WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
tamary
Berichten: 29055
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 22:49

Reken al de abortussen zonder aanwijsbare reden en niet drachtig willen worden er maar bij. Sterk genoeg om geboren te worden en door de DA ingeslapen worden zijn er niet zo veel, maar dat zijn niet alle dieren uit 2 drager ouders.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –


Daphara
Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 23:15

Coloured schreef:
[***] schreef:
Dat snap ik ook wel maar op een aantal van zeg eens 30.000 veulens zouden er dan duizenden gevallen moeten zijn en die zijn er gewoon niet


Uitgaande van 30.000 veulens en uitgaande van 1 op de 5 van alle warmbloeden, zowel hengst als merrie, is drager. Dan is de kans dat een drager hengst een drager merrie treft in een dekking 1 op de 25. En in die dekking heb je dan kans van 1 op 4 dat je een lijder fokt. Dus 1 van de 100 is een lijder. Dus 300 van de 30.000 veulens zou dan een lijder=dood veulen, te euthenaseren veulen, vroeggeboorte of resorptie moeten zijn. Lijkt deze rekensom ergens op? :D Dat is dan wat anders dan duizenden gevallen, en zou het mijns inziens best wel eens waar kunnen zijn dat 20% drager is.



Ik heb het nagerekend en de rekensom op zick klopt als je het over dracht en niet over veulens hebt.
Bedenk wel dat het overgrote deel van de vruchtjes die lijders zijn nooit voldragen zal worden. Dus wat je in die gevallen vaak ziet is dat de merrie gust is, ondanks eerder drachtig gescand.
Ik denk dat je misschien op 30000 geboren veulens, hooguit één of twee keer zult meemaken dat er een lijder daadwerkelijk geboren wordt.
Stel dat het inderdaad 300 op 30000 van de bevruchtingen om een lijder gaat, dan zal IMO maar max 1% voldragen worden. Dat baseer ik puur op de medische artikelen die ik tot nog toe gelezen heb. Daarom kan het zo zijn dat het tot nog toe geen bekendheid heeft gehad.

Mijn Shire Horses op Bokt en op Instagram
Mijn Heilige Birmanen op Bokt en op Instagram

Libera
Berichten: 3963
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 03:10

Citaat:

Stel dat de aannames kloppen en de mutatie al een kleine eeuw bestaat, dan kan het ongezien heel lang meeliften, omdat het ressersief is. Pas als er genoeg paarden zijn met de mutatie ga je problemen ontdekken wanneer ze gekruist worden.



Recessief....

:') Sorry, zag het nu voor de 3de of 4de keer staan en tsja... irritant haha...

Volg ons project in Washington!
Van overwoekerde bende naar paarden paradijsje :D

Coloured
Berichten: 2828
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 08:06

Daphara schreef:
Ik heb het nagerekend en de rekensom op zick klopt als je het over dracht en niet over veulens hebt.
Bedenk wel dat het overgrote deel van de vruchtjes die lijders zijn nooit voldragen zal worden. Dus wat je in die gevallen vaak ziet is dat de merrie gust is, ondanks eerder drachtig gescand.
Ik denk dat je misschien op 30000 geboren veulens, hooguit één of twee keer zult meemaken dat er een lijder daadwerkelijk geboren wordt.
Stel dat het inderdaad 300 op 30000 van de bevruchtingen om een lijder gaat, dan zal IMO maar max 1% voldragen worden. Dat baseer ik puur op de medische artikelen die ik tot nog toe gelezen heb. Daarom kan het zo zijn dat het tot nog toe geen bekendheid heeft gehad.



Het gaat over de genetische bagage van de combie die het onderstaande als gevolg heeft, waarbij resorptie ook wordt genoemd:

Coloured schreef:
Dus 1 van de 100 is een lijder. Dus 300 van de 30.000 veulens zou dan een lijder=dood veulen, te euthenaseren veulen, vroeggeboorte of resorptie moeten zijn.

Quir
Berichten: 17345
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 08:15

Ik denk dat 20% of meer helemaal zo gek niet is... Everdale zelf heeft ook al minimaal 60 doodgeboren veulens gehad en dat zijn alleen de geregistreerde/gemelde!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 08:16

Quir schreef:
Ik denk dat 20% of meer helemaal zo gek niet is... Everdale zelf heeft ook al minimaal 60 doodgeboren veulens gehad en dat zijn alleen de geregistreerde/gemelde!


Bron?

Quir
Berichten: 17345
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 08:19

Staat in het artikel van horses, eerste waarin bekend gemaakt werd dat Everdale drager is.


Quir
Berichten: 17345
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 08:28

Daar stond t inderdaad in, maar is er nu uitgehaald zie ik...

Daphara
Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 09:02

Libera schreef:
Citaat:

Stel dat de aannames kloppen en de mutatie al een kleine eeuw bestaat, dan kan het ongezien heel lang meeliften, omdat het ressersief is. Pas als er genoeg paarden zijn met de mutatie ga je problemen ontdekken wanneer ze gekruist worden.


Recessief....

:') Sorry, zag het nu voor de 3de of 4de keer staan en tsja... irritant haha...


