WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
tamary
Berichten: 29051
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 12:06

cobiie schreef:
Bucephalus schreef:
Ik denk dat het belangrijk is om zoveel mogelijk informatie te bundelen om z.s.m. te helpen opsporen waar de mutatie vandaan komt. Daar horen ook de merries bij. Waarom zou je daar niet aan mee werken?

Heeft niets te maken met dat ik niet zou willen meewerken, meer dat ik zou wachten tot het stamboek aangegeven heeft hoe ze het in kaart willen gaan brengen.
Als de hoge geleerden zeggen dat zij enkel willen vastleggen/testen welke van de huidige dekhengsten drager zijn hebben ze weinig aan je info van een merrie. :o
Ik stuur niet graag “nutteloos” gegevens in het wilde weg.

Druk vanuit de leden bepaald ook wat er beslist wordt. Hoe meer gegevens er komen hoe beter alles ook in kaart te brengen is. Opsturen uitslag heeft dus zeker zin.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –


fokfanaat
Berichten: 20205
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 12:15

als iedere merriefokker die al een dood veulen/vroeggeboorte gehad heeft (zonder aanwijsbare reden) uit een merrie (lijn) deze laat controleren, en alle hengsten gecontroleerd worden, ben je al een heel eind denk ik.

Bucephalus
Berichten: 2467
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 12:31

fokfanaat schreef:
als iedere merriefokker die al een dood veulen/vroeggeboorte gehad heeft (zonder aanwijsbare reden) uit een merrie (lijn) deze laat controleren, en alle hengsten gecontroleerd worden, ben je al een heel eind denk ik.

Hier komen ook de veeartsen om de hoek kijken, zij hebben natuurlijk ook snel informatie. Daar wordt nu dacht ik ook op geschakeld, althans, dat begreep ik van onze veearts.

Cum Laude x Lord Leatherdale drachtig van McLaren

Stral
Berichten: 2540
Geregistreerd: 18-12-08
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 13:13

Onze veearts (België) wist nog niets iig.

cobiie
Berichten: 7278
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 14:36


[o]

Bucephalus
Berichten: 2467
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 14:44

Fijn, dat de test ook in Nederland te doen is!

Het is dus verder aan de merriehouders..

Cum Laude x Lord Leatherdale drachtig van McLaren

fokfanaat
Berichten: 20205
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 15:20

Als genoeg merries getest zijn, weet je zo welke hengsten het dragen

Bucephalus
Berichten: 2467
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 15:36

fokfanaat schreef:
Als genoeg merries getest zijn, weet je zo welke hengsten het dragen


Dat weet ik nog zo net niet.. In het schema dat wordt bijgehouden in de besloten groep op facebook, zie je dat uit een hengst die drager is ook een aantal geteste nakomelingen zijn die niet-drager zijn, wat natuurlijk kan, dat had ik al eerder aangegeven. Je moet dan weten welke nakomeling wel en welke geen drager is en die gegevens ergens vastleggen voor iedereen beschikbaar, dus over zoveel mogelijk vergelijkingsmateriaal beschikken. Dat kan op dit moment dus alleen daar en als die database niet wordt gevuld, blijft het traag gaan. Overigens is dat ook in het voordeel van de hengsten die drager zijn, zo zie je ook wanneer een nakomeling niet-drager is, waardoor het beeld weer wordt genuanceerd.

Vraag aan de merriehouders is dus: Ben je bereid om de testuitslag, gunstig of ongunstig te delen, dat kan ook anoniem.

Cum Laude x Lord Leatherdale drachtig van McLaren

fokfanaat
Berichten: 20205
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 15:44

Merries die al eens een veulen zonder aanwijsbare reden verworpen hebben zijn wel extra interessant denk ik,

Ik zou dat zeker wel willen doen.

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-05-18 16:24

Ik denk dat een database waar alle test resultaten, 'carrier' of NN, wordt vermeld iedereen ten beste komt.

