WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
NatasjavE
Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 22:16

fokfanaat schreef:
Kan me niet echt voorstellen dat jazz drager is, dat is de omvang niet te overzien.


Ik ook niet...maar Alderman I werd ergens een keer genoemd.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....


QuirJarig
Berichten: 17344
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 22:31

Totilas zelf gaat ook via Akteur terug op amor en meerdere keren Aldermann I.

Edit: ik denk dat vrijwel alle paarden terug uit komen op Aldermann. In ieder geval een heel groot deel (ook niet gek met meer dan 70 ggk zonen).


NatasjavE
Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 22:49

Quir schreef:
(ook niet gek met meer dan 70 ggk zonen).


Off-topic...maar 70 zonen...in die tijd :oo

Echt veel.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Libera
Berichten: 3963
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 22:56

Ik hoop dat andere rassen ook eens een steekproef gaan doen, ben er niet van overtuigd dat dit alleen voorkomt bij warmbloeden :o

Volg ons project in Washington!
Van overwoekerde bende naar paarden paradijsje :D

Daphara
Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 23:03

Libera schreef:
Ik hoop dat andere rassen ook eens een steekproef gaan doen, ben er niet van overtuigd dat dit alleen voorkomt bij warmbloeden :o


Ik zou het best willen testen bij mijn Shire merrie, alleen ben ik er redelijk van overtuigd dat de koudbloeden waarschijnlijk niet de mutatie hebben.
Ik probeer een vriendin met een Paint horse zonder papier over te halen om te testen.

Mijn Shire Horses op Bokt en op Instagram
Mijn Heilige Birmanen op Bokt en op Instagram

Isabel
Berichten: 2265
Geregistreerd: 10-03-13
Woonplaats: Someren

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 00:03

Ik ben van plan om onze Groninger merrie te laten testen.

Sepp (Rudsmo Rune x Lyckangs Tempo)

Amaryllis
Berichten: 10101
Geregistreerd: 11-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 05:47

Heel verhaal getypt, druk ik op een verkeerde knop.. enfin. Ik zal mijn knuppeltje opnieuw in het hok gooien:

Is WFFS wel echt zijn groot probleem? Of zijn er ondertussen blind geworden voor het feit dat het fokken met "mindere" merries met andere defecten (bv. Ocd, slechte röntgen, slecht karakter, enz) eigenlijk veel gevaarlijker is dan een doodgeboren veulen? Hoeveel hobby-fokkers fokken er niet met paarden die niet gereden kunnen worden door karakter of blessures met (mogelijk) erfelijke oorzaak maar toch de merrie enig nut willen geven door te dekken ipv te ruimen?

Uiteraard is het héél vervelend als dit van toepassing is op jouw merrie en al je hoop op een toekomstige topper ineens vervliegt. Maar ik zou het veel kwalijker vinden om een paard te fokken met mogelijke "defecten" die hem in het leven kunnen beperken en daardoor alsnog vroeg naar de slager kan.

Even kort door de bocht, maar zo zie ik het grotendeels wel. Een hele rationele kijk denk ik, maar vraag het me wel echt af.

Hulde trouwens voor hoe van Olst dit oppakt :j slim!

Kabouterdans
Berichten: 5082
Geregistreerd: 19-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 06:24

Quir schreef:
Totilas zelf gaat ook via Akteur terug op amor en meerdere keren Aldermann I.

Edit: ik denk dat vrijwel alle paarden terug uit komen op Aldermann. In ieder geval een heel groot deel (ook niet gek met meer dan 70 ggk zonen).


Vanaf welke leeftijd kun je laten testen?
Heb een jaarling merrie met Totilas bloed en met het oog op de toekomst zou ik wel willen weten hoe of wat.

Suzanne F.
Berichten: 48949
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 06:25

Kabouterdans schreef:
Quir schreef:
Totilas zelf gaat ook via Akteur terug op amor en meerdere keren Aldermann I.

Edit: ik denk dat vrijwel alle paarden terug uit komen op Aldermann. In ieder geval een heel groot deel (ook niet gek met meer dan 70 ggk zonen).


Vanaf welke leeftijd kun je laten testen?
Heb een jaarling merrie met Totilas bloed en met het oog op de toekomst zou ik wel willen weten hoe of wat.


Zodra ze haren hebben kan je testen denk ik. :+

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

NatasjavE
Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 06:29

Tis toch nog helemaal niet gezegt dat Totilas dragger is?