Je hebt gelijk, ik heb dyslectie, recessief is een woord dat ik te weinig gebruikt heb de laatste tijd en mijn nieuwe ipad op één of andere manier niet aangeeft als het fout gespeld is. Ik kan doorgaans prima schrijven, zonder dat mensen de dyslectie echt door hebben, zolang ik alleen maar woorden hoef te spellen die ik regelmatig gebruik. Woorden hebben vormen, ik herken doorgaans vrij snel een afwijking in de vorm van een woord en daardoor zie ik dat het fout gespeld is. Met ressersief en recessief is de vorm bijna gelijk. Ik zal er op letten.

Coloured schreef:
Daphara schreef:
Ik heb het nagerekend en de rekensom op zick klopt als je het over dracht en niet over veulens hebt.
Bedenk wel dat het overgrote deel van de vruchtjes die lijders zijn nooit voldragen zal worden. Dus wat je in die gevallen vaak ziet is dat de merrie gust is, ondanks eerder drachtig gescand.
Ik denk dat je misschien op 30000 geboren veulens, hooguit één of twee keer zult meemaken dat er een lijder daadwerkelijk geboren wordt.
Stel dat het inderdaad 300 op 30000 van de bevruchtingen om een lijder gaat, dan zal IMO maar max 1% voldragen worden. Dat baseer ik puur op de medische artikelen die ik tot nog toe gelezen heb. Daarom kan het zo zijn dat het tot nog toe geen bekendheid heeft gehad.



Het gaat over de genetische bagage van de combie die het onderstaande als gevolg heeft, waarbij resorptie ook wordt genoemd:

Coloured schreef:
Dus 1 van de 100 is een lijder. Dus 300 van de 30.000 veulens zou dan een lijder=dood veulen, te euthenaseren veulen, vroeggeboorte of resorptie moeten zijn.


Klopt, maar [***] had het over geboren veulens met WFFS, 300 klinkt dan nog als erg veel, dood of levend geboren. Ik wilde alleen aangeven dat een fokker het vaak helemaal niet door zal hebben. En dat het percentage dat daadwerkelijk geboren wordt veel kleiner is dan die 300. Beetje onduidelijk verwoord van mij misschien?

Mijn Shire Horses op Bokt en op Instagram
Mijn Heilige Birmanen op Bokt en op Instagram

misterA
Berichten: 3114
Geregistreerd: 17-01-07

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 10:04

Heel veel theorie en aannames. Als we een jaartje verder zijn dan weten we veel meer. Zelf ben ik het met Janne eens, als het echt al zoveel voorkomt dan waren er veel eerder signalen naar buiten gekomen. Van objectieve bronnen zoals de dierenartsen.

Coloured
Berichten: 2828
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 12:20

misterA schreef:
Heel veel theorie en aannames. Als we een jaartje verder zijn dan weten we veel meer. Zelf ben ik het met Janne eens, als het echt al zoveel voorkomt dan waren er veel eerder signalen naar buiten gekomen. Van objectieve bronnen zoals de dierenartsen.


Daar wil ik toch nog even op reageren. Lang niet iedereen roept er een dierenarts bij als een merrie gust blijft of ergens in de dracht verwerpt. En als er al wel een dierenarts bij geroepen wordt, dan wordt er ook heel vaak niks mee gedaan. Dierenartsen weten ook niet alles en geven ook echt niet alles door en/of laten echt niet alles onderzoeken.

En of we over een jaartje meer weten, moeten we ook nog maar afwachten. Dat hangt er helemaal vanaf hoeveel er getest gaat worden en welke koers de stamboeken inclusief de hengstenhouders gaan varen.

Naar mijn idee willen de merrie-eigenaren wel testen (gezien ook de lijst op facebook), zij zitten tenslotte anders zelf met de problemen.

Libera
Berichten: 3963
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 12:51

Hoe weten ze eigenlijk of dit alleen bij warmbloeden voor komt, hebben ze ook andere rassen getest?

Ben wel benieuwd of er ook dragers onder de Friezen zijn, bijvoorbeeld. Aangezien die vroeger ook wel gekruist werden met warmbloeden, of zelfs onbekende voorouders hadden soms.

Volg ons project in Washington!
Van overwoekerde bende naar paarden paradijsje :D

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-05-18 13:36

Libera schreef:
Bot afwijking? Bedoel je OCD?


OC ... nee!


Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-05-18 13:42

[***] schreef:
Peterina hoe kom je aan een percentage van +20 %
Dat kan nooit kloppen want als er bij 2 dragers kruisen 25 % kans is op een dood veulen dan zouden er alleen al in Nederland letterlijk duizenden dode veulens geboren moeten worden ipv de 1 of 2 die nu verdacht zijn van de aandoening


In de eerste studie van 2013 waren de percentages tussen 9%-11.5%, in een studie van 2014 waren 500 paarden getest waarvan +120 stuks als drager uitkwam ... dat is meer dan 20% en dat is een cijfer van meer dan 4 jaar geleden!

