WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-05-18 13:58

petraaken schreef:
Ik had ook een mail gestuurd naar het dierengezondheidszorgcentrum in België. zij weten nl waar je in bepaalde labo's bepaalde testen kan doen. Helaas is kan je in België volgens hen nog niet laten testen op WFFS. -O- Volgens hun mail is het enkel in Amerika mogelijk. Iets wat jullie blijkbaar tegen spreken. :\


Het is ook te testen bij Animal Genetics UK ... met de korting die door Animal Genetics USA geeft aan leden van de FB pagina.
http://www.animalgenetics.eu/equine/equ ... /WFFS.html


Kaja
Berichten: 3852
Geregistreerd: 14-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 14:01

voyou schreef:
Ja, heel treurig...
Nachtmerrie voor een fokker lijkt me.


Reacties als onderstaande zijn in mijn ogen dan ook zo vreselijk kortzichtig.
Daarbij keert je maag toch om bij een verhaal als die van de Everdale merrie?!

EvelienH schreef:
Als mijn merrie geen drager blijkt te zijn zou ik geen moeite hebben met een hengst die wel drager is.

Als je sommige reacties leest op Facebook denken veel mensen daar anders over. Ik denk dat het over het algemeen paniek reacties zijn van mensen die amper weten waarover het gaat.

Bucephalus
Berichten: 2467
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 14:04

Ik denk dat de volledige omvang eerst nog meer in kaart moet worden gebracht en iedereen moet dan zijn eigen afwegingen maken. We weten nog niet genoeg over de verspreiding en moeten daar eerst achter zien te komen. Dat betekent dus dat je het moet melden, moet testen en je moet jezelf informeren. Als dierenartsen er al niet van op de hoogte zijn, wil dat ook wat zeggen.

Het KWPN kijkt er samen met de andere stamboeken serieus naar en we hadden met het OCD-verhaal ook zo'n schokgolf door paardenfokkersland. Dat is toch uiteindelijk goed opgepakt.
Laatst bijgewerkt door Bucephalus op 02-05-18 14:07, in het totaal 3 keer bewerkt

Cum Laude x Lord Leatherdale drachtig van McLaren

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-05-18 14:05

Suzanne F. schreef:
Wat ik nog schokkender vond is het dat het helemaal zo nieuw niet is. In Duitsland schijnen de stamboeken al jaren op de hoogte te zijn. Waarom is hier nooit iets mee gedaan? Iets met een struisvogel ofzo?


Niet alleen de stamboeken in Duitsland hoor! Maar zoals al eerder gezegd ... het gaat hier over $$$$ en daar zijn de hengstenhouders niet zo blij mee natuurlijk.

De octrooi (patent aanvraag) voor de DNA test is al in 2012 (?) aangevraagd ... zegt toch genoeg? ;( >;)
Eerste wetenschappelijk artikelen hierover zijn gepubliceerd in 2013/2014 ... ook in vak literatuur!

Suzanne F.
Berichten: 48954
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 14:08

Peterina schreef:
Suzanne F. schreef:
Wat ik nog schokkender vond is het dat het helemaal zo nieuw niet is. In Duitsland schijnen de stamboeken al jaren op de hoogte te zijn. Waarom is hier nooit iets mee gedaan? Iets met een struisvogel ofzo?


Niet alleen de stamboeken in Duitsland hoor! Maar zoals al eerder gezegd ... het gaat hier over $$$$ en daar zijn de hengstenhouders niet zo blij mee natuurlijk.

De octrooi (patent aanvraag) voor de DNA test is al in 2012 (?) aangevraagd ... zegt toch genoeg? ;( >;)
Eerste wetenschappelijk artikelen hierover zijn gepubliceerd in 2013/2014 ... ook in vak literatuur!


Ik kende een merrie die 3 jaar op rij verwierp in de laatste maand. Of die veulens zo'n rare huid hadden kan ik me niet meer herinneren. Je gaat dan nu denken of het aan hieraan lag of dat er iets anders met de merrie zelf aan de hand was.

Echt erg als ze dit al zo lang wisten. Hengstenhouders houden hun mond wel ja, dat begrijp ik. Maar de merriehouder is de dupe als dit gebeurt. Prima als alle hengsten getest worden, laat de hengstenhouders ook maar wat verantwoordelijkheid nemen.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-05-18 14:10

EN de merrie eigenaren!

Het heeft helemaal geen zin om alles op de HH te schuiven ivm testen.

Weten wat je op stal hebt, is de verantwoordelijkheid van iedere fokker!