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Suzanne F.
Berichten: 48949
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 06:30

NatasjavE schreef:
Tis toch nog helemaal niet gezegt dat Totilas dragger is?


Nee, het kan van die merrie ook via de moederlijn gekomen zijn.
Maar een veulen van Total US was een lijder, dus het zet wel te denken.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Janine1990
Berichten: 43773
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 06:33

NatasjavE schreef:
fokfanaat schreef:
Kan me niet echt voorstellen dat jazz drager is, dat is de omvang niet te overzien.


Ik ook niet...maar Alderman I werd ergens een keer genoemd.


Een paard kan gerust drager zijn en het nauwelijks doorgeven. Het is maar net hoe 'dominant' het gen is geloof ik. En dan niet het tegenovergestelde van recessief uiteraard.

Althans, dat is wat ik heb geleerd. Correct me if I'm wrong...

NatasjavE
Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 06:37

Het gaat om een recessief overdraagbare aandoening.
Het kan vele jaren meereizen zonder op te vallen omdat het gen wellicht nog niet zo veel in de populatie voorkwam.
En nu het meer in de populatie voorkomt duikt het "ineens" op.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Mizora
Berichten: 18071
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 07:18

Janine1990 schreef:
Een paard kan gerust drager zijn en het nauwelijks doorgeven. Het is maar net hoe 'dominant' het gen is geloof ik. En dan niet het tegenovergestelde van recessief uiteraard.

Althans, dat is wat ik heb geleerd. Correct me if I'm wrong...


Nee, het is in principe gewoon 50% kans. Er zijn daar wel wat nuanceverschillen in, maar zolang het de zaadkwaliteit niet verminderd, moet je dan eerder denken aan 49-51% (of zelfs 49.9-50.1%), in plaats van 40-60%.

er kunnen wel genen gemakkelijker samen doorgegeven worden als ze erg dicht bij elkaar op een chromosoom liggen. Maar dan krijgen nog steeds 50% van de nakomelingen danwel het ene gen, danwel het andere gen.

Mijn laptop heeft een instortend toetsenbord en verdraagt geen los toetsenbord meer. Hierdoor doen o.a. de backspace en Q (alt 81 en alt 113) het niet meer, en voegt hij soms letters dubbel toe, of geeft hij ze juist niet door. Mijn tablet daarentegen heeft een overactieve autocorrect. Mijn teksten zijn daardoor wel eens een zooitje.

kamsel
Berichten: 3409
Geregistreerd: 12-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 07:22

Amaryllis schreef:
Heel verhaal getypt, druk ik op een verkeerde knop.. enfin. Ik zal mijn knuppeltje opnieuw in het hok gooien:

Is WFFS wel echt zijn groot probleem? Of zijn er ondertussen blind geworden voor het feit dat het fokken met "mindere" merries met andere defecten (bv. Ocd, slechte röntgen, slecht karakter, enz) eigenlijk veel gevaarlijker is dan een doodgeboren veulen? Hoeveel hobby-fokkers fokken er niet met paarden die niet gereden kunnen worden door karakter of blessures met (mogelijk) erfelijke oorzaak maar toch de merrie enig nut willen geven door te dekken ipv te ruimen?

Uiteraard is het héél vervelend als dit van toepassing is op jouw merrie en al je hoop op een toekomstige topper ineens vervliegt. Maar ik zou het veel kwalijker vinden om een paard te fokken met mogelijke "defecten" die hem in het leven kunnen beperken en daardoor alsnog vroeg naar de slager kan.

Even kort door de bocht, maar zo zie ik het grotendeels wel. Een hele rationele kijk denk ik, maar vraag het me wel echt af.

Hulde trouwens voor hoe van Olst dit oppakt :j slim!


Als je merrie net een WFFS veulen heeft gekregen is het een groot probleem.
Maar verder denk ik dat vooral het niet weten en rigoureuze gedachten (Everdale direct castreren) een groot probleem zijn. Wel is het fijn dat je in de toekomst gerichtere keuzes kunt gaan maken en je kunt vermijden dat je 2 dragers gaat kruisen.

Volgens mij is niet bewezen dat het veulen van Total US lijder was. En is daarom zijn naam ook bij het artikel weggehaald.
Maar persoonlijk zou ik een Totilas nakomeling direct laten testen.

Angelpam, in principe heb je meer dan 75% kans op een gezond veulen (al dan niet drager). De 25% kans op een lijder is in de praktijk minder omdat merrie's of niet drachtig worden of het vruchtje niet levensvatbaar is. Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet weet wat ik zou doen mocht de merrie drachtig blijken.