Men moet onthouden dat het niet de schuld is van de eigenaar van het geteste paard, er is geen schaamte bij de test resultaten .... Moeder Natuur heeft ons een zg 'curve-ball' gegeven en het is nu aan de fokkers om er het beste mee om te gaan.

Test je niet ... je recht ... maar dan niet zuren of klagen als je verwerping of dode veulens hebt die blijken toch WFFS te zijn.

Test je wel ... dan hebt je zekerheid van wat je zelf in huis hebt en kan je als hengstenhouder dat zekerheid aanbieden en als merriehouder weet je waar en wat je moet gaan zoeken bij een potentiele partner voor je merrie.

Bucephalus
Berichten: 2467
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 17:27

fokfanaat schreef:
Merries die al eens een veulen zonder aanwijsbare reden verworpen hebben zijn wel extra interessant denk ik..


Ja, dat klopt, maar zou het KWPN al niet voor een groot deel over deze gegevens beschikken? Elke dekking wordt toch geregistreerd? Het KWPN zou dan toch binnen de database moeten kunnen zoeken op dekkingen van een bepaalde hengst en het aantal veulens dat geen chip krijgt of denk ik te simpel?

Je zou toch ook een zoekstring moeten kunnen maken voor merries, het aantal dekkingen en het aantal geregistreerde veulens. Als daar een groot verschil in zit, zou je aan de hand van die gegevens de hengsten kunnen zien. Dan kun je nog verdere stappen ondernemen.

Het voordeel van het verzamelen van gegevens van dragers is dat je uiteindelijk nog beter kunt filteren.

Cum Laude x Lord Leatherdale drachtig van McLaren

Bucephalus
Berichten: 2467
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 17:32

Peterina schreef:
Men moet onthouden dat het niet de schuld is van de eigenaar van het geteste paard, er is geen schaamte bij de test resultaten .... Moeder Natuur heeft ons een zg 'curve-ball' gegeven en het is nu aan de fokkers om er het beste mee om te gaan.

Mee eens

Peterina schreef:
Test je niet ... je recht ... maar dan niet zuren of klagen als je verwerping of dode veulens hebt die blijken toch WFFS te zijn.
Ik vraag me af welke factoren nog meer van invloed zijn, ik kan me haast niet anders voorstellen dan dat er meer: als...dan-factoren in het spel zijn.
Peterina schreef:
Test je wel ... dan hebt je zekerheid van wat je zelf in huis hebt en kan je als hengstenhouder dat zekerheid aanbieden en als merriehouder weet je waar en wat je moet gaan zoeken bij een potentiele partner voor je merrie.
Ja, het is in ieder geval een goede start. De onderzoekers moeten over zoveel mogelijk informatie beschikken om de juiste conclusies te kunnen trekken. Het is wel jammer dat het KWPN en de andere stamboeken dat niet verder oppakken, maar misschien komt dat nog. Als via de stamboeken de dragers bij een onderzoeksinstelling kunnen worden verzameld, dan krijg je het complete plaatje in beeld. Ik denk dat men vooralsnog denkt dat het wel meevalt.

Cum Laude x Lord Leatherdale drachtig van McLaren

petraaken
Berichten: 44187
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 17:36

Het NRPS is in elk geval in gesprek met experts en om meer te weten te komen voor ze met een plan van aanpak kunnen komen. Dit was zo ongeveer het antwoord van het stamboek dat ik vandaag heb ontvangen.

Daphara
Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 17:38

Ik hoop dat het NRPS en KWPN de koppen bij elkaar steekt en met een zelfde beleid/advies komen. Zou het wel makkelijker maken. Maar misschien is dat te veel gevraagd.

Mijn Shire Horses op Bokt en op Instagram
Mijn Heilige Birmanen op Bokt en op Instagram

Bucephalus
Berichten: 2467
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 18:20

Daphara schreef:
Ik hoop dat het NRPS en KWPN de koppen bij elkaar steekt en met een zelfde beleid/advies komen. Zou het wel makkelijker maken. Maar misschien is dat te veel gevraagd.