Kaja
Berichten: 3852
Geregistreerd: 14-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 14:12

Peterina schreef:
EN de merrie eigenaren!

Het heeft helemaal geen zin om alles op de HH te schuiven ivm testen.

Weten wat je op stal hebt, is de verantwoordelijkheid van iedere fokker!

Maar dan moeten de hengsten ook getest worden, anders heeft het geen zin!

Bucephalus
Berichten: 2467
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 14:13

Peterina schreef:
.. Maar zoals al eerder gezegd ... het gaat hier over $$$$ en daar zijn de hengstenhouders niet zo blij mee natuurlijk.
De octrooi (patent aanvraag) voor de DNA test is al in 2012 (?) aangevraagd ... zegt toch genoeg? ;( >;)
Eerste wetenschappelijk artikelen hierover zijn gepubliceerd in 2013/2014 ... ook in vak literatuur!


Ja, we weten niet wat er in de tussentijd mee is gebeurd. Maar we leven nu in een andere periode. Kennis is veel sneller beschikbaar: door kennis en ervaringen te delen word je snel een stuk wijzer. In dit geval sta je zelf vooraan omdat je testmiddelen tot je beschikking hebt. Met de uitslag heb je een middel in handen om het verdere verloop zelf in de hand te nemen. Want niet alleen de hengstenhouder heeft een belang, ik als merriehouder ook. Als mijn merries niet goed worden getest, dan ligt het allereerst op mijn bordje en ik heb jaren geïnvesteerd in mijn merrie om een goede fokmerrie met predicaten te krijgen.

Als je als merriehouder eindelijk na veel jaren ploeteren een super mooie en goedgekeurde hengst hebt gefokt en je merrielijn blijkt drager te zijn, nou, dan ben je daar natuurlijk hartstikke ziek van, want een gezonde merriestam maakt het verschil.

Cum Laude x Lord Leatherdale drachtig van McLaren


Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-05-18 14:24

De periode die wij nu in leven is maar 4-5 jaar nadat verschillende Stamboeken op de hoogte waren gebracht en nadat het in wetenschappelijk literatuur gedrukt was. Niet iets van 10 jaar geleden. Zelfs de test was al 5 jaar geleden beschikbaar!

Als de verantwoordelijke organisaties TOEN hadden gereageerd dan liepen er nu misschien wereldwijd 1000 minder 'dragers' rond!

Natuurlijk is nu de boodschap testen zodat je weet als hengstenhouder of als merriehouder wat je hebt en hoe je verder moet.
Maar positief getest zijn als drager betekend niet het einde van je lijn ... alleen dat je heel voorzichtig verder moet plannen met die bepaalde paard als fok dier.

Bucephalus
Berichten: 2467
Geregistreerd: 28-05-03

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 14:29

Ja, ik doelde op de invloed van social media, die is de laatste 4 - 5 jaar enorm toegenomen.

Cum Laude x Lord Leatherdale drachtig van McLaren

Bucephalus
Berichten: 2467
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 14:51

Suzanne F. schreef:
Ik kende een merrie die 3 jaar op rij verwierp in de laatste maand. Of die veulens zo'n rare huid hadden kan ik me niet meer herinneren. Je gaat dan nu denken of het aan hieraan lag of dat er iets anders met de merrie zelf aan de hand was.
In ieder geval zou in dat soort gevallen op het veulen moeten worden getest. Dus iedereen die dit meemaakt is nu gewaarschuwd.

Cum Laude x Lord Leatherdale drachtig van McLaren

Bucephalus
Berichten: 2467
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 15:09

Voor degene die Duits begrijpt.. In dit artikel staat na Die Chancen der Molekulargenetik, nog wat extra info waarover we het vandaag hebben gehad.. en anders even google translate gebruiken of openen in chrome.

Deze zin geeft aan hoe diep het zit:

Bei der Recherche spreche ich mit Züchtern, die ähnliches erlebt haben wie ich. Allerdings aus anderen Anpaarungen, zum Teil mit Hengsten, die weit größere Bedeutung haben und denen man einen Einfluss auf die gesamte Warmblutzucht Deutschlands zusprechen kann. Bei wieder anderen Fällen wird von Geld gesprochen. Geld, das geflossen ist, damit betroffene Züchter nicht erzählen, was ihm mit welchem Hengst passiert ist.

Major cover-up en wie geschoren wordt.. zit stil |(

Cum Laude x Lord Leatherdale drachtig van McLaren

EvelienH
Berichten: 3714
Geregistreerd: 26-05-02
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 15:55

Kaja schreef:
voyou schreef:
Ja, heel treurig...
Nachtmerrie voor een fokker lijkt me.


