanvraag ook plaatsgevonden onder andere paarden dan warmbloeden.


Is ook al sprake van:

Firelight schreef:
Op het Amerkiaanse forum spreken ze ook al over een Duitse springhengst die een aantal jaren terug al een lijder heeft voortgebracht.

petraaken
Berichten: 44188
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 17:36

Peterina schreef:
Antonius schreef:
Zitten hier Belgen in het topic?
Ik heb nu weet van het wffs dankzij dit topic, maar als je als Belg niet hier op bokt zit, hoe zou je dit dan kunnen weten? Er wordt op de sites van bwp, Z en sbs niets over gemeld.


En toch weten ze ervan!

Er is inderdaad nergens iets over te lezen. Die denken waarschijnlijk dat het enkel bij de dressuurpaarden zit wat ik maar moeilijk kan geloven. Moet zeggen dat ik het KWPN ook maar stilletje vindt. Als het NRPS een spoedvergadering kon organiseren waarom dan het kwpn niet?

angelpam
Berichten: 1375
Geregistreerd: 04-03-09
Woonplaats: Kruisland

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 18:38


R.I.P Blub vaarwel mijn meisje.
R.I.P Fientje vaarwel mijn meisje.
Kyra ( Royal Dance X Gribaldi ) M2+2

petraaken
Berichten: 44188
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 18:51

Ik neem mij petje voor je af dat je dit zo in de hoefslag laat plaatsen. hier op bokt bekend maken is toch nog iets anders dan in zo'n zeer bekend paardenblad.

Janine1990
Berichten: 43773
Geregistreerd: 13-03-05

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 19:05

Superstoer! Hopelijk geeft het stof tot nadenken voor andere fokkers...

Ga je nog wat doen met de lijn waar je merrie uit komt? Wordt volgens mij wel wat lastig qua hengsten...

Bucephalus
Berichten: 2467
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 19:17


Cum Laude x Lord Leatherdale drachtig van McLaren

jobamara
Berichten: 3528
Geregistreerd: 23-11-10

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 19:25

Angelpam, super knap dat je dit zo naar buiten brengt en blij te lezen dat je een fijn gesprek met Gert-Jan gehad hebt ook. Zo ontzettend knap hoe hij het eerlijk naar buiten brengt hoop dat hem dat.juist klanten oplevert.


Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-05-18 19:41

Suzanne F. schreef:
Nou ja, als je maar ver genoeg terug gaat dan vind je wel overeenkomsten tussen Everdale en Royal Dance. Bijv. L'invasion en Domspatz.


Kan ook via Gribaldi komen .......

fokfanaat schreef:
Total us heeft natuurlijk 2 x donnerhal aan moederskant dus daar zou het ook zeker vandaan kunnen komen


En Gribaldi in de vader lijn ....

Suzanne F.
Berichten: 48953
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 19:42

Peterina schreef:
Suzanne F. schreef:
Nou ja, als je maar ver genoeg terug gaat dan vind je wel overeenkomsten tussen Everdale en Royal Dance. Bijv. L'invasion en Domspatz.


Kan ook via Gribaldi komen .......

fokfanaat schreef:
Total us heeft natuurlijk 2 x donnerhal aan moederskant dus daar zou het ook zeker vandaan kunnen komen


En Gribaldi in de vader lijn ....


Waar heeft Everdale Gribaldi in de lijn dan?

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-05-18 19:46

Bucephalus schreef:
wittepit schreef:
Even een wild hersenspinsel: wat als wffs in heterozygote vorm nou nèt dat extraatje qua beweging geeft wat we graag zien tegenwoordig? Gedacht in de richting van bindweefselafwijking en soepelheid? Hoe zouden fokkers er dan tegenover staan?

Interessante gedachte!

Ik geloof alleen niet dat het zich beperkt tot de dressuurpaarden. Het is een kwestie van wachten totdat er een springpaard wordt bekend gemaakt. Daarnaast heeft het onderzoek van de patentaanvraag ook plaatsgevonden onder andere paarden dan warmbloeden.


Bij de oorspronkelijk testen in Duitsland ging het over een veel gebruikte dressuur hengst, een ggk zoon van hem en een zeer bekende springhengst.
Dus het is niet zalig makend dat het alleen dressuur bloed betreft.

Quir
Berichten: 17345
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 19:47

Suzanne F. schreef:
Waar heeft Everdale Gribaldi in de lijn dan?


Niet, maar de merrie wel (royal dance x gribaldi)

Suzanne F.
Berichten: 48953
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 19:48

Quir schreef:
Suzanne F. schreef:
Waar heeft Everdale Gribaldi in de lijn dan?


Niet, maar de merrie wel (royal dance x gribaldi)


Maar er werden toch overeenkomsten gevraagd tussen Everdale en de Royal dance merrie?
Die zijn pas ver weg in de afstamming te vinden.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-05-18 19:50

Het ging over een Royal Dance x Gribaldi merrie .....

Alles proberen te plaatsen bij de Donnerhall lijn lijkt mij in dit fase echter niet verantwoord.

D-lijn is bekend voor zeer vruchtbaarheid EN het leveren van levend veulens .... iets dat WFFS-lijders/dragers niet zouden doen.

Wou alleen even de boser spelen door een andere visie/route/lijn in de mix te gooien.

Waar heeft Everdale Gribaldi in de lijn dan?[/quote]

Antonius
Berichten: 2318
Geregistreerd: 30-01-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 20:38

Peterina schreef:
Bij de oorspronkelijk testen in Duitsland ging het over een veel gebruikte dressuur hengst, een ggk zoon van hem en een zeer bekende springhengst.
Dus het is niet zalig makend dat het alleen dressuur bloed betreft.


Over welke springhengst zou het gaan, hier iets over bekend?

Dees
Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 20:44

Chapeau voor Angelpam. Goed stuk in de Hoefslag!

Bij de pony's zijn 'dragers' wijd verbreid. Komt in allerlei gesloten stamboeken voor en dus automatisch ook in de open stamboeken. Kwestie van testen en weten waarmee je fokt.

Vergeet het maar dat jullie hier met wat theoriën tot de bron bij de rijpaarden gaan komen :=
Er zit maar 1 ding op en dat is testen. Test je merrie en gebruik alleen hengsten waarvan je de uitkomst van de test kent.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

misterA
Berichten: 3114
Geregistreerd: 17-01-07

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 20:54

Heel veel gegis en veronderstellingen. Ik veronderstel dat niet iedere fokker hier meeleest en ook niet onder de indruk zal zijn van de complimenten en vermaningen. Iedere fokker en h.h. kiest zijn eigen weg en het ligt aan henzelf wanneer ze de uitslagen naar buiten brengen.. Neem van mij aan dat er al heel veel getest wordt momenteel.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 56 bezoekers