Terwijl we met z'n allen zo'n beetje in dezelfde vijver zitten te vissen..

Cum Laude x Lord Leatherdale drachtig van McLaren


Bucephalus
Berichten: 2467
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 19:16

Ik zie dat de lijst met N/N-hengsten (niet-drager) en merries gestaag groeit, maar niet die met N/FFS (drager)

Cum Laude x Lord Leatherdale drachtig van McLaren

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie Moderator Algemeen2 en Markt
No worries, be happy!
Berichten: 26291
Geregistreerd: 29-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 20:09


There is a crack in everything. That's how the light gets in.

EvelienH
Berichten: 3714
Geregistreerd: 26-05-02
Woonplaats: Breda

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 01:33

Ik heb net een test aangevraagd voor mijn merrie, 40 euro zijn de kosten niet en ik wil graag weten of ze drager is van dit vervelend gen.
Hopelijk komt er snel meer duidelijkheid over welke hengsten drager zijn.

Jester_
Berichten: 12253
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 01:57

Wat ik dan zo gek vind. Everdale is dus drager. Lord leatherdale x negro
Glamourdale niet, dat is ook een lord leatherdale x negro. hoe kan dat dan?

Zoals dit artikel:

https://www.dehoefslag.nl/laatste-nieuw ... ijgen.html

De merrie was van everdale, dus drager via everdale. Wie was de hengst waarmee gedekt was dan? die moet dan toch ook drager zijn, anders krijg je geen lijder

When you're with me, no judgement
You can get that from anyone else
You don't have to prove nothing
You can just be yourself

Lanoca
Berichten: 366
Geregistreerd: 09-02-18

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 02:07

Onder het Hoefslag artikel wordt Total Us genoemd als sire. Of die informatie correct is weet ik verder niet.

Jester_
Berichten: 12253
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 02:07

Nee staat verder niks over in het artikel..

When you're with me, no judgement
You can get that from anyone else
You don't have to prove nothing
You can just be yourself

Lanoca
Berichten: 366
Geregistreerd: 09-02-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 02:08

Onder in de reacties
Laatst bijgewerkt door Lanoca op 02-05-18 02:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Jester_
Berichten: 12253
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 02:09

Ja dat zag ik idd wel, maar dan vind ik het wel vreemd dat het niet zelf in het artikel word genoemd. Dat noem ik dan een gerucht haha :P. Niet echt een betrouwbare bron

When you're with me, no judgement
You can get that from anyone else
You don't have to prove nothing
You can just be yourself

mooney
Berichten: 7763
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 05:32

Als ik het goed heb onthouden stond de naam van Total eerst wel in het artikel, niet iedereen is even transparant als van Olst en bij deze is het nog niet bewezen dus zal me niets verbazen als het later weggehaald is.

Jester dat is helemaal niet zo gek. Uit een combi drager X vrij heb je 50% kans op een drager. Je kan dus makkelijk volle broers/zussen hebben waarvan 1 drager is en de ander vrij is.
Daarnaast is LL vrij, bij everdale komt het dus vanaf zijn moeder. En volgens mij heeft glamourdale niet dezelfde moeder.


Siamsmeesje
Berichten: 2224
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Het Zeeuwse Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 05:38

Dit artikel is inmiddels bewerkt. Oorspronkelijk werd de naam van Total US wel genoemd, net zoals er stond dat ze behalve mailtjes naar de HH en het KWPN er ook eentje naar de eigenaar had gestuurd :)

Wat betreft Everdale en Lord leatherdale x Negro, hier weet je gewoon dat Everdale zijn moeder en grootmoeder dragers moeten zijn. Wat ook al ergens hierboven is geconcludeerd. Niets verrassends aan 8-)

Edit: tegelijk bezig geweest :D

Lente Alle zaadjes de grond in en hopen dat ze boven de grond willen kijken dit jaar


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _Lonneke, Bertje16, Isa_Sofie en 59 bezoekers