Reacties als onderstaande zijn in mijn ogen dan ook zo vreselijk kortzichtig.
Daarbij keert je maag toch om bij een verhaal als die van de Everdale merrie?!

EvelienH schreef:
Als mijn merrie geen drager blijkt te zijn zou ik geen moeite hebben met een hengst die wel drager is.

Als je sommige reacties leest op Facebook denken veel mensen daar anders over. Ik denk dat het over het algemeen paniek reacties zijn van mensen die amper weten waarover het gaat.

Ik zeg niet dat het niet erg is, het is vreselijk als het je overkomt. Ik probeer alleen te zeggen dat het mij erg onnodig lijkt om alle hengsten en merries die drager zijn uit te sluiten voor de fokkerij. Grote kans dat een aantal hele waardevolle fokmerries en hengsten drager zijn. Moeten we die dan uitsluiten?
Het lijkt mij vrij simpel, alle hengsten en merries testen en geen dragers kruisen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 16:03

Ik denk helemaal niet dat er veel dragers zijn want het is een hartstikke zeldzame ziekte
Dus zijn we er mooi op tijd bij als we nu gaan testen

Hoop dat er ook een test komt op bijvoorbeeld de vererving van oogafwijkingen (1 oog of zelfs geen ogen). Dit komt volgens mij vaker voor dan WFFS in Europa.
Dat er niet eerder getest (kan) worden is niet uitsluitend de schuld van de hengstenhouders. Merriehouders kunnen ook prima zaken in de doofpot stoppen ipv ze te melden aan het stamboek. En uiteraard moet het stamboek er ook wat mee doen ipv de oliebol happens houding

Bucephalus
Berichten: 2467
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 16:09

Bucephalus schreef:
Bei der Recherche spreche ich mit Züchtern, die ähnliches erlebt haben wie ich. Allerdings aus anderen Anpaarungen, zum Teil mit Hengsten, die weit größere Bedeutung haben und denen man einen Einfluss auf die gesamte Warmblutzucht Deutschlands zusprechen kann. Bei wieder anderen Fällen wird von Geld gesprochen. Geld, das geflossen ist, damit betroffene Züchter nicht erzählen, was ihm mit welchem Hengst passiert ist.

Ik vertaal deze zinnetjes maar even..
Bij het onderzoek spreek ik met fokkers die vergelijkbare ervaringen als ik hebben opgedaan. Zij hebben andere combinaties gemaakt, soms met hengsten, die veel belangrijker zijn en van wie je kunt stellen dat zij invloed hebben op de totale warmbloedfokkerij in Duitsland. In andere gevallen wordt over geld gesproken. Geld dat is toegeschoven zodat getroffen fokkers niet vertellen wat hen is overkomen en met welke hengst.

Cum Laude x Lord Leatherdale drachtig van McLaren

petraaken
Berichten: 44188
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 16:36

Bucephalus schreef:

Dat is toch al een stuk dichterbij dan en makkelijker voor mij om naartoe te sturen. Nu even denken of ik de andere 2 ook nog laat testen buiten deze waarmee we dit jaar fokken. De ene is mijn oude fokmerrie en de andere is een kleindochter van haar. Lijkt mij belangrijk of je weet of het soms van je stammoeder komt of niet. Al heb ik tot nu toe al altijd gezonde veulens gehad.

Bucephalus
Berichten: 2467
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 16:54

petraaken schreef:
Dat is toch al een stuk dichterbij dan en makkelijker voor mij om naartoe te sturen. Nu even denken of ik de andere 2 ook nog laat testen buiten deze waarmee we dit jaar fokken. De ene is mijn oude fokmerrie en de andere is een kleindochter van haar. Lijkt mij belangrijk of je weet of het soms van je stammoeder komt of niet. Al heb ik tot nu toe al altijd gezonde veulens gehad.


Je kunt gewoon 40 haren met haarzakjes opsturen. Dat is voldoende hoorde ik van mijn veearts.

Cum Laude x Lord Leatherdale drachtig van McLaren

Isabel
Berichten: 2265
Geregistreerd: 10-03-13
Woonplaats: Someren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 17:37

Kaja schreef:
voyou schreef:
Ja, heel treurig...
Nachtmerrie voor een fokker lijkt me.


Reacties als onderstaande zijn in mijn ogen dan ook zo vreselijk kortzichtig.
Daarbij keert je maag toch om bij een verhaal als die van de Everdale merrie?!