Elisa2
Berichten: 36672
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 07:32

Amaryllis schreef:
Heel verhaal getypt, druk ik op een verkeerde knop.. enfin. Ik zal mijn knuppeltje opnieuw in het hok gooien:

Is WFFS wel echt zijn groot probleem? Of zijn er ondertussen blind geworden voor het feit dat het fokken met "mindere" merries met andere defecten (bv. Ocd, slechte röntgen, slecht karakter, enz) eigenlijk veel gevaarlijker is dan een doodgeboren veulen? Hoeveel hobby-fokkers fokken er niet met paarden die niet gereden kunnen worden door karakter of blessures met (mogelijk) erfelijke oorzaak maar toch de merrie enig nut willen geven door te dekken ipv te ruimen?

Uiteraard is het héél vervelend als dit van toepassing is op jouw merrie en al je hoop op een toekomstige topper ineens vervliegt. Maar ik zou het veel kwalijker vinden om een paard te fokken met mogelijke "defecten" die hem in het leven kunnen beperken en daardoor alsnog vroeg naar de slager kan.

Even kort door de bocht, maar zo zie ik het grotendeels wel. Een hele rationele kijk denk ik, maar vraag het me wel echt af.

Hulde trouwens voor hoe van Olst dit oppakt :j slim!


Dit zei ik ook in het begin van het topic, ik denk dat het goed is om dit eerst goed te onderzoeken allemaal. Het blijkt dus nu al in meerdere lijnen voor te komen en wellicht zijn er heel veel dragers en heel weinig problemen. Goed om dat allemaal eerst grondig uit te gaan zoeken voordat er rigoreuze maatregelen genomen worden.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Janine1990
Berichten: 43773
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 07:45

Mizora schreef:
Janine1990 schreef:
Een paard kan gerust drager zijn en het nauwelijks doorgeven. Het is maar net hoe 'dominant' het gen is geloof ik. En dan niet het tegenovergestelde van recessief uiteraard.

Althans, dat is wat ik heb geleerd. Correct me if I'm wrong...


Nee, het is in principe gewoon 50% kans. Er zijn daar wel wat nuanceverschillen in, maar zolang het de zaadkwaliteit niet verminderd, moet je dan eerder denken aan 49-51% (of zelfs 49.9-50.1%), in plaats van 40-60%.

er kunnen wel genen gemakkelijker samen doorgegeven worden als ze erg dicht bij elkaar op een chromosoom liggen. Maar dan krijgen nog steeds 50% van de nakomelingen danwel het ene gen, danwel het andere gen.


Ah dat laatste stukje is wat ik bedoel. Thanks!
Wist niet dat de verdeling dan nog hetzelfde bleef.

Stral
Berichten: 2540
Geregistreerd: 18-12-08
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 08:07

Antonius schreef:
Zitten hier Belgen in het topic?
Ik heb nu weet van het wffs dankzij dit topic, maar als je als Belg niet hier op bokt zit, hoe zou je dit dan kunnen weten? Er wordt op de sites van bwp, Z en sbs niets over gemeld.

Ik lees mee, wij hebben een everdale-veulen van afgelopen weekend dus het was eng nieuws vorige week. Onze veearts, geen kleintje in de streek, wist nog van niets vorige zondag... Wij gaan wel laten testen denk ik.

fokfanaat
Berichten: 20205
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 08:19

Total us heeft natuurlijk 2 x donnerhal aan moederskant dus daar zou het ook zeker vandaan kunnen komen

QuirJarig
Berichten: 17344
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 08:24

Totilas is zeker niet bekend als drager. Deze totilas merrie is drager, maar kan net zo goed van uit de moederlijn komen (al ben ik er wel enigzins van overtuigd dat Jazz zelf geen drager is met zijn inbreng in de huidige populatie), maar hierboven wordt een merrie met Gribaldi als mv drager genoemd en Total us werd ook al genoemd (echter heb ik gribaldi zelf nog niet terug kunnen leiden naar Aldermann (dus meerdere mogelijkheden of ik kijk niet goed genoeg, of het zijn simpelweg geen dragers, of Aldermann is niet de juiste oorsprong of er is een tweede oorsprong van het gen defect of?). Nog steeds zegt dat verder helemaal niets waar het vandaan komt. Zelfs als het Total us veulen lijder is kan het van zijn moederlijn komen (wat beter verklaarbaar is op dit moment met donnerhall dan via totilas). Daarom is het goed dat zoveel mogelijk mensen gaan testen. Zodat je een inzicht gaat krijgen welke lijnen wel en welke niet het gen dragen. Zoals het NRPS gaat doen (en KWPN eigenlijk ook zou moeten gaan doen, mijn inziens echt het enige juiste!!).