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-05-18 14:25


Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-05-18 14:38

Peterina schreef:
[***] schreef:
Peterina hoe kom je aan een percentage van +20 %
Dat kan nooit kloppen want als er bij 2 dragers kruisen 25 % kans is op een dood veulen dan zouden er alleen al in Nederland letterlijk duizenden dode veulens geboren moeten worden ipv de 1 of 2 die nu verdacht zijn van de aandoening


In de eerste studie van 2013 waren de percentages tussen 9%-11.5%, in verder studie van 2014 (?) waren 500 paarden getest waarvan +100 stuks als drager uitkwam, ... dat is meer dan 20% en dat is een cijfer van meer dan 4 jaar geleden!

Suzanne F.
Berichten: 48952
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 17:35

Hoe kunnen ze er eigenlijk nog achter komen waar het oorspronkelijk vandaan gekomen is?

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Janine1990
Berichten: 43773
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 17:48

Libera schreef:
Hoe weten ze eigenlijk of dit alleen bij warmbloeden voor komt, hebben ze ook andere rassen getest?

Ben wel benieuwd of er ook dragers onder de Friezen zijn, bijvoorbeeld. Aangezien die vroeger ook wel gekruist werden met warmbloeden, of zelfs onbekende voorouders hadden soms.


Vraag ik me inderdaad ook af :j

Specifiek de symptomen van die breekbare huid ken ik daar niet. Maar jaren geleden hadden kennissen van mijn ouders twee jaar op rij veulens die vreselijke (naar buiten uitbrekende) ontstekingen in de gewrichten kregen. Die werden een week of 4 oud en kregen dan toch een spuitje omdat geen enkele behandeling aansloeg.

tamary
Berichten: 29055
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 18:21

Suzanne F. schreef:
Hoe kunnen ze er eigenlijk nog achter komen waar het oorspronkelijk vandaan gekomen is?

Afstamming napluizen, als je maar genoeg dragers weet en de ouders/grootouders/etc. zijn bekend, dan kom je uiteindelijk bij een specifiek dier of bloedlijn uit. Zo hebben ze voor de gentest bv ook een heel stuk mogelijke herda dragers/lijders kunnen aanwijzen. En dat hypp van impressive af komt zijn ze zo ook achter gekomen. Stukje detective werk, uitzoeken wat hebben al deze paarden gemeen naast het feit dat ze drager zijn van wffs. Uiteindelijk kom je dan bij 1 dier uit,

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Supertje
Berichten: 7089
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 19:01

Ik heb dit even een zijdelings gevolgd, de beschrijving lijkt namelijk heel erg op een veulen wat bij goede kennissen ons geboren werd heel wat jaren terug. Veulen was aan de vroege kant, maar niet bijzonder vroeg. Bij de bevalling werd de huid van de voorbenen gewoon kapot getrokken, ook achter de ellebogen scheurde de huid, net als in de liezen/buik. Veulen is net voor of tijdens de bevalling overleden, was echt een hele nare ervaring voor de eigenaren. Conclusie was toen waarschijnlijk sepsis/infectie, hoewel de merrie absoluut niet ziek is geweest. Later heeft ze nog een veulen laat in de dracht verworpen en is daarna nooit meer voor de fok gebruikt.
Dit was echter in de tijd eind jaren ‘90.

‘Bijzonder’ is alleen dat de merrie een tuigpaardmerrie is, en dat ik verder eigenlijk alleen maar (grotendeels) Duitse lijnen voorbij zie komen. Toevallig is ook dat de vader van het veulen een (niet ggk, uitgebroken twenter) hengst uit een donnerhall moeder was. En die zie ik toch wel opvallend vaak terug in de afstamming van positief geteste dieren....
Ben ook even een beetje gaan spitten in de afstamming van de TP merrie, en daar zit uiteraard geen donnerhall in, maar wel Duellant, die weer (wel redelijk ver) achter donnerhall zit.

Toevoeging, merrie testen helaas niet mogelijk, ze is vorig jaar overleden.

Run free Jordy.... 1997 - 2021

NatasjavE
Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 19:40

Een tuigpaard met Duellantbloed is wel bijzonder. Want zeker vroeger bij de Tuigers wilde ze geen druppel rijpaard in hebben. Weet je zeker dat het geen Gelderse was?

Eclatant (een duellant) heeft wel in Nederland ter dekking gestaan.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

angelpam
Berichten: 1375
Geregistreerd: 04-03-09
Woonplaats: Kruisland

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 21:09

Van Olst heeft alle hengsten getest en everdale inclusive en inspire zijn drager

R.I.P Blub vaarwel mijn meisje.
R.I.P Fientje vaarwel mijn meisje.
Kyra ( Royal Dance X Gribaldi ) M2+2

fokfanaat
Berichten: 20205
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 21:16

Sjit zeg.

angelpam
Berichten: 1375
Geregistreerd: 04-03-09
Woonplaats: Kruisland

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 21:18

Ja en laat ik mijn merrie net geinsemineerd hebben met inclusive.

Hopelijk heb ik morgen haar uitslag.

R.I.P Blub vaarwel mijn meisje.
R.I.P Fientje vaarwel mijn meisje.
Kyra ( Royal Dance X Gribaldi ) M2+2


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 58 bezoekers