EvelienH schreef:
Als mijn merrie geen drager blijkt te zijn zou ik geen moeite hebben met een hengst die wel drager is.

Als je sommige reacties leest op Facebook denken veel mensen daar anders over. Ik denk dat het over het algemeen paniek reacties zijn van mensen die amper weten waarover het gaat.


Tuurlijk niet. De Everdale merrie was zelf drager he... als je merrie geen drager is, zul je zo’n geval dus ook nooit krijgen, ongeacht wat voor hengst je erop zet.

Sepp (Rudsmo Rune x Lyckangs Tempo)

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-05-18 18:34

[***] schreef:
Ik denk helemaal niet dat er veel dragers zijn want het is een hartstikke zeldzame ziekte
Dus zijn we er mooi op tijd bij als we nu gaan testen


Ik vind een mogelijke percentage van +20% ... dat vertaald naar 1 paard op 5 ! ;( ... als potentiele drager echt niet meer al een 'hartstikke zeldzame ziekte' aangeschouwd kan worden. >;)

De genetica achter de oog afwijking moet idd ook in kaart gebracht worden. Maar eerder gezegd ... de bloedlijnen (dwz de hengsten) die bekende drager zijn ... moeten bekend gemaakt worden. Dit is ook informatie die zorgvuldig onthouden wordt van fokkers.

En dan laat mij niet beginnen over de bot afwijking dat bij warmbloeden is binnen gesluipt via gebruik van engels volbloeden! Deze 'afwijking' heeft veel veel veel meer gevolg!

Libera
Berichten: 3963
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 20:33

Bot afwijking? Bedoel je OCD?

Volg ons project in Washington!
Van overwoekerde bende naar paarden paradijsje :D

Mac
Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 20:36

De Engelse volbloed is ook verantwoordelijk voor de inbreng van verschillende vormen van genetisch bepaalde chronische spierdystrofie die recentelijk zijn ontdekt, dus dat wordt ook nog wel een sh!t storm ben ik bang.
Aan de ene kant is het heel fijn dat er inmiddels veel genetisch op te sporen is, aan de andere kant gaat het je wel enorm beperken in je keuzes vwb het fokken.

Relax. Nothing is under control.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 22:07

Peterina hoe kom je aan een percentage van +20 %
Dat kan nooit kloppen want als er bij 2 dragers kruisen 25 % kans is op een dood veulen dan zouden er alleen al in Nederland letterlijk duizenden dode veulens geboren moeten worden ipv de 1 of 2 die nu verdacht zijn van de aandoening

Daphara
Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 22:17

[***] schreef:
Peterina hoe kom je aan een percentage van +20 %
Dat kan nooit kloppen want als er bij 2 dragers kruisen 25 % kans is op een dood veulen dan zouden er alleen al in Nederland letterlijk duizenden dode veulens geboren moeten worden ipv de 1 of 2 die nu verdacht zijn van de aandoening


Stel dat de aannames kloppen en de mutatie al een kleine eeuw bestaat, dan kan het ongezien heel lang meeliften, omdat het ressersief is. Pas als er genoeg paarden zijn met de mutatie ga je problemen ontdekken wanneer ze gekruist worden.

20% is de aanname dat drager is, niet het aantal doodgeboren, opgenomen (readsorptie) of te euthanaseren veulens.

Mijn Shire Horses op Bokt en op Instagram
Mijn Heilige Birmanen op Bokt en op Instagram

Anoniem

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 22:22

Dat snap ik ook wel maar op een aantal van zeg eens 30.000 veulens zouden er dan duizenden gevallen moeten zijn en die zijn er gewoon niet

Coloured
Berichten: 2828
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 22:42

[***] schreef:
Dat snap ik ook wel maar op een aantal van zeg eens 30.000 veulens zouden er dan duizenden gevallen moeten zijn en die zijn er gewoon niet


Uitgaande van 30.000 veulens en uitgaande van 1 op de 5 van alle warmbloeden, zowel hengst als merrie, is drager. Dan is de kans dat een drager hengst een drager merrie treft in een dekking 1 op de 25. En in die dekking heb je dan kans van 1 op 4 dat je een lijder fokt. Dus 1 van de 100 is een lijder. Dus 300 van de 30.000 veulens zou dan een lijder=dood veulen, te euthenaseren veulen, vroeggeboorte of resorptie moeten zijn. Lijkt deze rekensom ergens op? :D Dat is dan wat anders dan duizenden gevallen, en zou het mijns inziens best wel eens waar kunnen zijn dat 20% drager is.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Earth, mOamm, s0173957, Sewri en 59 bezoekers