Overigens ben ik er echt van overtuigd dat paarden uit de populatie gaan uitsluiten echt geen juiste stap is! Zeker niet zolang je niet weet hoe ver het verspreid is. Kijk als het bij 1 hengst blijft is dat wellicht een optie, maar heel eerlijk? Dat verwacht ik niet. Tot die tijd moet je alleen niet gaan uitsluiten of iets, maar met verstand gaan fokken. Heb je een drager merrie gewoon met een niet-drager hengst gaan fokken en veulens testen, altijd testen. Het duurt wellicht wat langer dan wanneer je uit gaat sluiten, maar zo krijg je een defect als deze er ook uit gefokt, maar houdt je wel de genetische poel breed. Het is genetisch gezien echt een hele simpele vererving die zelfs heel simpel te testen is, dus met controle (en met verstand van de fokkers) moet dat zeker lukken.

petraaken
Berichten: 44187
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 08:51

fokfanaat schreef:
Zal toch echt van donnerhal komen, en die zit in heel veel paarden

Je begint me bang te maken hoor voor mijn merrie.

Bucephalus
Berichten: 2467
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 08:54

Nu het NRPS het voortouw heeft genomen kan het inderdaad niet anders dan dat het KWPN dit ook doet. Ik vraag me dan alleen af hoe het met de andere Europese stamboeken zit, hoe actief zijn zij?

Cum Laude x Lord Leatherdale drachtig van McLaren

Dees
Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 08:54

Quir schreef:
Totilas is zeker niet bekend als drager.

Je kunt pas iets zinnigs zeggen over drager dan wel niet drager als er getest is. Wellicht is het beest getest, maar daarover is nog niets naar buiten gekomen.

Ik denk dat je er binnen de rijpaarden gewoon vanuit kunt gaan dat alles drager is, totdat het tegendeel bewezen is. NRPS gaat alle goedgekeurde rijpaardhengsten hierop testen en per saldo zal de uitkomst daarvan bekend worden, zoals NRPS dat ook bij de ponyhengsten bekend heeft gemaakt.

Een verstandig merriehouder laat zijn merrie gewoon testen. Mocht de merrie drager zijn, dan is er nog steeds niet zoveel aan de hand. Het is dan wel verstandig om hengsten te gebruiken die aantoonbaar géén drager zijn. Maar voor merries die zelf geen drager zijn, kun je nog prima en zonder risico een drager-hengst gebruiken.

Het is eigenlijk gewoon een extra element kennis in de fokkerij. Een verstandig fokker weet met welk merriemateriaal hij fokt en vraagt zijn hengsthouder aan te tonen hoe het met de hengst staat.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Bucephalus
Berichten: 2467
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 08:59

petraaken schreef:
Je begint me bang te maken hoor voor mijn merrie.
Dat hoeft niet, gewoon testen, dan weet je iets en anders blijft het bij een drager een soort van Russisch roulette maar dan met een kans van 1 op 4.. %) Dan daarna bewuste keuzes maken.

Overigens heeft lang geleden iemand eens tegen me gezegd: 'Als je gaat fokken, kijk dan naar de moederlijn. Vertoont die veel hiaten, is de kans groot dat er iets mis is, want een goede merrie dek je normaal gesproken elk jaar en brengt dan ook elk jaar een veulen'.

Ik was dat advies even vergeten..

Ik ben benieuwd naar de uitslagen, hopelijk krijg ik ze snel binnen.

Cum Laude x Lord Leatherdale drachtig van McLaren

petraaken
Berichten: 44187
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 09:17

Ik ga in ieder geval starten met 1 merrie te testen. Is die drager kan ik nog mijn oude fokmerrie testen want die is de moeder van de dit jaar te dekken merrie. Ook al is ze ondertussen 22 en wordt er niet mee gefokt dan weet ik tenminste of het via haar lijn komt of niet. Hoewel ze steeds gezonde veulens heeft gegeven en slechts 1 keer een dracht heeft verloren en die wijt ik eerder aan sproeistoffen die in onze weide zijn gewaaid van het naburige akkerbouwland.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 bezoekers